پرده سینما

یک طبل توخالی و بسیار پر سر و صدا! نگاهی به فیلم «ترانسفورمرز ۴: عصر انقراض» ساخته مایکل بی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم ترانسفورمرز4: عصر انقراض 

 

Transformers: Age of Extinction

 

 

-ظاهراً مایکل بی و مدیران کمپانی پارامونت مصمم بوده اند فیلمی بسازند که تنها مورد پسند بچه های زیر 12 سال باشد.

 

-فیلم تغییرشکل دهندگان 4 در هر سه حیطه اکشن و کمدی و درام شکست خورده است.

 

-حفره های داستان آنقدر گل و گشاد اند که مارک والبرگ می تواند با اتوموبیل خود از داخل آن عبور کند و ویراژ دهد!

 

 

 

ترانسفورمرز4: عصر انقراضهالیوود در ادامه جستجو  برای پیدان کردن راه های تازه  به جزیره گنج گیشه ها،  این بار کشف جدیدی کرده است که کشور چین نام دارد! این بازار بین المللی جدید حکم معدن طلا را برای هالیوود پیدا کرده است تا آن حد که مایکل بی تصمیم گرفت بخشی از قسمت جدید فیلم ترانسفورمرز (تغییرشکل دهندگان) را در این کشور و با  بازیگران چینی بسازد. نتیجه اش شد پرفروش ترین افتتاحیه تاریخ سینمای چین برای قسمت چهارم تغییرشکل دهندگان با 90میلیون دلار فروش در عرض 3 روز! رکوردی که در خود امریکا هم به سختی به دست می آید.

ولی مانند هر جنس چینی این فیلم جدید مایکل بی هم بدجوری بنجل است! تمام مواردی که به عنوان انتقاد در باره قسمت های قبلی این فیلم گفته بودم درباره این قسمت هم قابل  ارائه است! ترانسفورمرز4: عصر انقراض یک طبل توخالی و بسیار پر سروصداست! این فیلم را باید بدترین اکشن سال تا اینجای کار لقب داد. تماشاگران این فیلم با تماشای این همه پوچی و سروصدا روی پرده سینما به شدت احساس توهین شدگی می کنند.

ظاهراً مایکل بی و مدیران کمپانی پارامونت مصمم بوده اند فیلمی بسازند که تنها مورد پسند بچه های زیر 12 سال باشد. صحنه های اکشن فیلم با اینکه بسیاز عظیم و پرهزینه هستند ولی  هیچ هیجانی خلق نمی کنند. بخش درام فیلم به شدت ضعیف و رنج بار است. لایه های کمدی فیلم که قرار بوده چاشنی اکشن  فیلم باشد به شدت لوث و بی نمک است .فیلم تغییرشکل دهندگان 4 در هر سه حیطه اکشن و کمدی و درام شکست خورده است. صحنه های اکشن فیلم از الگوی (تدوین تند-حرکت آهسته) استفاده می کند که حالا  به شدت برای تماشاگران سینمای اکشن از رسم افتاده و کسالت بار شده است. هیچ گونه نوآوری و بدعتی در طراحی و اجرای فصل های اکشن فیلم به چشم نمی خورد.تدوین تند و سریع به علاوه حضور انواع و اقسام جانوران روباتیک نه تنها هیچ کمکی به میزان هیجان صحنه های اکشن نکرده است بلکه سبب گیجی تماشاگر می شود. از همه بدتر اینکه فیلمساز آنقدر دلبسته صحنه های فیلم اش به نظر می رسد که حاضر نشده صحنه های زائد را کوتاه کند و در سطل آشغال اتاق تدوین بیاندازد .نتیجه ی کار یک فیلم بسیار طولانی (در حدود 3ساعت) شده که به شدت کشدار و خسته کننده است.

ترانسفورمز4: عصر انقراض فیلم پرهزینه است که با گشاده دستی برای  آن خرج شده است. مایکل بی یک بودجه گزاف 210 میلیون دلاری برای خلق گریزپاترین و دست نیافتی ترین تخیلات خویش بهره منده بوده است ولی فیلم دچار یک انباشتگی بیش از حد جلوه های ویژه شده است. جلوه های ویژه بی شمار فیلم عنان عقل و اختیار را از کف فیلمساز ربوده است.

