پرده سینما

شایستگی «یه حبه قند» برای ارائه به آكادمی اسكار

پرده سینما

 

 


 

 








-در حالی كه فیلم سینمایی یه حبه قند می‌تواند به عنوان یكی از نامزد‌های سینمای ایران برای حضور در اسكار مطرح باشد، به‌نظر می‌رسد پخش‌كننده این فیلم برای معرفی جهانی آن كار خاصی صورت نداده است.

 

-پرسش‌ بزرگ‌تر این است كه چرا در ماه‌ اخیر، گروهی از هنرمندان و رسانه‌ها از تریبون‌های مختلف، افكار عمومی را به معرفی فقط «یک فیلم خاص» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسكار مشغول می‌كنند؟

 

 

 

 

 

یه حبه قندیه حبه قند از جمله فیلم‌هایی بود كه در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان سینمایی و مردم قرار گرفت و به دلیل نزدیكی فضا و مضمون این فیلم به سینمای ملی به عنوان سینمای نمایش‌گر روح و فرهنگ ایرانی، منطقی به نظر می‌رسید كه از سوی پخش كننده فیلم (حوزه هنری) برای حضور جهانی فیلم و زمینه‌سازی برای دستیابی آن به اكران در كشورهای مختلف، فعالیت پررنگی صورت بگیرد اما به نظر می‌آید كه این پخش‌كننده بیشتر روی نمایش داخلی فیلم ارزشمند رضا میركریمی متمركز شده است.

 

 

به گزارش فارس یه حبه قند بهار امسال در بازار شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم كن به نمایش در آمد و در آن مقطع به گفته مدیر روابط‌عمومی حوزه هنری؛ «فیلم با استقبال شركت‌های پخش كننده خارجی بسیاری روبرو شد و در این زمینه مذاكراتی نیز صورت گرفت.» اما پس از آن برآیند این مذاكرات در حضور جهانی فیلم دیده نشد.

البته یكی از تازه‌ترین حضورهای بین‌المللی فیلم یه حبه قند در سی و پنجمین جشنواره مونترال كانادا خواهد بود كه طی روزهای آینده این اتفاق رخ خواهد داد و این شاید مهم‌ترین اتفاقی بوده كه از بدو حضور امیرحسین علم‌الهدی به عنوان مشاور پخش فیلم رخ داده كه همین حضور مهم نیز می‌تواند طی ماه‌های آینده زمینه‌ساز موفقیت فیلم میركریمی برای حضور جشنواره‌ای و نیز اكران در كشورهای مختلف باشد.

اما پرسش‌ بزرگ‌تر این است كه چرا در ماه‌ اخیر، گروهی از هنرمندان و رسانه‌ها از تریبون‌های مختلف، افكار عمومی را به معرفی فقط «یک فیلم خاص» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسكار مشغول می‌كنند؟ چرا اینگونه وانمود می‌شود كه آن یك فیلم به دلیل نمایش‌های مختلف بین‌المللی‌، برخورداری از فروش جهانی، كسب جایزه و ... تنها فرصت سینمای ایران برای قرار گرفتن در بین نامزدهای اسكار خواهد بود؟

آیا در ماه‌های باقی‌مانده پخش كننده فیلم در رایزنی با شركت‌های معتبر، نمی‌تواند زمینه نمایش فیلم «رضا میركریمی» در سالن‌های ریز و درشت كشورهای مختلف فراهم آورد؟ یا اساسا قصد این است كه همه به نفع فیلم دیگری كنار بروند؟

فیلم یه حبه قند تاكنون جوایز بهترین فیلم جشنواره فیلم شهر و جایزه بهترین فیلم و كارگردانی شب تهیه كنندگان، جایزه ویژه جشن انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی و... رابه دست آورده است. همچنین در «شب كارگردانان» از رضا میركریمی تقدیر شد. لازم به توضیح است این فیلم از سوی سایت پرده سینما به عنوان «بهترین فیلم» جشنواره فجر انتخاب شد.

