پرده سینما

معجونی شوکه کننده، آشفته و حیرت انگیز! نگاهی به فیلم «در امتداد شهر» ساخته علی عطشانی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نیکی کریمی در فیلم در امتداد شهربه نظر من در امتداد شهر یکی از سخیف ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به شمار می آید که تهیه کننده و کارگردان آن با استفاده از تعدادی ستاره های پوشالی و نخ نما شده سعی بر آن داشته اند تا مخاطب را فریبکارانه به سالن های سینما بکشانند، اما غافل از آن که مخاطبان فهیم و هوشیار دیگر برای تماشای چشمان رنگی گلزار و بازی های کلیشه ای و نخ نما شده نیکی کریمی و اداهای آناهیتا نعمتی به سینما نخواهند رفت. در امتداد شهر «شبه فیلم»ی است که هیچ نکته قابل تاملی ندارد، این «شبه فیلم» که از کمترین اصول فیلم سازی و بار معنایی بی بهره مانده است، تنها به قصد فتح گیشه سینماها ساخته شده غافل از آن که باد آورده را باد می برد و دیگر این پول رفته به جیب باز نخواهد گشت!

سازندگان در امتداد شهر آن قدر مخاطب ایرانی را سطح پایین فرض کرده بودند که با استفاده ابزاری از بازیگران و نابازیگران گاه خوش چهره و استفاده از نمادها و عناصر خاص خواسته اند خیل مخاطبان  را به سالن سینما بکشانند و به فروش چشمگیری هم دست پیدا کنند، غافل از آن که به دلیل افزایش سطح بینش و آگاهی عمومی، مخاطبان عام طی ماه های اخیر دیگر به این گونه فیلم ها هیچ اهمیتی نمی دهند و ذائقه شان به سمت و سوی فیلم های اجتماعی و سیاسی گرایش پیدا کرده است. فروش فیلم های همین امسال سینمای ایران فی الواقع این گفتار را تایید می کند.

علی عطشانی علیرغم تمامی جنجال های رسانه ای که بر سر اولین فیلم اش دموکراسی تو روز روشن نیز به پا شد، هیچ گاه نتوانست کارگردان موفقی باشد و فیلم جدید اش پسرفتی چشمگیر برای وی به شمار می آید.

 

**********

 

محمدرضا گلزار و امیرحسین آرمان در فیلم در امتداد شهرداستان فیلم در امتداد شهر به صورت موازی از سویی زندگی فریبا (نیکی کریمی) و همسر اش علی (آتیلا پسیانی) را که بسیار متمول است و در مجتمع اسکان جواهر فروشی دارد را روایت می کند،  از سوی دیگر حامد (امیر حسین آرمان) و شیرین (آناهیتا نعمتی) که در پشت صحنه سینما مشغول به فعالیت هستند تصمیم می گیرند که از صاحب کار قبلی حامد، علی انتقام بگیرند، چرا که علی پیش از این به حامد تهمت دزدی زده و او را با آبروریزی از کار اخراج کرده است. حامد و شیرین درست در روزی که یکی دیگر از همسران علی (سارا خوئینی ها) در حال وضع حمل است به مغازه او حمله می کنند و در این میان به دلیل زخمی شدن علی، محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران را که برای قرار با همسر اش به پاساژ اسکان رفته است را به گروگان می گیرند. پلیس وارد ماجرا می شود و با دخالت اش حامد کشته می شود!

