پرده سینما

یک داستان تاریخی، بدون سند تاریخی؛ نقد و بررسی فیلم شاهزاده پارسی: شن های زمان

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم شاهزاده پارسیفیلم سینمایی شاهزاده پارسی: شن های زمان prince of Persia:the sand of time از 28 می در سراسر دنیا بصورت گسترده اکران می شود. این فیلم از روی سری بازی های ویدئویی با همین عنوان که شرکت یوبی سافت آنرا ساخته است تولید شده است. اولین قسمت این بازی در سال 1989به بازار عرضه شد و استقبال فوق العاده ای از آن صورت گرفت. این فیلم برگرفته از بازی است که درسال 2003 به بازار عرضه شده است. یک فیلم جری بروکهایمری قابل قبول  و لذت بخش که تم  داستان اش در عهد عتیق ایران می گذرد و ممکن است پسرهای جوان را راضی کند، اما نمی تواند با طیف وسیع  تماشاگرانی که دزدان دریایی کارائیب را دیده اند و از آن لذت برده اند ارتباط برقرار کند. مایک نویل کارگردان فیلم که قبلا هری پاتر و جام آتش و فیلم تحسین شده دنی براسکو را در کارنامه خود دارد و جان سیلز فیلمبردار فیلم  تمام سعی خود را کرده که فیلم شبیه بازی ویدئویی آن بشود. ولی سکانس ها ونماهای فیلم انگار اصالت نماهای بازی را ندارند. هرج و مرج در سکانس های اکشن به ویژه در سکانس طوفان شن کاملا بر این امر دلالت دارند.

در سکانس اولیه فیلم نقشه ایران باستان را نشان میدهد و با یک زیرنویس تقلیدی با فونت مثلا قدیمی یک زندگی مبدل را  پیشگویی می کند  که عیار امپراطوری ایران را نشان می دهد. داستان فیلم به قبل از زمان تولد مسیح باز می گردد که ایران کشوری عظیم و قدرتمند و نامدار و همسایه شهر بابل  بوده است. داستان فیلم سند تاریخی ندارد، ولی در فیلم طوری نشان داده می شود و ارجاع های زیرکانه ای وجود دارد که گویی این اتفاقات واقعا اتفاق افتاده است. داستان فیلم شاهزاده پارسی: شن های زمان درباره یک بچه دوره گرد ایرانی  است به نام دستان (بن فوستر) که وقتی درحال گذر از بازار است چشم سلطان شرمان (رونالد پیک آپ) به صورت اتفاقی به دست اش می افتد. پادشاه او را به مقام تنها پسرش نائل می کند. دستان بزرگ می شود (جیک جیلینهال) ولی به گروه یک شاهزاده تبعیدی با نام تامینا ملحق می شود و هدیه ای از خدایان توانایی تسلط بر دنیا را به دست می آورد. دستان باید گروه و نیرو ها را به  تهمینه (آرترون) که یک پادشاه زن حساس و چابک و بسیار باهوش است برساند تا از به دست آوردن شنهای زمان که نیرویی از جانب خداوند است که می توان زمان را به عقب برد و به صاحبش توانایی تسط به دنیا را می دهد توسط یک نجیب زاده شرور به  نام  «نظام» (بن کیگزلی)  جلوگیری کند!

جما آرترون که قبلا او را در قسمت آخرجیمزباند با نام ذره ای آرامش دیدیم برای ایفای این نقش انگار انرژی بی پایانی صرف کرده است و در فیلم بسیار موثر جلوه می کند. اما برای اتفاقات احمقانه ای که دوروبرش می افتد زیادی باهوش به نظر می رسد. جیک جیلینهال که معروف به بازی در نقش های جدی است کاملا مناسب نقش دستان است و لهجه انگلیسی اش باعث شده کارش را خوب انجام بدهد. اما چیز ناراحت کننده ای که در بازی جیلینهال دیده می شود طرز راه رفتن او در فیلم است که احتمالا قصد داشته از خود ناراضی بونش را نشان بدهد ولی عملا خیلی بی مزه و ناجور به نظر می رسد!

