پرده سینما

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش پایانی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

مهرماه 1389

 

 

پیمان معادی در جدایی نادر از سیمین2مهر: مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از ساعت 19 تا 23 با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت برگزار شد.

 

5 مهر: انجمن بازیگران سینمای ایران به پاس حضور موفق بازیگران سینما در جشنواره دفاع مقدس پیامی صادر كرد.

ناصر اسماعیل‌زاده دستیار كارگردان و برنامه‌ریز سینما وتلویزیون در اثر سانحه تصادف درگذشت.

 

6 مهر: مهدی مسعود شاهی مدیر سازمان جشنواره‌هایی سینمایی گفت: جشنواره‌ها بهترین فرصت برای تمركززدایی در حوزه فعالیت‌های سینمایی و فرهنگی هستند.

اصغر فرهادی برای اولین بار به لغو پروانه ساخت فیلمش که به دلیل اظهاراتش در جشن سینمای ایران بود واکنش نشان داد و با ارسال پیامی به برخی رسانه ها که سخنان فرهادی را سیاسی خوانده بودند عنوان کرد: «اگر قصدم این بود چرا در جشن خانه سینما این را بیان كنم. آن همه فستیوال خارجی آنهمه مصاحبه مطبوعاتی در كشورهای مختلف، وقتی آنجا كه اینگونه ابراز نظرهای سیاسی خریدار بیشتری دارد چنین نمی‌كنم چرا باید در اینجا در جشن خانه سینما بیایم و تبلیغ نظرات كسی را بكنم كه شناختم از او به واسطه آثارش در ایران است و نه كنش سیاسی‌اش.»

 

7مهر: جواد شمقدری در آستانه سالگرد فعالیت در معاونت سینمایی و در ابراز برائت از مسائل جشن خانه سینما بیانیه‌ای را در محكوم كردن رفتارهای صورت گرفته در جشن سینمای ایران منتشر كرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

مهران رجبی و فرهاد آییشچهاردهمین جشن خانه سینما«من از خانواده شهدا عذر می‌خواهم، من از شهدای عزیز كه خون مقدسشان برای رویش نهال انقلاب اسلامی ریخته شد تا به درخت تناور و پر بركتی تبدیل شود عذر می خواهم من از ایثارگران و جانبازان كه سالهاست درد و رنج ناشی از زخم های جراحت را به عشق رشد و شكوفائی نظام جمهوری اسلامی صبورانه تحمل می كنند عذر می خواهم، من از ملت بزرگ و قهرمان ایران كه با بزرگواری زخم زبان جاهلان را كه به اسلام و انقلاب طعنه می‌زنند و آن را نشنیده می‌گیرند، عذر می‌خواهم من از محضر رهبر بزرگ انقلاب اسلامی عذر می‌خواهم. من در درگاه الهی و در پیشگاه امام حاضر مهدی موعود طلب عفو و بخشش می‌نمایم.

این كه در مراسمی به‌نام جشن خانه سینما با هلهله و شادی، بی‌خبران و غافلان پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را آرزو می‌كنند چه باید كرد!؟»

 

همچنین در این روز 3 تن از کارگردانان سینمای ایران از حضور در کانون کارگردانان سینمای ایران استعفا کردند. در بخشی از نامه استعفای كرم‌پور، پرتوی و سهیلی آمده است: متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریت، نبود انگیزه‌ قوی برای كار صنفی و غیبت‌های مكرر برخی اعضا، تشكیل جلسات كانون كارگردانان نیز مختل گشته و كانون تنها شبحی‌ست از آنی كه باید باشد...

 

خسرو معصومی جایزه بهترین كارگردانی دوازدهمین دوره جشنواره فیلم پیونگ یانگ را برای ساخت فیلم باد در علفزار می پیچد دریافت كرد.

 

9مهر: مدیركل اداره ارزشیابی و نظارت سینمایی گفت: در واقع دیگران باید بابت اتفاقات رخ داده در شب جشن سینما عذرخواهی می‌كردند اما جواد شمقدری برای حفظ آبروی سینمای ایران از مردم و نظام عذر خواست.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در در حاشیه نشست خبری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، در جمع خبرنگاران از از مواضع اخیر جواد شمقدری معاون امور سینمایی در بیانیه وی دفاع كرد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: « وضعیت سینمای فعلی كشور به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعا مطلوب نیست و باید به فکر چاره ای بود . »

 

اصغر فرهادی10 مهر: از فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی که چندی قبل توقیف شده بود رفع توقیف شد و قرار شد گروه از چند روز آینده ادامه فیلمبرداری این فیلم را از سر بگیرند. این رفع توقیف به خاطر عذرخواهی و انتشار ندامت نامه اصغر فرهادی انجام گرفت.

محمدحسین نیرومند با اشاره به این كه نباید این گونه باشد كه خانه سینما از نظام پول طلب كند اما به وظایفی صنفی خود عمل نكند و كار سیاسی كند، گفت: «اعضای خانه سینما تكلیف خود را با مدیران سیاسی خود مشخص كنند.»

جواد شمقدری در بیانیه تازه خود نوشت: در نامه مدیر فعلی خانه سینما، ادبیاتی از توده مسلك‌های سابق و لیبرال منش‌های امروز دیده می‌شود كه سعی می‌كنند خشم و عصبانیت ناشی از عدم‌موفقیت‌های سیاسی‌شان را جبران كنند. هم‌صدائی و استقبال رسانه‌های بیگانه از این اقدام نیز خود قابل تأمل بود.

همپنین معاون امور سینمایی از مراحل آماده سازی بیست و چهارمین جشنواره كودكان و نوجوانان همدان بازدید كرد.

 

 

11مهر: رضا خندان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در سن 57سالگی از دنیا رفت.

 

12 مهر : سایت رسمی خانه سینمای ایران در این روز هک شد. این حک شدن باعث بروز شایعاتی در مورد اختلافات بین خانه سینما و وزارت ارشاد شد و عده ای حک شدن سایت خانه سینما را به برخی از افراد منتسب نمودند.

نخستین جلسه شورای مركزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار شد و علی علایی به عنوان رئیس جدید شورای مركزی این انجمن برگزیده شد.

تهمینه میلانی از موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به جایگزینی عنوان اصول‌گرا به جای پرنسیپ خبر داد.

همچنین در این روز ابوالقاسم طالبی تأكید كرد:« اگر مسئولان خانه‌سینما بخواهند به این روند خود ادامه بدهند، باید بدانند كه اهالی سینما در مقابل آنها ساكت نخواهند نشست و اجازه نمی‌دهند كه این افراد هر كاری می‌خواهند انجام بدهند.»

 

13مهر: ابوالقاسم طالبی یكی از دلایل خود در انتقاد از نامه مدیرعامل خانه سینما به وزیر ارشاد را اطلاق واژه هیستریك به نامه غیرتمندانه معاونت سینمایی در دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و شهدا دانست و آن را یك جرم تلقی كرد.

