پرده سینما

گزارشی از مراسم اختامیه تجلی اراده ملی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

شب گذشته مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سالن همایش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمااین مراسم ساعت 19:30 با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

سپس تیزر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای حاضران پخش گردید و بعد از آن ژیلا صادقی به عنوان مجری این مراسم روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به حضار اظهار داشت گزارش تصویری از بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به مدت 5 دقیقه پخش خواهد شد.

این گزارش تصویری که شامل تصاویری از پیش فروش بلیط در سینما فلسطین و صف های طولانی برای دریافت بلیطها و همچنین ساخت دکور مراسم افتتاحیه جشنواره در برج میلاد و بخشهایی از مراسم افتتاحیه و رونمایی از سیمرغ زرین و گوشه هایی از نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها و اختتامیه بخش بین الملل و بخش مسابقه سینمای ایران و همینطور حضور دوستداران جشنواره در سینماهای مردمی و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره بود پخش گردید.

سپس مجری مراسم از مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت کرد تا روی صحنه برود.

مسعودشاهی در میان تشویق حضار روی صحنه رفت و در جملات بسیار کوتاهی گفت: من آرزوی همدلی و همراهی و همبستگی نهادهای مختلف و مسئولان را که اکنون در این مراسم حضور دارند را دارم و امید دارم آنچنان که این عزیزان ما را در جشنواره بیست و نهم یاری کردند این یاری مستدام و مستمر باشد و تاثیر انتخابهایشان در روند فیلمسازی کشور تاثیر بگذارد و زین پس ما اهداف مشخصی برای نظام مقدسمان داشته باشیم.

سپس مجری مراسم روی صحنه آمد و اعلام کرد بخش اول اهدای جوایز آغاز خواهد شد.

 

وزارت آموزش و پرورش اولین نهادی بود که اهدای جوایز با آن آغاز شد و حمیدرضا کفاش به عنوان مسئول این نهاد روی صحنه حاضر شد.

در این بخش 4 جایزه به فیلمهای زیر اهدا شد:

1- پروانه حمایت سینمایی به فیلم صدای پای من

2- لوح تقدیر به ابوذر فرهادی بازیگر دانش آموز فیلم صدای پای من

3- لوح تقدیر به سارینا فرهادی بازیگر دانش آموز فیلم جدایی نادر از سیمین

4- جایزه ویژه به اصغر فرهادی کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین

در این بخش تنها ابوذر فرهادی در سالن حضور داشت که جایزه اش را دریافت نمود و اصغر و سارینا فرهادی در سالن حضور نداشتند که مجری اعلام کرد آنها به زودی به مراسم خواهند رسید.

 

دومین بخش اهدای جوایز مربوط به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود که حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نجفی راد به عنوان نماینده این دفتر روی صحنه حاضر شد و در این بخش 3 جایزه را به فیلمهای زیر اهدا نمود:

1- به دلیل نگاه ویژه به روحانیت جایزه ویژه به احمدرضا معتمدی نویسنده و کارگردان فیلم آلزایمر

2- جایزه بهترین فیلمنامه به سید حسن هاشم زاده برای فیلم سیب و سلما

3- جایزه بهترین کارگردانی به حبیب الله بهمنی برای فیلم سیب و سلما

اصغر فرهادی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمادر این بخش احمدرضا معتمدی در سالن حضور نداشت و اعلام شد که وی دقایقی بعد به این جمع اضافه خواهد شد و در همین هنگام اصغر فرهادی به همراه دخترش سارینا فرهادی وارد سالن شدند و مجری مراسم از نماینده آموزش و پروش دعوت کرد تا مجدداٌ روی صحنه حاضر شود تا جایزه اصغر فرهادی و سارینا فرهادی را به آنان اهدا کند.

اصغر فرهادی در میان تشویق زیاد حاضران روی صحنه رفت و بعد از دریافت جایزه اش گفت: سلام، ببخشید که دیر رسیدم، من هنوز نمی دانم که این چه جایزه ای است که گرفته ام اما ظاهراٌ جایزه وزارت آموزش و پرورش است و این برای من با ارزش است که جایگاه بچه ها در این فیلم دیده شده و من از دوستان تشکر می کنم.

