پرده سینما

متوسط، شعاری و پر زرق و برق؛ نقد و بررسی فیلم «جنگ جهانی زد» ساخته مارک فاستر

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم جنگ جهانی زدهالیوود دوباره با فیلم های پر و سرو صدای تابستانی، صهیونیست ها را در پس انبوهی از جلوه های ویژه، موجوداتی مظلوم نشان داده است. جنگ جهانی زد تازه ترین بلاک باستر تابستانی، اهداف سیاسی صهیونیست را در پس ظاهر پر از زد و خورد خود پنهان و مسلمانانِ فلسطینی را موجوداتی آدم خوار معرفی می نماید!

فیلم جنگ جهانی زد یک اثر متوسط و پر زرق و برق هالیوودی است که متوسط بودن فیلم به خاطر فیلمنامه چند تکه اش، و پر زرق و برق بودن اش بابت شاخصه های تولیدی فوق العاده بالای آن است. موقع تماشای فیلم یاد سری فیلم های ترانسفورمرز افتادم که چگونه سیاست های ضد ایرانی و فراماسونی اش را به تماشگر انتقال می داد، ولی جنگ جهانی زد سیاست های صهیونیستی و ضد اسلامی را مطرح می کند.

فیلم از روی کتاب یک یهودی به اسم مکس بروکس با همین نام ساخته شده است. کتاب «جنگ جهانی زد» نخستین بار در سال 2006 منتشر شد. در رمان بروکس اشاراتی ظریف به سیاست خارجی ایالات متحده و اضطراب های قرن بیست و یکمی وجود دارد که زوایا و نقطه نظرات متفاوتی بیان می شود. در این فیلم هم دوباره امریکا مورد حمله موجودی غیر طبیعی قرار می گیرد. روبات ها، موجودات فضایی، دایناسور ها و گودزیلا، دراکولا و...! ولی این بار مورد تهاجم آدمخوارها قرار می گیرد. کتاب بروکس چارچوپ خیلی قدرتمندی در درام  و داستان سرایی و سیاست دارد، ولی فیلم خیلی فیلمنامه بلاتکلیفی دارد. فیلمنامه به جای اینکه وامدار منبع قدرتمند خودش باشد، آویزان دیگر ساخته های هالیوودی در آین ژانر است!

موقع تماشای فیلم جنگ جهانی زد یاد فیلم 2012 رولند امریچ افتادم. در آن فیلم هم در آن واحد داستان ها به کشورهای مختلفی می رفت بدون آنکه تغییری در روند داستان داشته باشد.

در جنگ جهانی زد هم براد پیت به فیلادلفیا، کره جنوبی، اسرائیل، ولز و.. می رود ولی این سفرها عملاً تاثیری در نتیجه نهایی فیلم ندارند. این ناهمخوانی به خاطر تغییرات متعددی است که در فیلمنامه اثر به وجود آمده است. حتی بنا به شینده ها بعضی از سکانس های نهایی پس از پایان فیلمبرداری به آن اضافه و باعث افزایش هزینه فیلم به مرز 200 میلیون دلار شده اند. همه این عوامل فیلم را تبدیل به پازل چند تکه ای کرده اند که هیچکدام از قطعات آن ربطی به دیگری ندارند و پس از پایان فیلم نتیجه گیری کلی آن است که در پسِ فیلم پیام های سیاسی قرار دارد. سفر نقش اول فیلم به کره جنوبی و اشاره های سیاسی واضح درباره جنگ کره شمالی و جنوبی و سکانس های نهایی که در بیت المقدس و پشت دیوار  حائل است  و  حمله  زامبی ها به اسرائیلی ها و .. باعث می شود که فیلم را در رده فیلم های سفارشی قرار دهیم.