فیلمنامه در امتداد شهر یکی از گنگ ترین و بی محتوا ترین فیلمنامه های تاریخ سینمای ایران است، فیلمنامه این فیلم به قدری سردستی و بدور از هرگونه تفکر و تعمق به نگارش درآمده که در نوع خود بی نظیر است. فیلمنامه نویس در امتداد شهر سعی بر آن داشته تا با ربط دادن چندین داستان کوتاه به یکدیگر و اتصال کاراکترهای هر کدام از این داستانک ها به هم فیلمنامه ای شخصیت محور را به نگارش درآورد که این شخصیت ها راوی حوادث فیلم شوند که این مهم هرگز در آن اتفاق نیفتاده است. داستان فیلم  بسیار بی هدف به پیش می رود و در نهایت هیچ یک از مخاطبان حتی یک خلاصه داستان یک جمله ای هم نمی توانند برای فیلم تعریف کنند. تکلیف فیلم با داستان اش به هیچ عنوان روشن نیست و فیلمنامه نویس به جای آن که فضا سازی و شخصیت پردازی ها را بر اساس داستان پیش ببرد به طور عجیب و غیر منتظره ای داستان فیلم را بر اساس شخصیت های مجهول الهویه و فضای عجیب فیلم به پیش می راند. فیلمنامه در امتداد شهر از کوچکترین اصول اولیه فیلمنامه نویسی بی بهره مانده است، که یکی از آن ها عدم شخصیت پردازی مناسب و اصولی است. شخصیت های فراوان و سرگردان زیادی در این فیلم به چشم می خورند که برخی از آنان میان شخصیت و تیپ دست و پا می زنند و فرم روایی درستی ندارند. روایت فیلم هم پر از گنگی و لکنت است. فیلمنامه نه روایت خطی دارد نه موازی. فیلمنامه معجونی است شوکه کننده از فیلمنامه نویسی که شانس به وی روی آورده تا بتواند معجونش را به حراج بگذارد! در کل این که فیلمنامه در امتداد شهر به دلیل عدم شخصیت پردازی درست برای کاراکترها، ضعف در طراحی اولیه سوژه، ضعف در ربط دادن منطقی شخصیت های با یکدیگر ، سرگردانی دراماتیک میان دو همسر علی و غیره فیلمنامه ای شده اعجاب آور و خنده دار!

همچنین انتخاب عنوان فیلم هم جای بسی درنگ و تامل دارد. به خوبی مشهود و واضح است که دست اندرکاران فیلم به این دلیل نام این فیلم را در امتداد شهر گذاشته اند که مشابهتی با فیلم در امتداد شب داشته باشد. از قضای روزگار داستان هر دو فیلم هم تا حدودی با هم مشابهت دارد! در فیلم در امتداد شب داستان زندگی گوگوش خواننده و بازیگر ایرانی روایت می شود و در این فیلم داستان زندگی محمدرضا گلزار!

گویا تهیه کننده محترم فیلم با خود اندیشیده که با این ترفند می تواند مخاطبان عام را به سینما بکشاند و به همین دلیل بر روی نظر فیلمنامه نویس و کارگردان اعمال نفوذ کرده و نام فیلم را از شش نفر زیر باران به در امتداد شهر تغییر داده است!

یکی دیگر از نکات بحث برانگیز فیلم در امتداد شهر کارگردانی بسیار ضعیف علی عطشانی و ساختار آشفته و سردستی آن است. بازی ضعیف بازیگران، میزانسن های آشفته و دکوپاژ های عجیب فیلم باعث می شود انگشت حیرت به دهان بگریم و از خود سوال کنیم که آیا کارگردان دموکراسی تو روز روشن این فیلم را ساخته است؟

در امتداد شهردکوپاژ فیلم آن قدر سر دستی و بدون تفکر طراحی شده است که صحنه گروگانگیری فیلم به جای آن که بر هیجان فیلم بیافزاید و دلهره را در دل مخاطبان خود ایجاد نماید به صحنه ای کمیک تبدیل می شود، تمامی این ها به دلیل سطحی نگری کارگردان فیلم است چرا که حداقل این سکانس از فیلم پتانسیل آن را داشت تا بتواند به اکشنی فوق العاده تبدیل شود. عطشانی که گویا کارگردانی این فیلم را تنها برای رفع تکلیف انجام داده است حتی به نکات کلی فیلم اش هم بی توجه بوده و گاف های بسیار گل درشتی را داشته است به عنوان نمونه در صحنه ای که محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور در اتوموبیل هستند و دختر جوانی که بر اتوموبیل دیگری سوار است با گلزار صحبت می کند شیشه های اتوموبیل گلزار کاملاً بالاست و این نکته را نه تنها کارگردان فیلم که حتی منشی صحنه، دستیاران و بازیگران فیلم و یا حتی تدوین گر فیلم متوجه نشده اند!

