پرده سینما

فیلمی درباره دیپلماسی و ریاست و قانون؛ نگاهی به فیلم «طلوع سیاره میمون ها» ساخته مت ریوز

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم طلوع سیاره میمون ها ساخته مت ریوز

 

Dawn of the Planet of the Apes (2014)

 

 

 

-طلوع سیاره میمون ها معجونی درهم جوشی از مضامین، کاراکترها و حوادث آشنا و تکراری است. فیلمنامه پر از عناصر تکراری  و بازیافتی و نپخته است.

 

-فیلم اما از هر لحاظ که مشکل داشته باشد، از نظر صحنه های اکشن و جلوه های ویژه حرف های زیادی برای گفتن دارد. صحنه ی حمله میمون ها به شهر در نیمه شب یکی از بهترین فصل های اکشن سال سینمای هالیوود است.

 

طلوع سیاره میمون هاطلوع سیاره میمون ها با تصویر بسته ای از چهره ی سزار نقش اول فیلم یعنی میمونی جهش یافته که الان سردسته جمع کثیری از میمون هاست آغاز می شود. میمون ها با صلح و صفا در قبیله ای در نزدیک یک سد آبی زندگی می کنند تا اینکه سر و کله ی انسان ها پیدا می شود. آنها از ویروس میمونی جان سالم به در برده اند و در منطقه ای کنار هم گرد آمده اند و هم با تمام امکانات زندگی می کنند. ولی انرژی  و سوخت شهر آنها در حال تمام شدن است و آنها مجبورند برای تأمین برق خود از سدی که در نزدیکی  قلمرو میمون هاست استفاده کنند. نمایندگان این پاد آرمانشهر که از این ویروس جان سالم به در برده اند مجبور هستند برای ادامه زندگی با این میمون ها وارد گفتگو شوند. انسان‌ها و میمون‌ها با هم برخورد می‌کنند. در حالی که عناصر میانه روی هر دو گونه (میمون‌ها و انسان‌ها) سعی می‌کنند تا به توافقی برای انجام همکاری‌های دو جانبه و جلوگیری از بروز یک جنگ برسند، عناصر تندروتر، تنها یک چیز می‌خواهند: نابودی رقیبان.

طلوع سیاره میمون ها فیلمی درباره دیپلماسی و ریاست و قانون است. فیلم می خواهد در لایه های زیرین خودش درباره چگونگی به وجود آمدن خشونت در افراد و نحوه گسترش آن به جامعه و منجر شدن به جنگ داخلی صحبت کند. طلوع سیاره میمون ها از افراد حقیری سخن می گوید که سال ها تحت الشعاع یک فرمانده مستبد بوده اند و در اولین فرصت دست به شورش می زنند. آنچه فیلم درباره آن داستان می گوید شباهت زیادی با رویدادهای جهان معاصر و شکل گیری گروه های تروریستی در یکی دو دهه گذشته دارد.

طلوع سیاره میمون هامن آمادگی این را داشتم که  فیلم طلوع سیاره میمون ها را بسیار دوست داشته باشم مخصوصاً اینکه قسمت اول فیلم  خیلی خوب بود. ولی طلوع سیاره میمون ها علیرغم صبوری و دقتی که در روایت داستان انجام می دهد یک فیلم به شدت کلیشه ای در این نوع ژانر است. با ورود انسان ها و برخورد سزار در همان 15 دقیقه ابتدایی با آنها و درخواست هایی که رد و بدل می شود شما کاملاً می توانید پایان داستان را حدس بزنید. به ویژه اینکه در پایان فیلم که همه منتظر آن اتفاق بزرگ و جنگ هستند فیلم تمام می شود و ما باید منتظر قسمت بعد بمانیم!

کاراکترهای حیوانی فیلم از پرداخت بسیار بهتری نسبت به کاراکتر های انسانی برخوردار هستند! اندی سرکیس در نقس سزار که یک میمون کامپیوتری است فوق العاده باور پذیر از کار درآمده است و میمیک های چهره اش به خوبی احساسات درونی او را بروز می دهد. برعکس آنها بازیگران انسان فیلم کاملاً دو بعدی و مبهوت از آب درآمده اند.

تمامی بازیگران فیلم به صورت جالبی از ابتدا تا انتهای فیلم از تعجب دهانشان باز است. گری اولدمن احساس بسیار بیشتری نسبت به آنچه نقش از او می خواسته است بروز داده است. هرچه میمون ها به لطف جلوه های ویژه خوب از کار در آمده اند و خوب بازی می کنند. انسان های فیلم  دو بعدی اند به همین دلیل روابط  بین آنها شکل نگرفته است  و برای بیننده باور پذیر نیست.