از دیگر بازیگران شاهزاده پارسی می‌توان به آلفرد مولینا، بن كینگزلی و تونی كبل اشاره كرد.

مانند ساخته های قبلی جری بروکهایمر، شاهزاده پارسی از لحاظ جلوه های ویژه هیچ کم و کسری ندارد. نبردهای نفس گیر، شمشیربازیهای جذاب، مار هایی که مثل موشک پرتاب می شوند، سکانس طوفان شن در پایان فیلم، لشگر کشی های عظیم، تیر های آتشین فراوان، تحرک زیاد دوربین و همه و همه باعث می شود که تماشاگر تا انتها روی صندلی میخکوب شود و در پایان راضی سالن سینما را ترک کند. آیا از فیلمی به تهیه کنندگی بروکهایمر انتظاری بیش از این دارید؟ شاهزاده پارسی: شن های زمان بهترین اقتباس سینمایی از روی یک بازی ویدئویی است و این بهترین بودن دلیل بر شاهکار بودن فیلم نیست.

سابقه بروکهایمر در فیلم دزدان دریایی كاراییب نشان می‌دهد وی تنها شخصی است كه می‌تواند یك پارك بازی سرگرم‌كننده را به پروژه سینمایی چند میلیون دلاری تبدیل كند. احتمالا شاهزاده پارسی هم از این قاعده مستثنی نیست.

کسانی که بازی کامپیوتری پرنسس پارسی:شن های زمان را بازی نکرده اند به راحتی می توانند در فیلمی که از یک بازی کامپیوتری  اکشن  اقتباس شده است  حل شوند و از نبرد نهایی بین دستان و غول نهایی داستان لذت ببرند. ولی کسانی که بازی کامپیوتری آن را انجام داده اند مدام از داستان  «دستان» جا  می مانند. چون نسخه سینمایی فیلم با نسخه بازی آن تفاوت هایی دارد و مدام در حین فیلم می گویند: پس اون بخش از بازی چی شد؟!

فیلم شاهزاده پارسی: شن های زمان prince of Persia: the sand of time یک اکشن زیبا، چالاک، و یک ماجراجویی کاملا بی ضرر برای تمامی اعضای خانواده است که خیلی عظیم است ولی فاقد ابعاد حماسی است!

movi60cent@gmail.com 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/3/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>prince of persia:

خیلی بازیش با حاله

0+1-

جمعه 30 مهر 1389



>>>5009:

من این فیلم رو دیروز با کیفیت بد دیدم.اشغال محض بود.تحمل 10دقیقه اش هم هنر میخواست!

1+0-

پنجشنبه 10 تير 1389



>>>alex:

حداقل اول فیلم رو میدیدی بعد نقد دربارش مینوشتی این چیزای رو که میگی یا از رو بازی نوشتی ( غول آخر ) یا فقط تریلر فیلم رو دیدی .

1+0-

پنجشنبه 27 خرداد 1389



>>>مسی:

توی این فیلم تمام ایرانی ها به زبان عربی حرف میزنن.قابل توجه دوستانی که گفتن تحریف نشده .

0+0-

پنجشنبه 13 خرداد 1389



>>>سعید:

ممنونم .فقط اسم فیلم رو شاهزاده ایرانی انتخاب میکردید بهتر نبود؟نقدتم خیلی طولانیه.اگه کوتاهتر بنویسی جذابتر میشه!

0+0-

سه‌شنبه 11 خرداد 1389



>>>م.ل:

بازیش که خیلی خوب بود. با این مقالت بالاخره نفهمیدم فیلم خوب بود یا نه؟یه نکته دیگه اینکه نگفتین منظورتون از ارجا ع های زیرکانه چیه؟منظورتون تحریفه؟

0+0-

چهارشنبه 5 خرداد 1389



>>>پسر ایرانی:

خویب خداروشکر تاریخ تحریف نشده .با اون عنوانتون فکر کردم موضوع فیلم جنجالی و توهین به ایران است

0+0-

دوشنبه 3 خرداد 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.