پرده سینما

در کمال بی نظمی؛ گزارش مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بی شک مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از بی نظم ترین مراسمهای افتتاحیه در کل ادوار جشنواره بود.  با اینکه کارتهای مراسم افتتاحیه با خست و ناخن خشکی هرچه تمامتر در اختیار رسانه ها و هنرمندان قرار گرفته بود کمتر چهره آشنایی از میان هنرمندان و اصحاب رسانه در میان جمعیت دیده میشد و اغلب مردمی که گویا به تفریح و پیک نیک آمده بودند در مرکز همایشهای برج میلاد دیده می شدند.

 

 

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجرمراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با دقایقی تاخیر ساعت 20:25 آغاز شد. در ابتدای مراسم سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و حاضران به احترام این سرود از جایشان برخواستند. سپس آیاتی از کلام الله مجید تلاوت شد و بعد از آن سالن در تاریکی فرو رفت و به مناسبت سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، تصاویری از بارگاه مطهر امام رضا (ع) پخش گردید. بعد از آن محمد رضا حسینیان مجری مراسم از میان مردم به سمت صحنه رفت و چند بیتی در مدح علی ابن موسی الرضا (ع) قرائت نمود و بعد از آن عنوان کرد: از یک سو دل ها محزون سالروز شهادت امام رضاست و از سوی دیگر چشم های امیدوار به ماه ربیع است. حسینیان در ادامه اظهار داشت: کسانی که در این محفل هستند دل بسته سینما هستند و به سادگی از آن دل نمی کنند او سپس از مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت کرد تا روی صحنه برود

مسعود شاهی در میان تشویق حاضرین به روی صحنه رفت و ضمن خوش آمدگویی و تبریک ایام دهه مبارک فجر در جملاتی چنین گفت: امیدوارم در طول ایام جشنواره نشست ها حضور پررنگی داشته باشند و بتوانند گوشه ای از توانایی فرهنگی و اسلامی را به معرض دید عموم بگذارند.

مسعود شاهی در ادامه گفت: در موقعیت بسیار خوبی افتخار دارم در حضور سینماگران باشم و از نهادهای برگزار کننده جشنواره از جمله معاونت سینمایی وزارت ارشاد، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تهران تشکر می کنم.

سپس با دعوت مجری مراسم سید محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جواد شمقدری (معاونت سینمایی وزارت ارشاد) و احمد نجفی روی صحنه حضور یافتند و با حضور مهدی مسعودشاهی سیمرغ سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر را رونمایی کردن . سیمرغ سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر یک تندیس طلایی سیمرغ طلایی رنگ بود که این سیمرغ با استقبال خوب حضار روبرو شد.

سپس نوبت به سخرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. وزیر ارشاد با قرائت شعری سخنرانی خود را آغاز نمود و حلول ماه ربیع ماه تولد پیامبر اعظم (ص) و ایام دهه مبارکه فجر و گرامیداشت یاد امام راحل معمار کبیر انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

حسینی در بخشی از سخنرانی خود گفت: سینما که به تعبیر رهبر فرزانه عزیزمان «یک هنر برتر است، یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی» به استغنای توصیف بر ضرورت تألیف رخ می نماید و بر شرایط موجود از منظر نیاز مشهود دیده می گشاید. چرا که امروز نگاه آزادگان جهان از تمامی ادیان به مردمان مسلمان ایران دوخته شده است.

حسینی در پایان اظهار داشت: برای دست اندرکاران برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و سینماگرانی که با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به این رخداد بزرگ فرهنگی و هنری بخشیده اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه مبارکه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شده اند آرزوی سعادت و سلامت دارم.

بعد از اتمام سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوبت به معرفی بخشهای بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رسید که عبارت بودند از: سودای سیمرغ ، نگاه نو، ویدیو سینما، مرور سینمای ایران، نوعی نگاه، مواد تبلیغی و اطلاع رسانی، بزرگداشت ها، سینمای جهان، جلوه گاه شرق، جشنواره جشنواره ها و نمایش های ویژه.