علیرضا سجادپور با هیئت همراه از پشت صحنه تولید فیلم سینمایی جنوب آسمان درباره حوادث جنگ سی و سه روزه مقاومت اسلامی لبنان در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی، بازدید كرد.

نمایندگان جشنواره فیلم همقدم پاریس برای اهدای چهار جایزه به هوشمند ورعی به ایران آمدند. ورعی چندی قبل جوایزی را برای حضور در این جشنواره برده بود .

جواد شمقدری در آستانه برگزاری جشنواره فیلم كودك گفت:« تاسیس شبكه ملی كودك و نوجوان با مدیریت استان همدان می‌تواند یكی از ثمره‌های جشنواره فیلم كودك باشد كه اگر مسئولان استان برای راه‌اندازی این شبكه همت داشته باشند، وزارت ارشاد نیز از آن حمایت خواهد كرد.»

 

و همچنین در این روز منوچهر حقانی‌پرست كارگردان و فیلمبردار سینما در محل كارش درگذشت.

و در نهایت در این روز اعلام شد: در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان نكوداشت چهار هنرمند سینمای كشور برگزار می‌شود. مرحوم محمدباقر آشتیانی (تهیه‌كننده سینما)، مرتضی احمدی (پیشكسوت حوزه بازیگری)، اكبر عبدی و علیرضا خمسه (بازیگران سینمای كشور) افرادی هستند که قرار است از آن ها در این جشنواره تجلیل شود .

 

14مهر: جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد با شورای مركزی كانون فیلمنامه‌نویسان دیدار كرد.

 

اسامی داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان اعلام شد.

 

از چپ به راست: جواد شمقدری، علیرضا سجادپور و محمدمهدی عسگرپور: طرف های اختلاف در بیست و هشتمین جشنواره فجر به حالت قهر بر سر یک میز! عکس از خبرآنلاین، همچنین برخی خبرگزاری ها در این روز اعلام کردند : در حالی كه انتقادات علیه اقدامات سیاسی مدیرعامل خانه سینما از سوی افراد و تشكل‌های مختلف ادامه دارد، روابط عمومی خانه سینما فهرست دیگری از حامیان محمدمهدی عسگرپور را منتشر كرد.

اعضای هفت نفره هیئت انتخاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از سوی مسئول كمیته انتخاب این جشنواره اعلام شد.

همچنبن در این روز اعلام شد: قدیمی‌ترین برنامه سالانه مروری بر سینمای ایران در آمریكای شمالی، از دهم مهر در شیكاگو آغاز و تا نهم آبان ماه ادامه می‌یابد. در این برنامه سالانه دو فیلم مطرح سینمای ایران، تسویه حساب و طهران، تهران نمایش داده خواهند شد.

 

15 مهر: پیكر منوچهر حقانی‌ پرست كارگردان و فیلمبردار فقید سینما صبح امروز پنجشنبه با حضور جواد شمقدری، محسن مؤمنی، میرعلایی و جمعی از نویسندگان حوزه هنری و پیشكسوتان سینما از مقابل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تشییع و در قطعه هنرمندان به خاك سپرده شد.

 

16مهر: مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم كودكان و نوجوانان امشب با حضور مسئولان و هنرمندان در استادیوم قدس شهر همدان و با نكوداشت مرتضی احمدی، علیرضا خمسه، اكبر عبدی و مرحوم محمدباقر آشتیانی برگزار شد.

همچنین جواد شمقدری در پی استقبال عظیم و پرشور خانواده‌ها از جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان همدان یك پیام دارد و گفت :«این پیام، پاسخ به آنها است كه می‌‌گویند سینمای ایران مرده است. كافی است این جمعیت دیده شود. این فرزندان منتظر فیلم‌ها و آثار سینماگران این مرز و بوم هستند.»

استاندار همدان در پیامی به جشنواره فیلم كودك گفت: «دنیای پررمز و راز كودكان و نوجوانان از دیرباز محیطی جذاب برای هنرمندان بوده است تا با سیر در آن بداعتی شیرین را ره‌توشه خود سازند.»

و در نهایت وزیر ارشاد در پیامی به جشنواره فیلم كودك همدان گفت: «از این كه در این شهر همه‌دانایان، جشنواره بین‌المللی كودك و نوجوان، پایگاهی محكم و جایگاهی ارزشمند یافته است، شادمانم و از معاونت سینمایی می‌خواهم از امروز برای جشنواره بعدی تداركی جدی ببیند تا كمبودها جبران شود.»

و در این روز مدیر سازمان جشنواره‌های سینمایی با اشاره به میزبانی همدان در بیست و چهارمین جشنواره فیلم كودك گفت: «استان همدان به لحاظ جایگاه فرهنگی خود می‌تواند مدعی بسیاری از فعالیت‌ها باشد.»

 

17 مهر : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر زیرذره‌بین بودن امضاكنندگان طومار خانه سینما و سرانجام اختلافات اخیر گفت: «رسانه‌ها از دامن‌زدن به این موضوع پرهیز كنند تا اختلافات با تدبیر برطرف شود.»

مدیرعامل خانه سینما خطاب به امضاكنندگان سه بیانیه حمایتی از خود نوشت: سینمای ارزشمدار ایران برخاسته و برآمده از اصول چهارگانه جمهوری اسلامی است.

با برگزاری جشنواره فیلم یاری در سوئد، بهرام رادان از كودكان نیازمند و محروم ایرانی برای كمك به تحصیل آن‌ها حمایت كرد.

 

18مهر: برخی خبرگزاری ها اعلام کردند: شبكه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌ای به بررسی اختلاف میان خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و یك‌طرفه به تحلیل این مسئله پرداخت.

خانه سینمای ایران در پی حک شدن سایت رسمی خانه سینمای ایران اعلام کرد: «از سه روز دیگر تا راه‌اندازی مجدد سایت جامعه اصناف سینمای ایران، اخبار خانه سینما در نشانی یك وبلاگ منتشر خواهد شد.»

اعضای هیئت انتخاب بخش بین‌الملل بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران معرفی شدند.

و در این روز اعلام شد مجموعه‌ای از عكس‌های عزت‌الله انتظامی از 27 مهر در نگارخانه آزادی به نمایش درمی‌آید.

همچنین در این روز شنیده شد : مهدی فقیه بازیگر تئاتر و سینما كه این روزها فیلم ملك سلیمان را روی پرده دارد، به دلیل مصدومیت خانه‌نشین شده است.

و در برنامه صبح به‌خیر ایران در بخش ویژه فرهنگی، هنری خود به بررسی و تحلیل اختلاف‌های موجود میان اهالی سینما پرداخت .

 

20 مهر: معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت سالن با گنجایش بیننده بالا را یكی از شروط لازم برای برپایی جشنواره همدان و ماندن جشنواره كودك در این شهر اعلام كرد.

همچنین در این روز اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر همدان برگزار شد و به برگزیدگان این جشنواره جوایزی اهدا شد .

