پرده سینما

هیجان‌انگیز، امیدوارکننده و... الهام‌بخش؛ نگاهی به فیلم «۶ قهرمان بزرگ» ساخته‌ی دان هال و كريس ويليامز

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم ۶ قهرمان بزرگ

 

شش قهرمان بزرگ - تصویر یکدیزنی در نخستین هفته‌ی نوامبر، عاقبت برگ برنده‌اش را روانه‌ی سالن‌های سینما کرد: ۶ قهرمان بزرگ و نه "قهرمان بزرگ [شماره‌ی] ۶"! [۱] بایستی از آقایان دان هال و كريس ويليامز متشکر باشیم که بالاخره کاراکتری فوق‌العاده دوست‌داشتنی به‌نام "بایمکس" را به ۲۰۱۴، سال کم‌فروغ سینمای انیمیشن هدیه دادند. بایمکس روباتی چاق، تودل‌برو، شیرین و مهربان است که با یک خمیر شیرینیِ سفید و گرم‌وُنرم اصلاً مو نمی‌زند!

سان‌فرانسوکیو [۲]، زمانی در آینده، پسر نوجوان نابغه‌ای به‌نام هیرو (با صداپیشگی رایان پاتر) همه‌ی فکروُذکرش را معطوف به مسابقات شرط‌بندی روی آدم‌آهنی‌ها [۳] کرده؛ برادر بزرگ‌اش، تاداشی (با صداپیشگی دنیل هنی) که دل‌نگرانِ هدر رفتن استعداد بالقوه‌ی هیرو است، او را به آزمایشگاه رباتیکِ محل تحصیل خود می‌برد. جایی که تاداشی در حال تکمیل اختراع منحصربه‌فردش یعنی بایمکس (با صداپیشگی اسکات ادسیت) است؛ یک ربات درمانگر...

۶ قهرمان بزرگ به‌غیر از برخورداری از یک شروعِ درگیرکننده، طی دقایق ابتدایی و به‌نحوی متقاعدکننده، مقدمات وقایع بعدی را تدارک می‌بیند. بعد از آن است که غافلگیری‌های ریزوُدرشت، یکی‌یکی از راه می‌رسند که لابد تصدیق می‌کنید بزرگ‌ترین‌شان همان برملا شدن هویت اصلیِ مرد نقاب‌دار است. ۶ قهرمان بزرگ لحظه‌به‌لحظه ماجرا دارد، می‌خنداند و مثل غذایی کامل، حسابی سیرمان می‌کند!

بایمکس از هر کاری که دریابد سرسوزنی در بهبودی بیمارش مؤثر خواهد افتاد، بی‌معطلی استقبال می‌کند. او تکه‌کلام بامزه‌ای هم دارد؛ هر زمان به مشکلی عدیده برمی‌خورد، با لحنی خنده‌دار می‌گوید: «اوه، نه!» طراحی کاراکتر بایمکس بی‌نهایت هوشمندانه و به‌شکلی است که کم‌ترین امکانات را برای ابراز درونیات‌اش در اختیار دارد اما دنیایی از مهربانی و احساس به جهانِ پیرامون‌اش، می‌بخشد.

۶ قهرمان بزرگ را به‌راحتی می‌توان به سه بخش -البته نامساوی!- تقسیم کرد. اول؛ استارت فیلم که با نبردِ تن‌به‌تن ربات‌ها زده می‌شود -اینجا به‌غلط تصور می‌کنید با انیمیشنی شبیهِ آسترو بوی (Astro Boy) [ساخته‌ی دیوید بوورز/ ۲۰۰۹] طرفید- و به مرگ ناگهانیِ تاداشی می‌انجامد. دوم؛ فصل آشنایی با بایمکس و تمام بامزه‌بازی‌هایش که به افسردگی و گوشه‌گیریِ هیرو خاتمه می‌دهد. سوم؛ بخش ابرقهرمانیِ فیلم که شامل ارتقاء بایمکس به رباتی جنگجو، شکل‌گیری گروه ۶ قهرمان، تعقیب‌وُگریز و مبارزه با مرد نقاب‌دار، فینال و پایان کار است.