فیلم سینمایی یه حبه قند به كارگردانی سیدرضا میركریمی با فیلمنامه محمدرضا گوهری بر اساس طرحی از رضا میركریمی و شادمهر راستین ساخته شده و در داستان آن آمده است: سكوت خانه باغی قدیمی و سرسبز با ورود مهمانانی در هم می‌شكند. چهار دختر این خانه به همراه همسر و فرزندان‌شان برای عروسی خواهر كوچكترشان «پسندیده» به یاری مادر شتافته‌اند. این اقامت برای خواهران و باجناق‌ها شاید دردسر باشد ولی برای بچه‌ها تحقق یك آرزوی بزرگ است. تا این كه…

به گزارش فارس، امسال قرار است هیئتی متشكل از 9 سینماگر زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی، نماینده سینمای ایران در اسكار را انتخاب كنند.

سینمای ایران برای اعلام نام نماینده‌اش برای حضور در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان هشتاد و چهارمین دوره جایزه اسكار 2012 تا اول اكتبر (9 مهر ماه) فرصت دارد.


در همین رابطه بخوانید

بهترین های جشنواره فجر به انتخاب سایت پرده سینما

چرا یه حبه قند بهترین فیلم جشنواره فجر است؟

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/26
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>u:

خبرگزاری فارس نگاه سیاسی داره به هر زمینه ای.سایت شما سینمایی است .زشت است برای شما که یک خبرگزاری شناخته شده که همه میدونن زیر نظر چه کسانی است و چه خبر های مخابره میکند رو اخبارش رو از زبان سایت خودتان منتشر میکنید.کامنت جناب لنگرودی کامل بود.من دیگه نیازی به توضیح نمیبینم.

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>محمد لنگرودي:

خيلي جالبه بعد سال ها فيلمي ايراني در دنيا داره به موفقيت هايي ميرسه كه در تاريخ سينمامون سابقه نداشته براي اولين بار در تاريخ سينمامون يك فيلم جايزه خرس طلايي برلين رو دريافت ميكنه براي اولين بار در تاريخ سينمامون بصورت همزمان جايزه خرس نقره اي بهترين بازيگر رو دريافت كنه براي اولين بار در تاريخ سينمامون يك فيلم طي 15روز جايزه بهترين فيلم را از 4جشنواره مختلف بدست مياره براي اولين بار در تاريخ سينمامون يك فيلم درام در كشورمون بيش از 3ميليارد تومان ميفروشه براي اولين بار در تاريخ سينمامون يك فيلم در فروش جهاني يك فيلم در حالي كه هنوز بسياري از كشورها اكران فيلم رو شروع نكردند به بيش از 10 ميليارد ميرسه براي اولين بار در تاريخ سينمامون منتقدين سينما نميگن يك فيلم خوب از سينماي ايران كه ميگند جدايي يك فيلم خوب جهانيست براي اولين بار در تاريخ سينمامون يك فيلم از منتقدين سرشناس دنيا كه در جشنواره برلين جمع شده بودند ميانگين نمره 9از 10 گرفت براي اولين بار در تاريخ سينمامون منتقدين سينما فرانسه كه سرشناسترين منتقدين سينما دنيا رو داره به يك فيلم فيلم ايراني نمره 4.6از 5 ميدند تمام اين ها رو بذاريد كنار اينكه جدايي نادر از سيمين يك پخش كننده فوق العاده به نام سوني داره كه طي 6سال اخير 4سال رو فيلم هايي اسكار گرفتند كه سوني پشتيبانشون بوده و تمام اين ها شايد باعث بشه براي اولين بار در تاريخ سينمامون شايد شايد شايد شايد جداي نادر از سيمين بتونه جايزه اسكار بهترين فيلم غير انگليسي زبان رو دريافت كنه حالا با تمام اين تفاسير و شانس بي سابقه يك فيلم براي دريافت اين جايزه موج تخريبي كه زمان اكران عمومي اين فيلم در ايران توسط عده اي منتقد وابسته درست كردند اين بار سر فرستادن اين فيلم به اسكار دارند درست ميكنند تا هر طور شده جلوي موفقيت تاريخي اصغر فرهادي رو بگيرند ولي بايد بدونيد جايزه اسكار بيشتر تا اينكه افتخاري براي اصغر فرهادي باشه براي سينماي ايرانه يك خواهش هم از منتقدين وابسته فيلم خوب و دوس داشتنيه رضا ميركريمي رو در مقابل فيلم بي نظير جدايي نادر از سيمين قرار نديد شما فيلم هايي كه متعلق به خودتونه مثل اخراجي ها و 33روز رو ازش حرف بزنيد