و در این روز معصومه اسكندری بازیگر سینما در 85 سالگی به علت كهولت سن درگذشت.

و همچنین مجتبی راعی، محمدعلی باشه آهنگر، مهرداد اسكویی، حسن برزیده و بهرام عظیمی به عنوان اعضای هیئت داروان ششمین جشنواره فیلم رویش انتخاب شدند.

 

24 مهر: مرتضی شایسته به عنوان رئیس شورای مركزی اتحادیه تهیه‌كنندگان خطاب به هیئت مدیره انجمن سینماداران، از این انجمن و رسانه‌ها خواست تا مراقب حركت‌های غیرصنفی شورای عالی تهیه‌كنندگان باشد.

 

25 مهر: امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی اعلام كرد: فیلم طهران، تهران در جشنواره بین‌المللی فیلم میل واکی كشور آمریكا به روی پرده می‌رود.

فیلم سینمایی طبقه سوم ساخته بیژن میرباقری در جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو به نمایش در می‌آید.

حسین فرحبخش گفت: از آنجایی كه شورای عالی تهیه كنندگان صنف نیست، طبیعتا اگر انجمن سینماداران با هر تشكلی غیر از اتحادیه برای بررسی مشكلات سینمای ایران از باب تهیه كنندگی و اكران به صحبت بنشیند، این نشست فاقد اعتبار است.

بهرام رادان ادامه همكاری‌‌های خود را با دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل منتفی اعلام كرد.

 

26 مهر: فیلم دیگری ساخته مهدی رحمانی و به‌تهیه‌كنندگی محمدعلی نجفی از جمهوری اسلامی ایران نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم كودك چهارمین دوره جوایز آسیاپاسیفیك شد.

همچنین در این روز اعلام شد: مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت مهدی نوربخش كارگردان سینما و تلویزیون در محل خانه سینما برگزار می‌شود.

 

 

آبان 1389

 

1 آبان: تهمینه میلانی كارگردان سینمای ایران، هم زمان با برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان ساخت فیلم‌های آموزشی را برای كودكان ضروری دانست و گفت:«هیچكس تردیدی در زمینه تأثیرات بسیار فیلم‌های آموزشی در زمینه تربیت كودكان و نوجوانان ندارد. »

همچنین در این روز اعلام شد: ششمین جشنواره فیلم وارش از فردا در شهر بابل و همزمان در پنج شهرستان شمالی كشور طی مراسمی آغاز به كار می‌كند.

 

5 آبان: در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم وارش برگزیدگان در پنج بخش اعلام شدند.

سخنگوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی از برگزاری نشست شورای مركزی انجمن و بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی برگزاری چهارمین جشن منتقدان سینمایی خبر داد.

 

7 آبان: چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با برگزاری مراسم افتتاحیه در سینما فلسطین آغاز به كار كرد.

همچنین در این روز اعلام شد: حبیب ایل‌بیگی به عنوان مدیر كل روابط عمومی حوزه هنری به زودی حكم خود را از محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی دریافت و در این سمت تازه مشغول به كار خواهد شد.

ششمین جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش با معرفی نفرات برتر در مشهد به كار خود پایان داد.

سخن گوی انجمن بازیگران سینمای ایران نسبت به مشكلات مالی انجمن بازیگران به دلیل عدم پرداخت حق عضویت از جانب برخی از اعضاء، گلایه كرد و گفت: انجمن بازیگران با دریافت حق عضویت از جانب اعضاء اداره می‌شود و در این میان تعدادی از اعضاء حق عضویت سالانه خود را پرداخت نكرده‌اند كه مایه تأسف است.

 

8 آبان: در این روز اولین خبر رسمی در مورد روند برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد :  16بهمن ماه و پس از پایان ماه صفر، جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به دبیری مهدی مسعود شاهی افتتاح می‌شود. حذف بخش‌های مستند، پویانمایی و كوتاه از جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین تغییر آن است.

و در این روز ابراهیم داروغه‌زاده خبر داد: چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با شعار تهران، شهر فردا اردیبهشت سال 90 در تهران برپا می‌شود.

 

9 آبان: مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی صدای طهرون با صدای مرتضی احمدی همزمان با تولد 86 سالگی این هنرمند در تالار وحدت با حضور تعداد بسیاری از هنرمندان و مردم علاقمند برگزار شد.

 

14 آبان: نخستین جشنواره فیلم قرآنی تسنیم با هدف شناسایی فیلمسازان برتر كشور در زمینه معارف قرآنی با حمایت موسسه امور جشنواره‌های فیلم، دهه اول آذر ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

برگزیدگان جشنواره چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و هشتمین جشنواره بین‌المللی دانش‌آموزان فیلمساز در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

 

15 آبان: سایت خانه سینما كه از حدود یك ماه پیش از دسترس خارج شده بود، آغاز به كار كرد.

مدیر كل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی گفت: در سینمای ایران باید نظام تهیه كنندگان و ارتباط آن با جامعه باز تعریف شود و ما باید به سمت سینمای صنعتی واقعی برویم كه این جز با تهیه‌كننده‌سالاری ممكن نیست.

در این روز اعلام شد: فیلم سینمایی تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد شركت دارد و همچنین از عباس كیارستمی برای حضور در هیئت داوران این جشنواره دعوت شده است.

 

16پانته آ بهرام در بدرود بغداد آبان: جواد شمقدری گفت: مؤسسه امور جشنواره‌های فیلم از این پس جشنواره‌های سینمایی را ساماندهی می‌كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:« برخی فیلم‌ها به اسم طنز اما سرشار از لودگی و با استفاده از ابزارهای سبك و سخیف سعی می‌كنند به هر طریقی تماشاگر را جذب كنند، ولی حمایت و توجه از این‌گونه فیلم‌ها مدنظر وزارت ارشاد نیست. »

فرشید اخلاقی‌پور برنده آخرین سیمرغ بهترین فیلم كوتاه جشنواره فیلم فجر، در اعتراض به حذف فیلم كوتاه از جشنواره فیلم فجر، یادداشتی نوشت و از مسئولین برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برای حذف این بخش از جشنواره گلایه کرد.

 

19 آبان: فیلم سینمایی بدرود بغداد به كارگردانی مهدی نادری برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد، دعوت شد تا این فیلم برای نخستین‌ حضور بین‌المللی‌اش در این شهر به نمایش در بیاید.

علی روئین‌تن كه پروانه ساخت دو فیلم سینمایی كرشمه و مادام قجری را دریافت نكرده، گفت: «شاید دوستان می‌خواهند مرا تنبیه كنند اما خیال همه راحت باشد كه دیگر فیلم نمی‌سازم. » لازم به ذکر است فیلم قبلی روئین تن با عنوان زمهریر در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و اکثر قریب به اتفاق منتقدین و مسئولین سینمایی کشور از این فیلم ابراز انزجار و بیزاری کردند.