 

داستان تغییرشکل دهندگان: عصر انقراض سال پس از ماجراهای سری قبلی، یعنی تغییرشکل دهندگان: تاریکی ماه/ Transformers: Dark of the Moon اتفاق می افتد. در طی این زمان، تبدیل شوندگان  یا همان ترانسفورمر ها کاملاً از روی زمین محو شده اند که این نتیجه پاکسازی بی حد و حصری است که در رأس آن کارفرمای سرویس جاسوسی آمریکا CIA هارولد اتینگر (با بازی کلسی گرامر) قرار دارد. او از سوی یک دیسپتیکون به نام "لاک داون" (با صدای مارک رایان) کمک می گیرد، و او کسی است که برای یافتن اوپتیموس پرایم (با صدای پیتر کولن) پا به زمین گذاشته است. شخصیت منفی CIA علاوه بر این اتحادی را نیز با بیلیونری جعلی به نام جاشوا جویس (با بازی استنلی توچی) برقرار کرده، با کسی که می داند چگونه یک ترانسفورمر بسازد. پروژه آزمایشی او به چیزی ختم می شود که آن را "گالواترون" می خواند؛ روباتی مهیب شبیه به "مگاترون" وحشتناک.

 

ترانسفورمرز4: عصر انقراضداستان فیلم بر پایه حوادث ناگواری می چرخد که به سر چهار اوتوبات باقیمانده می آید: بامبلبی، هاوند (با صدای جان گودمن)، کراس شیرز(با صدای جان دی ماجیو) و دریفت (با صدای کن واتانابه). این چهار تا به جست و جوی اوپتیموس پرایمی می پردازند که توسط تعمیرکار تگزاسی کید ییگر (با بازی مارک والبرگ) دوباره احیا شده است. درکنار کید، دخترش تسا (با بازی نیکولا پلتز) و دوست پسر دخترش شین (با بازی جک رینور) حضور دارند. اتوبات ها قصد دارند تا از گرفتار شدن در دام لاک داون تا زمانی که حفظ زمین از دست گالواترون امکان پذیر است، خودداری کنند (در واقع لاک داون برای انسان ها اهمیتی قائل نیست و تنها می خواهد به اوپتیموس پرایم دسترسی پیدا کند.) فیلم  بار دیگر شهر شیکاگو را محور اتفاقات قرار داده اما خرابی های عظیم را برای هنگ کنگ نگه می دارد.

صحبت کردن از طرح داستانی و پرداخت شخصیت ها در این فیلم مطلقاً کار عبث و بی فایده ای است. حفره های داستان آنقدر گل و گشاد اند که مارک والبرگ می تواند با اتوموبیل خود از داخل آن عبور کند و ویراژ دهد! گره های داستانی فیلم اگر وجود داشته باشند گویی توسط  «دیوید کاپرفیلد» شعبده باز رفع و رجوع می شود. گره های داستانی به صورت جادویی و شعبده بازی باز  می شود به طوری که اصلاً انگار اصلاً گره ای در کار نبوده است!

ترانسفورمرز: عصر انقراض طرفداران فیلم های اکشن بدون مغز را حسابی راضی می کند .صحنه های اکشن فیلم در موارد معدودی دیدنی از آب درامده اند اما این اکشن بی وقفه زمانی تاثیر گذار است که کاراکترهایش آنقدر دو بعدی و پوشالی نباشند.

مارک والبرگ هم در این فیلم جایگزین شیالابوف شده است کار خودش را انجام می دهد، ولی اصلاً به چشم نمی آید. بقیه بازیگران فیلم هم کارهایی می کنند (مخصوصاً پلتز در نقش تسا) ضریب هوشی خودشان را زیر سوال می برند و لج بیننده را در می آورند. این خانم که جایگزین مگان فاکس در فیلم شده است به قدری بد بازی می کند که به قول جیمز برایندلی دوست دارید زیر پای یکی از روبات های فیلم له شود!

اصولاً نقد و بررسی فیلمی مانند ترانسفورمرز: عصر انقراض کار بیهوده ای است و به جای فیلم باید نقد عروسک های آن و کارایی های مختلفشان را انجام داد. امیدوارم عصری در سینمای هالیود فرا برسد که عصر انقراض سری فیلم های ترانسفورمرز در سینماها باشد.

