پرده سینما

فیلم فاخر از نوع اپیزودیک؛ نگاهی به فیلم ملک سلیمان

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم «فاخر» از نوع اپیزودیک؛  نقد فیلم ملک سلیمان

 

پوستر فیلم ملک سلیمانفیلم ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی که عنوان پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را یدک می کشد، مدتی است بر پرده سینماها آمده است. به فیلم می توان از چند منظر نگاه کرد. اول از جهت بودجه که با توجه به این بودجه کارگردان چه اثری ارائه کرده است، دوم اینکه فارغ از مسئله بودجه، به فیلم به عنوان یه اثر هنری نگاه کنیم و آن را نقد و بررسی کنیم. سوم اینکه چون فیلم درباره یک اثر دینی است، ببینیم کارگردان چقدر توانسته با این فیلم حضرت سلیمان را به ما معرفی کند. و سرانجام فیلم با عنوان یک فیلم ملی و عنوان عجیب «فاخر» نگاه کنیم و ببینیم چه افتخاراتی برای سینمای ملی به ارمغان آورده است.

پس از وفات داود نبی، فرزند 9 ساله ی او سلیمان به نبوت برگزیده می شود و بر تخت حکومت تکیه می زند. سلیمان جوان در طول سلطنت خود عدالت را بر ملک خود حاکم کرده و تشکیل حکومت دینی می دهد. قلمرو سلیمان در امن و امان است، مردم در آرامش کامل به سر می برند، آسمان، برکتش را از زمین دریغ نمی کند و کشت و زرع رونق دارد. در حالی که همه تصور می کنند که ملک سلیمان همان مدینه فاضله ی موعود است، خداوند اسباب امتحان را فراهم می کند: عوالم جنیان و شیاطین به عالم جسمانی نزدیک می شود. جادوگر شهر با جادوی خود شیاطین و جنیان را به شرارت کردن در دنیا دعوت می کند. برای اولین بار پس از خلقت آدم علیه السلام شیاطین و اجنه رخصت پیدا می کنند تا در زندگی مردم تاثیر مستقیم بگذارند و افراد ضعیف الایمان را به تسخیر خود در آورند. سلیمان مأمور می شود تا بر علیه لشکر شیاطین و مجانین و علمای یهود مبارزه کند و پیش از ظهور منجی جامعه ای مینیاتوری و کوچک شبیه جامعه عهد ظهور را برقرار کند.

فیلم ملک سلیمان با یک بودجه 5 میلیاردی و با استفاده از متخصصین چینی  (لئولو و چان کونگ وینگ به عنوان مسئول جلوه های ویژه) ساخته شده است. در نگاه اول جلوه های ویژه و تمهیدات بصیری فیلم بیننده را به شدت یاد ارباب حلقه ها می اندازد. تمامی حرکات دوربین و جلوه های ویژه تقلیدی دست دوم از فیلم ارباب حلقه ها است. حتی سکانس اول فیلم که  یازار (محمود پاکنیت) و یکی ازهمراهانش به دیدن آرا (مهدی فقیه) می روند بیننده را یاد اسب سواری «گاندولف» در فیلم ارباب حلفه ها می اندازد. با این تفاوت که در ارباب حلقه هلی کوپتر فیلمبردار گرد و خاک نمی کرد! همچنین سکانسی که همسر سلیمان به خاطر تیر حسد می میرد و در راه برگشت، سلیمان چهره نورانی همسرش را در بین درختان می بیند، کپی برداری نعل به نعلی از همین فیلم ارباب حلقه هاست. با این تفاوت که در آنجا «آراگون» را می دیدیم و در اینجا سلیمان را. و البته بسیاری شباهت هایی از این دست.