 

21 آبان: لیلا اوتادی حضور خودش را در فیلمی سیاسی با عنوان پایان نامه و در نقش ندا آقا سلطان شدیدا تکذیب نمود. بیش از این برخی رسانه ها از ساخت فیلمی سیاسی خبر دادند که قرار است در مورد وقایع انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران ساخته شود و از لیلا اوتادی به عنوان بازیگر نقش ندا آقا سلطان در این فیلم نام برده بودند .

اسامی فیلم‌های بخش اصلی و معلولان نخستین جشنواره فیلم معلولان آوا مشخص شد.

 

داریوش ارجمند و پولاد کیمیایی در فیلم جرم22 آبان: خسرو خسروشاهی تصمیم مسعود كیمیایی را برای دوبله فیلم جرم، ستود و گفت: «تمام تلا‌ش‌مان را می‌كنیم تا بالاترین كیفیت را در دوبله فیلم جرم داشته‌ باشیم و دیالوگ‌گویی به بهترین نحو انجام شود.»

 

23 آبان:مهدی مسعودشاهی مدیرعامل موسسه امور جشنواره‌های فیلم و دبیر جشنواره فیلم فجر با تشریح بخش‌های مختلف، 30 آذر را زمان‌ دریافت نسخه اولیه فیلم‌ها و 16 تا 26 بهمن را زمان قطعی برپایی جشنواره اعلام كرد.

همچنین در این روز اسماعیل ریاحی كارگردان سینمای ایران در 90 سالگی درگذشت. ریاحی یکی از قدیمی ترین و پیشکسوت ترین کارگردانان سینمای ایران و همسر هنرمند توانمند سینمای ایران سرکار خانم شهلا ریاحی بود .

و بلاخره مهدی آریان‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون صبح امروز به دلیل بیماری ریوی درگذشت.

 

25 آبان: سایت خانه سینما اعلام كرد كه در جلسه این هفته شورای صنفی نمایش قرارداد فیلم سینمایی آتشكار به کارگردانی محسن امیریوسفی در گروه عصرجدید ثبت شد.

 

28 آبان: دكتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در آستانه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران برای این رویداد بزرگ سینمایی كشور پیام فرستاد.

 

29آبان : معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در مراسم افتتاح بیست و هفتمین جشنواره فیلم كوتاه تهران گفت: فیلمساز جوان خیلی دوست دارد به یك هویت برسد. این انگیزه خوب است اما نباید در آن شتاب شود.

امیرحسین شریفی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیر شبكه سه گفت: مجری برنامه هفت خود را وكیل تشكل تهیه‌كنندگان می‌داند و در برخی موارد نیز به ذكر سخنان كذب از قول من پرداخته است.

داوود رسولیان قائم مقام اداره كل نظارت و ارزشیابی نیز درباره بحث ممنوع الفعالیت بودن برخی بازیگران نظیر محمدرضا گلزار و هانیه توسلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ بازیگری را بدون حكم قضایی ممنوع الفعالیت نمی‌كند و این دو بازیگر هیچ مشكلی برای حضور در فیلم‌ها ندارند.

همچنین در این روز انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار پیامی جایزه ژاله علو و كسب عنوان چهره ماندگار را تبریك گفت.

 

30 آبان: در پی انتشار نامه امیرحسین شریفی درباره برنامه «هفت» به مدیر شبكه سه  سازندگان این برنامه به امیرحسین شریفی پاسخ دادند. در بخشی از این جوابیه آمده است :« در پی انتشار صحبت‌های امیرحسین شریفی تهیه كننده سینما در خصوص برنامه «هفت» و از آنجا كه نام اینجانب در این نامه ذكر شده بود، لازم می‌دانم نكاتی را جهت تنویر افكار عمومی بیان كنم.

در برنامه هفت مورخ 21 آبان ماه كه آقایان سیدضیا هاشمی و منوچهر شاهسواری میهمان برنامه بودند، آقای مرتضی شایسته به عنوان میهمان تلفنی برنامه روی خط حاضر شد و نكاتی را درباره جلسه اول تهیه كنندگان بیان كرد. بعد از گذشت 15 دقیقه از پایان این برنامه امیرحسین شریفی طی تماس تلفنی درخواست كرد روی خط حاضر شود اما طبیعتا در پایان برنامه امكان برقراری ارتباط تلفنی خواسته‌ای غیر منطقی است! در طول هفته آقای شریفی چندین بار تماس گرفت و درخواست داشت در برنامه حضور پیدا كند اما از آنجا كه برنامه «هفت» در چارچوب خاصی میهمانان خود را دعوت می‌كند و در بحث تهیه كنندگان هم اساسا از تهیه كنندگان فعال صنوف دعوت به عمل می‌آورد امكان مصاحبه زنده یا تصویری با ایشان فراهم نشد.

در برنامه این هفته «هفت»، مورخ 29 آبان هم در بحث آقای جوزانی و جیرانی دوباره آقای شریفی تماس گرفت و خواهان حضور تلفنی در بحث تهیه كنندگان شد. اما به این دلیل كه ایشان اواخر برنامه تماس گرفتند و آقای محمدمهدی عسگرپور و علی معلم روی خط حاضر بودند به دلیل كمبود وقت امكان برقراری تماس مهیا نشد. آقای امیرحسین شریفی هم عنوان كرد: اگر امكان برقرای تماس وجود ندارد این نكته را به عنوان سخنگوی صنف به فریدون جیرانی یاد آوری كنم كه ایشان نماینده تشكل انجمن تهیه كنندگان مستقل نیست و این صنف هم خواهان اتحاد تهیه كنندگان اما با شرایطی خاص است.(نقل به مضمون)

این دقیقا همان جمله‌ای بود كه آقای جیرانی در اواخر بحث تهیه كنندگان از قول امیرحسین شریفی به عنوان سخنگوی این صنف بیان كرد. جالب اینجاست كه ایشان تا پایان برنامه هیچ اعتراضی به این نقل قول نكرد اما فردای آن روز در نامه‌ای سرگشاده همه این اتفاقات را تكذیب كرد.

اینكه اعضای فعال و اصلی انجمن تهیه كنندگان مستقل چه واكنشی نسبت به نقل قول سخنگوی خود داشتند، بر ما هم پوشیده است اما احتمالا اظهار نظر شتابزده ایشان از سوی اعضای صنف خود واكنش‌هایی را به همراه داشته و آقای شریفی را وادار به نوشتن نامه‌ای سرگشاده كرده است. »

و بالاخره در این روز دوبله فیلم جرم آخرین ساخته مسعود كیمیایی به پایان رسید.

 

آذر ماه 1389

 

1 آذر : فرم شركت و مقررات بیست ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر كه در آن عنوان 8 جایزه جدید به چشم می‌خورد، منتشر شد. در این بخش 17 جایزه شامل سیمرغ زرین جایزه ویژه سینمای ایران به بهترین فیلم با نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به تهیه‌كننده، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین تدوین، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل زن، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل مرد، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، سیمرغ بلورین صداگذاری، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه و سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در مراسم اختتامیه جشنواره در روز 26 بهمن ماه اهداء خواهد شد.