 

 

 

موحد منتقم


 تاريخ ارسال: 1393/4/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>میثم:

خدایی خیلی خنده داره که یه فیلم عامه پسند رو با معیارهای (اصلن معیار هم نداری اخه!) بسنجی! معلومه چنین فیلمی رو اینجوری نگاه کنی اینجوری میشه!! این سایت یدونه صاحب نداره این چیزارو کنترل کنه ؟؟ با تبعیض میشه به هر فیلمی نگاه کرد و اونو خورد کرد.... دوستان یکم چشماتونو باز کنید! چنین فیلمی برای قشر فرهیخته (هاهاهاها) درست نشده که حتی بخوای نقد بنویسی براش!! آقای منتقم شما بشین دوتا کتاب نقد بخون 4تا فیلم درست ببین بعدش؛ وقتی بفهمی نقد چیه اونموقست که میفهمی چی باید نقد کرد و چیو نباید نقد کرد، البته یه راهکار دیگه هم داره، اون بالا جای نقد بررسی فیلم فلان، بنویسی نظری بر فیلم فلان یا یادداشتی بر فیلم، یا نگاهی به فیلم یا معرفی فیلم .... بهرحال این نقد نیست دوست گرامی بلکه خودنمایی در پرده نقده و بشینی فیلمتو نگاه کنی و دهنتو ببندی و بذاری 4نفر که حالیشه راجبش نظر بده خیلی بهتره به خدا! (یدونه جلوه ویژه شما هم درست کن مثل یه ثانیه از این فیلم اونموقع که نفهمیدی دوربینو باید کجا بذاری و بازیگرو کجا اونموقع حالیت میشه اینحرفا) مشکل جامعه ما اینه دقیقا! آدمایی که جاشون توی میدون تره باره اومدن راجعبه چه چیزایی نظر میدن! راستی فیلم از استانداردای سری خیلی پایین اومده بود به نظر من البته، فیلم جدید ایناریتو رو بچسبید بچه ها!

3+1-

چهارشنبه 15 بهمن 1393



>>>nani:

خیلی فیلم چرندی بود فقط جلوه های ویژه داشت

1+1-

يكشنبه 16 آذر 1393



>>>i am u:

تیکه دیوید کاپرفیلد خیلی فان بود:))))))))))))))

21+10-

شنبه 4 مرداد 1393



>>>پرستو :

عنوان مقاله عالی بود.فیلمش هم هنوز ندیدم که نظر بدم

30+3-

پنجشنبه 2 مرداد 1393



>>>نیما مرادی:

خواهشنفیلم رد کارپت رضا عطاران هم با همین لحن بکوبید.آشغااااااااااااااااااااااااااااااااال بود.باز فیلم هایی مثل تغییر شکل دهنگان جلوه های ویژه دارند!

27+20-

شنبه 14 تير 1393



>>>man2in:

اين سری فیلم ها بهترين فيلميایی بود كه تو عمرم ديدم. پس دربارش اينقدر بد نگو.

22+43-

شنبه 14 تير 1393



>>>علی حیدری:

یه مشت ادم جمع میشن نظراتی میدن بی ربط.بشیند در مورد کلاه قرمزی حرف بزنیداگرم سواد ساختشو پیدا کردید قدمی برای سینمای ایران ور دارید که هم افرادی که در زمینه جلوه ای ویژه با ادعاشون کاری نکردن و هم سینماگران ما شورشونو با این فیلماشون در اوردن

5+48-

شنبه 14 تير 1393



>>>آدیس ابابا:

‏جا داره از مایکل بی به عنوان دشمن ساختمون های بلند یاد بکنیم

27+2-

شنبه 14 تير 1393



>>>محمود:

210 میلیون دلار؟؟فکر کنم بودجه فیلم های ایرانی رو از اول تاریخ پیدایشش تا الان رو جمع کنی به این رقم نمیرسه.

31+2-

شنبه 14 تير 1393



>>>big fan of t4:

باز شما به کسایی که فیلم هایی که خودتون خوشتون نمیاد لقب بی مغز دادین؟اون سری هم سر فیلم گرگ و میش گفته بودین برای کسایی خوبه که ضریب هوشی پایینی دارند.به این میگن توهین به شعور مخاطب.واقعا متاسفم واستون

32+55-

جمعه 13 تير 1393



>>>پیمان:

خیلی هم فیلماش عالیه.دوست ندارید نگاه نکنید کسی مجبورتون نکرده

68+7-

جمعه 13 تير 1393



>>>sahand.m:

‏آقا ی مایکل بی آقا ، داداش ، برادر ، به چه زبونی بهت بگیم بی خیال . تو رو خدا بی خیال . یعنی بس نبود اون همه...