البته برای اینکه فیلم مخاطبان بیشتری را جلب کند فیلمی با محتوی درجه R را تبدیل به PG-13کرده اند. به همین خاطر صحنه های حمله زامبی ها از نزدیک بسیار آشفته و باترفند دوربین روی دست گرفته شده است که باعث شده نصف صحنه های اکشن و جذاب فیلم خارج از کادر دوربین قرار بگیرد! سکانس های ابتدایی فیلم خیلی سریع پیش می روند و بیننده ابتدا فکر می کند که قرار است در اواسط فیلم اتفاقی بیافتد، اما آنقدر داستان و حوادث عجولانه رخ می دهد و این داستان ها دقیقا شبیه هم در کشور های مختلف تکرار میشوند تا زمان فیلم پر شود و پایان بندی فیلم هم از زبان راوی بیان شود! این پشت هم قطار شدن ماجراهای یکنواخت واقعاً مسخره است. فیلمنامه کشش یک فیلم 20 دقیقه ای را دارد، ولی عوامل فیلم این 20 دقیقه را در پنج- شش کشور تکرارکرده اند  و به هم چسبانده اند که 2 ساعت فیلم تمام شود!

پوستر فیلم جنگ جهانی زدفیلم زامبی های جذابی دارد که سریع تر از بقیه زامبی هایی که در سایر فیلم هایی که در آین ژانر دیده اید می دوند واین یکی از دلایلی است که هیجان فیلم را بالا برده است! مانند سکانس حمله در هواپیما و سوخت رسانی  واقعاً هیجان انگیز است. ولی بقیه سکانس های فیلم را در جایی قبلا دیده اید. از 28 روز بعد بگیرید یا سکانس های از نمای بالا که شبیه فیلم تروآ است یا بیگانه ریدلی اسکات. فیلم دائماً از این فیلم و آن فیلم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند.

مارک فاستر کارگردان این اثر یکی از بهترین کارگردان های حال حاضر است و جذابیت فعلی فیلم فقط و فقط به خاطر حضور او پشت دوربین است. فاستر تمام تلاش اش را  به کار برده تا فیلم بیشتر از این وا نرود و با هر ترفندی مثل جلوه های ویژه و سبک کارگردانی خودش و  هنرپیشه های درجه  یک فیلم را از سقوط کامل نجات دهد.

براد پیت هم در این فیلم خوب بازی کرده است. قهرمانی است که بیشتر از هوش اش استفاده می کند تا ابزار آلات جنگی. هرچند وجهی پوآرویی به آن داده ولی توی ذوق نمی زد. چهره ناامید براد پیت در طول فیلم برای جنگیدن با زندگی در همراهی تماشاگران در فیلم با او خیلی تأثیر دارد.

جنگ جهانی زد داستان یک افسر سابق به نام جری لین (براد پیت) و همسرش و دو دختر کوچکشان درفیلادلفیا است. جری در حال رانندگی به سمت مرکز شهر، فیلادلفیا است. جایی که ما با حملۀ زامبی ها روبرو می شویم. سپس شهر را به مقصد نیویورک، و نیوجرسی ترک می کند. جایی که او و خانواده اش توسط هلیکوپترهای نجات به یک ناو هواپیمابر دور از ساحل برده می شوند. آنجا به او پیشنهاد معامله ای می شود: اینکه اگر او موافقت کند با یک اپیدمیولوژیست و تیم محرمانه اش در جستجوی بیمار Zero همکاری کند (بیمار صفر به بیماری گفته می شود که منشاء اولیه آلودگی است!) او و اعضای خانواده اش می توانند درون ناو برای همیشه در امان باشند. سپس او از کارین و دخترهایش خداحافظی می کند و سوار هلیکوپتری نظامی به مقصد کره جنوبی می شود. این به نظر نخستین توقفگاه در سفری به درازای سه کشور است. در ادامه سفر به اسرائیل و سپس به ولز می رویم. به تاسیسات سازمان جهانی بهداشت که پزشکان اش خود تبدیل به زامبی شده اند.

       

براد پیت در جنگ جهانی زدنام فیلم world war z شاید در نگاه اول و لایه اول یعنی جنگ جهانی زامبی (ز –اول حرف کلمه زامبی)! ولی  با کمی تأمل متوجه می شوید حرف  zآخرین حرفِ حروف الفباست و به نحوی القا می کند که یعنی آخرین جنگ جهانی!