اصولاً فیلم در امتداد شهر پر است از ایرادهای آشکار و نهان اما یکی دیگر از ایرادات اساسی فیلم تدوین فوق العاده ضعیف این فیلم است، تدوینگر فیلم به عنوان کارگردان دوم فیلم بسیار سرسری از کنار آن گذشته است.

بازی بازیگران فیلم در امتداد شهر بسیار بد است و هیچ یک از بازیگران آن در حد و اندازه خود در این فیلم ظاهر نشده اند. البته در این میان تکلیف افرادی مثل آناهیتا نعمتی و محمدرضا گلزار که به خودی خود مشخص است و هیچ کس توقعی از این بازیگر نماها که فقط برای نمایش اندام و آرایش تازه مو و چهره خویش به سینما راه پیدا کرده اند ندارد، اما در این میانه بازیگران توانایی همچون گوهر خیراندیش و آتیلا پسیانی هم در این فیلم هیچ حرفی برای گفتن ندارند. آتیلا پسیانی یکی از بدترین نقش آفرینی های خود را در این فیلم انجام داده است و گوهر خیراندیش نیز که در این فیلم نقشی متفاوت با سایر نقش آفرینی های قبلی اش را تجربه کرده است به دلیل ناکارآمدی کارگردان فیلم و عدم شخصیت پردازی مناسب در فیلمنامه نتوانسته آن گونه که باید از عهده ایفای نقش یک راننده تاکسی بربیاید. محمدرضا گلزار هم که با بازی در این فیلم به همگان ثابت کرد که دیگر دوره اش رو به اتمام است و دوران این ستاره در حال افول می باشد، گلزار به همراه زوج خود امین حیایی نه تنها نتوانست باعث فروش فیلم شیش و بش شود که حتی نتوانست در میان خیل عظیم بازیگران مطرح سینمای ایران فروش در امتداد شهر را تضمین نماید.

طراحی چهره پردازی فیلم در امتداد شهر نیز ایرادات آشکار و اساسی دارد، معلوم نیست چهره پرداز این فیلم چه برداشتی از شخصیت های فیلمنامه داشته است که چنین چهره پردازی سنگین و عجیبی را برای بازیگران آن در نظر گرفته است، گویا چهره پرداز بعد از خواندن فیلمنامه آشفته فیلم به این باور رسیده است که شخصیت های آن از یک سیاره دیگر به زمین آمده اند که برای تمامی بازیگران مرد فیلم رژ لب های بسیار تند و بد رنگ و برای تمامی بازیگران زن فیلم آرایش های بسیار غلیظ و مانکن گونه را طراحی نموده است.

در امتداد شهر فیلمی است که به شدت به شعور مخاطبان خود توهین می کند. این فیلم حتی برای گذران وقت هم ارزش دیدن ندارد، در امتداد شهر کثیف ترین فیلم سینمای بدنه به شمار می آید که هیچ نکته خوب و قابل تاملی در آن به چشم نمی خورد، این فیلم چه از لحاظ داستانی و دراماتیک و چه از حیث فنی و تکنیکی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و تنها آلبومی است از چهره های مشهور و مطرح روز سینما، تلویزیون، تئاتر، رادیو و موسیقی ایران، که اصولاً هر مخاطبی به جای رفتن به سینما به یک جستجوی کوچک در اینترنت و یا نشریات می تواند عکس های بیشتری از این چهره ها را بیابد.

 

 

رضا منتظری


 تاريخ ارسال: 1390/10/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>باران:

سلام واقعا عالی بود به ویژه آقای آرمان که فوق العاده بودند😘

0+0-

شنبه 10 تير 1396



>>>شهرزاد:

به نظر من اگه اینجوره که شما ها میگین اگه فیلم نامه دست یه کارگردان دیگه بود شاید خییییلیییییی جذاب و هیجان انگیز بود

2+0-

يكشنبه 8 اسفند 1395



>>>شهرزاد:

به نظر من اگه اینجوره که شما ها میگین اگه فیلم نامه دست یه کارگردان دیگه بود شاید خییییلیییییی جذاب و هیجان انگیز بود

