پرده سینما

بازی تلخ و بچگانه؛ باخت بزرگ سینمای ایران با قاچاق اخراجی ها3

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی سیاسی اکران نوروز توسط چند جوانک که یک صفحه سیاسی را در «فیس بوک» ایجاد کرده اند آغاز شد و سایر سایت هم تحت تاثیر بازی این «صفحه» شروع کردند به  تبلیغ و تحریم کردن فیلم های نوروز... متأسفانه خبرگزاری های رسمی این بازی را جدی گرفتند و با آنها همبازی شدند. این بازی بچگانه که می توانست با بی توجهی  سایت ها و خبر گزاری های رسمی اصلاً به این جور جاها کشیده نشود به اتفاق واقعاً تلخی که چند روز پیش اتفاق افتاد منجر شد و نسخه قاچاق فیلم اخراجی ها3 از طریق اینترنت پخش شد.

 

پوستر فیلم اخراجی ها3واقعاً این بحث آمار هم برای کشور ما معضلی شده است. از حوزه ورزش بگیرید تا  جهان گردی و سیاست و ...تا سینما. چون هیچ مرجع مشخصی برای ارائه آمار وجود ندارد هرکس هرجور که به صلاح اش باشد آماری برای خودش  اعلام می کند. همیشه  سر این بحث آمار دعوا بوده است. هر گروهی برای خودش یک آمار بیرون می دهد و گروه مخالف آن آمار را تکذیب می کند و یک آمار جدید می دهد و دوباره باز آن گروه اول تکذیب می کند و این ماجرا ادامه دارد تا اینکه بالاخره یک گروه بی خیال شود! البته این آمار ها در حوزه سیاست بیشتر است. حالا که بحث اکران نوروزی به صورت بچه گانه ای تبدیل به یک ماراتن سیاسی شده است دوباره بحث آمار آمده است وسط. اینکه هر جناح برای قدرتمند نشان دادن خودش یک آماری می دهد تا بگویند حق با آنها است. این بازی سیاسی نوروز اکران که توسط چند جوانک که یک صفحه سیاسی را در «فیس بوک»  ایجاد کرده اند آغاز شد و سایر سایت هم تحت تاثیر همین بازی این صفحه شروع کردند به  تبلیغ و تحریم کردن فیلم های نوروز.

متأسفانه خبرگزاری های رسمی این بازی را جدی گرفتند و با آنها شروع به بازی کردند. این بازی بچگانه که می توانست با بی توجهی  سایت ها و خبر گزاری های رسمی اصلاً به این جور جاها کشیده نشود به اتفاق واقعاً تلخی که چند روز پیش اتفاق افتاد منجر شد و نسخه قاچاق فیلم اخراجی ها3 از طریق اینترنت در چند ساعت پخش شد. این امر نتیجه ای جبران ناپذیر بر بدنه ی اقتصادی سینما خواهد گذاشت و در هنگامه این بازی سیاسی، سینماداران بازندگان بزرگ این بازی و اکران سیاسی شدند. سینمادارانی که با فروش نجومی اخراجی ها 3 همچون وضعیت مشابه در مورد اخراجی ها2 می توانستند با اتکا به فروش نجومی، بدهی های  سال قبل سینمای خود را بدهند و دوباره چرخ اقتصادی این سینماها بچرخد. ولی حالا...

خوشبختانه نسخه بیرون آمده اصلاً کیفیت خوبی ندارد و می توان امیدوار بود که نتواند ضرری به فروش فیلم برساند. اگرچه ممکن است همین که اسم نسخه «قاچاق فیلم» سر زبان ها افتاده است، برخی از رفتن به سینما پشیمان شوند.

متأسفانه بعد از بیرون آمدن این نسخه دوباره دعوای جناحی شروع شد و طرفین بیانیه پشت بیانیه برای هم ارسال می کردند. اولین آمار را خبرگزاری فارس اعلام کرد. این آمار که چند روز قبل از انتشار نسخه قاچاق فیلم منتشر شد و در آن فروشی میلیاردی برای اخراجیها3 در طول 5 روز را اعلام شده بود، فردای آن روز توسط علیرضا سرتیپی پخش کننده ی فیلم تکذیب شد.

