پرده سینما

فرزاد حسنی: من امروز و در این جا فکر می کنم که ما کار خوبی کرده ایم

علیرضا انتظاری







 

نشست پرسش و پاسخ فیلم آمین خواهیم گفت به کارگردانی سامان سالور در تالار کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور منتقدان و اصحاب رسانه برگزار گردید.

در این نشست که مدیریت آن را محمود گبرلو بر عهده داشت تنی چند از عوامل تولید این فیلم از جمله: سامان سالور (کارگردان)، سید امیر سیدزاده (تهیه کننده)، حسن زاهدی (صدابردار)، علیرضا مهران (بازیگر)، آزاده زارعی (بازیگر) و فرزاد حسنی (بازیگر) حضور داشتند. مازیار فکری ارشاد هم به عنوان منتقد مهمان در این نشست حاضر بود.

در ابتدای جلسه به درخواست گبرلو، سامان سالور به توضیحاتی در مورد چگونگی تولید فیلم آمین خواهیم گفت پرداخت: طرح فیلم آمین خواهیم گفت مال برادر من ساسان سالور است که سال گذشته و بعد از ساخته شدن فیلم سیزده59 آن را به من داد. طرح ساسان قصه آدمی بود که مسئول وسیله ای تله کابین مانند بود که آدم ها را از روی رودخانه ای رد می کرد. من وقتی طرح اولیه ساسان را خواندم احساس کردم که این طرح پتانسیل و قابلیت آن را دارد که به یک فیلم سینمایی تبدیل شود.

سالور ادامه داد: من حدود نه ماه کار کردم تا به فیلمنامه نهایی آمین خواهیم گفت رسیدم. سپس به دنبال پیدا کردن تهیه کننده برای امور مالی و پشتیبانی تولید بودم. بعد از این که آقای سیدزاده به گروه ما اضافه شدند ما کار را شروع کردیم و سرانجام آمین خواهیم گفت به سرانجام رسید.

در ادامه این نشست سید امیر سیدزاده تهیه کننده آمین خواهیم گفت نیز در جملاتی گفت: وقتی طرح و ایده آمین خواهیم گفت به من ارائه شد احساس کردم فیلم مدرن و امروزی است و حرفی برای گفتن دارد. هرچند که امروز دوستانی که فیلم را دیدند و از وزارت ارشاد آمده بودند به من اعلام کردند که این فیلم به هیچ عنوان پروانه نمایش نخواهد گرفت و به آن فرصت اکران عمومی داده نخواهد شد، اما باز هم من از همه مسئولین فرهنگی می خواهم به ما که داریم کار فرهنگی انجام می دهیم توجه نمایند. من در تمام سئانس هایی که فیلم در سینماها نمایش داشته رفته ام و واکنش مردم را از نزدیک دیده ام. فیلم آمین خواهیم گفت تا این جا از خیلی از فیلم ها جلوتر است و من از شعور بالای مردم قدردانی می کنم.

سپس صدابردار آمین خواهیم گفت در خصوص شرایط تولید این فیلم گفت: من همیشه در سینما کارهای سخت را انجام داده امو قرارداد بستن من برای این فیلم ظرف 15 دقیقه انجام شد و فردای آن روز من راهی جایی شدم که نه ماشین داشت و نه جاده! ما روزی بیش از 4 کیلومتر پیاده روی می کردیم تا به سر لوکیشن فیلم برسیم.

زاهدی ادامه داد: الآن و در این سن و سال خوشحالم که از خود کارنامه بدی در سینمای یاران به جا نگذاشته ام. سر این فیلم هم با عشق کارم را شروع کردم و با عشق هم به پایان رساندم.

سپس فرزاد حسنی تنها بازیگر مطرح آمین خواهیم گفت در جملات کوتاهی اظهار داشت: گاهی وقت ها آدم فیلمنامه را می خواند و می رود سر صحنه فیلمبرداری و به خود می گوید که من چه غلطی کرده ام! گاهی این غلط کردن هنگام اکران فیلم انجام می شود و گاهی شخص متوجه غلط کردن خود نمی شود! اما من امروز و در این جا فکر می کنم که ما کار خوبی کرده ایم.