طلوع سیاره میمون ها معجونی درهم جوشی از مضامین، کاراکترها و حوادث آشنا و تکراری است. فیلمنامه پر از عناصر تکراری  و بازیافتی و نپخته است. فیلم هیچ چیز تازه یا غافلگیر کننده ای ندارد و توئیست های داستانی کاملاً آشکار قابل پیش بینی هستند. فیلم می توانست پس از حمله میمون ها به شهر به پایان برسد ولی  بی خود کش داده شده است تا بینندگان را در انتظار قسمت بعدی بگذارد.

فیلم اما از هر لحاظ که مشکل داشته باشد، از نظر صحنه های اکشن و جلوه های ویژه حرف های زیادی برای گفتن دارد. صحنه ی حمله میمون ها به شهر در نیمه شب یکی از بهترین فصل های اکشن سال سینمای هالیوود است از طرف دیگر خلق کاراکترهای میمونی بدون هیچ نقصی انجام گرفته است.

فیلم در حالت آرمانی می توانست درباره روابط بین انسان ها و حیوان ها و خصوصیات مشترک آن ها یا چیزی درباره تاریخچه خشونت باشد، ولی فیلمساز تمام این موضوعات را نیمه کاره رها کرده است که به پایان نیمه کاره فیلم برسد. در پایان طلوع سیاره میمون­ها انسان ها برای نجات فرار می کنند و  میمون ها برای مقابله با حملات یک پایگاه نظامی منتظر می­مانند. با توجه به محتوی ناامید کننده و پایانی ناامید کننده تر عنوان غروب سیاره میمون ها بیشتر برازنده ی این فیلم است!

 

موحد منتقم

 

آبان نود و سه


 تاريخ ارسال: 1393/8/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>arash:

اصلاً خوب نبود..یک فیلمنامه به شدت ضعیف و حقیقتا یک سرهم بندی صرف

15+40-

دوشنبه 19 آبان 1393



>>>مریم .ل:

یعنی چی؟خیلی خیلی فیلمش خوب بود.دلیل نمیشه چون پیشروی فیلم کلیشه ایه محتوی فیلم هم کلیشه ای باشه.

31+3-

دوشنبه 19 آبان 1393



>>>مرتضی ارشاد:

تقریبا تنها چیزی که در فیلم برایم جالب بود بازنمایش مشکل همیشگی برخورد تمدن‌ها در قالب این فیلم تخیلی بود.در طول تاریخ، در کتاب‌های ادبی و نیز در هالییود، ما بارها شاهد برخورد ناگزیر تمدن‌ها با هم بوده‌ایم. یعنی همیشه تمدن‌هایی با آرمان‌ها، ایده‌آل‌ها، بافت‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف را داشته‌ایم که جبر جغرافیایی یا یک رخداد پیشبینی‌نشده آنها را در کنار هم قرار داده است. در این میان همیشه اعتدالیونی وجود داشته‌اند که فکر می‌کرده‌اند می‌شود زیست و به دیگران هم اجازه زندگی داد، اما همیشه این اعتدالیون در اقلیت بوده‌اند و چیزی که پیش رفته، عملا تقابل و نبرد و هرج و مرج بوده است. ایده اصلی فیلمنامه ظهور یا طلوع سیاره میمون‌ها هم همین بوده است

45+6-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>امیر مقربی:

« طلوع سیاره میمون ها » فیلمنامه خوبی دارد و تا دلتان بخواد تک سکانس و مونولوگ شنیدنی دارد که با یک اکشن نفس گیر و کارگردانی هوشمندانه، تبدیل به فیلمی شده که نمی توان به تماشایش نشست و لب به تحسین آن نگشود.

46+9-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>چشمان کاملا باز:

سه بعدی فیلم خیلی ضعیف بود.خود فیلم هم تکراری بود .با چشمان بسته میتونستی دنبالش کنی

11+47-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>obtimous:

‏اون سیاره میمون ها کار اقامون تیم برتون؛ اون خوب بود

12+57-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>محمد34:

پ نه پ آتش بس 2 خوبه!!!!!!!!!!

20+37-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>ساناز:

قبول دارم خیلی کلیشه ای فیلم ولی فیلم بدی هم نبود

47+18-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>ب.م.م:

این منتقد ها عادت دارن بزنن تو ذوق تماشاگران.خیلی فیلم خوبی بود یعنی عجب فیلمی بود ، خیلی باهاش حال کردم. با اینکه داستانش خیلی تک خطی بود ولی کارگردانی کارش بیست بود . اندی سرکیس در نقش سزار هم مثل همیشه عالیه

108+8-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>سعید:

اون میمون نقش منفی مثل داعشی ها بود

57+7-

يكشنبه 18 آبان 1393



>>>میلاد:

بر خلاف نظر شما من به شدت با فیلم حال کردم واز ابتدا تا انتها مجذوبش شدم.

152+33-

يكشنبه 18 آبان 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.