سپس مجری مراسم از حضار خواست تا تصاویری از 2 سینماگر فقید سینمای ایران را ببیند و بعد از آن تصاویری از منوچهر حقانی پرست و محمدرضا اعلامی پخش گردید و بعد از آن مجری از علیرضا سجادپور و سید احمد میرعلایی دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کنند و از خانواده این دو هنرمند فقید تجلیل به عمل آورند .

بعد از تجلیل از خانواده های این دو سینماگر فقید نوبت به بخش بزرگداشت ها رسید، و تصاویری از بیژن محتشم، مهدی فقیه، جمشید هاشم پور و داوود رسولیان پخش گردید و بعد از آن مجری از جواد شمقدری و علی معلم و سید ضیاء هاشمی دعوت کرد تا برای بزرگداشت این هنرمندان روی صحنه بروند. سپس به ترتیب، داوود رسولیان، مهدی فقیه، بیژن محتشم و جمشید هاشم پور روی صحنه رفتند و لوحهای یادبودی را دریافت نمودن .

بعد از بزرگداشت این هنرمندان نوبت به معرفی هیئت داوران بخشهای مختلف جشنواره رسید و  بعد از آن از دو موسسه ویدیو رسانه تقدیر شد. علی اسدزاده مدیر عامل موسسه هنرنمای پارسیان و جواد اردستانی مدیر عامل موسسه تصویر دنیای هنر از جمله افرادی بودند که مورد قدردانی قرار گرفتن .

و سپس جوایز مواد تبلیغی توسط احمد ناطقی و هاشم میرزاخانی و مهدی مسعود شاهی به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش بهترین آنونس دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به بهزاد طهماسبی برای فیلم طبقه سوم تعلق گرفت.

در همین بخش سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال جایزه به محسن امیر یوسفی برای فیلم آتشکار تعلق گرفت. امیریوسفی هنگام دریافت جایزه خود گفت: فیلم من را چند سال قبول نکردند ولی حالا که فیلم 90 دقیقه ای ام را 3 دقیقه کردم به من سیمرغ دادند و من جداً امیدوارم که دیگر فیلم توقیفی نداشته باشیم. امیریوسفی در ادامه جایزه اش را به حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم آتشکار تقدیم کرد.

سپس نوبت به بخش تیزر رسید که در این بخش 3 جایزه به افراد تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به علیرضا فارسیجانی برای فیلم طلا و مس تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به آرش معیریان برای فیلم به رنگ ارغوان تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به بهروز داوری برای فیلم دیگری تعلق گرف .

سپس نوبت به بخش پوستر رسید و در این بخش حید رضایی برای فیلم بیداری رویاها جایزه را به خود اختصاص داد.

در بخش گرافیک محیطی سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به علی فرآورده برای فیلم ملک سلیمان تعلق گرفت.

در بخش عکس صحنه فیلم 3 جایزه به شرکت کنندگان تعلق گرفت. مهدی دلخواسته برای فیلم طبقه سوم و مجید صباغ بهروز برای فیلم ملک سلیمان هر یک دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه دریافت نمودند. و سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال جایزه به محمد فوقانی برای فیلم دموکراسی تو روز روشن تغلق گرفت .

و در نهایت در بخش عکس پشت صحنه فیلم یک دیپلم افتخار به بهرنگ دزفولی زاده برای فیلم دموکراسی تو روز روشن تعلق گرفت .

سپس نوبت به تجلیل از کارگردانان سینمای ایران رسید و تصاویری از پوران درخشنده، شهریار بحرانی و مسعود کیمیایی پخش گردید و سپس هر سه این هنرمندان روی صحنه رفتند و جوایز خود را از سید محمد حسینی، جواد شمقدری، مهدی مسعود شاهی و داریوش ارجمند دریافت داشتند .

مسعود کیمیایی در جملاتی گفت : بعد از 30 سال جشنواره به یاد من افتاده و این دوره دوره ای است که من به دلیل لطف آقایان خدمت رسیدم. من 70 سال سن دارم و 52 سال است در سینما کار می کنم و تا کنون 30 فیلم برای سینمای ایران ساختم. من در هیچ کجا به غیر از ایران نمی توانم باشم و امشب در نهایت فروتنی و تواضع از تشکیلات قوه قضائیه می خواهم که نسبت به حکم جعفر پناهی تجدید نظر نمایند.

