پرده سینما

دلایل غیرقانونی بودن انتخابات كانون كارگردانان اعلام شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتخابات روز گذشته كانون كارگردانان با حاشیه‌های مختلفی چون درگیری لفظی و فیزیكی بین یكی از بازرس‌ها و یكی از اعضای انتخاب شده و وساطت مجید مجیدی برای پایان دادن به ماجرا و ترک جلسه 20 نفر از كارگردانان به نشانه اعتراض به غیر قانونی بودن انتخابات همراه بود.

به گزارش فارس انتخابات شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران روز گذشته برگزار شد و در جریان آن همایون اسعدیان، سیروس الوند، محمدعلی سجادی، داریوش فرهنگ، كامبوزیا پرتوی، مازیار میری، حسن برزیده، محمدرضا هنرمند و كامران قدكچیان به عنوان 9 نفر اصلی شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران انتخاب شدند.

همچنین در این جلسه نادر مقدس و سیامك شایقی به عنوان اعضای علی‌البدل و قدرت‌الله صلح‌میرزایی و سعید سهیلی نیز به عنوان بازرس كانون انتخاب شدند.

اما این جلسه با حاشیه‌‌های فراوانی همراه بود كه ذكر نمونه‌هایی از آن خالی از لطف نیست.

در این جلسه وكالت‌نامه‌هایی كه با آن‌ها جلسه رسمی شده، دارای اشكالات زیادی بوده است و با توجه به ترک جلسه 20 نفر از كارگردانان، عدد آرای اخذ شده با عدد افراد رای‌دهنده نمی‌خواند.

20 نفر از افراد حاضر، جلسه انتخابات را به نشانه اعتراض به غیر قانونی بودن انتخابات ترك كردند. در حاشیه این‌ رأی‌گیری، درگیری لفظی و فیزیكی بین یكی از بازرس‌ها و یكی از اعضای انتخاب شده در حیاط خانه سینما صورت گرفت كه با وساطت مجید مجیدی این ماجرا پایان یافت. جلسه روز گذشته بسیار متشنج بوده و این طور كه گفته می‌شود حضور 4 نفر از اعضای شورای مركزی جدید غیر قانونی است.

به نظر می‌رسد ائتلافی بین مجمع فیلمسازان و گروه عسگرپور صورت گرفته و این شورای جدید نسبت به شورای قبلی، تنها چهار تغییر دارد. بر اساس این گزارش، سیروس الوند، كامبوزیا پرتوی، نادر مقدس، قدرت‌الله صلح‌میرزایی و سعید سهیلی افرادی هستند كه در شورای قبلی هم حضور داشتند. قرار است به‌زودی مسائل پشت پرده این انتخابات توسط برخی افراد آشكار شود.

هچنین از نكات دیگر این جلسه می‌توان به تعداد رای‌دهنده‌ها اشاره كرد. عدد رای بالاترین نفر، تنها یك‌سوم اعضای كانون است. كانون كارگردانان سینمای ایران حدود 212 نفر عضور دارد و عدد رای بالاترین رای‌آورنده، 78 رای است.

دو سوم اعضای كانون -كه در رای‌گیری شركت نكردند- كسانی هستند كه اعتراض و یا نكاتی داشتند و در جلسه روز گذشته شركت نكرده و وكالت هم ندادند و از رفتارهای اتفاق افتاده در كانون به شدت ناراحت هستند.

در این جلسه 92 نفر از كارگردانان همراه با وكالت حضور داشتند كه از این تعداد 27 رای وكالتی وجود داشته است. با توجه به تعداد رای‌دهنده‌ها، اگر این وكالت‌ها غیرقانونی باشد، این انتخابات غیر قانونی خواهد بود؛ چون باید با یك‌سوم رای افراد تشكیل می‌شد. همچنین وكالت‌نامه‌‌های دو دوره قبل كانون مفقود شده است.

 

 

دلایل غیرقانونی بودن انتخابات روز گذشته كانون كارگردانان

 

جمعی از كارگردانان سینمای ایران با انتشار نامه‌ای روشنگرانه خطاب به همكاران خود، دلایل غیرقانونی بودن و تخلفات آشكار انتخابات روز گذشته كانون كارگردانان را عنوان كردند.

 

به گزارش فارس متن كامل این نامه به شرح زیر است:

 

كارگردانان فرهیخته سینمای كشور

منادیان كرامت انسانی هنگامی كه خود را پایبند اصول و معیارهای اخلاقی ندانند، اگر چه فریادشان گوش عالم را پر سازد اما دلی را تكان نخواهد داد و حاصل آن چیزی نیست غیر از آنچه در دنیای امروز می‌بینیم و می‌شنویم ...

فضای كانون كارگردانان سینمای ایران كه یكی از اصلی‌ترین این بنیادهاست برای تاثیر كلامش بر قلوب انسان‌ها ملزم است تا خود پایبند اصول انسانی اخلاقی و همچنین مقررات یك جامعه مدنی الگو باشد و اگر التزام این امر به فراموشی سپرده شود، نتیجه آنست كه در سینمای امروز می‌بینیم و می‌شنویم ...

تذكر پایبندی به قانون معمول انتخابات كانون كارگردانان و ضرورت اصلاح و تكمیل اساسنامه به‌عنوان سنگ بنای زیرین این جامعه مدنی كوچك امری بود كه مكرر گفته شد و قطب فشار حاكم در خانه سینما حسب رویه معمول، كودتایی در سكوت طراحی كرد و در جلسه 30 فروردین به منصه ظهور گذاشت.