لحظه‌ی سرنوشت‌سازِ ۶ قهرمان بزرگ که هیرو برای نجات جان خودش و ابیگیل (با صداپیشگی کتی لوز)، بالاخره از خدمات درمانیِ بایمکس اظهار رضایت می‌کند -با وجود تفاوت‌های تکنیکی و محتواییِ دو فیلم- تا حدودی یادآورِ انیمیشن دوبُعدی خاطره‌انگیز و بسیار دیده‌شده‌ی غول آهنی (The Iron Giant) [ساخته‌ی براد برد/ ۱۹۹۹] است. فیلمنامه‌ی ۶ قهرمان بزرگ توسط تیمی متشکل از جوردن رابرتز، رابرت ال. ‌برد و دانیل گرسون براساس مجموعهْ کامیک‌بوکی مهجورِ و ابرقهرمانانه -تحت همین عنوان- از انتشارات مارول کامیکس نوشته شده و نخستین محصول کمپانی والت دیزنی با اقتباس از یکی از تولیدات مارول است.

دیزنی پس از تهیه‌ی چند انیمیشن پرفروش و موفق با محوریت دخترهایی قهرمان -نظیر گیسوکمند (Tangled) [ساخته‌ی مشترک ناتان گرنو و بایرون هاوارد/ ۲۰۱۰]، دلیر (Brave) [ساخته‌ی مشترک مارک اندروز و براندا چپمن/ ۲۰۱۲] و منجمد (Frozen) [ساخته‌ی مشترک کریس باک و جنیفر لی/ ۲۰۱۳] [۴] این‌بار فرصت را به پسری نوجوان داده است که خودی نشان بدهد. مضمونِ محوری ۶ قهرمان بزرگ، مذمت انتقام‌جویی و تأکید بر اهمیت نوع‌دوستی است. فیلم هم‌چنین قابلیتِ این را دارد که شوقِ علم‌آموزی را در بیننده‌های کم‌سن‌وُسال‌تر خود برانگیزد.

شش قهرمان بزرگ - تصویر دواوج ۶ قهرمان بزرگ که شامل جدال نهایی سوپرقهرمان‌ها و آدم‌بده‌ی داستان است، با سکانس فینال بیگ‌پروداکشن ابرقهرمانانه‌ی خوب ۲۰۱۴، مردان ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده (X-Men: Days of Future Past) [ساخته‌ی برایان سینگر] برابری می‌کند و چیزی کم از آن ندارد. جنبه‌ی ابرقهرمانی و اکشنِ قوی فیلم را که کنار بگذاریم؛ ۶ قهرمان بزرگ نمونه‌ای قابلِ اعتنا از سینمای انیمیشن، در زمینه‌ی تلفیقِ به‌اندازه‌ی مایه‌های کمدی و درام است. از آنجا که دخترِ پررنگی ندارد و عاشقانه هم -به‌معنای معمول‌اش- نیست، بیش‌تر توجه پسرها را جلب خواهد کرد.

۶ قهرمان بزرگ در معرفیِ ضدقهرمان‌اش و چگونگی ریشه گرفتنِ نفرت در او، متفاوت‌تر از اغلب انیمیشن‌ها عمل می‌کند. بدمن قصه -اگر بشود اسم‌اش را بدمن گذاشت- یک دیوانه‌ی تمام‌عیار که قصدش به فنا دادن دنیا باشد(!)، نیست و انگیزه‌های شخصی و معقول‌تری دارد. ۶ قهرمان بزرگ مخاطب‌اش را کودن و سطحِ پایین فرض نمی‌کند. بد نیست اشاره کنم که تخطیِ چشمگیر ۶ قهرمان بزرگ از رویه‌ی معهودِ فیلم‌های انیمیشن، این است که سوپراستارها جای شخصیت‌ها حرف نزده‌اند و صدای آشنایی به گوش‌تان نخواهد رسید.

تمام انیمیشن‌های سال -که سرشان به تن‌شان می‌ارزید!- را دیده‌ام؛ پنج انیمیشن برتر ۲۰۱۴ به انتخاب من -به‌ترتیب- این‌ها هستند: ۶ قهرمان بزرگ، غول‌های جعبه‌ای (The Boxtrolls) [ساخته‌ی مشترک گراهام آنابل و آنتونی استاچی]، آقای پیبادی و شرمن (Mr. Peabody & Sherman) [ساخته‌ی راب مینکوف]، کتاب زندگی (The Book of Life) [ساخته‌ی خورخه گوتیرز] و در سطح پایین‌تری از سایرین: پنگوئن‌های ماداگاسکار (Penguins of Madagascar) [ساخته‌ی مشترک اریک دارنل و سیمون جی. اسمیت]. تصور نمی‌کنم اطلاق لقبِ "بهترین انیمیشن ۲۰۱۴" به ۶ قهرمان بزرگ، ظلمی در حق انیمیشن‌های غالباً بی‌رمق سال به‌حساب بیاید حالا گیرم که آکادمی، اسکار را به فیلم دیگری بدهد [۵].