سپس مجری مراسم از سارینا فرهادی هم دعوت نمود تا روی صحنه حاضر شده و جایزه اش را دریافت نماید.

 

بعد از اهدای این جوایز نوبت به اهدای جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس رسید و در این بخش 3 جایزه به فیلمهای زیر اهدا شد:

1- به دلیل بازی یکدست و روان جایزه ویژه به پرویز پرستویی برای بازی در فیلم سیزده59

2- جایزه به جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم سیزده59

3- جایزه به حمید بهمنی کارگردان فیلم گلوگاه شیطان

به دلیل عدم حضور پرویز پرستویی جایزه وی را جواد نوروز بیگی دریافت کرد.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز بنیاد شهید و امور ایثارگران رسید و در این بخش 3 جایزه به فیلمهای زیر اهدا شد:

1- به دلیل حمایت از جنبش آزادیبخش لبنان جایزه ویژه به جمال شورجه کارگردان فیلم 33 روز

2- جایزه به محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم پاریس تا پاریس

3- جایزه به حمید بهمنی کارگردان فیلم گلوگاه شیطان

در این بخش به دلیل عدم حضور محمدحسین لطیفی جایزه وی را نماینده اش دریافت کرد و حمید بهمنی هم طی سخنان کوتاهی گفت:این جایزه را تقدیم می کنم به شهدای غواص دفاع مقدس و امیدوارم بنیاد شهید فیلم بعدی ام را که درباره شهداست برای ساخت قبول کند.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و حسینعلی قاسم زاده به عنوان نماینده این شورا برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شد در این بخش یک تقدیر و یک جایزه به فیلمهای زیر اهدا شد:

تقدیر از محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم پاریس تا پاریس

جایزه ویژه به حامد کلاهداری کارگردان فیلم پایان نامه

 

و بعد نوبت به اهدای جایزه وزارت کار و امور اجتماعی رسید که به دلیل عدم حضور نماینده این وزارت خانه این بخش لغو شد و بخش بعدی اهدای جوایز که متعلق به جشنواره روستا بود آغاز شد. مهران ابوالحسنی نماینده این جشنواره روی صحنه حاضر شد و در این بخش یک جایزه به شرح زیر اهدا شد:

ضمن تقدیر از فیلم های مرگ کسب و کار من است، باد و مه و سیب و سلما جایزه ویژه به محمد ابراهیم معیری برای فیلم گلوگاه

 

سپس نوبت به اهدای جوایز مرکز ملی فرش ایران رسید و در این بخش مهندس میثم مرداسی برای اهدای جوایز روی صحنه رفت و در این بخش 2 جایزه به فیلمهای زیر اهدا شد:

1-جایزه ویژه به رضا میرکریمی کارگردان فیلم یه حبه قند

2- جایزه به محمدابراهیم معیری کارگردان فیلم گلوگاه

در این بخش به دلیل عدم حضور رضا میرکریمی جایزه وی را نماینده اش دریافت کرد.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز موسسه ناجی هنر رسید و علی سلطانی به نمایندگی از این موسسه برای اهدای جوایز روی صحنه رفت و در این بخش 1 جایزه اهدا شد:

 

جایزه ویژه به جمال شورجه کارگردان فیلم 33 روز

 

سپس نوبت به اهدای جوایز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری رسید و در این بخش 1 جایزه اهدا شد.

جایزه به اصغر فرهادی کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین

در این بخش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بیانیه ای صادر کرده بود و در آن بیانیه فیلمهای کارگردان قدیمی سینمای ایران در این دوره از جشنواره را بسیار نا امید کننده فیلمهای نسل میانه را متوسط و فیلمهای نسل جدید را جسورانه قلمداد نموده بود.

بعد از اهدای این مراسم مجری اعلام کرد به دلیل حضور احمدرضا معتمدی که اکنون به سالن رسیده است مجدداٌ از حجت الاسلام والمسلین نجفی راد دعوت می کنیم تا روی صحنه حاضر شوند و جایزه آقای معتمدی را اهدا نمایند.