       

در لایه سوم دوباره حرف z اولین حرف کلمه Zionist (صهیونیست) است. شاید شما فکر کنید زیادی «دایی جان ناپلئونی» است که چنین برداشتی کنیم ولی سکانس های پایانی که نبرد اسرائیلی ها و زامبی ها است دقیقاً اشاره به همین برداشت دارد. به نظر نام این کتاب یا همین فیلم یکی از هوشمندانه ترین نام های تاریخ سینما است.

ویروس زامبی شدن در این فیلم دقیقاً استعاره از یک نوع طرز فکر وحشیانه و غیر قابل کنترل است. و به خاطر درونمایه ی صهیونیستی فیلم، همان طرز فکری که افرادی مثل اسامه بن لادن از مسلمانان در جهان معرفی کرد و امریکا و صهیونیست با تبلیغاتشان این طرز رفتار را به تمام جهانیان نشان دادند. دقیقاً از اواسط فیلم متوجه خواهید شد که زامبی ها همان مسلمان ها هستند!

در کتاب «جنگ جهانی زد» جایی هست که ویروس زامبی به پاکستان می‌رسد و سپس زامبی‌های مسلمان پاکستانی از طریق مرز وارد خاک ایران می‌شوند. وقتی تلاش‌های دولت ایران برای جلوگیری از ورود زامبی‌ها به داخل خاک ایران جواب نمی‌دهد، ایران تلاش می‌کند با بمب های هسته‌ایِ به پاکستان حمله کرده و زامبی‌ها را متوقف کند، بدین صورت جنگی هسته‌ای بین ایران و پاکستان رخ می‌دهد که در انتهای آن هر دو کشور بطور کامل نابود می‌شوند. این صحنه در فیلم نیست ولی یک سکانس انفجار قارچی بمب اتمی در فیلم دقیقاً به همین اتفاق در کتاب اشاره دارد.

سکانس های نهایی که در اورشلیم رخ می دهد دیگر تیر خلاص  اهداف سیاسی است. جایی که اسرائیلی ها دیواری کشیده اند که زامبی ها وارد خاکشان نشوند.هر بیننده ای که فیلم را ببیند بدون شک با دیدن فیلم یاد همان دیوار مرزی بین اسرائیل و فلسطین می افتد که مانع ورود فلسطینی ها به خاک اسرائیل شوند .در این فیلم فلسطینی هاهمچون آدم خوارانی از دیوار بالا می روند و به اسرائیلی ها حمله می کنند!

جنگ جهانی زد با همه این تفاسیر فیلمی است که می تواند و خواهد توانست به سبب جلوه های ویژه اش بیننده  عام را سرگرم کند  و اهداف سیاسی بسیار آشکارش را به مخاطبان جهانی اش بدهد. هالیوود همیشه سعی کرده تصاویری خشن و وحشتناک از مسلمانان و ایرانی ها نشان دهد. از مأموران اخمو و وحشتناک فیلم آرگو تا  یاران  کریه المنظر سپاه خشایارشاه در فیلم 300 ، تا همین فیلم جنگ جهانی زد که ایرانی ها کاملاً تبدیل به آدم خوار شده اند بیننده ایرانی را به این فکر فرو می برد که واقعاً باید برای جلوگیری با این همه هجمه تبلیغاتی چه کرد؟

 

موحد منتقم


 تاريخ ارسال: 1392/4/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حسن میرانی:

تابلو بود

5+0-

سه‌شنبه 19 شهريور 1392



>>> رضا در جواب مهیار:

فکر کنم شما متوهم هستید!اونجایی که پرچم اسرائیل و فلسطین کنار هم هست جایی است که فلسطینی ها میخوان به سرزمین خودشان برگردند و با اینجاد سرو صدا باعث میشوند که زامبی ها(که تشبیه فلسطینی ها به زامبی در این فیلم غیر قابل انکار است) را بیدار میکنند و باعث میشوند که از انطرف دیوار به داخل اسرائیل حمله کنند.البته نویسنده این مطلب اشاره نکرده بود که چرا اون افسر اسرائیلی که همراه برد پیت(نماینده ملت امریکا در فیلم)بود موهای کچلی داشت؟؟فیلم ماتریکس را یک بار دیگر ببینید تا بفهمید!

