پرده سینما

تفاوت بین خوب حرف زدن و حرف خوب زدن! گزارشی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «گشت ارشاد»

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم گشت ارشاد به کارگردانی سعید سهیلی ظهر امروز در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور خبرنگاران، منتقدان و عوامل این فیلم سینمایی برگزار شد.

در این نشست نیما حسنی نسب به عنوان منتقد مهمان حضور داشت، محمود گبرلو (مجری و کارشناس)، سعید سهیلی (تهیه کننده و کارگردان)، مهدی محمدیان نژاد (نویسنده)، کاوه ایمانی (تدوینگر) و نیوشا ضیغمی (بازیگر) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در نشست حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست محمود گبرلو امتنان خود را از دست اندرکاران برج میلاد بابت اصلاح صدای سالن اصلی ابراز داشت، سپس سعید سهیلی در پاسخ به محمود گبرلو که در مورد ساخت فیلم گشت ارشاد از وی سوال کرد گفت: «بالاخره ما هم فیلمی ساختیم دیگر!»

در ادامه این نشست نیما حسنی نسب گفت: به نظر می آید فیلم گشت ارشاد یکدست ترین فیلم سعید سهیلی از آغاز تا کنون است. گشت ارشاد چه از نظر قصه و چه از نظر یکپارچگی و تا حدودی از لحاظ لحن پیشرفت زیادی نسبت به فیلم های قبلی سهیلی دارد، هر چند که لحن فیلم در یک سوم نهایی فیلم به صورت خلق الساعه تغییر می کند که این امر مهم باعث افت فیلم می شود.

حسنی نسب ادامه داد: شاید می توان گفت که گشت ارشاد از تاثیر نقدهای قبلی بر روی فیلم های سهیلی مانند چارچنگولی و ازدواج در وقت اضافه بهتر شده است. در فیلم های قبلی سهیلی حجم بیش از اندازه فانتزی که اغراق زیادی را با خود به همراه داشت باعث ناکامی های شدید فیلم گردید که ما در گشت ارشاد این مهم را تعدیل شده تر از فیلم های قبلی وی می بینیم.

حسنی نسب در ادامه صحبت هایش با اشاره به مضامین یک شکلی که امسال مورد توجه فیلمنامه نویسان و فیلمسازان قرار گرفته است گفت: دوستان فیلمنامه نویس و فیلم ساز تحت تأثیر شرایط مضمون های جذاب تک خطی خود را انتخاب می کنند که طی این دو روز چند نمونه از این مضامین تک خطی جذاب را در فیلم ها دیده ایم اما متأسفانه فیلمنامه نویسان نمی توانند پرداخت دقیق و درستی روی فیلمنامه و مضمامین خود داشته باشند و در مرحله گسترش ایده تک خطی خود دچار مشکلات عمده می شوند.

سعید سهیلیحسنی نسب افزود: این ایده که سه آدم خلافکار به صورت تقلبی خود را به جای گشت ارشاد جا بزنند ایده جذابی است اما متأسفانه کیفیت نهایی این فیلم در اندازه جذابیت تک خطی آن نیست و گشت ارشاد بیشتر جذابیت های خود را مرهون لحظه ها و موقعیت ها و جوک ها و شوخی ها و بازی خوب حمید فرخ نژاد گرفته است، چه بهتر بود ایده جذاب یک خطی این فیلم به سناریویی با کیفیت و درست و خلاقانه تبدیل می شد.

حسنی نسب در ادامه حرف هایش در مورد کارگردانی سعید سهیلی گفت: ما هیچ وقت حتی در فیلم های قبلی سهیلی با کارگردانی وی مشکلی نداشته ایم. فیلم های سهیلی مشکل ساختاری ندارند اما از ضعف شدید فیلمنامه رنج می برند.

سپس سعید سهیلی در پاسخ به حسنی نسب گفت: من همیشه این را گفته ام که بین خوب حرف زدن و حرف خوب زدن تفاوت های زیادی وجود دارد و این مهم در همه آدم ها از من فیلمساز تا یک منتقد وجود دارد من خوشحالم از این که حسنی نسب حرف های خود را محترمانه بیان کرد و من همه حرف های وی را می پذیرم.