یکی از مشکلات عمده فیلم تدوین آن است که به شدت به جلوه های ویژه اثر صدمه زده است. پرش های ناگهانی فیلم در سکانس های حساس فیلم، تمرکزتماشاگر را به هم می زند. سکانس های «فاخر» فیلم که همان صحنه های درگیری بین نیروهای خیر و شر است، به علت تدوین بد کاملاً  ازدست رفته اند. تصاویر شلوغ و درهم و برهم درگیری ها چیزی جز سرگیجه دچار تماشاگران نمی کند. بیننده از میان آن همه مبارز، فقط سلیمان را می شناسد و نمی داند در بین آن شلوغی باید کی را دنبال کند؟ فاجعه بزرگ جلوه ویژه فیلم پرواز کشتی سلیمان است که بساط خنده را فراهم می کند. تماشاگری که داستان حضرت سلیمان را قبلاً نخوانده باشد، نمی داند چه اتفاقی می افتد. سکانس پرواز کشتی که با سرعت نور از بالای دوربین عبور می کند بیشتر شبیه به بشقاب پرنده شده تا کشتی. و بیننده را به یاد کارتون یوگی و دوستان می اندازد. صحنه ای کل جلوه های ویژه فیلم را زیر سؤال می برد. آنقدر این صحنه ها که قرار است معجزه یک پیامبر را نشان دهد بد ساخته شده است که باعث تعجب شما می شود. و اگرفیلم در کشوری دیگری ساخته می شد احساس می کردیم که به حضرت سلیمان توهین شده است. سکانسهای خوب فیلم مثل صحنه جنی شدن افراد فتنه گر، یا حرکت اسلوموشن اسب ها، آنقدر تکرار می شوند که ارزش خودرا از دست می دهند.

پشت صحنه فیلم ملک سلیمانصحنه لانگ شات حرکت اسب ها که از بالای جنگل فیلمبرداری شده است، دوبار به فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه تکرار می شود و مانند نشان دادن صحنه آهسته یک قسمت مهیج از بازی فوتبال می ماند و بیننده با دیدن اینجور چیزی با خودش می گوید احتمالاً کارگردان با خودش گفته عجب قاب و سکانس معرکه ای شده! و فاخر به نظر می آید. پس بگذار یک بار دیگر نمایشش بدهیم! صحنه های گرفته شده از لشگر اسب ها هم همینطور است و از بس تکرارمی شوند که ارزش اولیه خود را نیز از دست می دهند.

نکته دیگری که در صحنه های جنی شدن افراد قابل اشاره است، این است که شیطان درون جسم هیچ زنی رسوخ نمی کند. گویی این فقط مردان هستند که گنهکارند. بازیگرانی هم که نقش تسخیرشدگان را بازی می کنند، در ایفای نقش جن زده ناتوانند و بیشتر به نظر می رسد شکلک در می آورند تا اینکه جنی شده باشند. به همین دلیل است که تماشاگران بیشتر می خندند تا اینکه بترسند.

در این آشفته بازار، البته موسیقی متن و صدای دالبی فیلم به کمک کارگردان می آیند و باعث می شوند تماشاگر به اشتباهات این سکانسها توجه نکند و هیجان زده شود!

موسیقی فیلم با وجود اینکه ارژینال نیست، به مدد صداگذاری کمک بسیاری به فیلم کرده و بر تمامی ضعف های فیلم پوشش گذاشته است. صدای فیلم ملک سلیمان تماشاگرعام را به راحتی فریب می دهد، آدرنالین خون بیننده را موقع تماشای فیلم بالا می برد و با سروصدای اضافی بر ضعفهای فیلم پوشش می گذارد. اینجاست که سانتیمانتالیسم، آن هم از نوع چینی اش فیلم را نجات می دهد.

اگرچه فیلمبردار فیلم آقای حمید خضوعی ابیانه آشکارا تحت تأثیر فیلمهای حماسی هالیوودی به نظر می رسد، با این همه فیلمبرداری او بسیارخیره کننده است.

پوستر فیلم ملک سلیماننمی دانم آقای لئو لئو طراح جلوه های ویژه فیلم به کل بی خیال «کانسپت» های خوب شده، یا ایده ها نتواسته اند در عمل اجرا بشنوند؟! چون به نظر من برای فیلمی که 5 میلیارد تومان هزینه برداشته، در ایران ساخته شده است و عوامل ساخت جلوه های ویژه هم ایرانی بوده اند، درست کردن اجنه و شیاطین به شکل هیولای دودی سریال لاست که فکر کنم با پلاگین «پارتیکولار» نرم افزار «افترافکت» ساخته شده باشند زیاد جالب نیست. جلو های ویژه آنقدر معمولی و دم دستی هستند که حتی سازندگان در بعضی صحنه ها زحمت تراکینگ را به خود نداده اند و دودها روی تصویر حرکت می کنند. در پایان فیلم هم بیرون آمدن اجنه از درون جسم افراد، در تاریکی شب اتفاق می افتد. در نتیجه باز هم بیننده چیزی را نمی بیند، و باز همان سروصداهای فریب دهنده از راه می رسند.

