پرده سینما

کجا رفتی آهو خانم؟ درگذشت مهری ودادیان

علیرضا انتظاری

  

 

 

 

 

 

 

 

 

مهری ودادیان . مریلا زارعیدر نهمین روز از اسفند ماه سال 1389 خبری تلخ و تاثر برانگیز قلب جامعه هنری  و مردم هنردوست ایران زمین را به درد آورد:

بانو مهری ودادیان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر ایران درگذشت.

 

..................................................................

 

مهری ودادیان با نام اصلی «کبری ودادیان غلامحسین» دوم خرداد ماه سال 1315 در شهر تهران دیده به جهان گشود. دارای مدرک تحصیلی ششم ابتدایی بود. به دلیل علاقه مفرطی که به هنر داشت و از سن 20 سالگی وارد عرصه تئاتر شد و بعد از یکی دو اجرا در تئاتر به دلیل قابلیت های والایش و استعداد ذاتی اش به بازیگر مطرحی بدل شد و در فیلم ها و سریال های بسیاری از کارگردانان بنام ایران نقش آفرینی نمود. به دلیل چهره مهربان و خندانش در اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی اش نقش مادران مهربان را ایفا می نمود و برای همه ایرانیان یک مادر مهربان و دوست داشتنی محسوب می شد.

با درگذشت این بانوی فرهیخته،  سینمای ایران یکی از مادران نازنین خود را برای همیشه از دست داد، هرچند که هنر و هنرمند هیچ گاه نمی میرد و یاد و خاطره و بازی های درخشان این بانوی هنر ایران زمین تا ابد در تاریخ درخشان خواهد بود.

مهری ودادیان متاسفانه در سال های اخیر مانند سایر هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران در گوشه ای از خانه کوچکش نشسته بود، و از بی مهری ها و بی وفایی همکارانش و کارگردانانی که دیگر به یاد او نیستد اما در سال های نه چندان دور برای حضور وی در فیلم هایشان سر و دست می شکانند ملول و غمگین بود. یک احوالپرسی ساده، حتی یک تماس تلفنی، می توانست او را خوشحال کند. اما بسیاری از ما این را هم از او دریغ کردیم. حق اش نبود که اینطور مورد بی مهری واقع شود. تنهایی اوبه حدی رسید که او را تا مرز افسردگی هم کشانیده بود. یکی از دلخوش های این بانوی گرانمایه به مانند سایر هنرمندان هم نسلش «خانه پیشکسوتان هنر» بود و همیشه از شهره لرستانی که بانی این نهاد شده بود سپاسگذار بود، اما با برچیده شدن این نهاد تنها دلخوشی این هنرمند محبوب هم از بین رفت.

ودادیان علاوه بر هنر بازیگری در هنر دوبلاژ هم فعال بود و با آن صدای خاطره انگیز و دلنشینش در برخی از فیلم ها به جای شخصیت های فیلم سخن گفته بود. او برای بسیاری از آدم های نسل گذشته با نام و فامی اش شناخته نمی شد. چراکه بسیاری او را «آهو خانم» می نامیدند، از این رو که بازی درخشان و به یاد ماندنی ودادیان در فیلم شوهر آهو خانم که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده بود، در ذهن مردم باقی مانده بود.

اکنون «آهو خانم» سینمای ایران برای همیشه از دردها و غصه هایش خداحافظی کرد، بعد از ماه ها تحمل رنج و درد ما را تنها گذاشت و به سوی معبودش شتافت.

امروز بعد از شنیدن خبر تاثر انگیز درگذشتش با خود گفتم: کجا رفتی آهو خانم؟

 

...........................................................

 

مهری ودادیاناز معروفترین فعالیتهای تئاتری این بانوی ارزنده می توان به نمایشهای: عیال دو روزه به کارگردانی مرحوم احمد بهروزی و همچنین زیر گذر لوطی صالح به کارگردانی مرحوم هادی اسلامی اشاره کرد.

اما معروفترین فعالیت تلویزیونی این بانوی هنر ایران شاید بازی در نقش «شاجون» سریال دایی جان ناپلئون باشد. نقشی که فقط خود مهری ودادیان می توانست ایفاگر آن باشد، زنی اصیل و مادری مهربان.