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>نیما:

خیلی جالبه که حتی طرفداری از فیلم یه حبه قند هم ازش تعبیر سیاسی میشه! اظهار نظر درباره فرستادن یه فیلم به اسکار چه ربطی به سیاست داره؟ چه ربطی به اخراجی ها و پایان نامه داره؟ آقاایون طرفدار فیلم جدایی نادر از سیمین! بفرمایید همه خفه شن تا تنها صدای شما به گوش برسه. اسم اینو میدارید دموکراسی؟ آزاداندیشی؟

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>farshid:

از سایت خوبی مثل پرده سینما انتظار نداشتم که با این همه سابقه ی نقد نویسی بشه تریبون خبرگزاری فارس.بابا شما خودتان منتقد دارید وخبرگزاری فارس سیاسی است .چون یه گروه خاص از جدایی نادر از سیمین خوششان آمده اینا دوست ندارن موفق بشه وگرنه اصلا سینما نمیدونن چی هست؟فقط سیاس .در سال گذشته به قول دوستمان از اخراجی ها3 و پایان نامه حمایت کرد .چرا؟؟خودتون دلیلش رو میدونید.پس سعی کنید خودتان نظر دهید نه یه خبر گزاری سیاسیه

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>gogoli:

یه حبه قند یه فیلم در بهترین حالت متوسط است .در ضمن پیام های فیلم به شدت بومی است .یعنی اگر برای یه خارجی نشانش دهی هیچی از فیلم سر در نمیاره.ولی جدایی نادر از سیمین با فروش خارق العاده اش در جهان خودش را اثبات کرده است+جوایز بین المللی فراوان+رتبه ی فیلم در imdb+پخش کننده ی قوی و ...هزاران هزار دلیل دیگر.حالا خبرگزاری فارس واسه ما شده فیلم انتخاب کن:لیست فیلم های حامی خبرگزاری فارس در سال گذشته::اخراجی ها3 و پایان نامه!!!!مرغ پخته خنده اش میگیره به این انتخاب ها.

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>komeil keshtgar:

he he he اگه قرار به پخش کننده باشه sony از بهترین پخش کننده های امریکاست که باعث میشه همه ی منتقدای درجه 1 فیلمو ببینن. اگه قرار به جایزه باشه جدایی نادر از سیمین رکورد بیشترین جایزه در کمترین زمانه ممکنو داره که فیلمه یه حبه قندو تو سه تا فستیوال راه دادن افتخار میکنید اگه قرار به فروش باشه تا حالا 10 میلیار تو دنیا جدایی نادر از سیمین فروش کرده اگه قرار به شناخت باشه اصغر فرهادی رو تو دنیا الان همه ی منتقدا و فیلمسازا میشناسن اگه قرار به .... من فیلم های رضا میرکریمی رو خیلی دوس دارم امافرهادی با میرکریمی قابل مقایسه نیس نیس دیگه اقا نیس

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>محسن:

ارائه جدایی نادر از سیمین در اسکار مصداق خود فروشیه! بعضی ها میل دارن خودشون رو بفروشن به خاطر یه مجسمه طلایی! مبارک باشه!

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>شوکران:

این سایت پرده سینما از روز اول طرفدار یه حبه قند بود. باور کن تا نفرسدش اسکار دست وردار نیست! مث بدرود بغداد!

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>ضیاء:

تو دوره حلوا حلوای جدایی نادر از سیمین کی یاد یه حبه قند میافته؟

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>عسل:

یه حبه قند فیلم خیلی خیلی خوبیه ولی متاسفانه تو جنجال فیلمای سیاسی دیده نشد

0+0-

پنجشنبه 27 مرداد 1390



>>>ساسان:

واقعا برای پرده سینما متاسفم که هم صدا با خبرگزاری فارس شده است!10001دلیل برای شایستگی جدایی نادر از سیمین وجود داره که فقط یکی از اون ها پخش کننده ی فوق قدرتمند سونی است که قرار است جدایی نادر از سیمین را پخش کند.

0+0-

چهارشنبه 26 مرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.