دیگر نکته عجیب، سپاه حضرت سلیمان در فیلم  است، که هرگز به 20 نفرنمی رسد. گویی هزینه ای فراتر از 5 میلیارد لازم بوده که سپاهی  بزرگتراز 20 نفر تهیه کنند. معلوم نیست چرا شهر به آن بزرگی فقط تعداد انگشت شماری جنگجو دارد.

به گفته کارگردان فیلم، فیلمنامه ملک سلیمان 39 مرتبه! بازنویسی شده است. ولی فیلمی که من در مقام تماشاگر روی پرده می بینم فیلمنامه ندارد! چراکه ملک سلیمان مانند یک فیلم اپیزودیک می ماند که حوادث آن به همدیگر ربطی ندارند. آدم ها در سراسر این فیلم یکسره راه می روند و می جنگند و جنی می شوند. تا آنجا که در بعضی مواقع بیننده اساساً شک می کند تحقیقی برای نوشتن فیلمنامه شده باشد.

سلیمان نبی بین سالهای 1000 تا 900 قبل از ظهور دین اسلام می زیسته است. بدین ترتیب، دوران وی بین دوران حضرت موسی و حضرت عیسی بوده است. ولی در فیلم، جایی یکی از روحانیون یهودی به سلیمان می گوید «این موضوع در دوران نوح، موسی و عیسی چنین بوده است.» توجه کنیم که حضرت سلیمان در 4391 سال بعد از هبوط آدم متولد شده است، وحضرت عیسی 5585 سال بعد از آدم ابوالبشر. بنابراین  به نظر می آید در این مورد فیلمنامه نویس دچار اشتباه شده است. فیلمنامه نویس همچنین گویی اینگونه با خود فکر کرده است که تمام تماشاگران فیلم جزئیات زندگی حضرت سلیمان را می دانند، و فقط آمده اند که جلوه های ویژه فیلم را ببینند. سازندگان فیلم ملک سلیمان برای ساختن یک فیلم ماندگار، فقط دلشان را به جلوه های ویژه خوش کرده اند. در حالی که ارباب حلقه ها، بن هور، ده فرمان و.. هیچکدام به خاطر جلوه های ویژه قوی ماندگار نشدند. بلکه به خاطر فیلمنامه، عمق شخصیت پردازی، و استفاده هوشمندانه کارگردان از جلوه های ویژه در زمان های مورد نیاز، و پرورش شخصیت های داستان بوده که نامشان در تاریخ سینما ماندگار شده است. در فیلم ملک سلیمان تمام شخصیت های فیلمنامه تک بعدی و مقوایی هستند. تصویری که از حضرت سلیمان در این فیلم نشان داده شده است، شخصیتی منفعل و بی تحرک است که دائم در فکر فرو رفته است و بیننده ای که حضرت سلیمان را نمی شناسد باید به صرف اینکه سلیمان با نیروهای شر می جنگد به این نکته پی ببرد که او نقش مثبت فیلم است. سایر شخصیت های داستان هم همینگونه اند. میریام (الهام حمیدی) که نقش همسر حضرت سلیمان را بازی می کند به راحتی می تواند از فیلم حذف شود. بازی او جزو بدترین نقش آفرینی های امسال است. خنده های زورکی و معصومیت کاملاً ساختگی بازی الهام حمیدی فراموش نشدنی است. برنده شدن مهدی فقیه در جشنواره فجر به عنوان «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» برای بازی در ملک سلیمان باعث می شود که بیشتر بر اعتبار جوایز این جشنواره شک کنیم! گفتگو نویسی و توالی رویدادها در ملک سلیمان بسیار مبتدیانه است و پایه‌ی درام در نقاط اشتباهی ینا شده است.