 

اولین نشست ستاد برگزاری جهارمین جشنواره فیلم پلیس در تشریح اهداف و رویكرد جشنواره برگزار شد و تاریخ برگزاری جشنواره پلیس تیرماه سال آینده اعلام شد.

 

محمد سریر، ‌فریدون شهبازیان،‌ كامبیز روشن‌روان، ‌ناصر چشم‌آذر و پیروز ارجمند به عنوان اعضای اصلی شورای مركزی كانون آهنگسازان سینمای ایران انتخاب شدند.

 

3 آذر: معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم ساز باید به فرهنگ و تاریخ غنی كشور، مناسبات جهانی و حقیقت دین و اسلام توجه جدی كند.

بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران با حضور پرشور فیلمسازان كشور به كار خود پایان داد.

برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره فیلم كوتاه تهران در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

 

5 آذر: جواد شمقدری در پیام به نخستین جشنواره تسنیم عنوان كرد: جشنواره فیلم قرآنی تسنیم، نقطه آغاز همت بلند برای نجات سینما و یافتن راه سینمای الهی است.

اعضای هیئت داوران نخستین جشنواره فیلم آوا با موضوع معلول و معلولیت و مناسب‌سازی فضاهای شهری معرفی شدند. عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران، پوران درخشنده كارگردان مطرح سینمای ایران، عزیزالله حمیدنژاد كارگردان برجسته، به همراه مهدی جعفری كارگردان و فیلمبردار و حسین مسلمی‌نائینی، اعضای هیئت داوری نخستین جشنواره فیلم كوتاه آوا را تشكیل می‌دهند.

 

عزت الله انتظامی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما6 آذر: عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران از صداوسیما خواست تازمان مشخصی به نمایش فیلم‌های با موضوع معلولان اختصاص داده شود.

بخش‌های مختلف اولین جشنواره بین‌المللی فیلم كیش و زیرمجموعه‌های این رویداد بین‌المللی اعلام شد. این جشنواره در تاریخ 4 الی 8 اردیبهشت‌ ماه 1390در جزیره كیش برگزار می‌شود.

 

7 آذر: مراسم نكوداشت روز عید غدیر خم با تقدیر از 3 چهره ماندگار فرهنگ و هنر كشور در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این مراسم سیداحمد میرعلایی مدیر عامل فارابی از طرف معاونت سینمایی و جامعه سینمایی كشور از مجید انتظامی، ژاله علو و مسعود جعفری جوزانی چهره‌های ماندگار فرهنگ و هنر ایران زمین قدردانی كرد.

 

و در این روز اعلام شد فیلم سینمایی تسویه حساب ساخته تهمینه میلانی در جشنواره تالین كشور استونی روی پرده می‌رود.

 

9 آذر: نخستین جشنواره فیلم معلولان آوا با نمایش بیش از صد فیلم نهم آذر ماه در خانه هنرمندان آغاز به كار می‌كند.

از سوی هیئت داوران نخستین جشنواره ملی فیلم قرآن و عترت (تسنیم) اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد.

 

10 آذر: همایش تجلیل از پیشكسوتان فیلم‌های كمدی سینما و تلویزیون ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این برنامه از مرتضی احمدی، محمد ورشوچی، علیرضا خمسه، گوهر خیر اندیش، بیژن بیرنگ، رضا بابك، فرهاد آئیش، سیروس گرجستانی، اكبر عبدی، داریوش كاردان، ماهایا پطروسیان، چنگیز جلیلوند، وحدت، مرضیه برومند و سعدی افشار تجلیل شد.

شهلا جاهد همسر موقت ناصر محمد خانی فوتبالیست معروف ایرانی در این روز به جرم قتل همسر دائم وی اعدام شد. تعداد کثیری از هنرمندان مطرح مدتها در تلاش و تکاپو بودند تا این زن اعدام نشود. مریلا زارعی، فاطمه گودرزی،  مهناز افضلی و هدیه تهرانی از جمله هنرمندانی بودند که تا آخرین لحظات سعی بر آن داشتند تا به هر نحو ممکن رضایت خانواده لاله سحرخیزان را بگیرند و شهلا را از مرگ حتمی نجات دهند. همچنین تعداد زیادی از دیگر سینماگران از جمله: بهاره رهنما، رخشان بنی اعتماد، رضا رشیدپور و... به طرق مختلف برای نجات جان این زن تلاش کردند برای خواندن متن کامل میتوانید به این بخش مراجعه فرمایید:

 

http://cinema-tv-teater.blogfa.com/post-454.aspx

 

 

همچنین در این روز استاد محمود قبه زرین هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر ایران در شهر تبریز دار فانی را وداع گفت.

 

15 آذر: مهدی مسعودشاهی اعلام کرد: رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای تخصصی تا 10 دی‌ماه فرصت دارند تا نمایندگان خود را برای حضور در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی كنند.

در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم آسیا- اقیانوسیه، جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم سینمایی شب واقعه به حمید فرخ‌نژاد رسید.

همچنین در این روز برخی از خبرگزاری ها گزارش دادند: جواد شمقدری معاون امور سینمایی كه جهت حضور در جشنواره فیلم بغداد به كشورعراق سفر كرده است، با ماهر حدیثی وزیر فرهنگ عراق دیدار كرد.

 

 

16 آذر: انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسب دریافت جایزه حمید فرخ‌نژاد در جشنواره آسیا - پاسفیك بیانیه ای را منتشر ساخت و از این هنرمند به خاطر هنرنمایی اش در این فیلم که باعث ثبت یک افتخار دیگر برای سینمای ایران در سطح جهانی بود قدردانی نمود.

 

 

17آذر: مدیر پخش و بازاریابی مركز خدمات سینمایی حوزه هنری گفت: به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) كلیه سینماهای سراسر كشور و نیز حوزه هنری از تاریخ 24 تا 26 آذر تعطیل هستند.

 

 

در سال گذشته خانه سینما یکی از بحث انگیزترین حوزه های سینمای ایران بود.18 آذر: اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران پیرامون مجمع عمومی خانه سینما در 89.09.21 بیانیه‌ای را خطاب به خانه سینما صادر كرد. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است :

این رای‌گیری است یا دیكتاتوری آشكار؟ افرادی تعیین شدند و قرار است اسامی این افراد از صندوق انتخابات خارج گردد. واقعا این دموكراسی است؟! این رای‌گیری است؟! تكلیف سایر افرادی كه از خدمتگزاران جامعه اصناف سینما می‌باشند چگونه است. آیا آنها برای پركردن سالن و تشریفات در مجمع عمومی شركت می‌نمایند و كاربرد دیگری ندارند و آیا آنها نمی‌توانند انتخاب شوند.

در خاتمه اتحادیه تهیه كنندگان اعلام می‌دارد در جلسه مورخه 89.09.21 حضور هیچ فردی به عنوان نماینده تهیه كنندگان مورد قبول نمی‌باشد و ما با این قضیه به شدت برخورد خواهیم كرد.

