پرده سینما

سه آدم در سه طبقه اجتماعی مختلف؛ گزارشی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «میگرن»

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

افشین هاشمی و پانته آ بهرامنشست پرسش و پاسخ فیلم میگرن به کارگردانی مانلی شجاعی فرد، عصر امروز در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

در این نشست که محمود گبرلو مدیریت آن را به عهده داشت برخی از عوامل فیلم از جمله هنگاکه قاضیانی (بازیگر)، پانته آ بهرام (بازیگر)، مانلی شجاعی فرد (کارگردان)، بهرام دهقانی (تدوینگر)، افشین هاشمی (بازیگر)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری) و شهرام خرازی ها به عنوان منتقد مهمان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست شجاعی فرد در مورد چگونگی ساخت فیلم اش اظهار داشت:

ساخت هر فیلم روندی دارد که اول نوشتن فیلمنامه است و من هم مثل همه فیلمسازان اول فیلمنامه کارم را نوشتم و بعد هم دنبال مجوزهای آن رفتم و روند قانونی تولید آن را طی کردم. البته چندین بار برای مجوز تولید فیلم «نه» شنیدیم که بالاجبار فیلمنامه را چندین بار بازنویسی کردیم.

شجاعی فرد ادامه داد: تمام سه خانواده ای که در این فیلم دیدید از همسایگان من بودند و نزدیک ترین سوژه ها به من بودند که من از آن ها استفاده بهینه بردم و داستان زندگی آن ها را در فیلم ام به تصویر کشیدم.

کارگردان میگرن افزود: من یک مطلبی را می خواهم در این جا عنوان کنم به عقیده من باید قائده آن بود که برادران آقاگلیان به عنوان تهیه کنندگان فیلم در این جا حضور داشته باشند. من از این که دیدم ایشان این جا حضور ندارند کمی متعجب شدم و بعد از پرس و جو فهمیدم که روابط عمومی جشنواره برای آن ها کارت حضور موقت صادر نموده است. برادران آقاگلیان در افتتاحیه جشنواره در تالار وحدت هم حضور داشتند و این مهم نشان از آن داشت که ایشان به جشنواره فجر توجه ویژه دارند و این جشنواره برایشان مهم است، اما متاسفانه به دلیل تدابیر غلط جشنواره امروز اینجا حضور ندارند. من خودم در این سینما سال های سال دستیاری کارگردانی کرده ام و سال ها است به عنوان اولین زن سینماگر ایران کار دوربین انجام می دهم. من سالها است که در این سینما فوکوس می کشم و کار تراولینگ انجام می دهم و به تمامی نکات سینما اشراف کامل دارم و این را می دانم که تهیه کنندگان این فیلم بودند که برای ما محیطی صمیمی ایجاد کرده بودند.

بهرام دهقانی و جهانگیر میرشکاریسپس پانته آ بهرام بازیگر فیلم میگرن نیز اعتراض خود را نسبت به عدم حضور تهیه کنندگان فیلم ابراز داشت و گفت: این اتفاق برای ما خیلی عجیب است و هرچه هم پیگیری کردیم پاسخ درستی از کسی دریافت نکردیم. فیلم ما یکی از سالم ترین پشت صحنه ها را داشت. پشت صحنه ای دقیق و آرام و حرفه ای!

هنگامه قاضیانی نیز در جملاتی اظهار داشت: موضوع دفاع شخصی از کسی نیست. ما در زمانی به سر می بریم که ناخودآگاه به سمت تعجیل در سینما در حال حرکت هستیم. خانه امن برای یک بازیگر را تهیه کننده فراهم می سازد. ما بازیگران گیشه پسند نبودیم که کسی بتواند ما را متهم کند که تهیه کنندگان برای ما سرمایه گذاری خاصی را انجام داده اند. پانته آ بهرام به عنوان یکی از بازیگران این فیلم تک ستاره تئاتر ایران و جهان است. خود بنده بعد از فیلم میگرن به مدت 7 ماه است که هیچ کاری را قبول نکرده ام چون تهیه کنندگان این فیلم برای ما اثرات مثبت زیادی را به همراه داشتند.