سپس نوبت به پوران درخشنده رسید و او نیز در جملاتی اظهار داشت: 24 سال قبل موقعی که اولین فیلم سینمایی ام را می ساختم با خودم عهد کردم به چیزی جز شما مردم نیاندیشم. امشب که آقای کیمیایی در مورد جعفر پناهی حرف زدند من بسیار خوشحال شدم. پون به راستی جایش در سینما بسیار خالی است. پناهی برای سینمای ایران افتخار آورد و در نهایت از وزیر ارشاد میخواهم که عدالت در امر اکران را جدی بگیرند.

و در نهایت با پخش تیزر جشنواره این مراسم پایان یافت.

 

حواشی این افتتاحیه:

 

-بی شک مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از بی نظم ترین مراسمهای افتتاحیه در کل ادوار جشنواره بود.  با اینکه کارتهای مراسم افتتاحیه با خست و ناخن خشکی هرچه تمامتر در اختیار رسانه ها و هنرمندان قرار گرفته بود کمتر چهره آشنایی از میان هنرمندان و اصحاب رسانه در میان جمعیت دیده میشد و اغلب مردمی که گویا به تفریح و پیک نیک آمده بودند در مرکز همایشهای برج میلاد دیده می شدند.

 

-کارتها با رنگ بندی در میان مدعوین توزیع شده بود که کارتهای با رنگ آبی در بالکن و کارتهای با رنگ زرد و قرمز و همچنین میهمانان وی آی پی در بخش سالن اصلی در نظر گرفته شده بودند. اما قبل از آغاز مراسم به دلیل اینکه اغلب کارتهای آبی رنگ بخش بالکن در بخشهای گوشواره صادر شده بود و عملا میهمانان بالکن به دلیل بد ساخت بودن سالن به هیچ عنوان نمی تواستند سالن را از بالا نظاره گر باشند میهمانان جشنواره اعتراض شدیدی را به مسئولین ابراز داشتند و همگی به اتفاق به سال اصلی هجوم برده و در آنجا جای گرفتند که این باعث هرج و مرج و بی نظمی هر چه تمام تر شده بود.

 

-با ورود مسعود کیمیایی به سالن اصلی وی با استقبال شدید خبرنگاران و عکاسان مواجه شد.

 

-مراسم با تاخیر نیم ساعته آغاز شد.

 

-همهمه و هیاهو افرادی که در پشت در مانده بودند هنگام تلاوت قران شنیده می شد و مسئولین از ساکت کردن جمعیت معترض عملا عاجز شده بودند.

 

-هنگامی که مسعود کیمیایی از جعفر پناهی نام برد و خواستار آزادی او شد تا مدتها افراد حاضر در سالن با تشویق های و سوت زدنهای خود از این کلام کیمیایی استقبال کردند.

 

-در آخر برنامه با ساندویچ سرد از میهمانان پذیرایی شد.

 

-و در نهایت اینکه در بی نظمی و بی برنامگی کامل تا آخرین دقایق حتی برنامه سانس اول سینمای مطبوعات اعلام نشده بود.

 

به علت عدم صدور کارت برای عکاس سایت، متأسفانه این گزارش فاقد عکس می باشد.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/11/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>زیبا محبی:

واقعا متاسفم که تو کشورای عقب افتاده دنیا هم اینجوری جشنواره برگزار نمیشه اما در ایران اینجوری هست راستی مسئله چیه ؟ فکر نمیکنید دستهایی توی کار هست و این شل.غ بازیها یه نوع سیاسته ؟

0+0-

يكشنبه 17 بهمن 1389



>>>شقایق:

سلام چه عجب یه چیزی در مورد جشنواره نوشتین. همینم خیلی خوبه چون واقعا مطالب سایت شما یه جورایی تک و کاملا تا همه حاشیه ها رو توضیح داده کاری که جاهای دیگه نمیکنن واقعا خسته نباشین

0+0-

يكشنبه 17 بهمن 1389



>>>شاهرخ جنتی:

من یه سوال برام پیش اومد.این مراسم تکراری که اینا هرسال برگزار میکنند کجاش نیاز به برنامه ریزی دارد؟.تازه دوروز قبل از مراسم دارن دکور میچینند!معلوم نیست این یکسال دارند چیکار میکنند.

0+0-

شنبه 16 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.