 

 

19 آذر: در این روز اعلام شد: حضور جواد شمقدری معاون امور سینمایی به همراه سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم بغداد كه با دریافت جوایز متعدد فیلم‌های ایرانی همراه شد و امضای تفاهم‌نامه سینمایی میان دو كشور ایران و عراق، دستاوردهای سفر هیئت فرهنگی ایران به كشور عراق است.

همچنین انجمن مدیران تولید در بیاینه‌ای اعلام كرد كه در مجمع عمومی خانه سینما حضور نخواهد یافت. پیش از این تهیه کنندگان سینمای ایران هم اعلام کرده بودند که در این مجمع و انتخابات خانه سینما شرکت نخواهند نمود.

 

21 آذر: اعضای دوازدهمین هیئت مدیره خانه سینمای ایران برگزیده شدند و محمد مهدی عسگرپور به عنوان مدیر عامل خانه سینما در پست خود ابقاء شد . سایر اعضای هیئت مدیره عبارت اند از : مریلا زارعی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد سریر، محمدرضا موئینی و تورج منصوری.

 

22آذر: در سومین دور از سفرهای استانی هیئت دولت و در سفر به استان مركزی، احداث شهرك سینمایی به تصویب دولت رسید و قرار شد این شهرک سینمایی به زودی در شهر ساوه احداث شود.

 

27آذر : در این روز اعلام شد: جشن بزرگ رسانه‌های سینمایی ایران برای نخستین‌بار و پیش از آغاز جشنواره بیست و نهم فجر برگزار می‌شود. زمان این جشن چهارشنبه بیست و دوم دی ماه مصادف با میلاد با سعادت امام موسی كاظم(ع) تعیین شد.

 

28 آذر: سایت تخصصی نقد سینمای ایران با هدف ارتقای جایگاه نقد و منتقدان سینمای ایران آغاز به كار كرد.

 

29 آذر: طی حكمی از سوی معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشم میرزاخانی قائم مقام دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.

سایت چهارمین جشنواره فیلم شهر به منظور اطلاع‌رسانی درباره این رویداد سینمایی راه‌اندازی شد.

30 آذر: در پی مصوبه مجمع عمومی خانه سینما جهت ارائه اساسنامه شورای عالی تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران به هیئت مدیره منتخب كار گروهی تعیین شد.

همچنین در این روز جعفر پناهی كارگردان سینما به شش سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از كشور و محمد رسول‌اف دیگر كارگردان سینمای ایران نیز به شش سال حبس تعزیری محكوم شد. پناهی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم مجازات به 20 سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از كشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محكوم شده است. هم‌چنین حكم محكومیت محمد رسول‌اف مبنی بر شش سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام صادر شده است.

 

 

 

دی ماه 1389

 

1 دی: محمد بزرگ‌نیا برای انجام صداگذاری و ساخت موسیقی فیلم سینمایی راه آبی ابریشم شب گذشته راهی هنگ كنگ شد تا این فیلم برای حضور در جشنواره بیست‌و نهم فیلم فجر آماده شود.

همچنین در این روز طبق اعلامیه قبلی ستاد امور جشنواره های فیلم مهلت قانونی ارسال فیلم ها به دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر پایان یافت.

 

3 دی: فعالیت سایت سینمای نو به سردبیری مهیار جوادی‌فر و دبیری شبنم قلی‌خانی آغاز شد.

 

4 دی: به گزارش روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد، نامۀ مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه که به پیوست آن نامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان به همراه تصویر دعوتنامه آقای دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین برای شرکت آقای جعفر پناهی به عنوان یکی از اعضاء هیئت داوران جشنواره برای بررسی و اعلام نتیجه به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارسال شد.

جواد شمقدری معاون سینمایی در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: «با توجه به وضعیت قضائی و احکام صادره در خصوص آقای پناهی در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و تا دادگاه تجدید نظر نمی‌توان هیچ اظهار نظر قطعی کرد.» او افزود: «در صورتی که مدیران جشنواره راغب هستند می‌توانند از حضور سینماگران خوب ایرانی همچون کیارستمی، جوزانی، بحرانی، فرهادی، مجیدی، حاتمی‌کیا، طالبی، صدرعاملی، راعی و شورجه به عنوان داور دعوت نمایید . »

همچنین در این روز یکی از کارکنان  موسسه امور جشنواره های فیلم اعلام کرد: « نتایج سهمیه رسانه ها تا 15 دی ماه برای حضور در بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به آنها اعلام میشود و تا اول بهمن ماه نمایندگان رسانه ها میتوانند کارت های ورود به بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را دریافت نمایند .» بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از 16 تا 26 بهمن 89 برگزار میشود .

جلسه امروز كه قرار بود با حضور اعضای هیئت مدیره خانه سینما و در معاونت سینمایی برگزار شود، به تعویق افتاد.

 

5 دی : از سوی مهدی مسعودشاهی مدیر عامل موسسه امور جشنواره‌های فیلم، ناصر باكیده به عنوان معاون اجرایی این موسسه منصوب شد.

با پایان مهلت قانونی ارسال نسخه اولیه فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر، بیش از 60 فیلم فرم حضور در این دوره جشنواره را پر كردند و اسامی فیلم های متقاضی برای حضور در این رویداد اعلام شد. این اسامی در حالی اعلام شد که نام فیلم های کارگردان هایی همچون : ابراهیم حاتمی کیا، اصغر فرهادی، عبدالرضا کاهانی، تهمینه میلانی، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی، رامبد جوان، بهرام بهرامیان و... در آن دیده نمی شود.

 

6 دی: داوود توحیدپرست درخصوص فیلم سینمایی نامزد آمریكایی من یادداشتی را با عنوان به اطلاع معاونت محترم سینمایی می‌رساند... نوشته است. به دلیل اهمیت این یادداشت متن کامل آن در زیر آورده شده است:

 محمدمهدی عسگرپور. مدیرعامل خانه سینمابه اطلاع معاونت محترم سینمایی می‌رساند كه آقای ساعتچی‌فرد سهام‌دار و تهیه‌كننده فیلم سینمایی نامزد آمریكایی من دقیقاً در شرایطی كه دادگاه صالحه كشور در جریان رسیدگی به پرونده شكایت اینجانب مبنی بر ابطال رای به شدت ضد انسانی شورای داوری خانه سینما در زمان مدیرعاملی آقای عسگرپور و شركا بود به شكل كاملا غیرقانونی و با همكاری عوامل مرموز و قانون‌گریز در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ارائه كپی صفر كرده و در كمال ناباوری موفق به اخذ پروانه نمایش قبل از صدور پروانه مالكیت فیلم شده است كه در تاریخ وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، بی‌نظیر و بی‌سابقه می‌باشد.