آزاده زارعی نیز در ادامه این نشست گفت: ما برای ساخت این فیلم خیلی زحمت کشیدیم. باور کنید هنوز هم همه جای بدن ما کبود است و هنوز هم درست نمی توانیم راه برویم و تحت درمان هستیم. من خوشحالم که در این فیلم نقش یک پسر را بازی کردم و سپاسگذارم از آقای سالور که به من اعتماد کردند و نقشی به این سختی را به من واگذار نمودند.

در ادامه این جلسه سامان سالور در جملاتی گفت: یکی از ویژگی های فیلم آمین خواهیم گفت گریم فوق العاده مسعود عربی بود. گریم ها چه در طراحی و چه در اجرا همه فوق العاده از آب درآمد، خود آقای عربی لحظه به لحظه با ما همراه بود و شما الآن که دارید بازیگران فیلم را بدون گریم می بینید می توانید قضاوت کنید که چهره آن ها با فیلم چه تفاوت هایی دارد. در این فیلم به دلیل درآوردن درام گریم چهره ها می بایست متفاوت می بود که این با کمک عربی انجام شد.

سالور افزود: این فیلم یک فیلم انسانی است و انرژی ای که ما در پشت صحنه فیلم داشتیم در صحنه ها هم به چشم می خورد و ما با تمامی کمبودها توانستیم چنین فیلمی را بسازیم. در سینمای ایران ساخت چنین فیلم هایی بسیار سخت است.

سپس مازیار فکری ارشاد در جملاتی اظهار داشت: آمین خواهیم گفت جهان روایتی بی مکان و بی زمانی را خلق و قصه معنا باخته خود را روایت می کند. یک سری آدم ها در سکوت و سکون و نا امیدی به سر می برند و تنها در زمان مرگ است که قطار دو بار حرکت می کند.

فکری ارشاد ادامه داد: آمین خواهیم گفت موقعیت های پارادوکسی زیادی دارد و زندگی به دو شکل گوناگون در این فیلم تعریف شده است. دره ای که میان این دو جهان است تنها به جهان بینی محدود فیلمساز محدود می شود و این دره میان آدم های این دو جهان فاصله انداخته است و تنها توسط آن وسیله نقلیه آن هم با لزوم حفظ تعادل دنیا را نشان می دهد. جهان فیلمساز سرای بی تعادلی است و در این فیلم مایه ای از بحران هویت جنسی نیز دیده می شود که بنا به دلایلی بدان نمی شود پرداخت. سوال من از فیلمساز این است که شما این همه تاویل و تفسیر ارائه داده اید که در نهایت چه بشود؟ شما این همه حرف زدید و قصه ای را شروع کردید که نه در آن اتفاقی افتاد و نه ما از آن نتیجه ای گرفته ایم. فیلم افتتاحیه خوبی دارد اما ما هرچه صبر می کنیم قصه در فیلم راه نمی افتد و در نهایت ریتم کند فیلم که البته همه فیلمسازان این دوره از جشنواره به آن مبتلا شده اند آن را به قهقرا می کشاند.

سالور در پاسخ گفت: شما اشتباه می کنید. اتفاقاً ریتم فیلم خوب است.

در ادامه این نشست یکی از حاضران از سالور پرسید: آیا این فیلم سینمایی نقاط مشترکی با فیلم سینمایی چند کیلو خرما برای مراسم تدفین دارد یا خیر؟

سالور در پاسخ به این سوال گفت: شاید چون قصه آمین خواهیم گفت مانند چند کیلو خرما برای مراسم تدفین در جغرافیای نامعلوم اتفاق می‌افتد شما احساس می‌کنید که این دو فیلم کمی شبیه هم هستند اما نکته‌ای که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که در هر پنج فیلمی که تاکنون ساخته‌ام حرف مشترکم دور ماندن انسان‌های معاصر از یکدیگر است حتی در سیزده 59 هم که برخی فکر می‌کنند با سایر فیلم‌ها متفاوت است هم این نکته نهفته است.

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «آمین خواهیم گفت»


 تاريخ ارسال: 1390/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.