2+0-

يكشنبه 8 اسفند 1395



>>>شهلا:

من ديروز فيلمو ديدم و با نظر منتقد محترم هم كاملن موافقم در واقع لذت بردم كه براي اولين بار خوندم كه يك نفر به بازي خانم نيكي كريمي كه واقعن بده ايراد گرفته بود خدا خيرتون بده كه حرف دلمو زديد

1+0-

سه‌شنبه 14 مرداد 1393



>>>سحر:

گندشون بزنن افتضا بود اینم شد فیلم اخه-میگم اگه گلزار اون قیافرو نداشت باز اینقد طرفدار داشت.در یه جمله سینما کثیفه هرکی واردش شد به تباهی میرسه الکی اسم هنرو بدنام کردن

2+4-

سه‌شنبه 24 ارديبهž



>>>احمد:

من فکر می کنم این فیلم رو فقط به خاطر MVM ساختن. چون خیلی مصنوعی و احمقانه و خسته کننده هر جای فیلم سعی شده بود تبلیغات مدیران خودرو باشه. به هر قیمتی.... اون قسمتی که گلزار تو ماشین بودو با شیشه بالا با آخوندتبار حرف میزد که وااااقعاً مسخره بود. من این فیلم رو نه سینما رفتم و نه حتی خریدم. ولی از یکی از دوستام گرفتم و دیدم. به خدا از وقتی که گذاشتم هم پشیمونم برای آتیلا پسیانی و گوهر خیراندیش متاسفم

4+1-

دوشنبه 26 تير 1391



>>>دنیا :

شاید این فیلم قشنگ باشه ولی با این کار فقط یه بازیگر رو که من اصلا قبولش ندارمو بالا بردن و الکی میخوان از این بیشتر معروفش کنن.

4+1-

شنبه 10 تير 1391



>>>ناشناس:

باسلام. لطفا حتما این نظر را بخوانید!!!!!!!!!!!!!!1 به نظر من هر کس یه جور به این فیلم نگاه می کنه.ما از این مدل فیلم ها زیاد داشتیم !!!!!اماچون بازیگران فیلم در امتداد شهر در جای خود حالا به هر دلیلی از نظر برخی فقط ظاهر و از نظر بعضی ایفای نقش مطرح هستند و به دلایل مختلف طرفداران زیادی دارند بیشتر فیلمی که در ان بازی کردند مورد توجه قرار می گیرد و انتقادات زیادی را دریافت می کند. البته این فقط و فقط نظر شخصی شما و شماست ممکن است حتی یک نفر از این فیلم خوشش بیاید . اما باز هم شما حق دارید چون بالاخره از بازیگرانی چون اتیلا پسیانی و گوهرخیراندیش و محمد رضا گلزار و آناهیتا نعمتی و... انتظار بیشتری می رفت اما بهتراست از کمی هم به نیمه ی کامل شده ی لیوان نگاه کنیم. درست است این فیلم از نظر شمازیاد معنادار نبود اما وقتی شخصی مثل بنده قبل از دیدن فیلم می بیند که این بازیگران در ان بازی می کنند خوب قطعا این فیلم را تماشا می کند حالا بعد از فیلم شاید نظری مثبت داشته باشد و یا شاید نظری منفی.... اما نظر شخصی من این است که شاید این فیلم زیاد معنادار نباشد اما ممکن است بدلیل بازیگرانی که دارد فروش تقریبا بالایی داشته باشد و به هر حال باید چنین فیلم هایی ساخته شود تا بتوان فیلم خوب را از سایر فیلم که نمی گویم بد اما خوب هم نه تشخیص داد..... با تشکر

2+2-

سه‌شنبه 6 تير 1391



>>>afshin:

با سلام فقط در مورد فروش فیلم شیش و بش میخواستم یه نکته رو متذکر بشم که میزانش بیش از دو میلیارد بوده البته در کل ایران!! آیا به نظر شما دو میلیارد فروش کمیه ؟!!

2+1-

يكشنبه 9 بهمن 1390



>>>شیماء:

من کاملا با نظر شما موافقم فقط یک نکته کوچک رو هم اضافه کنم که این فیلم بیلبورد خوبی برای تبلیغ ام وی ام بود......واقعا برای بازیگرانی چون اتیلا پسیانی و گوهرخیراندیش متاسفم....