معتمدی هنگام دریافت جایزه اش در جملات کوتاهی گفت: این جایزه بسیار برای من ارزش دارد چون سالهاست دارم برای سینمای دینی می جنگم.

سپس مجری مراسم اعلام کرد که کارگردان برنامه در اینجا ویدیو موسیقی ای را آماده کرده است که با هم به تماشای آن می نشینیم.

 

بعد از پخش ویدیو موسیقی مجری مراسم روی صحنه آمد و اعلام کرد در این بخش جایزه تماشاگران برگزیده اهدا خواهد شد و از آقایان نجاریان، سجادپور و شمقدری دعوت کرد تا برای اهدای این جوایز روی صحنه بروند.

در این بخش به قید قرعه به 3 تن از تماشاگران فیلمهای بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سینماهای مردمی سکه بهار آزادی اهدا شد.

خانم ها لیلا ثنایی پور، زهرا طاهری و حامد خواجه نصیری 3 تماشاگری بودند که این جوایز را دریافت نمودند.

بعد از اهدای این جوایز جواد شمقدری به دعوت مجری مراسم چند کلامی با حضار سخن گفت.

جواد شمقدریشمقدری در ابتدای سخنانش گفت: چون دیروز یکی از هنرمندان بر اثر یک سانحه از میان ما رفت برای شادی روح زنده یاد عباس امیری و همچنین تازه گذشته خانم ژیلا صادقی فاتحه ای بخوانید.

شمقدری سپس افزود: مدیریت جدید سینمایی بر مدار سفارشات رهبر معظم انقلاب که اخلاق مداری و خودباوری امر بسیار مهمی دانسته اند از سینمای ایران حمایت میکند و راههای نوین و متعالی را طی میکند.

شمقدری ادامه داد: من به سینماگران ایرانی و سینمای ایران تبریک عرض می کنم. ما از بهمن ماه وارد سال جدید سینمایی ایران شدیم و سال 89 سال پر رونق و پر تلاشی بود و من چه از سینماگران و چه از همکارانمان در معاونت سینمایی تشکر می کنم.

شمقدری افزود: امسال فیلمهای جشنواره ذائقه های مختلف را پوشش داد و ما نسبت به سال گذشته با افزایش 40 درصدی مخاطب روبرو بودیم. سینماگران به صورت خودجوش به راهکارهای ما عمل کردند این در حالی بود که ما اولویت خاصی نداشتیم اما آنان به صورت کاملاٌ خودجوش رعایت برخی مسائل را کردند.

شمقدری سپس گفت: من به اصغر فرهادی تبریک میگویم که 3 تا خرس گرفتند! این برای ملت ایران افتخار بزرگی است. ما راه پر نشاط و پر تلاش را به همت هم ادامه میدهیم و در اواخر امسال یا اوایل سال آینده یک گفتگو با رسانه ها و سینماگران خواهیم داشت.

شمقدری سپس به نقدهای منتقدان اشاره کرد و گفت: ما نقدهای متعددی را می شنویم و من فکر می کنم که ما در حوزه نقد نیاز به آموزش داریم چه آموزش برای نقد کننده چه آموزش برای نقد شونده و ما در این حوزه دچار یک آسیب جدی هستیم، برخی از منتقدان در حوزه نقد بعضاً نگاه مطلق نگری دارند و حکمی را بر فیلمی جاری می کنند در صورتی که فیلمساز اصلاً روح اش از آن ماجرا خبر ندارد!

همچنین برخی منتقدان بسیار اغراق آمیز نقد می کنند و من فکر می کنم که منتقدان باید اصول نقد را بازنگری کنند.

شمقدری ادامه داد: ما از فیلمهایی که در حوزه نقد وارد میشوند حمایت می کنیم تا اینطور نباشد که هرکس از ظن خود موضوع را ببیند. سینمای ایران متعلق به همه ملت ایران است. امروز نمایندگان و افراد متعدد اجتماعی فیلمها را دیده اند و به آنها جایزه میدهند و این پیوند عمیقی را ایجاد میکند.