خرسندیم كه قبل از این كودتای متجددانه، من و جمعی از دوستان كه به این رفتار غیر قانونی، آگاه و واقف بودیم در این انتخابات غیر مدنی كاندید نشده و جلسه را ترك كردیم اما نتیجه این به اصطلاح انتخابات و این بدعت رفتار و هجمه غیر صنفی چنان خلاف قانون، عرف و اخلاق است كه لازم دیدیم جهت ثبت در تاریخ فعالیت كانون كارگردانان مواردی چند از تخلفات آشكار را عرض تا در حد بضاعت به وظیفه صنفی خود عمل كرده باشیم:

 

1- وكالت‌نامه‌های تهیه شده در كانون به‌حسب روال قبل باعث مخدوش شدن انتخابات بوده؛ بالاخص آنكه مجموعه وكالت‌نامه‌های اولین مجمع عمومی فوق‌ا‌لعاده كه سنگ بنای انحلال شورای مركزی سال 89 را بنیان گذاشت، از جانب همان متخلفان وكالت‌نامه‌های صوری به سرقت رفته است.

2- انحلال شورای مركزی سال 89 با ابزارهای غیر اخلاقی و غیر صنفی محقق شد؛ حال آنكه قانونا جمعی كمتر از یك سوم اعضای یك صنف نمی‌توانند برای تمامی صنف تصمیم بگیرند كه این اتفاق غیر قانونی با ترفند‌های مختلف تحقق یافت.

3- حداقل چهار نفر از به‌ظاهر منتخبین جدید، رسما حضورشان خلاف مقررات صریح اساسنامه و آیین‌نامه عضویت كانون كارگردانان است كه انتخاب این چهار نفر با اغماض بازرسین و مطلعین در جلسه نشان می‌دهد كه چگونه انتخابات با زد و بندهای غیر صنفی همراه بوده است كه به استحضار می‌رسد:

 

الف- آقای محمد‌رضا هنرمند سال‌هاست از كانون كارگردان‌ها حسب مدارک موجود مستعفی بوده و بازگشت او به صنف غیر از مصوبه شورای مركزی مقدور نیست. لذا نامبرده بدون مصوبه شوراهای مركزی قبل به صنف ورود پیدا كرده و خلاف مقررات كاندیدا و انتخاب شده است.

ب- آقای حسن برزیده بیش از 10 سال از اكران آخرین فیلمش گذشته و لذا نامبرده به عضو وابسته تبدیل شده؛ لذا حق كاندیداتوری نداشته كه نامبرده نیز انتخاب شده است.

ج- آقای سیامک شایقی عضو شورای عالی تهیه‌كنندگان است؛ لذا نامبرده نیز حق كاندیدا شدن در شورای مركزی كانون را نداشته؛ او نیز انتخاب شده است.

د- آقای سعید سهیلی عضو علی‌البدل هیئت مدیره اتحادیه و عضو پیوسته آن اتحادیه می‌باشد؛ لذا نامبرده حسب مقررات حق كاندیدا شدن نداشته كه ایشان كاندیدا و انتخاب شده است.

 

همه آنچه اشاره شد، این معنا را در پی دارد كه ما همه كانون و تخلفاتش را به دوستان و علاقه‌مندان این رویه غیر اخلاقی می‌سپاریم و دیر نیست كه شاهد باشیم بار كج به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

 والسلام

 

امضا‌كنندگان:

پوران درخشنده، علیرضا امینی و محمد درمنش

 

 

 

محمدعلی سجادی: در هیات مدیره جدید از بیشتر طیف‌های فكری و اعتقادی نماینده‌ای حضور دارد و این نكته‌ای است كه در دوره‌های مختلف كانون به آن بالیده است.

 

سجادی به عنوان عضو جدید هیات مدیره كانون كارگردانان سینمای ایران در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینكه تركیب هیات مدیره جدید وزن مناسبی دارد عنوان كرد: اختلاف نظر همیشه وجود دارد، اما اكثر دوستان دیشب تلاش كردند كه به سمت حل و فصل اختلافات گذشته حركت كنند.

وی در عین حال گفت: البته مشكلات چند ماهه گذشته هنوز پابرجاست، اما این انتخابات به دلیل برطرف شدن همان اختلافات برگزار شد.

محمد علی سجادی معتقد است:در تركیب جدید اعضاء هیات مدیره كانون كارگردانان از سلایق گوناگون نماینده داریم و به نوعی خرد جمعی در این انتخابات حكم فرما بود. در مجمع عمومی كه شب گذشته برگزار شد اهتمام عمومی دوستان حاضر به حل مشكلات بود كه در این باره در عین حاكمیت جوی آرام، بحث و تبادل نظر بین اعضا انجام و انتخابات برگزار شد.

سجادی در پایان این گفتگو برای موفقیت هیات مدیره جدید در آینده آرزوی موفقیت كرد.

در این انتخابات كه بیش از 90 نفر از اعضای كانون كارگردانان حضور داشتند، همایون اسعدیان با 78 رای، سیروس الوند با 68 رای، محمدعلی سجادی با 65 رای، داریوش فرهنگ با 63 رای، كامبوزیا پرتوی با 57 رای، مازیار میری با 55 رای، حسن برزیده با 54 رای، محمدرضا هنرمند با 53 رای و كامران قدكچیان با 51 رای به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره كانون كارگردانان سینمای ایران انتخاب شدند و سیامك شایقی با 44 رای و نادر مقدس با 36 رای به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین بازرسان كانون كارگردانان سعید سهیلی ،قدرت‌الله صلح میرزایی معرفی شدند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>آقا بزرگ:

دولو : منو نكش ، منم مثل خودتم ! زينال بندري : منم يه كثافتم مثل تو (ديالوگي از بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران : تاراج) حالا حكايت آدمهاي سينماي ايرانه كه يكي از يكي كثافترن !

0+1-

يكشنبه 4 ارديبهشت




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.