آقای ساعتچی‌فرد با پروانه نمایش گرفته شده به سراغ دفتر پخش رفته و با مسئول محترم آن دفتر بدون حضور اینجانب كه در قرارداد مشاركت، 50 درصد و در صورت رسیدگی به شكایت اینجانب، مالك 70 درصد از فیلم نامزد آمریكایی من می‌باشم رسما قراردادی امضا كرده و با همكاری عوامل مرموز و قانون‌گریز در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به كارهای غیرقانونی‌اش بدون اطلاع و حضور اینجانب ادامه داده است.

به اطلاع معاونت محترم سینمایی می‌رساند كه دادگاه حقوقی شهید بهشتی در دو مرحله، آراء ضد انسانی صادر شده از سوی شورای داوری خانه سینما در زمان مدیرعاملی آقای عسگر‌پور و شركا را با قاطعیت ابطال می‌كند و خوشبختانه به نفع اینجانب رای می‌دهد. من به اكثر مراكز سینمایی نامه می‌نویسم و اطلاع‌رسانی می‌كنم. همه این مراكز از اقدام قانونی من و اینكه حق به حقدار رسیده خوشحال می‌شوند، به جز شورای داوری و خانه سینما كه زندگی خانوادگی مرا خراب كرده است. مدیرعامل خانه سینما و شركا نامه اینجانب به شورای عالی داوری را برای قرائت و اطلاع از مضمون و رای دادگاه، در كمال ناباوری به بایگانی می‌فرستد و اجازه قرائت آن را هم نمی‌دهد و طبق معمول از هیچ جاندار و بی‌جان و مومن و غیر مومن و بازرس و غیر بازرسی هم در این خانه بی‌بو و بی‌خاصیت، صدای اعتراضی شنیده نمی‌شود. به خاطر اشتباه بسیار بزرگی كه در حق من و خانواده‌ام كرده‌اند، عذرخواهی هم نمی‌كنند.

سه سال سخت و وحشتناك در بیكاری مطلق می‌گذرد و من برای اعاده حیثیت بال و پر می‌زنم و از خود هزینه می‌كنم و به سراغ همه مسئولین فرهنگی می‌روم تا به مشكل من رسیدگی كنند ولی اوضاع روحی و انسانی مسئولین خراب‌تر از اوضاع جامعه است. تنها وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه به اینجانب محبتی می‌كند و كتاب حافظی برای قرائت می‌دهد و موجی از امید در اینجانب بوجود می‌آورد كه مشكل من با كمی صبوری به زودی حل خواهد شد. خانه سینما، نه بن می‌دهد، نه سهام عدالت، نه كار، نه مسكن، نه شرف، نه اعتبار، نه سربلندی، نه آبرومندی و نه دلداری. تهدید می‌كند و نامه‌های روشنگرانه‌ام را بی‌پاسخ به بایگانی می‌فرستد و مدام سیاست بازی به خورد خلق الله بیكار و گرسنه می‌دهد. نیمه شب و با شتابی دیده نشده در تاریخ، مدیرعاملی را منصوب می‌كند كه در اوج بیكاری و گرفتاری و گرسنگی اعضای خانه سینما، به یك تله‌فیلم ناقابل هم رحم نمی‌كند.

به اطلاع معاونت محترم سینمایی می‌رساند كه در حوزه معاونت و اداره نظارت و ارزشیابی با وجودی كه شب و روز در حال فعالیت و حل مشكل سینماگران محترم كشور می‌باشید و نشانه‌های این همه تلاش و رشد و بالندگی و احترام به ارباب رجوع به وضوح دیده می‌شود متاسفانه عوامل مرموز و قانون گریزی در حال شكل‌گیری است كه قصد دارد با حركت‌های ضد مردمی و غیر قانونی دستاورد‌های این معاونت خدوم و پرتلاش را مخدوش نماید.

فیلم نامزد آمریكایی من كه بی‌تردید از فیلم‌های پرفروش كشور خواهد شد مشكلات فنی متعددی دارد كه آقای ساعتچی‌فرد بر خلاف قانون شرایط حل آن مشكلات را تاكنون برطرف نكرده و خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اخذ پروانه نمایش و عقد قرارداد پخش بدون صادر شدن پروانه مالكیت و بدون حضور من نموده است كه اینكار رسما و قانونا جرم است. اینجانب و ده‌ها نفر از دلسوزان دیگر در تلاش هستیم تا سنگی را كه ایشان و شورای داوری خانه سینما به چاه انداخته را در بیاوریم ولی متاسفانه پس از سه سال دوندگی بی‌امان هنوز موفق نشده‌ایم. من، عائله‌مند و غرق در مشكلاتی هستم كه آقای ساعتچی‌فرد و شورای داوری خانه سینما بر سرم آوار كرده‌اند. از اینكه ایرانی و مسلمان و شیعه دوازده امامی و فرهنگی و هنرمند و طرفدار سرسخت عدالت‌گستری آقای دكتر احمدی‌نژاد و وفادار به نظام كشورم هستم و عمرم را برای آبادی و سربلندی آن صرف كرده‌ام از شما هیچ امتیازی نمی‌خواهم اما خواهش می‌كنم كه شخصا به موضوع ورود بیابید و در اداره حقوقی معاونت محترم سینمایی به موضوع تخلفات غیر قانونی آقای ساعتچی‌فرد كه با همكاری عوامل مرموز و قانون‌گریز انجام شده است رسیدگی بفرمایید تا خدای ناكرده، شأن آن معاونت محترم و اداره نظارت و ارزشیابی، با تلاش‌های موثر و صادقانه‌ای كه در راستای اعتلای سینمای كشور انجام می‌دهد و در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است خدشه‌دار نشود.

 

همچنین در این روز از سوی دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اسامی بیش از 70 فیلم ویدئویی متقاضی حضور در جشنواره امسال در اختیار ستاد اطلاع‌رسانی مؤسسه امور جشنواره‌ها قرار گرفت.

 

و در پی اعلام اسامی فیلم‌های رسیده به جشنواره، ستاد اطلاع‌رسانی موسسه جشنواره‌های فیلم در خصوص فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران اطلاعیه‌ای را منتشر كرد.متن اطلاعیه بدین شرح است:

 پس از اعلام فهرست بیش از 60 اثر متقاضی نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، اهالی رسانه به تحلیل منطقی فهرست پرداختند و بر این اساس، روی نام برخی از كارگردانان شاخص به عنوان غایبان جشنواره بیست و نهم تأكید شد.

ستاد اطلاع‌رسانی مؤسسه امور جشنواره‌های فیلم، اعلام می‌كند خبر منتشر شده، بر اساس فهرستی است كه از سوی دبیرخانه جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر در اختیار این ستاد اطلاع‌رسانی قرار گرفته است و اگر نام فیلم و كارگردانی در آن دیده نمی‌شود، صرفا به این دلیل است كه احتمالا فرم حضور در جشنواره تكمیل نشده و در اختیار دبیرخانه قرار نگرفته و از سوی دبیرخانه جشنواره‌ بیست و نهم فیلم فجر به ستاد اطلاع‌رسانی مؤسسه امور جشنواره‌های فیلم اعلام نشده است.