شمقدری افزود: من امروز که تیزر جشنواره را برای چندمین بار دیدم متوجه یک ایراد اساسی در آن شدم و آن این بود که آقای نقی زاده بازیگر این تیزر در آخر می خوابند که نباید اینگونه باشد، یک دوره جدید در سینمای ایران شروع شده و ان شا الله سال آینده ما با افتخارات بزرگتری دور هم جمع می شویم.

 

اصغر فرهادی و سارینا فرهادیبعد از اتمام سخنان جواد شمقدری، مجری مراسم از علیرضا سجاد پور و مهدی مسعود شاهی دعوت کرد تا روی صحنه بروند و در کنار جواد شمقدری جایزه بهترین سینما را اهدا نمایند.

در این بخش که سینماهای آزادی، شکوفه، استقلال و فرهنگ هم جزو کاندیداهای بهترین سینما در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بودند جایزه بهترین سینما به مجموعه پردیس های شهرداری تهران تعلق گرفت و مجری مراسم از ابراهیم داروغه زاده دعوت کرد تا برای دریافت جایزه روی صحنه برود اما به دلیل عدم حضور داروغه زاده، نماینده وی خانم مهتا ملک زاده مدیریت پردیس سینمایی ملت روی صحنه رفت و این جایزه را دریافت نمود.

ملک زاده بعد از دریافت جایزه پشت تریبون رفت و در سخنان کوتاهی گفت:

من مدیر پردیس سینمایی ملت هستم و بهار سینمای ایران را به همه سینماگران و سینماداران ایران تبریک می گویم. اگر نکته مثبتی در کار بوده به دلیل زحمات آقای داروغه زاده و آقایان شمقدری و سجادپور و مسعود شاهی و همچنین خانم فرجی و آقای مرادی بوده و من اگر نقصانی هم در کارمان بوده از شما عذرخواهی می کنم. من خوشحالم به عنوان تنها مدیر سینمایی زن ایران در خدمت شما هستم و امیدوارم که این راه باز باشد برای بقیه بانوان شایسته ایرانی.

 

بعد از اتمام سخنان ملک زاده که با تشویق گرم حضار روبرو شد نوبت به اهدای جایزه بهترین مدیریت و پرسنل سینمایی رسید که در این بخش ضمن تقدیر از مدیریت و پرسنل سینما آزادی جایزه به علی هیربد مدیر سینما فرهنگ تهران تعلق گرفت.

 

بعد از آن نوبت به اهدای جایزه به بهترین نمایش فیلم رسید که در این بخش ضمن تقدیر از متصدی پخش موزه سینما جایزه به پرویز پرورش از سینما اریکه ایرانیان تعلق گرفت.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز کانون ایرانی مدرسان سینما رسید و دکتر حمید دهقان پور به نمایندگی از این کانون برای اهدای جوایز روی صحنه رفت و در این بخش 1 جایزه به شرح زیر اهدا شد:

جایزه بهترین فیلم به اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

 

سپس نوبت به اهدای جوایز سازمان بهزیستی کشور رسید که در این بخش عباس حق شناس به نمایندگی از این سازمان برای اهدای جایزه روی صحنه رفت.

در این بخش ضمن تقدیر از فیلم صدای پای من جایزه ویژه به ناصر رفائی برای نویسندگی و کارگردانی فیلم خانه امن است رسید.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز مدیران تولید سینمای ایران رسید و در این بخش محمد صادق آذین به نمایندگی از این صنف برای اهدای جوایز روی صحنه رفت. در این بخش 2 جایزه به شرح زیر اهدا شد:

1- جایزه ویژه به ابراهیم زاهدی فر مدیر تولید فیلم راه آبی ابریشم

2- جایزه به فرشته مهدی زاده مدیر تولید فیلم سیزده59

در این بخش به دلیل عدم حضور فرشته مهدی زاده جایزه وی را فرزندش دریافت کرد. ابراهیم زاهدی فر نیز هنگام دریافت جایزه اش در سخنان کوتاهی گفت:

این بهترین فرصت است که از آقای حسن بشکوفه تشکر کنم که مرا برای کمک در این فیلم انتخاب کردند و با درایت و مدیریت ایشان بود که این فیلم سخت به سرانجام رسید.

