پرده سینما

اعتراض تهیه‌كنندگان به فیلم‌سوزی در پایتخت!

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

در پی اكران همزمان بیش از 10 فیلم در سینماها، تعدادی از تهیه‌كنندگان از این روند گلایه كردند.

 

عکس از مهدی قاسمی. ایسناپوران درخشنده كه این روزها فیلم خواب‌های دنباله‌دار را در اكران سینماها دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا، در ارتباط با اكران همزمان 10 فیلم عنوان كرد: در شرایطی كه حجم بالایی از فیلم‌ها به طور همزمان اكران می‌شوند، سینمادار ناچار می‌شود كه سالن خود را به چند فیلم اختصاص بدهد.

وی ادامه داد:در چنین شرایطی كمدی‌های سخیف از بیشترین امكانات و سانس‌ها برخوردار می‌شوند و فیلم‌های فرهنگی هم ممكن است طی چند سانس محدود به نمایش درآیند و شاید هم در مواردی تنها نامی از آنها برده شود و آن سانس‌های اندك هم به كمدی‌ها اختصاص پیدا كند.

این كارگردان در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت اكران ساخته جدیدش،گفت: اكنون ما وضعیت بسیار بدی در اكران داریم و به اندازه یك یا چند سالن به ما تك سالن داده‌اند. زمانی قرار بود فیلم من تابستان اكران شود، اما در نهایت گفتند كه وقت نیست و تا پاییز دست نگه داریم. اكنون هم این اتفاقی است كه در اكران می‌افتد. من فكر می‌كنم سینمای ایران باید از نو مورد نگاهی كارشناسانه قرار بگیرد وگرنه اتفاقی كه اكنون شاهد آنیم به هیچ عنوان درست نیست.

درخشنده همچنین عنوان كرد: اكنون حتی زمان تك سانس‌ها را هم سینمادار تعیین می‌كند و هیچ نظارتی روی كار آنها صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه چرا تن به این نوع اكران داده، توضیح داد: وقتی من زمان دیگری برای اكران ندارم ناچارم به همین شیوه‌ راضی شوم. چرا كه در سینمای ما اگر فرصت كافی برای اكران داشت، 10 فیلم همزمان با هم اكران نمی‌شدند.

 

 قلی‌پور: اكران همزمان 10 فیلم یعنی ارزش برای آثار قائل نیستیم

 

قاسم قلی‌پور دیگر تهیه كننده‌ای كه این روزها مستند  آسمان آبی را در حال نمایش دارد، درباره‌ی اكران همزمان 10 فیلم گفت: از نظر من به دلیل مجموع فعالیت‌های ما طی سالهای گذشته اكنون سینما رفتن و فیلم دیدن گروهی در جامعه ما به دست فراموشی سپرده شده و یا بسیاری با آن آشنا نیستند و جالب آنكه خودمان هم این شرایط را تشدید می‌كنیم و به عنوان مثال در جشنواره‌ها تلاش می‌كنیم كه همه فیلم‌ها حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر اكنون 10 فیلم به طور همزمان اكران می‌شود، نشان از این دارد كه برای فیلم‌ها ارزش چندانی قائل نمی‌شوند. از سوی دیگر همان‌طور كه گفتم آیین فیلم دیدن به صورت دسته جمعی از یاد رفته است و مردم اغلب صبر می‌كنند كه سی‌دی‌ و دی‌وی‌دی فیلم‌های روی پرده را خریداری كنند،در حالی كه توزیع در شبكه خانگی تنها می‌تواند بازتابی از یك فیلم باشد، در غیر این صورت من نمی‌دانم كه چگونه ممكن است به طور همزمان فرد بتواند هم فیلم ببیند و هم به كارها و امور روزمره‌اش رسیدگی كند.

قلی‌پور در عین حال گفت: به نظر می‌رسد اكنون در عرصه‌ی فرهنگی بیشتر فردگرایی حاكم است، در غیر این صورت، موسسات و نهادهای متعددی داریم كه هر یك از آنها سالن‌های خوبی دارند كه می‌توان از آنها جهت دیده شدن فیلم‌ها بهره گرفت. البته موسسه سینما شهر هم رویكرد خوبی در این زمینه دارد و در كل اگر خواست جمعی برای تماشای فیلم باشد، بحث سالن حل شدنی است.

این تهیه كننده در پایان افزود: متاسفانه سینمای ما تا حدی دچار سیستم عشیره‌كشی شده و من امیدوارم كه این مشكل حل شود و سینمادار، پخش‌كننده مطبوعاتی و سازنده فیلم همه خود را متعلق به یك خانواده بدانند.