32+49-

جمعه 13 تير 1393



>>>سعید:

‏منم امیدوارم همزمان با اکران شاهکار جدید مایکل بی، این سری فیلم همراه با خودش به مناسبت اسم فیلمش، "منقرض" بشه.

43+13-

جمعه 13 تير 1393



>>>فرنوش:

‏برو خداروشکر کن منتقم منتقد!الان شبکه mbc بالیوود یه فیلم هندی نشون داد دیدم یارو طناب انداخت هلیکوپترُ گرفت رو هوا بعد هلیکوپتر می خواست بره یارو نمیزاشت :| دیگه از این که بدتر نیست

71+2-

جمعه 13 تير 1393



>>>خیرا.. بکتاش:

جای مارک والبرگ باید جمشید هاشم پور بازی میکرد.

46+6-

جمعه 13 تير 1393



>>>ماری:

بازوی مارک والبرگ فقط به درد گاز گرفتن میخوره

39+13-

جمعه 13 تير 1393



>>>محمد کریمی:

مایکل بی همیشه یک نظریه تاریخی در فیلمهایش مطرح میکنه که به دست ربات ها اتفاق افتاده است.مثلا در قسمت قبل به یک پرسش تاریخی پاسخ میداد که چی شد که اولین ارتباط بشر از کره ماه برای دقایقی قطع شد یا اون قضیه پایگاه مخفی ربات ها در نزدیک سد در قسمت دوم.در این قسمت هم انقراض دایناسور ها معلوم میشود علتش چی بود؟حمله این ربات ها! از سالن سینما که بیرون اومد با خودم داشتم فکر میکردم که چجوری یک فیلم به این چرندی در این شکل و شمایل اینقدر شیک تحویل مخاطبان قرار میگیرد.

41+35-

جمعه 13 تير 1393



>>>pouya:

وقتی یه دایناسور رو تبدیل بکنن به شونده، انتظار بهتری نمیشه داشت اصن از تریلر معلوم بود مضخرفه

24+52-

جمعه 13 تير 1393



>>>mehrdad:

حالا درسته همه چیز داخل این فیلم قاطی و گیج کنندس مخصوصا جنگ های روبات ها ولی خب حداقل ارزش یه بار دیدن رو داره فیلم های مایکل بی خیلی اکشن و دیدنی هستند دیگه این قدرم نباید بد نقد کنید. همه فیلم ها که نباید نامزد اسکار بشوند

51+23-

جمعه 13 تير 1393



>>>babelol:

شک نکنید همانند فیلم های قبلی فیلم اکشنی است بی محتوا!آمریکا و آمریکایی همیشه منجی جهان است.این باید بخورد بیننده داده شود.

25+55-

جمعه 13 تير 1393



>>>نسیم:

شما هم تو تشخیص مت دیمون و مارک والبرگ مشکل دارید؟

56+11-

جمعه 13 تير 1393



>>>ehs:

من نمیدونم این چه بلایی که سر منتقدها اومده؟مگر هر فیلمی که پرفروش بشه باید فیلم خوبی باشه؟عزیزم این اسباب بازی های ترانسفورمرز سابقه تاریخی تو امریکا داره و یه جور نوستالژی محسوب میشه و مردم فارغ از کیفیت فیلم به سینما هجوم میارن که جلوه های عظیم ببینن و حالش رو ببرن.مثلا کلاه قرمری و بچه ننه که 3میلیارد فروخت شاهکار بود؟نه.چون مردم برای حس نوستالژیک کلاه قرمزی به سینما رفتند.

54+40-

جمعه 13 تير 1393



>>>mehdi:

میدونین چرا فیلم و سریالهای تخیلی محبوبن؟چون زندگی واقعی به همه ابعادش بمون فرو میره و وقتی فیلم میبینیم دیگه حوصله تماشای واقعیت رو نداریم

74+3-

جمعه 13 تير 1393



>>>mahyar:

ترانسفورمرز هم دیدم ، گرافیک عالی بود ، داستان رو ولی سیفون کشیده بودن

77+13-

جمعه 13 تير 1393



>>>alireza:

به نظر من فیلمایی مثه جنگ ستارگان، ترانسفورمرز، ترمیناتور و آیرون من رو باید هی زود به زود بسازن

36+48-

جمعه 13 تير 1393



>>>سارا ۲۴ساله:

یعنی من عاشق نقدهای منفیت هستم.خیلی تیکه های خنده دار داشت.مرسی

117+15-

جمعه 13 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.