پرده سینما

سیاهی یا سادگی؟ نگاهی به فیلم اسب حیوان نجیبی است

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد، بررسی و داستان فیلم اسب حیوان نجیبی است ساخته عبدالرضا کاهانی

 

بعد از چند روزی نمایش فیلم هایی که حضور آن ها در بخش های مختلف جشنواره بیست و نهم باعث نزول جدی این جشنواره شده بود در روزهای اخیر چند فیلم خوب در سینمای مطبوعات به نمایش درآمد که یکی از آن ها ساخته عبدالرضا کاهانی فیلمساز سرشناس و البته جوان سینمای ایران بود.

داستان فیلم اسب حیوان نجیبی است درباره مرد کلاهبرداری است که با لباس مبدل مامور نیروی انتظامی شب ها در کوچه و خیابانهای شهر راه می افتد و با مسئله ساختن از کوچکترین موارد منفی آدم ها از آنها اخاذی می کند. در یکی از این شبها در راستای اخاذی مرد، چند آدم که با یکدیگر ارتباطی دارند همراه هم می شوند تا پول مورد درخواست مرد اخاذ را تهیه کنند. اما نمی توانند و در نهایت مرد کلاهبردار، که زندانی است و صبح همان روز مرخصی اش تمام می شود، در آستانه بازگشت به زندان تمامی پولهایی را که اخاذی کرده به همان  آدمی که قصد اخاذی از او را داشت می دهد.

هرچند اسب حیوان نجیبی است اصلاً در سطح فیلم های هیچ و بیست و یا حتی آدم و آنجا نیست اما به دلیل روایت شیرین، روان و بدون تکلف زندگی چند نفر از افراد جامعه که همگی آن ها برای بیننده بسیار باور پذیر هستند، جزو آثار خوب این دوره از جشنواره به شمار می آید. شاید از این جهت که کاهانی از لحاظ استاندارد کاری روند نزولی نداشته و باز هم با همان دقت همیشگی به ساختار سینمایی توجه داشته است.

یکی از نکات جالبی که در این فیلم قابل توجه است انتخاب نام فیلم است. کاهانی که بیش از این در فیلم هایش عنوان های بسیار کوتاهی را انتخاب می نمود این بار برای عنوان فیلمش یک جمله را انتخاب کرده که البته در پایان فیلم تا حدی به دلیل این انتخاب می رسیم. او پس از ساخت فیلم کمدی هیچ که البته در درون خود لایه های فلسفی و معناگرایانه هم داشت به سراغ ساخت کمدی – اجتماعی اسب حیوان نجیبی است رفته تا بار دیگر خود را برای ساخت این گونه فیلم ها محک بزند.

آخرین فیلم کاهانی از همان ابتدا با یک تیتراژ و سکانس فوق العاده آغاز می شود،اسب حیوان نجیبی است بیننده را روی صندلی میخکوب می کند و در انتظار اتفاقات بعدی می نشاند. در دقایق بعدی، اسب حیوان نجیبی است زندگی چند آدم که اغلب از طبقات متوسط جامعه هستند را به تصویر می کشد و بیننده را از  یک شب تا صبح با آن ها همراه می کند. درونمایه فیلم از دیدگاه جامعه شناسانه یا حتی سیاسی قابل تفسیر است. اسب حیوان نجیبی است سیاسی تر از همه فیلم های قبلی کاهانی به نظر می رسد. چراکه جمع شدن چند آدم و حضورشان در کنار هم که گاهی به درگیری لفظی و حتی فیزیکی هم می انجامد نشان از دیدگاه فیلمساز در خصوص یأس و بحران و سردرگمی در جامعه امروز دارد. تسلیم شدن همه این آدم ها در مقابل باج خواهی مردی در لباس پلیس نشانه ای است از ترس و عدم اتحاد بین این آدم ها. که از سوی دیگر به این نکته اشاره می کند که گویی مردم از هر قشر و طبقه ای باشند و از هر نوع فرهنگی که برخوردار باشند خود را گناهکار می دانند.

فیلمنامه این فیلم که با شوخی های زیادی همراه است، بسیار جسورانه نوشته  شده. هرچند که در پایان فیلم متوجه هویت اصلی مرد باج خواه خواهیم شد. اما به هر حال کارگردان کاهانی آن چه را که می خواسته بگوید در این فیلم گفته و انتقاد و هشداری جدی را متوجه پلیس کرده است.