سپس یکی از حضار در سوالی گفت: خوشحالم که بعد از دو روز فیلمی را می بینم که واجد ارزش نقد است، دغدغه های زنانه فیلم را به سادگی می شود لمس کرد اما چرا شخصیت زن اصلی کنش از خود نشان نمی دهد و متوجه قضایا نمی شود؟

شجای فرد در پاسخ گفت: به نظر من اصلاً این گونه نیست و زن از ابتدا ماجرا را می داند.

سپس یکی دیگر از حضار خطاب به شجاعی فرد گفت: این فیلم روایت جدیدی از سینمای زنانه در کشور ما است و رد پای ادبیات زنانه در سراسر فیلم دیده می شود، برای من در این جا این سوال پیش می آید که آیا شما علاقه خاصی به ادبیات دارید؟

شجای فرد پاسخ داد: من در خانواده ای این چنین بزرگ شدم، پدر و مادر من کسانی هستند که هریک کتاب های شعر زیادی از خود دارند شاید الآن که در ایران زندگی نمی کنند کمتر کسی آن ها را بشناسد، علاقه به ادبیات به صورت خونی به من رسیده است  و کار اصلی من در هنر نوشتن داستان و شعر است و دغدغه بعدی ام به حوزه سینما باز می گردد.

افشین هاشمیسپس یکی دیگر از حضار خطاب به شجاعی فرد گفت: من بر خلاف نظر تمامی کسانی که گفتند با فیلم شما ارتباط برقرار کرده اند باید بگویم که هیچ ارتباطی با فیلم نتوانستم برقرار کنم و به نظرم داستان با کلیت فیلم منافات چشمگیری دارد، اصلاٌ ربط این سه داستان با یکدیگر چه بود و اگر یکی از این خانواده ها از فیلم حذف می شد چه اتفاقی برای کلیت فیلم می افتاد؟ همچنین خانم ستوده چطور به یک باره دچار تحولات عظیم شد؟

شجاعی فرد پاسخ داد: در ادبیات داستانی بحث حذف و اضافه کردن آدم ها مطرح نیست و این مهم نیست که قرار است حالا چه اتفاقی بیفتد، قصه این فیلم قصه 3 آدم در 3 طبقه اجتماعی مختلف است با فرهنگ های گوناگون که اصلاٌ هیچ ربطی هم به هم ندارند و ارتباط آن ها در داخل فیلم تنها به واسطه چند سکانس کوتاه می افتد.

وی ادامه داد: من سه اله مان (عنصر) از سه طبقه فرهنگی کشور را در این فیلم گنجانده ام البته این را باید توضیح بدهم که از فیلم من حدود 15 دقیقه سانسور شد که این اصلاحیه ها دو شخصیت داستان مرا به کلی نابود کرد.

شجاعی فرد همچنین در پاسخ به سوالی که گفته بود این فیلم بیشتر روایت داستان نماد دارد و تنها به سخن پراکنی می پردازد و برخی حرف ها در فیلم به هیچ عنوان قابل فهم نیست و مادری که هنگامه قاضیانی بازی می کند به هیچ عنوان حس و حال مادرانه ندارد گفت:

ما خواستیم شخصیت مادر از جایی متوجه شود که باید برای فرزندش مادری کند و این اتفاق از جایی رخ می دهد که فرزندش دچار شب ادراری می شود، مادر در این جا دیگر از رفتن به آموزشگاه صرف نظر می کند و بیشتر وقتش را برای فرزندش صرف می کند.

در ادامه این نشست شهرام خرازی ها نام فیلم را هوشمندانه خواند و گفت: نام فیلم به معنی سرسام است و شرایط در این فیلم به گونه ای برای زنان رقم می خورد که هر کدام به شکلی دچار سرسام می شوند و در تیتراژ نیز نام فیلم به صورت مجزا نوشته می شود.

این نشست بعد از توضیحات پراکنده برخی از عوامل فیلم پایان یافت.

همچنین در این رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم میگرن

 


 تاريخ ارسال: 1390/11/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

من تعریف این فیلم رو خیلی شنیدم اما مگه تو سینماها بلیط گیر میاد توروخدا یه ذره در مورد این بلیط فروشی و بازار سیاه سینماها بنویسید تا حالاب ه این نامنظمی نبوده

0+0-

يكشنبه 16 بهمن 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.