7+1-

سه‌شنبه 19 شهريور 1392



>>>man az to:

عه! پس اونجایی که برد پیت داشت میرفت با هواپیما اسرائیل در بین راه یه بمب اتم منفجر شد در اصل به ایران حمله اتمی شده بوده:))وقتی این صحنه رو دیدم تعجب کردم چجوری بدون توضیح بود توی فیلم.ولی خوشم اومده بود جرات نکرده بودن مستقیم اسم ایران رو ببرن این یهودی های ....

5+1-

سه‌شنبه 19 شهريور 1392



>>>vi for vendeta:

فیلم به واقع چرند بود.نمیدونم چجوری انقدر فروش کرده است.تمامی کلیشه های زانر را مو به مو تکرار کرده بود و اصلا چیز جدیدی نداشت

5+2-

سه‌شنبه 19 شهريور 1392



>>>مهريار:

واقعا به بعضيها چي بايد گفت ؟ به اين جمله دقت كنيد : "در این فیلم فلسطینی هاهمچون آدم خوارانی از دیوار بالا می روند و به اسرائیلی ها حمله می کنند" جناب به اصطلاح منتقد! به نظر مياد فيلمي كه من و شما ديديم دو تا فيلم متفاوت هست. در جاي جاي صحنه هاي مربوط به اوشليم پرچم اسراييل و فلسطين در كتار هم ديده ميشه و در جايي كه براد پيت از مسئول اسراييلي ميپرسه شما همه رو به شهر راه ميدين؟ يارو جواب ميده: آره چون هر انساني كه نجات بديم يعني با يك زامبي كمتر بايد بجنگيم. حالا بماند كه صحنه هايي از نماز خوندن مسلمانها و شكرشون به درگاه خدا هم ديده ميشه توي فيلم. شما يا فيلم رو نديدي اصلا و يا يك متوهم هستي تو مايه هاي ... و دار و دسته اش. توضيح بيشتر هم دارم كه بدم ولي در حد يك كامنت همينقدر كافيه .

2+5-

سه‌شنبه 19 شهريور 1392



>>>رضا:

از اینکه ایین فیلم سیاسی هست شکی نیست ولی برت پیت تو یه سکانس یه اشاره ای کرد که خیلی خوشم اومد در مورد زامبی ها گفت اونا بخاطر اینکه ضعفشونو کسی نبینه اونو اونقدر بزرگ میکنن که همه فک کنن نشانه قدرتشونه منو یاد تمام فیلمهای هالیوودی انداخت که امریکاییها قدرت نظامی شونو به رخ میکشن.

5+1-

چهارشنبه 13 شهريوž



>>>بهنام:

آقای رضا محمدی گل برعکس ما تا جائی یادم می آید براد پیت همیشه نقشهای پرابهام ناهمگون بازی کرده است با این وجود این فیلم برای دوستداران فیلمهای زامبی تجربه جدیدی خواهد بود

4+0-

سه‌شنبه 8 مرداد 1392



>>>albert :

این نقد عالی بود.بسیار ممنون

4+1-

سه‌شنبه 1 مرداد 1392



>>>سارا24ساله:

دوستان خوب اشاره کردند.شما خودتان را بگذارید جای کسی که در آمریکا زندگی میکند و چیزی درباره اسلام و ایرانی ها نمیداند.بعد صحنه خوردن قلب سرباز سوری را توسط هم کشوری خودش میبیند.اولین سوالی که با خودش میپرسد این است که مال کدام کشور است.؟دومین سوال این است که که چه مذهبی دارن؟ خود مسلمان ها در معرفی خودشان به جهانیان تاثیر زیادی داشته اند

6+1-

سه‌شنبه 25 تير 1392



>>>مهران .س:

من حدس میزدم این فیلم نتونه انتظاراتو براورده کنه.نمیدونم مارک فوستر و برد پیت چطور حاضر شدن جزو عوامل فیلم بشن:|

2+4-

دوشنبه 24 تير 1392



>>>cinemafans:

وقتی مسئولین سینمایی بودجه میلیاردی میگیرن واسه فیلم های فاخر و زیر کولر میشینن و میگن لنگش کن نتیجه اش میشه این!!!!