 

جمال شورجهسپس نوبت به اهدای جوایز جمعیت دفاع از ملت فلسطین رسید که در این بخش جایزه ویژه به جمال شورجه برای کارگردانی فیلم 33 روز تعلق گرفت.

نماینده این جمعیت ضمن حضور روی صحنه در جملاتی گفت: الآن به جای من باید دکتر زهرا مصطفوی دختر حضرت امام ( ره ) می آمدند اما امروز روز دفن همسر ایشان بود که از شما می خواهم در اینجا فاتحه ای برای ایشان بخوانید.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز انجمن صنفی شرکت ها و موسسات سمعی و بصری رسید که حبیب الهیاری به نمایندگی از این انجمن برای اهدای جوایز روی صحنه رفت و در این بخش 2 جایزه به فیلمهای بخش ویدیو سینمای بیست و نهیمن جشنواره بین المللی فیلم فجر به شرح زیر اهدا شد:

1- بهترین کارگردانی به پرویز شیخ طادی برای فیلم سربازان اعدام

2- بهترین فیلمنامه نویسی به عبدالجبار دلدار برای فیلم ستاره قطبی

 

سپس نوبت به اهدای جوایز بانک سپه نخستین بانک ایرانی رسید و در این بخش ضمن تقدیر از فیلمهای اینجا بدون من، یه حبه قند و آقا یوسف، جایزه بهترین کارگردانی به حبیب الله بهمنی برای فیلم سیب و سلما تعلق گرفت.

 

و بعد نوبت به اهدای جوایز واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد، که دکتر کتایون نجفی زاده به نمایندگی از این نهاد برای اهدای جوایز روی صحنه رفت.

قبل از اهدای این جایزه بیانیه کوتاه این نهاد قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: با توجه به اشکالات بسیار اساسی موجود در این فیلم اما به دلیل کلیات قابل قبول و تذکر این نکته که پیوند اعضای یک ایرانی به یک غیر ایرانی امکان پذیر نیست ضمن تقدیر از آقای کمالی پور تهیه کننده فیلم شرط اول جایزه اهدا میشود به آقای حسن نجفی برای فیلم آسمان هشتم

 

سپس نوبت به اهدای جوایز ستاد اقامه نماز رسید که در این بخش 3 جایزه به شرح زیر اهدا شد:

1- جایزه به جمال شورجه برای فیلم 33 روز

2- جایزه به حبیب الله بهمنی برای فیلم سیب و سلما

3- جایزه به سامان سالور برای فیلم سیزده59

در این بخش به دلیل عدم حضور سامان سالور جایزه وی را نماینده اش دریافت کرد.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران رسید که در این بخش ضمن تقدیر از فیلم یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی جایزه ویژه به محمد بزرگ نیا برای کارگردانی فیلم راه آبی ابریشم تعلق گرفت.

 

پس از آن نوبت به اهدای جوایز شورای فرهنگی اجتماعی زنان شد و خانم دکتر خزعلی نماینده این شورا برای اهدای جوایز روی صحنه رفت و قبل از اهدا جایزه بیانیه کوتاه این شورا توسط مجری قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود:

متاسفانه در فیلمهای این دوره از جشنواره فقدان نمایش زن به عنوان الگو و نگاه مغرضانه به زن ایرانی و تخریب خانواده و ارزشهای حاکم بر خانواده وجود داشته است.

به دلیل چهره صحیح مقاومت زن شیعه جایزه این شورا به جمال شورجه کارگردان فیلم 33 روز تعلق گرفت.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز ستاد دیه کشور رسید که در این بخش ضمن تقدیر از پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت جایزه ویژه به اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین تعلق گرفت.

 

سپس مجری مراسم اعلام کرد که نماینده وزارت کار و امور اجتماعی که در ابتدای مراسم غایب بوده اند هم اکنون به سالن رسیده اند و از آن نماینده خواست تا روی صحنه برود.

در این بخش ضمن تقدیر از فیلم آقا یوسف جایزه ویژه به سعید سعدی تهیه کننده فیلم اینجا بدون من رسید.