 

سپس یکی از خبرنگاران در مورد دقایق نهایی فیلم پرسید و گفت: احساس می شود دقایق نهایی در فیلمنامه وجود نداشته است و ما از جایی که آدم ها را در یک فضای رویایی می بینیم انتظار داریم فیلم تمام شود اما ادامه فیلم باعث افت شدید ریتم فیلم می گردد، در این مورد چه پاسخی دارید؟

سهیلی در پاسخ گفت: سکانس زندان در حین فیلمبرداری به فیلمنامه اضافه شد و قرار بود فیلم در همان عالم رویا به پایان برسد اما ما سکانس زندان را بنا به ملاحظاتی به فیلم اضافه کردیم.

سپس محمدیان نژاد در مورد فیلمنامه فیلم گفت: ما در گشت ارشاد جنس کمدی جدیدی را در سینما تجربه کردیم که چیش از این در سینما تجربه نشده بود، اگر در بخش هایی فیلم به سمت سیاهی می رفت به خاطر این بود که مخاطب را نیشگون بگیرد و به او بفهماند که دارد به کدامین درد می خندد، اما با این همه ما سعی کردیم زهر تلخی را بگیریم.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران در مورد سوژه تکراری فیلم سوال کرد و گفت: این فیلم شباهت زیادی با فیلم شیش و بش داشت، چرا چنین سوژه تکراری را برای ساخت فیلم مد نظر گرفته بودید؟

سهیلی در پاسخ گفت: من هیچ شباهتی میان این فیلم با فیلم های دیگر سینما نمی بینم.

سهیلی در ادامه گفت: محمدیان نژاد در هنگام ساخت این فیلم بسیار به من کمک کرد و هرگاه به او زنگ می زدم تا سکانسی را به فیلم اضافه و یا از فیلم حذف کنم او سریع خود را به من می رساند و به من کمک می کرد. شاید یکی دیگر از ایرادات این فیلم این باشد که شخصیت های منفی فیلم درست از آب درنیامده اند اما این مشکل من نیست و اصولاً در سینمای ایران هیچ فیلم سازی تا کنونتوانسته است شخصیت های منفی را درست مورد پردازش خود قرار بدهد چرا که همواره در این راه محدودیت هایی وجود داشته است.

در ادامه نشست محمدیان‌‌نژاد در پاسخ به اینکه چرا غصه‌ها رها شده‌اند و هیچکدام در فیلم به نتیجه نمی‌رسند، تأکید کرد: ما در این فیلم با یک درام تحول مواجه هستیم و قصه ما از درام منفی به سمت مثبت سوق دارد، در ابتدای شخصیت خودش و جامعه‌اش را باور ندارد اما با ورود شخصیت زن به داستان امیدوار می‌شود تغییر می‌کند و در مرحله بعد به جریانی می‌رسد که دیگر نمی‌توان با آن شوخی کرد و اینجاست که باید مرگ تجربه شود

در ادامه برنامه نیوشا ضیغمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ما در اکثر فیلم‌ها یک نوع بازی از شما می‌بینیم، آیا در خصوص ایفای این نقش مطالعه داشته‌ایم و به آن فکر کرده‌اید، گفت: بنده متوجه این نمی‌شوم، مفهوم نوع بازی چیست. هر نقش یک شناسنامه دارد، در روند ساخت این فیلم قرار بود دختر قصه فرزند یک خانواده متوسط رو به بالا باشد که درس خوانده است که دستخوش برخی از حوادث ناخواسته می‌شود اما بعضی اوقات ممیز‌ی‌ها به یک فیلم و یک فیلمنامه ضربه می‌زند و در اینجا مقصر نه کارگردان، نه فیلم‌نامه‌نویس و نه بازیگر است. با وجود اینکه حذفیات نقش من زیاد نبود اما با وجود این گاهی اوقات حذف برخی از قسمت‌های شخصیت به مفهوم کلی آن ضربه زده و معنی نقش را عوض می‌کند.

 

همچنین در این رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم گشت ارشاد


 تاريخ ارسال: 1390/11/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.