در فیلم مدام به دنبال وقوع یک اتفاق بزرگ هستیم، که ناگهان عنوان «پایان قسمت اول» بر پرده سینما نقش می بندد و تمامی رویاهای ما را نقش بر آب می کند و حیران می مانیم که این چه چیزی بود که برادران ما ساخته بودند؟! این همان حضرت سلیمان نبی بود؟ این همان بودجه 5 میلیاردی بود؟! این همان تبلیغات عظیم بود؟! این همان فیلم فاخربود؟!

حضرت سلیمان پیامبری بسیار بزرگ بوده است. اما در این فیلم به خاطر فیلمنامه بد، کوچک نشان داده شده است. تصویری که من با خواندن قرآن و سایر کتابها از حضرت سلیمان داشتم، با این حضرت سلیمانی که پس از دیدن ملک سلیمان می شناسم بسیار متفاوت است. ملک سلیمان فقط در عنوان «فیلم فاخر» می ماند. فیلمی که حتی از پس درگیرکردن تماشاگرانش نیز بر نمی آید، و کسی هم به این فکر نمی کند که تماشاگر، همین بخش به اصطلاح «فاخر» را در نمونه های خارجی اصل دیده و چیز تازه ای برایش ندارد.

فیلم ملک سلیمان یک بار دیگرثابت می کند مشکل سینمای ما جلوه های ویژه نیست، بلکه فیلم نامه است. مشکلی که تا برطرف نشود نه می توان با جلوه های ویژه آقای لئولئو بر آن پوشش گذاشت، و نه موسیقی چان کونگ پن و نه هیچ چیز چینی دیگر!

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/8/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سامان نیک:

دیالوگ راهب : هیچ یک از پیامبران الهی نوح ،ابراهیم ،یوسف ، موسی چنین ادعایی نکرده اند هیچ حرفی از موسی وسط نیومده مثل اینکه اینقدر از این فیلم بدت اومده که واسه خراب کردنش از هیچ حربه ای رد نشدی قبول که نقاط ضعفش زیاد بود ولی اگه با سایر فیلمای ساخت داخل مقایسش کنی فیلم خیلی خوب و تاثیر گذاریه حالا برو بشین ثابت کن موسی کی بوده عیسی کی بوده

0+0-

جمعه 18 فروردين 1391



>>>xerxes:

این نیز بگذرد و چون میگذرد غمی نیست............................

0+0-

سه‌شنبه 19 بهمن 1389



>>>احسان بهرامی:

دست گلت درد نکنه با این نقدت! حالمون رو جا اوردی .از این منتقدهای نون به نرخ روز خور امروزی که بخاری بلند نمیشه نکه تو به داد دل ما برسی!انصافا زده بودی به هدف.بعضی از دوستان گفتن فیلم اول بوده و ...!یعنی چی اخه؟؟همشهری کین هم فیلم اول کارگردانش بود!تازه اقای بحرانی یکبار دیگر یه دست گلی رو قبلا بانام مریم مقدس آب داده بودند و این کار دست گل اولشون نیست!اینجا باز باید به اقای بحرانی بگی دست گلت دردنکنه!!!!!!!!!!!

0+0-

سه‌شنبه 16 آذر 1389



>>>mahmood:

ندیدم، ولی بضاعت وسواد سینمای حرفه ای کجا و ما؟ از قبل میگم فیلم هنری نیست، ولی برای ما خوب بود که اعتماد به نفس برا کارای دیگه بشود خودمون رو با خودمون مقایسه کنیم. مرگ بر سینمای محصور

0+0-

جمعه 5 آذر 1389



>>>شهروز شکری:

تماسای ملک سلیمان=اتلاف پول و وقت و انرژی

0+0-

دوشنبه 1 آذر 1389



>>>SASAN:

واقعا تدوین فیلم ضعیف بود وباز هم حرف های شعاری نسبت به یهودیان تکرار شده بود ودریک کلام قیلم بود بیشتر شبیه دیوانه خانه تا ملک سلیمان

0+0-

جمعه 28 آبان 1389



>>>سعیده رمضانی :

من اخیرا یک فیلم هالیوودی دیدم.بودجه اش 60 میلیون دلار بود یعنی 12برابر این فیلم.ولی باورکنید جلوه های ویژه ملک سلیمان خیلی قوی تر از اون بود!