خبر گزاری مهر با ارائه آمار دیگری فروش اخراجی ها3 را در روز سه شنبه نهم فروردین 250 میلیون تومان اعلام کرد. در حالی که نه تهیه کننده چنین رقمی را اعلام کرده بود، نه پخش کننده و نه فارابی! من وقتی چنین فروشی را شنیدم خوشحال شدم ولی بعد از چند ثانیه متوجه نکات مشکوکی در ارائه این آمار شدم. این آمار روز سه شنبه سینماها بود و خبرگزاری مهر صبح روز 4شنبه اعلام کرد چنین فروشی در مورد اخراجی ها3 صورت گرفته است. در حالی است که اکثر سینماهای جهان مجهز به سیستم فروش دیجیتالی هستند و کمپانی ها به صورت آنلاین می توانند تعداد فروش بلیط هایشان را در هر سانس ببینند، حتی پیشرفته ترین کشور های  جهان هم آمار فروش فیلم ها را حداقل 24 ساعت بعد از آن روز اعلام می کنند. ولی ارائه آمار شهرستان ها در ایران در کمتر از 11 ساعت امری غیر ممکن است. اما مهر ساعت 11 صبح چهارشنبه این خبر را خروجی اش گذاشته بود!

حالا مسئله نیم بها بودن و نبودن قیمت بلیط سینماها در روز سه شنبه مسئله جالب توجه دیگری است که نمی دانم در این آمار مورد توجه بوده است یا خیر. اما اگر به این مسئله توجه کنیم نتیجه مثلاً این می شود که اخراجی ها3 در طول یک روز چیزی حدود 300 میلیون در شهرستان ها فروخته است. حال اگر میانگین بلیت سینماها را در شهرستان 2000 تومان در نظر بگیریم یعنی چیزی حدود 150.000نفر در شهرستان ها آن را دیده اند. اگر ظرفیت هر سالن در شهرستان را به صورت میانگین 400 صندلی (در بهترین حالت!) در نظر داشته باشیم و با توجه به اینکه فیلم در 70 سینما در شهرستان در اکران است و هر سینما در روز در 5 سانس نمایش دهند (بسیاری از شهرستان ها سانس صبح ندارند) و اگر حساب کنیم این فیلم تمامی سانس های نمایش اش پر شده باشد(؟) حداکثر می تواند 140.000نفر جذب کند. که اخراجیها 3 حدوداً 10.000نفر را اضافی جذب کرده است!

واقعاً چه اصراری هست که گروهی بگویند اخراجیها3 پرفروش ترین است و گروه دیگر هم بگوید جدایی نادر از سیمین!

جدایی نادر از سیمینروز پنجشنبه هم خبرگزاری فارس مقاله ای به نقل از «رجانیوز» منتشر کرد که در آن ضمن شکوه از قاچاق اخراجیها3 اعلام شده بود فروش این فیلم در کمتر از  10 روز به مرز 2 میلیارد تومان رسیده است! نکته جال توجه اینجاست که در این میان این همه هیاهوی آمار،  بنیاد فارابی  که مرجع رسمی اعلام آمار فروش فیلم ها است کاملا بی خیال وبا خیال راحت به  تعطیلات رفته است و گمان نکنم تا  قبل از 14فروردین آمار را اعلام کند! مگر می شود هرکس برای خودش بدون هیچ منبع رقمی را اعلام کند؟ واقعاً باید تأسف خورد که برخی به جای پرداختن به مسایل مهم حوزه سینما درگیر بازی با چندتا سایت معاند با نظام شده اند که توسط چند بچه و جوانک چرخانده می شوند. چرا باید به جای بی اعتنایی، در واکنش به رفتار بچگانه آنها مدام آمار های من درآوردی  اعلام کنیم؟ در صورتی که با بی اعتنایی خبرگزاری ها و سایت های رسمی این بازی هرگز اینقدر پررنگ نمی شد. بازی تلخی که نتیجه اش شد قاچاق اخراجی ها3 که بزرگترین  باخت سینما را در همین ابتدای سال برای سینمای ایران رقم زد. سالی که می شد با فروش نجومی اخراجی ها3 (نه در حد آماری که تا حالا ارائه شده!) و فروش خوب جدایی نادر از سیمین جشن بگیریم، باید بشینیم و افسوس بخوریم و امیدوار به آینده بمانیم. امیدوار باشیم فروش اخراجی ها3 بعد از بیرون آمدن نسخه قاچاق آن افت نکند. و امیدوار باشیم که نسخه قاچاق جدایی نادر از سیمین بیرون نیاید. من امیدوارم. وضعیتی که ما درگیر آن شده ایم دقیقاً مانند فیلم اخراجی ها 3 شده است که دو گروه آبی و قرمز مدام با یکدیگر دعوا می کنند و این وسط اقتصاد سینمای ایران است که ضرر می کند.