 

7 دی: حمیدرضا دیبایی مدیر روابط عمومی معاونت امور سینمایی شایعه بركناری جواد شمقدری را كه شبكه رادیویی صدای آمریكا منتشر كرده بود، تكذیب كرد. پیش از این برخی رسانه های فارسی زبان اعلام کرده بودند که جواد شمقدری از سمت خود برکنار شده است.

با پایان مهلت قانونی دریافت آثار از سوی دبیرخانه جشنواره و اعلام آثار متقاضی بخش ویدئویی، هیئت انتخاب بخش ویدئویی جهت مشخص شدن فیلم‌های نهایی این بخش كار خود را آغاز كرد.

ضوابط اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در راستای حمایت از سینمای ملی و فراهم‌آوردن زمینه مشاركت و حمایت كلیه سازمانها، نهادها و انجمن‌ها اعلام شد.

همچنین روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد: نشست مطبوعاتی هیئت مدیره جدید خانه سینما شنبه 11 دی‌ماه با حضور فرهاد توحیدی، امیر اثباتی و ابراهیم مختاری برگزار می‌شود.

همچنین در این روز شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با ارائه نامه ای به آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواستار نظارت ایشان بر پرونده کارگردان سرشناس سینمای ایران جعفر پناهی شدند .

و در نهایت با وجود اینکه تا کمتر از 40 روز دیگر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز خواهد نمود تا این لحظه مسئولین برگزاری این جشنواره از پایگاه رسمی اطلاع رسانی این جشنواره رونمایی نکرده اند .

 

8 دی: جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با حكم مهدی مسعودشاهی به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر منصوب شد.

 

همچنین محمدحسین فرح‌بخش گفت: «وزارت ارشاد اسلامی تشكل واحد تهیه‌كنندگان را به رسمیت می‌شناسد و هر كسی كه عضو این تشكل نشود، پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نخواهد كرد.»

 

عباس كیارستمی همزمان با پخش 3 فیلم كوتاهش در پردیس گالری سینما ملت گفت: «با مشاهده‌ی این جمع از تماشاگران كه با سكوت و صبوری فیلم‌های مرا به تماشا نشستند، برای ادامه‌ی ساخت فیلم‌های اینچنینی امیدوار شدم.»

 

10 دی: سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه زنده سینمایی هفت، درباره اولین جلسه شورای عالی سینما و بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و برخی دیگر از نکات مهم سینمای ایران صحبت کرد.

 

همچنین در این روز جواد شمقدری اظهار داشت: «طبق مصوبه هیئت وزیران اعضای عالی شورای سینما 13 نفر هستند كه بر خلاف اخبار منتشر شده، حاتمی‌كیا در تماس با وزیر ارشاد از حضور در شورای عالی انصراف داد.»

 

 

11 دی: هیئت مدیره جدید خانه سینمای ایران اولین نشست رسانه ای خود را با حضور خبرنگاران برگزار کرد و به تشریح فعالیت ها و اهداف خود پرداخت.

 

 

13 دی: جلسه هیئت مدیره جدید خانه سینما صبح امروز دردفتر معاونت سینمایی برگزار شد. در این جلسه مباحث گوناگونی مطرح و در زمینه تعاملات جدید بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر گردید فصل جدید روابط با تعامل سازنده آغاز شود.این جلسه در حالی برگزار شد که این دو نهاد ماه ها با هم اختلاف داشتند.

 

همچنین در این روز داریوش مهرجویی کارگردان شهیر سینمای ایران در اعتراض به شرکت فیلم آسمان محبوب در بخش ویدیویی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: « آسمان محبوب یک فیلم سینمایی است نه ویدیویی»

 

دبیرخانه مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، اسامی داوران این بخش را اعلام كرد.

 

همچنین در این روز اعلام شد: چهل فیلم منتخب جشن مستقل فیلم كوتاه از روز دوشنبه بیستم دی‌ماه تا پنجشنبه بیست‌و‌سوم دی‌ماه در سالن نمایش خانه سینما برگزار می‌شود.

 

 

14 دی: در این روز پایگاه اطلاع رسانی بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد.

 

علیرضا سجاد‌پور پس از نامه اعتراض آمیز داریوش مهرجویی برای حضور فیلم آسمان محبوب در بخش ویدئویی جشنواره فیلم فجر، خبر از بررسی برای ارائه پروانه نمایش سینمایی به این فیلم داد.

  

پوستر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر18 دی: اولین نشست پرسش و پاسخ دبیر و مدیر روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور تعداد کثیری از خبرنگاران و عکاسان در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این مراسم از پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی و همچنین عنوان شد که جشنواره فیلم فجر امسال تنها در شهر تهران برگزار خواهد شد. این نشست در حالی برگزار شد که تنها چند ساعت قبل از آغاز مراسم عنوان شده بود خبرنگاران برای حضور در این نشست می بایست دعوتنامه ارائه نمایند که این امر باعث شد تعداد کثیری از رسانه ها نتوانند در این مراسم حضور یابند. همچنین در انتهای مراسم برخی از خبرنگاران در اعتراض به این که چرا به سوالاتشان جواب درستی داده نمی شود مراسم را ترک نمودند. مهدی مسعود شاهی دبیر این جشنواره اعلام کرد امسال از مهدی فقیه و بیژن محتشم تقدیر خواهد شد.

 

19 دی: با این که پیش از این عنوان شده بود که سهمیه رسانه ها برای حضور در بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر نهایتا تا 15 دی ماه به آن ها اعلام می شود تا این روز به هیچ یک از رسانه ها این نتایج اعلام نشده است.

 

همچنین در این روز اعلام شد که 35 دقیقه از انیمیشن تهران 1500 در بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برای اهالی رسانه و کارشناسان نمایش داده می شود.

 

 

منابع گردآوری مطالب:

 

سایت پرده سینما

آرشیو بخش سینمای خبرگزاری فارس

سایت خبرآن لاین

خبرگزاری ایسنا

روزنامه سینمایی بانی فیلم

بولتن روزانه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران

سایت رسمی خانه سینما

در همین رابطه بخوانید

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش اول

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش دوم

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش پایانی


 تاريخ ارسال: 1389/10/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهروز میلانی فر:

خوب بود

0+0-

دوشنبه 11 بهمن 1389



>>>بانو:

عالی بود. واقعا خسته نباشید.چنین مروری را در جای دیگری نخواندم.برای شما آرزوی موفقیت های بیشتر دارم .

0+0-

دوشنبه 4 بهمن 1389



>>>شقایق:

عالی بود واقعا عالی بود و من خیلی از این مطالب استفاده کردم به نظر من بهتره که به اینجا ختمش نکنید و همینطوری ماه به ماه اخبار مهم رو ارائه بدید ممنون از زحماتتون و خسته نباشید

0+0-

جمعه 24 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.