0+0-

پنجشنبه 27 آبان 1389



>>>ساسان:

بابا چه قدر شما دل خجسته دارید!این چه فیلمیه که بعضی ازش اینقدر دفاع میکنند؟دوسه نفر فروش فیلم رو دلیل بر خوب بودن فیلم میدونن .یه سوال::اخراجی ها2فیلم خوبی بود؟شاخه گلی برای عروس چی؟پوپک و مش ماشا..چی؟نقدتون هم منصفانه نبود.فیلم به این بدی ها که میگین نیست!

0+0-

سه‌شنبه 25 آبان 1389



>>>الهام:

دارید می میرید از فروش فیلما!!!!!!!.بابا چرا اعصابتونو خرد می کنید بهتر از این بلدید برید بسازید.مهم اکثریت مردمن که از استقبالشون معلوم فیلمو پسندیدن.

0+0-

سه‌شنبه 25 آبان 1389



>>>مجیدمحبی:

شما چه قدر حوصله دارید که پول میدید میرید این فیلم رونگاه میکنید!من وایمیسم اومد کلوپ میرم از تو اینترنت دانلودمیکنم نگاش میکنم!

0+0-

دوشنبه 24 آبان 1389



>>>lemon:

this movie is worest than appear.thanks movahed!

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>شهلا حسنی:

یه سوال داشتم .چرا به این فیلم لقب ملی و فاخر میدهند:::1-عواملش (البته عوامل تاثیرگزار)همگی چینی هستند2-موضوع درباره حضرت سلیمان که شخصی عرب بوده است هستش!اینا چه ربطی به ایران داره که از آن به عنوان اثر ملی نام میبرند؟

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>کامران و خودم:

به نکته بسیار عالی اشاره کردید>>>>>چیییییییییییینی!!!!!!<<<<ببینید چین حتی به صنعت سینمای فاخر ما رسوخ کرده است! مرگ برچین

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>مهیار:

دوستان نقدهای شما بسیار غیرمنصفانه است خداوکیلی تا بحال فیلم هایی که درمورد پیامبران و امامان ساخته اند بد نبوده که خیلی هاشون واقعا عالی بودند فیلم ملک سلیمان نبی هم شروع خوبیه برای ساخت فیلم هایی دارای جلوه های ویِژه این فیلم که تازه یک شروعه برای کشور ما با فیلم های چون ارباب حلقه ها مقایسه کردندکه هزینه ی ساخت این فیلم چیزی حدود بیش از150 میلیون دلار بود که تقریبا به پول ما میشه 150 میلیارد تومان تازه این فیلم یک تجربه ی تازه برای سازندگان این فیلم نبوده بلکه ده ها و صدها فیلم اینگونه ساختند که به اینجا رسیدند آخه انصاف هم خوب چیزیه.

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>پیام:

یکی از مشکلات ما اینه که بد جوری حسود هستیم. کلا چشم دیدن موفقیت دیگران رو نداریم. این موضوع هم در مورد ملک سلیمان مصداق داره هم قهوه تلخ. ولی مثل اینکه اون اولی بد طوری سوزونده. در ضمن اون دوستی هم که گفته که اسم حضرت عیسی اومده توی فیلم بهتره یک بار دیگه فیلم رو ببینی چون اصلا اینطور نیست اگه بقیه نقد هاتونم همین طوریه علتش رو بهتون گفتم علتش حسادته

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>مریم علیزاده:

جالب این بود که رفتم سر زدم به سایت فیلم فقط نظر های گل وبلبل رو که ازفیلم تعریف کرده بودچاپ کرده بود ونظر من که از فیلم انتقادکرده بودم رو چاپ نکرده بود!همشون سروته یه کرباسن!طاقت شنیدن انتقاد رو ندارن.

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>رسول :

نقدت رو 100%تاییدمیکنم!در کل اومدن تمام فیلمای خارجی رو قاطی کردن یه فیلم از توش در اومده مثله ایران خودرو که کل قطعات رو از ماشین های خارجی ورمیداره و به اسم محصول ملی میندازه به ملت!