بازی بازیگران هم از نکاتی است که در فیلم نمود خوبی دارد. هرچند مهارت کاهانی در بازی گرفتن از بازیگران فیلم هایش یک چیز همیشگی است. اما در این فیلم هم اغلب بازیگران تابوی همگی خود را شکسته اند و در نقش هایی متفاوت با آنچه قبل تر از آن بودند بازی کرده اند. بازی آرام و روان رضا عطاران که همیشه در نقش آدم های ابله یا دزد و شلوغ و سر و صدا کن بازی می کرد در این فیلم بسیار قابل توجه است. همچنین بازی متفاوت مهران احمدی نیز در این فیلم قابل تامل است. در یک جمع بندی کلی همه بازیگران این فیلم خوب هستند. مهتاب کرامتی با بازی در نقش یک زن معتاد، باران کوثری با لوس بازی های کودکانه اش و احمد مهران فر در نقش یک راننده تاکسی همگی قابل باور هستند و تابو شکنی کاهانی برای ایفای نقش این بازیگران نشان می دهد او فیلمسازی خوش قریحه است. اشکان خطیبی و بابک حمیدیان هم با وجود این که نقش های بسیار کوتاهی در این فیلم داشتند اما حضور مؤثری دارند و به نقش هایشان جذابیت کافی را داده اند..

میزانسن های سنجیده فیلم اسب حیوان نجیبی است هم یکی از نکات آن است. که البته از کاهانی که فیلمسازی است که همیشه به جزئی ترین و ریزترین مسائل فیلمش دقت دارد جز این انتظار نمی رود. دقتی که در دقت در تصویربرداری، موسیقی و حتی آهنگ گوشی موبایل بازیگران فیلم هم حس می شود.

بر خلاف عده ای که این فیلم را تلخ و سیاه قلمداد کرده اند این فیلم به هیچ عنوان فیلم سیاهی نیست و تنها نشان از سادگی آدم های جامعه ما دارد که حرف های هر کسی را بدون تحقیق و تفحص می پذیرند و خودشان با دست خود زندگی شان را دچار گرفتاری های بیشماری می کنند.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/11/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>لیلی:

با تشکر از نقدتون!ولی من منتظر یک نقد جدیتر و کارشناسانه تر بودم که با موشکافی بیشتری فیلم را بررسی کند

1+0-

شنبه 9 شهريور 1392



>>>مجيد:

سلام واقعا خيلي براي خودمون متاسفم كه يك نفر از نيشابور پا ميشه مياد اينجا به تمام بچه هاي تهران توهين ميكنه ميره اين فيلم به طور موذيانه اي به تمام تهرانيها داره توهين ميكنه!!شخصيت اصلي فيلم يه آدم شهرستانيه كه با لهجه مشهدي داره صحبت ميكنه حالا كارگردان فيلم كجاييه نيشابور!بعد تمام شخصيت هاي فيلم يا معتادن يا بي غيرتن يا دوجنسه يا دختر فراري!!!كلا همرو عوضي نشون داده! من نميخوام به هيچ كس توهين كنم اما اون قسمت فيلم رو كه رضا عطاران دور شخصيت دو جنسه فيلم ميچرخه و بهش ميگه شما واس جاي خاصي هستين رو يكبار ديگه و با دقت نگاه كنين!!

0+1-

جمعه 2 تير 1391



>>>یکی مثل شما:

از اسب حیوان نجیبی است چیزی نمانده است به جز یک سری تصاویر بی هویت و چرت که معلوم نیست چرا پشت سر هم چیده شده اند اند بیش از بیست دقیقه از فیلم سانسور شده و تمامی موقعیت های کمیک فیلم از دست رفته است من با چند نفر از دوستانم که قبلا فیلم رو ندیده بودن به تماشای فیلم رفتیم و همگی منتظر تماشای نسخه جشنواره ای فیلم بودیم اما هیهات که فقط یک و ساعت و نیم وقت گرانبهای خودمون رو تلف کردیم دوستام که همگی حالشون از فیلم به هم خورد و منم بسیار متاسف شدم از اینکه دیدم فیلمی که مینونست یکی از بهترین کمدی اجتماعی های سینمای ایران بشه چنین زیر تیغ رفته... در آخر هم این رو باید عنوان کنم که برای کاهانی متاسفم که با این شرایط مفتضحانه راضی شده فیلمش اکران بشه

0+0-

چهارشنبه 23 آذر 1390



>>>M:

Aslan film khobi nabod, kheili bi sar va tah va chert bod az kahani baeid bod hamchin filmi besaze beaghide man ke na sade bod na siah kheili ashghal bod mardom az chi in khosheshon omade khoda midone

0+0-

چهارشنبه 23 آذر 1390



>>>علیرضا:

من واقعا متاسفم که این فیلم با ممیزی وحشتان اکران شده نسبت به نسخه جشنواره بسیار کوتاه تر شده به طوری که سر و ته فیلم مشخص نیست نمیدونم چرا کاهانی قبول کرده با چنین شرایطی فیلمش اکران بشه ؟

0+0-

دوشنبه 21 آذر 1390



>>>خسروی از تهران:

نقد خوب و جامعی بود البته منهای اینکه باز هم مانند نوشته قبلی آقای منتظری در مورد فیلم راه آبی ابریشم رنگ و بوی این را میداد که ایشان به واسطه نسبت با کاهانی به تعریف و تمجید از این فیلم پرداخته اند. به نظر من این فیلم در قیاس با کارهای قبلی کاهانی یک عقبگرد کامل بود.

0+0-

پنجشنبه 12 اسفند 1389



>>>محمود:

متاسفانه موفق به تماشای این فیلم نشدم و امیدوارم که بتونم این فیلم را قبل از جراحی شدن ببینم ! نگاه کاهانی به جامعه نگاهی است منصفانه که خیلی ها که این امر را برنمیتابند او را سیاه نما معرفی میکنند فیلم بیست و هیچ کاهانی از مهمترین فیلمهای سینمای اجتماعی ایران محسوب میشوند.

0+0-

يكشنبه 1 اسفند 1389



>>>عاشق کاهانی:

از نقدتون خیلی خوشم اومد و از اینکه از طریق دانشنامه ویکی پدیا با شما آشنا شدم خوشحالم عالی بود بازم از کاهانی عزیز حمایت کنید.

0+0-

پنجشنبه 28 بهمن 1389



>>>شقایق:

به خاطر حرکت عالی و ابتکاری و هوشمندانه و حرفه ای شما عهد کردم همه مطالبتان را از این به بعد بخوانم آقای رضا منتظری

0+0-

پنجشنبه 28 بهمن 1389



>>>یه نفر:

این فیلم واقعا عالی بود و من از نظر آقای منتظری که تنها منتقدی بودند که در این سایت به این فیلم 3 ستاره دادند تشکر میکنم اما به دلیل نظرات منفی بعضی ها این فیلم یک رتبه پایین تر از فرزند صبح قرار گرفته که واقعا برای سایت شما این قضیه تاسف داره . نقد خوبی بود و ممنون که از کاهانی حمایت میکنید

0+0-

چهارشنبه 27 بهمن 1389



>>>عاشق سینما:

واقعا خاک توی سرشان بکنند که اینجور ماها را علاف نکنند اول گفتند این فیلم در سینماها نمایش داده نمیشود و حالا میگویند در سینما آزادی نمایش داده شده من خیلی از این فیلم تعریف شنیدم و حیف و صد حیف که نتونستم اون رو ببینم و دارم افسوس میخورم چون میدونم دیگه بعدا اجازه نمایش نمیگیره و اگه بگیره همه اش سانسور میشه در کل از آقای منتظری بابت نوشتن نقد این فیلم که بسیار عالی بود تشکر میکنم و امیدوارم بازم در مورد سینمای ایران مطلب بنویسید.

0+0-

سه‌شنبه 26 بهمن 1389



>>>محمدرضا كلانتر:

تا پايان روزر شنبه 23 بهمن اين فيلم تنها فيلمي بود كه در بخش مسابقه حضور نداشت اما براي آن سئانس فوق العاده گذاشته شد ، در سينما آزادي ساعت يازده و نيم شنبه شب .

0+0-

سه‌شنبه 26 بهمن 1389



>>>بهزاد:

از این فیلم تعریف های زیادی شنیدم اما متاسفانه برای عموم نمایش داده نشده و خیلی دلم میخواست که این فیلم رو میتونستم تماشا کنم چون از کارهای قبلی کاهانی خیلی خوشم می اومد و دوستشون داشتم در کل بازم مرسی از اینکه همین نقد رو نوشتید

0+0-

دوشنبه 25 بهمن 1389



>>>منتقد کبیر:

نقد خوبی بود

0+0-

يكشنبه 24 بهمن 1389



>>>یوگی:

این را متاسفانه ندیده ام.ولی هنرپیشه های خیلی خوبی دارد.

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>ساحره .ط:

خیلی ناراحتم از اینکه این فیلم رو همه جا نمایش ندادن و من نتونستم این فیلم رو ببینم و امیدوارم توقیف نشه و بزودی بتونیم تو سینماها ببینیم . نقد جالب و کاملی بود و خیلی خوشم اومد .موفق باشین

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.