 


 تاريخ ارسال: 1390/1/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نیما:

یعنی الان سینما ورشکست شد؟؟؟ سینما آمریکا و اروپا چی بگه که همون روز اول اکران فیلم فیلم با کیفیت رو سایت ها میاد

0+0-

پنجشنبه 18 فروردي 



>>>کپی برابر فرع:

متاسفانه جناب منتقم آرزویت برآورده نشد و کپی اخراجی ها3 روی فروشش تاثیر داشت و فروش روزانه اش از 100میلیون در روز به 40میلیون در روز رسیده است.

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>گل سنگ:

اینجا همه جیره خوار هستن این آقا هم یکی به نعل زده و یکی به میخ اونم از آقای رضا منتظری که یکی به نعل زده و یکی به میخ و آنهم از سردبیر سایت که از دور نشسته و داره حالش رو میبره با این نویسندگانش شما را به خدا به خود بیایید

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>کامیار:

بسیاری متخصص ربط دادن [...] هستند.چه ربطی داره این مقاله به مقاله قبلی این آقا! موحد جان دیگه نقد فیلم ایرانی نکن .فکرکنم تا چند روز دیگه بگن عامل انتشار این فیلم تو سینما شما بودی! ملت جنبه نقد منفی ندارند .سر فیلم ملک سلیمان هم این اتفاق افتاد. ول کنید این بنده ی خدا رو. همیشه سعی کن مثل فیلم "جدایی نادر از سیمین"از فیلم ها تعریف کنی. آفرین پسر خوب

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>بهروز کرمانی:

این موحد هم خوشش مباد جنجال راه بندازه ها!سرت به تنت اضافی میکنه ها.بشین سر جات نقد فیلم های امریکایی رو بکن .

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>محبوبه .ک:

آقای منتقم در سایت فیسبوک پروفایلی درست شده که به اسم شما کارهای ضد انقلابی میکنن رسیدگی کنین

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>سبز تر از همیشه (حسین الف):

توضیح پرده سینما به ب.م.م * این کار بچه ها بود یا خود آقای منتقم یا صاحب سایت ؟؟؟؟ ترسو و جرات ؟؟ این حرفا چیه مگه یک سایت مثلا خبر گذاری یا چه میدونم سینمایی میاد به کسایی که کامت میذارن بگه ترسو یا .....؟ اونوقت جوانک ؟؟؟؟؟؟؟ حالا شدن جوانک شما میایی نقد مینویسی همه رو از فیلم زده میکنی بعدم میایی میگی کپی شده بد شده نه آقا جون کپی شده چون همه ازش بد شنیدن !!! فیلم خوب و بد نداره فیلمی که سینما ها رو شلوغ بکنه یعنی فیلم خوب !! اول تیریپ مردمی و ضد ...... بر میداری بعد هم تیریپ ......... ؟ اصلا شما همون فیلم خارجی نقد کن و با این فیلم ایرانی ها کارت نباشه که داری خراب میکنی خودت رو با ابن نقد کردناتو و خبر دادنات .

0+0-

يكشنبه 14 فروردين 1390



>>>شهیاد امامی :

پاچه خواری چیه؟؟ساندیس چیه؟این بابا فقط اومده از اقتصاد سینمای ایران حمایت کرده است!همین!از اقتصاد سینما هم حمایت کردن هم شده پاچه خواری و از امریکا و انگلیس حمایت کردن شده روشنفکری؟این مقاله به مقاله قبلی جناب منتقم هیچ ربطی ندارد چون این مقاله اصلا نقد فیلم نیست .این بابا اومده گفته چون نسخه فیلم بیرون اومده اقتصاد سینما خراب میشود .همین .شما ها عادت دارید همه چیز را به همه چیز ربط دهید.شاید از اون قسمت که گفته چندتا جوانک یک صفحه فیس بوک ساختن آتیش گرفته اید؟بچه ها تو نظرهایشان گفته اند .من هم یک بار دیگه میگم::آب رو بریزید همونجا که سوخته!!