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>رضا تیمانی:

ولی کلی دست اندر کاران فیلم رو بخاطر طنزی که ساخته بودن دعا کردم!

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>حمید:

در فیلم، جایی یکی از روحانیون یهودی به سلیمان می گوید «این موضوع در دوران نوح، موسی و عیسی چنین بوده است.» توجه کنیم که حضرت سلیمان در 4391 سال بعد از هبوط آدم متولد شده است، وحضرت عیسی 5585 سال بعد از آدم ابوالبشر. بنابراین به نظر می آید در این مورد فیلمنامه نویس دچار اشتباه شده است.............جان من یه باره دیگه فیلم رو ببین ،پول بلیط بامن ،کجای فیلم اسمی از حضرت عیسی اومده؟ بگو فیلم خوبی نیست ،این بهترازاینه که آدم برای اثبات حرف خودش دروغ بگه . امان ازشما منتقدها که ادای آدم های باسوادرادرمی ارین.

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>صمد لاچینی:

فيلم خوب نبود ! تو اين شكي نيست فيلمنامه بدون فراز و نشيب و بدون هيچ پيچيدگي اما دوست من با 5 ميليارد نميشه از اين بهتر جلوه هاي ويژه دراورد فراموش نكن فيلمايي كه شما ميگي هزينه ي ساختشون صد برابر اين فيلمه

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>محمدرضا:

در جواب اون دوستمون سینا باید بگم فکر کردی چه کشورهایی گرفتن؟؟سوریه و لبنان و افغانستان وجزایر گوام و قمر!کشور درست و درمان که نمیاد ملک سلیمان نشان بده!

0+0-

يكشنبه 23 آبان 1389



>>>؟:

نقدت عالی بود!!مخصوصااین چند نکته ::: 1-یننده را به یاد کارتون یوگی و دوستان می اندازد. 2-سانتیمانتالیسم، آن هم از نوع چینی اش فیلم را نجات می دهد. 3-توجه کنیم که حضرت سلیمان در 4391 سال بعد از هبوط آدم متولد شده است، وحضرت عیسی 5585 سال بعد از آدم ابوالبشر. 4-باعث می شود که بیشتر بر اعتبار جوایز این جشنواره شک کنیم 5- نه موسیقی چان کونگ پن و نه هیچ چیز چینی دیگر! محشر بود.ودر اخر هم اون جوک اقای رامین یاهرچی

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>مجیدمحبی:

فروش بالای فیلم تودهنی محکمی به منتقدان فیلم بود!

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>سارا24ساله:

نمیدونم چرا این همه بودجه مملکت ایران صرف شحصیت های ملی نمیشود؟؟همش صرف ساخته شدن زندگی اعراب میشود.مختارنامه هم یه نمونه دیگرش است.دلیران تنگستان و دشتستان ، غیورمردان آذربایجان ، پهلوانان بختیاری و کوروش و بوعلی و زکریا وفردوسی وحافظ و...!این همه ادم مهم توی این مملکت بوده وهست!نمیدونم چرا؟؟؟

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>امیرسبحان نقوی:

منتقم جان احتمالا موقع نوشتن نقد از اون روح سیاه ها درونت رخنه کرده بوده!این چه چیزی است که نوشتی برادر؟؟فیلم را فقط نباید از منظرسینمایی نقد کرد بلکه باید ازجوانب دینی هم بررسی کرد که به نظر بنده حقیر خیلی قوی بود.دخترکوچکم ازوقتی این فیلم رادیده ازترس اینکه مبادا ان روحای سیاه درونش رسوخ کند نمازش را مرتب میخواند!این یعنی موفقیت فیلم!خدا همه را به راه راست هدایت کند!