برخی از فعالیتهای سینمایی این بانوی گرانقدر عبارتند از:

شوهر آهو خانم به کارگردانی داوود ملاپور، زن ها و شوهرها به کارگردانی نظام فاطمی، خداحافظ رفیق به کارگردانی امیر نادری، صمد و قالیچه حضرت سلیمان به کارگردانی پرویز صیاد، قلندر به کارگردانی علی حاتمی، رگبار به کارگردانی بهرام بیضایی، نعمت نفتی به کارگردانی عباس کسایی، بی حجاب به کارگردانی ایرج قادری، تنگنا به کارگردانی امیر نادری، تنگسیر به کارگردانی امیر نادری، شازده احتجاب به کارگردانی بهمن فرمان آرا، بازجویی یک جنایت به کارگردانی محمدعلی سجادی، گلهای داوودی به کارگردانی رسول صدرعاملی، رابطه به کارگردانی پوران درخشنده، افسانه آه به کارگردانی تهمینه میلانی، دلشدگان به کارگردانی علی حاتمی، سلام به انتظار به کارگردانی کریم آتشی راننده تاکسی ساخته مهدی صباغزاده و...

 

...............................................................

 

حدود 6-5 سال قبل خداوند این لطف را به من ارزانی داشت تا بتوانم در مراسمی که یکی از مؤسسات خصوصی سینما برای بزرگداشت او ترتیب داده شده بود با این بانوی گرانقدر از نزدیک آشنا شوم. طی مدتی که با این هنرمند ارزشمند در ارتباط بودم بسیار از وی آموختم. هیچگاه نصیحت های مادرانه این بانوی گرامی را فراموش نخواهم کرد که مرتب به من می گفت: «مادر، سینما به هیچکس وفا نکرده جوونی خودت رو برای سینما هدر نده!»

می گفتم: استاد مگر شما الآن از وضع موجود ناراضی هستید؟

می گفت: آره دیگه هیچکس به یاد ما نیست...

می گفتم: یعنی اگر الآن دوباره متولد می شدید دیگر سراغ بازیگری نمی رفتید؟

در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت: متاسفانه چرا! دوباره بازیگر می شدم...

پس از مدتی، به دلیل جابجایی وی از خانه نقلی اش در محله مجیدیه، به خانه یکی از فرزندانش که به لطف دوستان «خانه سینما» تا امروز آدرس و تلفن اش را ندارم ارتباطم با این هنرمند نازنین قطع گردید. اما حتماً روز پنجشنبه همراه با دیگر دوستدارانش او را تا منزل ابدی اش بدرقه خواهم نمود...

 

رضا منتظری

10 اسفند 1389

 

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از تشیع پیکر مهری ودادیان

 

در همین رابطه بخوانید

کجا رفتی آهو خانم؟ درگذشت مهری ودادیان

وداع ابدی با مادر مهربان سینمای ایران؛ تشیع پیکر مهری ودادیان

 

  


 تاريخ ارسال: 1389/12/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یه نفر:

مقاله جالبی بود مرسی از اینکه به یاد پیشکسوتان هستید

2+0-

پنجشنبه 12 اسفند 1389



>>>شقایق:

روحش شاد واقعا دوستش داشتم راستی تا حالا فکر کردید تو این یکی دو سال اخیر سینمای ایران همه مادرای مهربونش رو از دست داد دیگه کی میخواد برای این سینما نقش مادرای واقعی رو بازی کنه؟ فرخ لقا هوشمند پروین سلیمانی حمیده خیرآبادی مهین شهابی نیکو خردمند مهری مهرنیا مهری ودادیان تو همین یکی دو سال رفتن روح همگیشون شاد

1+0-

چهارشنبه 11 اسفند 1389



>>>نادر:

خدا بیامرزه من زیاد فیلماش رو ندیده بودم اما تو دایی جان ناپلئون یکی از بهترین ها بود و به گفته شما توی نقشش خوب نشسته بود در دایی جان ناپلئون البته همه خوب بودند کی بد بود؟

1+0-

سه‌شنبه 10 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.