4+1-

دوشنبه 24 تير 1392



>>>رامین:

90%مخاطبان فیلم اصلا حواسشون نیست چی به چیه!اون 10%هم که حواسشون هست میدونن اینا همه چرندیاته.پس خودتان را خسته نکنید

5+2-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>حامد کیانی:

لابد اون فردی که تو سوریه قلب یه فرد رو در آورد و خورد مسلمانی سلفی نبود و یک یهودی بود!!!!

6+1-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>ناشناس:

بودجه اولیه فیلم 120میلیون دلار بوده است.بعد از اضافه کردن صحنه های مربوط به اسرائیل هزینه ی فیلم به 260میلیون دلار رسیده است.بعد هالیوود برای اینکه صدای اعتراض کسی بلند نشود هزینه فیلم رو 195میلیون دلار اعلام کرد.من به خاطر علاقه ای به براد پیت داشتم از اول اخبار این فیلم رو دنبال میکردم.مدام هزینه ساختش رو عوض میکردند.ببینید هالیوود به چه روزی افتاده که گدایی صهیونیست ها را میکند برای تامین هزینه های فیلم هایش.

3+1-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>دانیال کرباسچی:

برای جلوگیری باید سریال شخصیت های عربی رو با هزینه های میلیاردی بسازیم و در اون ها به ایرانی ها بگیم "مجوس"(سریال معظم مختار).از ماست که بر ماست

3+1-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>هسین:

فیلمی کاملاً با اهداف یهودی طراحی شدست...امکانات و تخصصش رو دارن با توجه به اهدافشون می سازن...ما هم نمیتونیم بهشون اعتراضی وارد کنیم....دارندگی و برازندگی! ما هم اگه عرضه داشته باشیم باید همین کار رو کنیم...

4+3-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>ساسان:

هرکس اگر کس دیگری رو تحقیر کرد و بدون دلایل منطقی نظراتش رو بیان نکرد یعنی عاجز است. این فلسطین و ایرا ن و مسلمین شده اند خاری در چشم مستکبران جهانی.واقعا لذت بردم ازاین مطلب شما

12+3-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>xaviar:

شاید هم حرف z نشان دهنده بیمار Z یا بیمار اولیه است.البته ربطی نداشت فقط واسه شوخی گفتم:)

1+11-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>ندا:

خو این اسرائیل هم ادمخوار است هم جهانخوار.اونوقت گیر داده به مردم مظلوم فلسطین.اعصابم خرد شد

5+3-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>مجتبی:

عاقا این فیلم world war z از لحاظ داستانی خیلی خیلی چرت بود... فقط جلوه ویژه داشت!

4+4-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>زامبی لاور:

طرفداران زامبی ها تا وقتی سریال عالی واکینگ دد مونده کی میره این آشغالا رو نگاه کنه.

4+5-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>امیر حسام تجویدی:

هر چند این پاراگراف آخر بسیار ناراحت کننده است ولی از یک طرف خوشحال شدم که ابر قدرت خونخواری چون امریکا مانند بچه های مهدکودک چون قدرتش به ما نمیرسد شروع به مسخره کردن ما کرده است.

1+6-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>رضا محمدی:

براد پیت فیلم چرت بازی نمی کنه!

6+2-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>اوراکل:

متاسفانه با وجود همچین مردمان به خصوص جوانان بی خیالی که داریم هیچ وقت نمیشه جلوی این هجمه های تبلیغاتی رو گرفت.در یکی از سایتهای نقد فیلم من دقیقا به همین موضوع اشاره کردم که فیلم قصد داره ما با دیدن حرف z به یاد زامبی بیوفتیم در حالی که منظور از z در درجه اول zion وبعد همون جنگ جهانیه اخر(zحرف اخر الفبا). و کسایی که نظر منو خونده بودن این جواب رو بهم دادن ... احمق .کودن .متعصب .بی سواد.

8+6-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>e.t:

به به.موحد جان خوش برگشتی.کلی منتظرت بودیم. اینجور که تعریف کردی دیدن این فیلم واجب شد.البته نه به خاطر خوب بودن فیلم .بخاطر جنجالی بودنش.

5+1-

يكشنبه 23 تير 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.