4+2-

دوشنبه 3 بهمن 1390



>>>فرانک آرتا:

سلام آقای منتظری متن شما را خواندم .من هم با شما موافقم .فقط خواهش می کنم مطلب من را هم در مورد بازی آقای گلزار بخونید و خوشحال می شم نظر بدهید. http://www.cinetmag.com/ShowArticle.asp?Article=1182

2+0-

شنبه 1 بهمن 1390



>>>ميترا نوري:

شما بيدار باش و چرخ سينماي ايرانو بچرخون

4+1-

پنجشنبه 29 دي 1390



>>>خوابي ميترا :

ميترا نوري اينكه يه دختر از گلزار تعريف كنه جاي تعجبي هم نداره ولي خانم ميترا خوابي

1+3-

پنجشنبه 29 دي 1390



>>>افتضاح :

فيلم در امتداد شهر بي شك افتضاح ترين فيلم ايرانه

5+2-

پنجشنبه 29 دي 1390



>>>شقایق:

سلام آقای منتظری چه عجب! دیگه داشتیم از حضورتون نا امید میشدیم نقد بسیار خوبی بود البته با توضیح این که من هنوز این خزعبل رو ندیدم و چون به شما و نقدهاتون ایمان دارم دیگه هم نمیرم این رو ببینم در عوض امشب میخوام برم و فیلم شیرین کیارستمی رو ببینم اونم فقط به خاطر شما

2+3-

پنجشنبه 29 دي 1390



>>>ميترا نوري:

جناب منتقد مدتهاست ك امثال شماميگن دوره گلزار داره تموم ميشه و رو به افوله....اماداريم ميبينيم روزبه روز به طرفداراي ايشون اضافه ميشه.توهرفيلمي بازي ميكنن پرفروش ميشه..ايااگه اقاي گلزار دركنار هنرشون چهره زيبايي نداشتن بازهم اينقد تخريب ميشد؟؟؟چرا امثال شما نميتونن اين دومقولرو كنار هم بذارن؟؟درسينماي ما زيبا و خوشتيپ فراوونه ايا اونا هم سوپراستار هستن؟؟؟نخير...قرار نيس كسي بخاطر چهرش سوپراستار بشه.محبوبيت وراي اين حرفاست.اگه اين فيلم سخيفه پس بايد اكثر فيلماي ايراني سخيف باشن.شما بايد بدونيد ك اقاي گلزار هيچوقت پوشالي نبوده و نيستن.ايشون نيازي ندارن ك در فيلما ارايش جديد موهاشونو نشون بدن..جالب اينجاس ك اين ادم بزرگ جواب امثال شمارو نميدن.اين از بزرگي ايشونه.امثال شما بايد بدونن ك اقاي گلزار ستاره پرفروغ و خاموش نشدني سينماي ايران هستن و خواهند بود.

4+4-

پنجشنبه 29 دي 1390



>>>جاوید:

من این فیلم رو تو جشنواره دیده بودم واقعا افتضاح بود من نمیدونم چرا بعضی از بازیگرا وجهه خودشون رو اینجوری خراب میکنن و میان تو هر فیلمی به هر قیمتی که شده بازی میکنن واقعا ارزش برای خودشون قائل نیستن از گوهر خیراندیش واقعا یک توقع دیگه ای هست خلاصه با شما کاملا موافقم و اتفاقا قبل از اینم به چند تا از رفقا گفتم به هیچ عنوان به دیدن این فیلم نرن در ضمن اشاره تون به فیلم در امتداد شب هم جالب بود معلومه خیلی زیرک هستین که به این نکته پی بردین

3+2-

چهارشنبه 28 دي 1390



>>>mehdi:

in film dar hadi nist ke shoma bekhahid dar moredesh benevisid

2+2-

چهارشنبه 28 دي 1390



>>>ali:

چقدر خوب شد که فیلم گلزارم شکست خورد. واقعا بالارفتن شعوررونشون داد.

3+2-

چهارشنبه 28 دي 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.