 

فرآورده: سینمای ما گنجایش اكران این تعداد فیلم را ندارد

 

ملک سلیمانمجتبی فرآورده تهیه‌كننده ملك سلیمان هم در این زمینه بر این باور است كه سینمای ایران گنجایش این تعداد فیلم را ندارد و با این شیوه هیچ فیلمی نمی‌تواند اكران قابل قبول و گسترده را تجربه كند. وی گفت: زمانی كه تعداد فیلم‌های در حال اكران افزایش می‌یابد، به طور طبیعی تعداد سالن‌های هر فیلم با كاهش مواجه می‌شود و هیچ فیلمی نمی‌تواند به پتانسیل طبیعی خودش برسد. علاوه بر این زمانی كه چند فیلم متعلق به یك ژانر باشد، قطعا بحث فیلم‌سوزی رخ می‌دهد.

فرآورده به گفته خودش كه اكران فیلمش با 13 سالن آغاز شده و به دلیل استقبال این سالن‌ها افزایش یافته، همچنین عنوان كرد: اگرچه در حال حاضر وضعیت اكران، بد نیست، اما در نهایت این تعداد سالن، نه برای  ملك سلیمان بلكه برای هیچ فیلمی خوب محسوب نمی‌شود.

وی در عین حال به دایره مخاطبان سینمای ایران اشاره كرد و گفت: مگر مجموعه مخاطبان روزانه سینمای ما چقدر است كه بخواهیم این تعداد فیلم را به طور همزمان به اكران درآوریم؟

فرآورده در پایان افزود: مسائل مربوط به اكران فیلم‌ها حالت مجموعه‌وار دارد و نمی‌توان آنها را به یك مورد خاص محدود كرد. البته با این وجود تعداد سالن‌ها یكی از موارد مهمی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد و حتی اگر توان ساخت سالن‌های جدید هم وجود ندارد، لازم است حداقل همین سالن‌های موجود به شیوه‌ای درست هدایت شوند.

 

طائرپور: نخودی دارد زیر دست و پا له می‌شود

 

نخودیهمچنین فرشته طائرپور در گفت‌وگویی با گلایه از این شرایط اكران چندی قبل به ایسنا گفت: از هر سینمایی که فکر کند فیلم نخودی فقط برای سئانس‌های نیم‌بهای صبح سینماست، فیلم را پس خواهم گرفت.

این تهیه‌كننده سینما كه فیلم نخودی را به عنوان فیلم برگزیده جشنواره فیلم كودك بصورت تك‌سانس در برخی سینماها به نمایش گذاشته است، ادامه داد: متاسفانه انباشتگی فیلم‌های هجوم آورده به اکران دارد نخودی را زیر دست و پا و سم اسبان بقیه فیلم‌ها له می‌کند.

وی خاطرنشان كرد: اینکه نخودی در سئانس‌های نیم‌بهای صبح سینماها برای مدارس و مشتریان عادی با موفقیت نمایش خود را ادامه می‌دهد، معنایش آن نیست که نمی‌تواند سئانس‌های مناسبی برای خانواده‌ها در عصرها داشته باشد.

فرشته طائرپور با اظهار تاسف از وضعیت نمایش در سینماها مطرح كرد: متاسفانه بعضی از سینماها که در این آشفتگی و انباشتگی، اساسا از برنامه‌ریزی متناسب با فیلم‌ها در سالن‌هایشان جا مانده‌اند، یا به سئانس‌های صبح برای نخودی اکتفا کرده‌اند و یا نهایتا یک سئانس ساعت 1 و 2 بعداز ظهرهم به این فیلم داده‌اند که عملا و با توجه به تقارن چنین سئانسی با زنگ تعطیل مدارس، قابل هماهنگی برای هیچ خانواده یا مدرسه‌ای نیست.

محمد احمدی تهیه‌كننده لطفا مزاحم نشوید نیز گفت: گلایه‌ای كه در این باره از آقای سجادپور و شورای صنفی نمایش دارم، این است كه چرا در مدت زمانی بسیار كم این حجم فیلم جدید به نمایش درمی‌آید؟! 15 روز پس از شروع اكران فیلم ما 11 اثر جدید به اكران درآمد كه من فكر می‌كنم سینمای ما پتانسیل این تعداد فیلم در این بازده‌ زمانی را ندارد و همین موضوع باعث می‌شود كه برخی فیلم‌ها بسوزند. به عقیده‌ی من لازم است كه این موضوع كنترل شود.

وی ادامه داد:البته در این زمینه، بخشی از تقصیر هم به عهده‌ی خود ما فیلمسازان و اهالی سینماست، چرا كه خود ما شرایط را خراب می‌كنیم. اكنون شرایط كلی خوب است، اما ما نباید یكباره همه‌مان بخواهیم كه فیلمهایمان در این زمان محدود اكران كنیم. ما از اسفند سال گذشته در نوبت گروه آزادی هستیم و لازم است كه فیلم‌های دیگر هم برای اكران در نوبت بمانند.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/8/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.