 

پیمان عباسی‌نیا

بهمن‌ماه ۱۳۹۳

 

Big Hero 6

كارگردان: دان هال و كريس ويليامز

فيلمنامه: جوردن رابرتز، رابرت ال. ‌برد و دانیل گرسون [براساس کامیک‌بوکی از مارول]

صداپیشگان: رایان پاتر، اسکات ادسیت، دنیل هنی و...

محصول: آمریکا، ۲۰۱۴

مدت: ۱۰۲ دقیقه

برنده‌ی ۱ اسکار (جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم انیمیشن)

 

[۱]: در رسانه‌های فارسی، مدام اسم فیلم به‌اشتباه "قهرمان بزرگ ۶" درج می‌شود.

[۲]: ترکیبِ سان‌فرانسیسکو و توکیو!

[۳]: چیزی مثل خروس‌بازیِ خودمان!

[۴]: دلیر و منجمد هر دو برنده‌ی اسکار بهترین انیمیشن سال طی دوره‌های ۸۵ و ۸۶ آکادمی شدند.

[۵]: این نقد و بررسی پیش از اهدای اسکار بهترین انیمیشن سال به ۶ قهرمان بزرگ نوشته شده است.

نقد و بررسی فیلم ۶ قهرمان بزرگ

 

■ برای مطالعه‌ی نقد فیلم‌های اسکار ۲۰۱۵ به‌همین قلم، لینک‌های زیر را کلیک کنید:
    ۱- نقد و بررسی فیلم «بازی تقلید» ساخته‌ی مورتن تیلدام (برنده‌ی ۱ اسکار و نامزد ۷ اسکار دیگر)
    ۲- نقد و بررسی فیلم «هابیت: نبرد پنج سپاه» ساخته‌ی پیتر جکسون (نامزد ۱ اسکار)
    ۳- نقد و بررسی فیلم «میان‌ستاره‌ای» ساخته‌ی کریستوفر نولان (برنده‌ی ۱ اسکار و نامزد ۴ اسکار دیگر)
    ۴- نقد و بررسی فیلم «به سوی جنگل» ساخته‌ی راب مارشال (نامزد ۳ اسکار)
    ۵- نقد و بررسی فیلم «فاکس‌کچر» ساخته‌ی بنت میلر (نامزد ۵ اسکار)
    ۶- نقد و بررسی فیلم «بردمن» ساخته‌ی آلخاندرو جی. ایناریتو (برنده‌ی ۴ اسکار و نامزد ۵ اسکار دیگر)
    ۷- نقد و بررسی فیلم «۶ قهرمان بزرگ» ساخته‌ی دان هال و كريس ويليامز (برنده‌ی ۱ اسکار)
    ۸- نقد و بررسی فیلم «شبگرد» ساخته‌ی دن گیلروی (نامزد ۱ اسکار)
    ۹- نقد و بررسی فیلم «قاضی» ساخته‌ی دیوید دابکین (نامزد ۱ اسکار)


 تاريخ ارسال: 1393/12/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سحر فتوکیان:

سلام ممنون از مطلبتون من کارتونشو دیدم ولی دوبله نشده بود خیلی جالبه توصیه می کنم همه ببینید

0+0-

سه‌شنبه 6 مرداد 1394



>>>نونا:

سعي مي كنم از اين به بعد به هر مشكل عديده اي برخورد كنم بدون اظهار ناراحتي فقط با لبخند بگم " اوه ، نه! ". از خواندن مطلب فوق لذت بردم . پاينده باشيد

6+0-

يكشنبه 17 اسفند 1393



>>>نیما:

سلام خوب بود باتعریف هایی که شما از این ربات دوست داشتنی کپلی کردین باید دیدنی باشه خیلی وقته انیمیشن ندیدم امیدوارم دوستش داشته باشم

6+2-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>آفرینش:

من اون قهرمان مشنگ رپه رو دوس داشتم =) خیلی خل خلی بود =)

6+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>air :

به نظرم باید موضوع و فیلم قشنگی باشه@_@ از نقدتون هم که راضی بودم +_+ خیلی خیلی منتظرم ببینمش ×_×

7+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>زهرا:

مرسی مرسی به خاطر اینی که همه فیلمای روز رو سریع نقد و بررسی می کنین ^_^ عالیه ^_^

7+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>سین:

دوسش داشتم :) دوسش داشتم :) دوسش داشتم :)

6+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>javad:

کارتون خيلي قوي ايه اگه موزيكال بود بهتر مي شد! ولي به هر حال در كل عاليه!