آخرین جایزه ویژه این بخش را نیز جمال شورجه کارگردان فیلم 33 روز دریافت نمود و مجری مراسم اعلام کرد که بعد از پذیرایی از حاضران فیلم 33 روز اکران خواهد شد.

 

 

 

و اما حواشی این مراسم:

 

ژیلا صادقی*مانند سایر مراسم های سینمایی این مراسم هم با بیش از 35 دقیقه تاخیر آغاز شد.

*کمتر چهره آشنایی از میان سینماگران و یا مسئولان سینمایی کشور در این مراسم به چشم میخورد و صندلی های بسیاری در سالن همایش های وزارت ارشاد خالی مانده بود. حتی بسیاری از کاندیداها هم در این مراسم حاضر نشده بودند و نمایندگان خود را به این مراسم رسانده بودند.

*نسبت به سایر مراسم های سینمایی تعداد خبرنگاران و عکاسان هم در این مراسم زیاد نبود.

*هیچ دکور خاصی برای این مراسم در نظر گرفته نشده بود و آن گونه که شواهد نشان می داد دکور این مراسم بسیار ابتدایی بود.

* مجری مراسم (ژیلا صادقی) بارها و بارها در این مراسم تپق می زد که به هیچ عنوان برای یک مجری شایسته نبود و خود وی هم غرور را کنار گذاشت و از این مطلب عذرخواهی کرد. صادقی در انتهای مراسم از مسئولین خواست تا مجریان را قبل از آغاز جشنواره انتخاب کنند و طی جملاتی گفت: من صبح روز بعد از مراسم اختتامیه جشنواره راهی منچستر شدم و از طریق سایتهای اینترنتی مسائل را پیگیری می کردم و از اینکه رسانه ها خطاهای مرا ذکر کرده بودند دلگیر شدم. این سخنان صادقی در حالی بیان می شد که به شهادت اغلب حاضران وی اصلاً برای اجرای چنین مراسمی شایسته نبود.

*رضا داوود نژاد شاید تنها چهره سینمایی بود که بدون اینکه کاندیدا باشد در این مراسم حضور یافته بود که وی هم در میانه مراسم سالن را ترک کرد.

* اصغر فرهادی که چندین بار برای دریافت جایزه روی صحنه رفت با تشویق زیاد حضار روبرو شد این در حالی بود که برای برخی از کارگردانان تنها تعداد معدودی از افراد آنها را تشویق می کردند!

*از میانه مراسم بسیاری از افراد شروع به ترک سالن کردند.

* در این مراسم هم مانند اغلب مراسم سینمایی حضور کودکان خردسال و شیرخوار چشمگیر بود!

* سخنان امیدوارکننده جواد شمقدری و لحن مهربان مهتا ملک زاده گرمای این مراسم را چند برابر کرده بود.

* جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی تا انتهای مراسم مرتبا به اینطرف و آن طرف سرکشی و به امور مربوطه رسیدگی می کرد و شاید به نوعی فعال ترین افراد حاضر در این مراسم بود.

* حامد کلاهداری و اصغر فرهادی از جمله کاندیداهایی بودند که نخواستند در جلوی سالن و در صندلی مخصوص کاندیداها بنشینند و ترجیح دادند که در انتهای سالن حضور داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از مراسم اختتامیه تجلی اراده ملی

 


 تاريخ ارسال: 1389/12/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهزاد:

اینم مثل انتخابهای سیمرغ های جشنواره واقعا آدم تعجب میکند که چه جایزه هایی را به چه فیلمهای بی ربطی میدهند

0+0-

جمعه 5 فروردين 1390



>>>شقایق:

عجب انتخابهای نابی! واقعا باید تبریک گفت به این سازمان ها و نهادها به نظر من هیچکدام از انتخابهایشان مرتبط با سازمان و نهادشان نبوده مگر برای فیلم آسمان هشتم که از پیوند اعضا جایزه گرفته فیلم جدایی نادر چه ربطی به آموزش و پرورش داره؟ کلا خیلی عجیب بود

0+0-

دوشنبه 9 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.