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>محمدامی@@@:

اون اقایی که در پوستر اول دست راست سلیمان است که اسمش فکر کنم اقای محجوب باشد.از اول فیلم سلیمان مدام از او تعریف میکرد و میگفت او دانشمند است و اگر کوه بلرزد او نمیلرزدو...!سرجمع توی فیلم دو دقیقه دیالوگ نداشت و حضورش هم 10دقیقه بیشتر طول نکشید! کلا از اول تا اخر فیلم سرکار بودیم

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>سینا:

موحد جان انتظار داری واست اواتار 3بعدی بسازن راضی بشی؟؟؟همینم که ساختن از سر ایران و شما منتقدین زیاد است!همین فیلم رو چندین کشور اروپایی خریدن,نمیدونی بدون!

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>محمد2009:

سلام .در اینکه این فیلم فیلم ضعیفیه هیچ شکی نکیند فیلم به واسطه عنوان فاخر که فاخر و عظیم نمیشه!به نظر من فیلم "طلا و مس"به مراتب فاخرتروعظیم تر از این بود

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>عارف:

عزیز شما اولین فیلمی که در ایران با چهره های ویژه ساخته شده است و یک شروع برای کشور ما محسوب می شود را با فیلم های بزرگی داری مقایسه می کنی که بعد از تجارب 20 ساله در پیشرفته ترین کشورهای دنیا ساخته شده است به طور مثال ارباب حلقه ها هزینه ی آن 30 برابر این فیلم می باشد مطمئنا باید دارای کیفیت بالاتری باشد و بهتر است که نقد هایی که ما انجام می دهیم منصفانه باشد مثلا اگر شما این فیلم را با فیلمی هم قیمت با خودش مقایسه بکنی یا با فیلمی که برای اولین بار در یک کشور با جلوه های ویژه ساخته شده است مقایسه نمایی کاری به نسبت صحیح تر می باشد. اما باز هم به دلیل نقد دلسوزانه ای که از این فیلم داشته اید از شما متشکرم.

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>محمد علی ، رامین یا هر چی!:

شروین جان "موفقیت سینمای ایران" ؟!!! شما هم حرف میزنی برادر من موفقیت کدومه؟ اصلا کیلو چنده؟ یارانش چقدره میشه؟ ما که نه موفقیتی دیدیم و نه هیچ گونه پیشرفتی که سینمای ما رو به لول های بالا ببره این فیلم مانند کلیپ هایی است که در یوتیوب جوانان برای بیکاری می سازند (تازه با هزینه های کم ) باور نمیکنی یه سر به سایت Indymogul.com بزن ببین منظورم چیه! و اینو هم دوستان اضافه کنم که اسم این فیلم "ملک سلیمان" است نه "سلیمان نبی" که شما دنبال معرفی شدن حضرت سلیمان هستید!! و در پایان هم یه جوک بگم در مورد این فیلم (اگه منظورم را نگرفتید دوباره بخوانید!) :. سه نفر داستن برای هم خالی می بستن اولی میگه من حضرت موسام دومی میگه من حضرت عیسام میبینن سومی حرف نمیزنه میگن چرا حرف نمی زنی ؟ میگه مگه خدا هم حرف میزنه!!

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>یوگی:

یوگی رو خوب اومدی!ملک سلیمان فیلمی ضعیف از هر نظر است که حمایت های دولتی و زنگ مدرسه و تیزر رایگان و....به این فروش رسیده است ! کاش در نقدتون فیلم را با سریال مختارنامه مقایسه میکردید تا مردم متوجه فیلم تاریخی بد و خوب بشوند

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>ارمان:

الان است که به این منتقد لقب فتنه گر را بدهند!(ارمان از شیکاگو)

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>شروین :

موحد جان چقدر این فیلم اعصابتوخردکرده؟؟عزیزم دیگه فیلم ایرانی نگاه نکن!به نظر من بهترین فیلم سینمای ایران تا الانه!قیاس این فیلم با ارباب حلقه ها قیاس مع الفارق است.با اینکه با اکثرنقدات موافقم ولی بااین نقدت اصلا موافق نیستم!شما هم چشم موفقیت سینمای ایران رونداری فیلم ایرانی نگاه نکن.

0+0-

شنبه 22 آبان 1389



>>>محمد سبزی:

اوه اوه!از شجاعتت خوشم اومد!ولی فیلم اینقدرها هم که گفتی بد نیست.البته من جزو تماشاگران عام بودم و احتمالا به قول شما فریب خوردم

0+0-

شنبه 22 آبان 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.