6+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

توجه سینمای غرب به فضاهای شرقی از ویژگی‌های این فیلم است و همانطور که منتقدان نوشته‌اند قهرمان‌سازی و ارائه الگو به بچه‌ها به ویژه پسرهای جوان از نقاط قابل توجه اثر است. همانطور که اغلب انیمیشن‌ها به دنبال ارائه پیام و تلاش برای ارائه الگوهای شخصیتی هستند این اثر هم تمرکز خود را بر این موضوع قرار داده و با توجه به اقبالی که به این اثر شده باید انتظار داشت که نوع پوشش و رفتار قهرمان داستان از سوی پسربچه ها الگوبرداری شود.

9+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

متاکریتیک هم امتیاز 75 از 100 را بر اساس 34 نقد مختلف به این فیلم اختصاص داده است.

9+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

یک نرم‌افزار ویژه خلق شده برای این فیلم به نام دنیزن بیش از 700 شخصیت مجزای این فیلم را خلق کرد که ساکنان شهر هستند. برنامه‌ای دیگر به نام بونزای مسئولیت خلق 250 هزار درخت شهر را بر عهده داشت و برنامه ساخت تصویرهای سه بعدی هیپریون هم امکان‌های نورپردازی جدید به وجود آورد. فیلم «6 قهرمان بزرگ» نقدهای مثبتی دریافت کرده است. وبسایت مجموعه نقدهای راتن تومیتوز به آن امتیاز 89 درصد را از میان نقدهای 131 منتقد داده است.

9+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

دان هال در حال کارگردانی فیلم «وینی پو» بود که هنگام نگاه کردن به پایگاه داده‌های مارول به عنوان «6 قهرمان بزرگ» برخورد. او ایده کلی ساخت فیلم را در سال 2011 مطرح کرد و در ماه ژوئن سال 2012 اعلام شد که استودیوی انیمیشن والت دیسنی این فیلم را خواهد ساخت. پل بریگز مسئول داستان‌نویسی فیلم و رابرت برد فیلمنامه‌نویس برای اینکه بتوانند ایده کلی فیلم را جدید و تازه نگه دارند، از خواندن کمیک‌بوک‌های اصلی خودداری کردند. حدود 90 انیماتور در هر مرحله روی این پروژه مشغول به کار بودند و بعضی‌هایشان به مدت دو سال روی آن کار کردند. سبک انیمیشن فیلم فرهنگ دنیای شرق (بیشتر ژاپن) را با فرهنگ دنیای غرب (بیشتر کالیفرنیا) تركيب می‌کند و شهر سن‌فرانسوکیو هم که ترکیب آینده‌نگر سن‌فرانسیسکو با توکیو است، با این ایده طراحی شده که بیشتر تکنولوژی پیشرفته باشد اما بسیاری از چیزها هم احساس گذشته را به بیننده القا کنند.

9+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

نکته قابل توجه درباره این فیلم این است که استودیوی انیمیشن والت دیسنی برای ساخت جلوه‌های تصویری انیمیشن این فیلم تکنولوژی نرم‌افزاری جدیدی را به وجود آورد.

9+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>یه نفر:

پروژه «6 قهرمان بزرگ» یک انیمیشن اکشن کمدی-درام ابرقهرمانی است که توسط والت دیسنی تهیه و ساخته شده و کمپانی والت دیسنی پیکچرز آن را اکران کرده است. به گزارش مهر؛‌دان هال و کریس ویلیامز مسئولیت کارگردانی انيميشن ابرقهرماني «6 قهرمان بزرگ» را بر عهده داشتند و آن را به عنوان پنجاه و چهارمین فیلم در مجموعه فیلم‌های انیمیشن کلاسیک والت دیسنی خلق کردند.

10+0-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>زینب کریمی:

لایک!

10+1-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>زینب کریمی:

سلام. آقای الماسی نیای عزیز؛ تلاش شما برای نوشتن ستودنی است... تبریک می گویم و برای تان هزار بار آرزوی پیروزی و سربلندی دارم. "۶ قهرمان بزرگ" بی نظیر بود. "بایمکس" و "هیرو" هر دو دوست داشتنی و جذاب بودند. گر چه مخاطبان اصلی انیمیشن به ظاهر کودکان و نوجوانان هستند اما برای ما که دیگر کودک نیستیم فکر می کنم بیشتر مؤثر باشد! از لحاظ درسِ امید و عشقی که می توانیم با دیدن این دست انیمیشن ها بگیریم... متشکرم و نویسا بمانید.

14+1-

شنبه 16 اسفند 1393



>>>jim:

My God, how wonderful! I love this animation was! It gave me hope and love and the loss of life on trying to do ... wow.

12+0-

شنبه 16 اسفند 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.