0+0-

يكشنبه 14 فروردين 1390



>>>عباس تهراني :

بس كنيد ديگه (به تمام كساني كه عصباني شدن ...)شما هم جناب آقاي منتقم ، فيلم اخراجيهاي 3 (البته اگه اسمشو گذاشت فيلم )بايد خيلي بيشتر ازاينها به لجن كشيده بشه ...

0+0-

يكشنبه 14 فروردين 1390



>>>kaveh:

به قول دکتر احمدی نژاد :آّب رو بریز همونجا که میسوزه.

0+0-

يكشنبه 14 فروردين 1390



>>>جواد:

جناب آقای منتقم این قبری که داری بالای سرش گریه میکنی مرده توش نیست.

0+0-

شنبه 13 فروردين 1390



>>>مهشید امامی:

آره منم اولش شنیدم تعجب کردم.مگه میشه 250میلیون در یک روز.اینا نمیدونم ملت رو چی فرض کردند.یه آمار درست و درمان توی این مملکت نمیدن.اون نظر اول رو باید با آب طلا گرفت.

0+0-

شنبه 13 فروردين 1390



>>>میلادتهرانی:

سلام.واقعا این بحث امار در یک مقاله نمیگنجد.اگر میشه بحث آن را ادامه دهید.در جواب این افرادی که عصبانی شدن هم باید بگمبقول دکتر احمدی نژاد :آّب رو بریز همونجا که میسوزه.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>لیلا کریمی:

جامعه ی عصبی رو کاملا مشود در نظرات دید.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>محمدعلی :

حرف دهنت رو بفهم موحد. جوانک چیه؟هرکس تو این مملکت تا میخواد حرف بزنه بهش یا میگن فتنه گر و بچه و جوانک!یک دونه از این جوانک ها ارزش دارن به صدتا آدم دورو و سفارشی مثل جناب عالی.اون بیانیه اول نسخه قاچاق اخراجیها3 ارزش داره به صدتا مقاله ی تو.در جنگلی که بدون سلطان باشه قورباغه واسه ما میشه هفتیرکش×××

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>محمدرضا:

پرده سینما خفه شو لطفا!جواب کامنت هارو نده بیشعور.ب.م.م گذاشته که گذاشته!به تو چه؟این در اینترنت رسمه که هرکس یه اسم مستعار داره.پس مثل پرده سینما گاو پیشانی سفید باشه خوبه!لال شو یه بار

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>گبه:

پرده سینما با این مقاله و مقاله ی منتظری درباره مقایسه پایان نامه و اخراجیها هویت کثیف و متعفنت رو نشون دادی.به خاطر این حرف رو میزتم چون این مقاله های جناب منتقم معمولا تو فیس بوک به صورت گسترده پخش میشه وکامنت های اونجا دوبرابر اینجاست و بدون سانسور.هرکس خواست آزادانه درباره این مقاله نظر بده پاشه بیاد اونجا تا این غلام عباس [...] نظرهارو سانسور نکنه. انگار پس از مقاله ی قبلی این منتقم سهمیه ساندیس و چماق شما قطع شده که دوباره رو آوردید به دفاع سینمای عرزشی!!! لطفا گول کامنت های زیاد رو نخورید و از احساسات جوانانی که میان اینجا نظر میدن در راستای جهت دهی ساندیسی به ذهنشون استفاده نکنید.اخراجی ها حقش شکسته!چون حق بقیه فیلم ها رو خورده است .با راند تولید میشود و کلی تبلیغ در صداوسیما و..دارد.چرا؟چون کارگردان چماق به دستش!!من تعجب میکنم چرا گفته اید تبدیل به بازی سیاسی شده است؟؟باید بشه.فیلم اخراجی ها3 باید بیشتر از اینا تحقیر بشه.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>ج.ک:

موحد انگار بعد از اون مقاله حسابت خالی شده که دوباره پاچه خواری میکنی.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>احمد پاسخ به پرده سینما:

میگن چون قافیه به تنگ آید شاعر به جفنگ آید آقای به اصطلاح پرده سینما چه ربطی داره اسم اسم هست دیگه حالا خوبه مثل همه یه اسم الکی بزاره خوب دوست داشته اونو بزاره به شما مربوط نیست شما ادعا داری جواب طرفو بده اگرم کم میاری که هیچی

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>xvoxa:

باز این پسره مقاله گذاشت جو این سایت رو بهم ریخت.بابا انقدر چرت نگو.برو فیلم آمریکایی نقد کن جوجه منتقد!برای چی انقدر کامنت میزارید برای این مقاله های این فردمعلوم الحال!مردمی که از اخراجی ها3 استقبال میکنند باید هم از مقاله های ضعیف این پسر هم استقبال میکنند.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>مرتضی شریف:

آخر مقاله ات خیلی جالب بود.ممنون.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>ب.م.م:

ببین کدی!!ب . م.م اشاره داره به اون قضیه ریاضی!اسمم محمد فربد هست .خوشحال شدم از ملاقاتتون.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>اخراجی:

پرده سینما خوشم اومد! یه عده نشستن توی خونه هاشون و پشت یه مشت اسم مستعار و حروف مخفف قایم شدند اونوقت انتظار دارن شما که در معرض دید هستید جور فحاشیهای اونا رو بکشید و هرفحشی که خواستن به هرکی بدن چاپ کنین. از این ب.م.م میخوام دفه بعد حداقل یه اسم و فامیل مستعار واس خودش انتخاب کنه تا ضایع نشه. حالم ازشون به هم میخوره. جوجه ها و جغله هایی که طلبکار به دنیا اومدن و فکر میکنن از همه طلب دارن. بشین داداش سرجات. لازم نیس تو دل و جیگر داشتنو به کسی یاد بدی. اون اسم مستعارتم واسه همیشه بنداز دور که دیگه آبرویی واسه کامنت گذاشتن نداره. فقط کلاغه مونده بود ما رو ضایع کنه

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>سارا24ساله:

خیلی مقاله ی خوبی بود.ایندفعه دیگر واقعا بی طرفانه نوشته بودی.سعی کن مثل اینبار همیشه یک طرفه به قاضی نروید.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>توضیح پرده سینما به ب.م.م:

دوست عزیز! ما به اسم خبرگزاری ها در متن مقاله اشاره کرده ایم. قرار نیست توهین هر کامنت گذاری به هر شخصیت حقوقی یا حقوقی چاپ کنیم. اما نکته ای که خیلی برایمان جالب بود کاربرد کلمه "ترسو" برای ما از جانب شخصی است که حتی جرآت ندارد یک اسم مستعار برای خودش انتخاب کند. ممنون!

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>lemon:

اینقدر درباره این فیلم حرف نزنید.اه اه اه حالم بد شد

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>بهروز:

سینمایی که بخواد با اخراجی ها3 ورشکست بشه همون ورشکست بشه بهتره.شما نمیخوادنگرانش بشی.در ضمن متن با عنوان مقاله هیچ ربطی نداشت.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>ب.م.م:

چقدر پرده سینما ترسویی که جرات نداری اسم یک خبرگزاری را بنویسی.متاسفم برات

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>کامران و خودم:

آخه برادر من اول شما ببین به چه سایت و خبرگزاری اشاره کرده ای..

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>بهروز کرمانی:

این موحد هم خوشش مباد جنجال راه بندازه ها!سرت به تنت اضافی میکنه ها.بشین سر جات نقد فیلم های امریکایی رو بکن .

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>م.حسینی:

اینم مثل آمار سفر های نوروزی هست!!سفر ها اضافه شده ملی مصرف سوخت کمتر.همه چی آرومه من چقدر خوشحالم

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>پژمان. ع:

با نظر موحد منتقم موافقم. نباید گول بازی کثیف فیس بوک را می خوردیم. قاچاق غیراخلاقی اخراجی ها3 به دست کوتوله های دیکتاتوری که لباس روشنفکری پوشیده اند باعث میشه قبح این مسئله بشکنه و فردا در مورد فیلمای بقیه هم اتفاق بیافته.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>ب.م.م:

خبرگزاری [...] که ماشالله ترکوند این چند روز.فروش اخراجی ها3 رو با آواتار جمیز کامرون اشتباه گرفته بود.البته حیف وقت که بزاری اخراجی ها3 نگاه کنی و [...]

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>یاشار:

250میلیون؟؟؟!!یا خدا.لابد فروش اخراجی ها 1 و2 رو هم حساب کرده و باهم جمع زده گذلشته جای فروش اخراجی ها3.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390



>>>صمد لاچینی:

مسئولان متخصص ارائه آمار هستند .به ازای هر مسئول یک آمار وجود داره.

0+0-

جمعه 12 فروردين 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.