پرده سینما

مترسک های خیمه شب بازی با کفش های تیمبرلند! شکست «یه عاشقانه ساده» در برابر منتقدان

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

بسیاری از حاضران هنگام تماشای این فیلم سالن سینما را دسته دسته ترک می کردند و با دست زدن های خود اعتراض خود را نسبت به سطح کیفی پایین این فیلم ابراز داشتتند. همچنین طراحی صحنه و لباس عجایبی این فیلم نیز بسیار خنده آور بود لباس های ابداعی که برای روستاییان در نظر گرفته شده بود از آن ها به جای یک ایرانی روستایی مترسک های خیمه شب بازی ساخته بود. کفش های تیمبرلند مهناز افشار نیز یکی از نکات جالب در مورد طراحی صحنه و لباس این فیلم محسوب می شد.

 

یه عاقانه سادهنشست خبری فیلم یه عاشقانه ساده به درخواست سامان مقدم لغو گردید. این فیلم که با واکنش بسیار منفی از سوی منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه روبرو گشت فاقد هرگونه ساختار و بار دراماتیک بود. به گفته تمامی حاضران، سامان مقدم حتی نتوانسته بود در این فیلم با توجه به لوکیشن روستایی اش حتی از تصاویر کارت پستالی استفاده کند!

بسیاری از خبرنگاران بر این باور هستند که مقدم به دلیل ترس از اعتراض خبرنگاران نشست خبری فیلم اش را لغو کرد. یه عاشقانه ساده افت بزرگی برای کارگردانی محسوب می شود که همگان اذعان داشتند که وی در طول دوران فیلم سازی اش روند رو به رشدی داشته است. سیاوش، پارتی، مکس، و صد سال به این سال ها از جمله فیلم های قبلی مقدم در مقام کارگردان به شمار می آیند که اغلب آن ها پیش از این توانسته بودند نظرات مثبت منتقدان و مخاطبان را به سوی خود جلب کنند.

داستان فیلم یه عاشقانه ساده درباره «گندم» (مهناز افشار) دختر جوان روستایی است که عاشق و دلخسته پسری جوان (مصطفی زمانی) است. اما پدر گندم (همایون ارشادی) به کدخدا (فرهاد آییش) قول داده است که گندم را به عقد فرزند او (احمد مهران فر) دربیاورد. گندم راز عاشقانه خود را با پدرش بازگو می کند و پدر قول می دهد که به وی کمک کند. پدر گندم هرچه می کند نمی تواند موضوع را با کدخدا مطرح نماید و تنها از او یک مهلت سه ماهه می گیرد و از گندم می خواهد به پسرک بگوید که برای مدتی به شهر برود. پسر هنگامی که از شهر باز می گردد متوجه می شود که دو روز بعد قرار است مراسم ازدواج گندم با پسر کدخدا برگزار شود. او نزد یکی از سربازان روستا (علی قربان زاده) می رود و هفت تیر او را می دزد و به قصد کشتن پسر کدخدا راه می افتد، اما از طرفی دیگر پسر کدخدا به در خانه گندم آمده و به او اعلام می کند که می داند وی عاشق او نیست و دلباخته دیگری است و از گندم می خواهد که با محبوب خویش وصلت کند.

سامان مقدم در سی امین جشنواره فیلم فجرواکنش یکی از اضلاع مثلث عشقی در یه عاشقانه ساده در نوع خود جذاب است اما با توجه به عدم پرداخت اصولی فیلمنامه و ایجاد گره افکنی های ابتدایی و فقدان بار معنایی و همچنین ساختار پیش پا افتاده و ابتدایی فیلم و همچنین عدم توجه کارگردان به نکات گل درشتی در رابطه با حفظ راکوردهای فیلم و ایرادات اساسی در لهجه بازیگران که اغلب تهرانی صحبت می کنند نتوانست به دل اصحاب رسانه بنشیند.

بسیاری از حاضران هنگام تماشای این فیلم سالن سینما را دسته دسته ترک می کردند و با دست زدن های خود اعتراض خود را نسبت به سطح کیفی پایین این فیلم ابراز داشتتند. همچنین طراحی صحنه و لباس عجایبی این فیلم نیز بسیار خنده آور بود لباس های ابداعی که برای روستاییان در نظر گرفته شده بود از آن ها به جای یک ایرانی روستایی مترسک های خیمه شب بازی ساخته بود. کفش های تیمبرلند مهناز افشار نیز یکی از نکات جالب در مورد طراحی صحنه و لباس این فیلم محسوب می شد. همچنین انتخاب بازیگران فیلم نیز جای بحث بسیار دارد، مهناز افشار به اذعان همگان به هیچ عنوان مناسب نقش آفرینی در این فیلم نبود. همچنین بازیگران این فیلم یکی از بدترین بازی های دوران کاری خود را ارائه داده بودند که بسیار مورد تمسخر مخاطبان واقع شد.

با توجه به کیفیت بسیار پایین یه عاشقانه ساده روز پنجم جشنواره در برج میلاد با یکی از بدترین فیلم ها شروع شد و جشنواره سی ام یکی دیگر از امیدهای خود را از دست داد. تعداد کثیری از خبرنگاران بر این باور هستند که دیگر هیچ فیلم جذابی در جشنواره نخواهد بود اما با این حال هنوز تعدادی هستند که از فیلم ملکه و نارنجی پوش به عنوان شانس های جشنواره سی ام نام می برند.


 تاريخ ارسال: 1390/11/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

یعنی سامان مقدم ترسیده بوده واقعا؟

0+0-

چهارشنبه 19 بهمن 1390



>>>علی:

«پله آخر» علی مصفا هم فیلم خیلی خوبی است. بهش امیدوار باشید و ببینیدش. هرچند در سانس آخر روز آخر برج میلاد نمایش داده می‌شود.

0+0-

دوشنبه 17 بهمن 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.