پرده سینما

در جستجوی یک نگاه زنانه؛ «من همسرش هستم» در جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نیکی کریمی در من همسرش هستمنشست خبری فیلم من همسرش هستم به کارگردانی مصطفی شایسته در تالار کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور منتقدان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری که مدیریت آن را محمود گبرلو بر عهده داشت تنی چند از عوامل این فیلم سینمایی از جمله: مصطفی شایسته (کارگردان)، نازنین لیقوانی (نویسنده)، نازنین مفخم (تدوینگر)، سارا سمیعی (طراح صحنه و لباس) و مصطفی زمانی (بازیگر) حضور داشتند. آنتونیا شرکا نیز به عنوان منتقد مهمان از سوی انجمن منتقدان سینمای ایران در این نشست حضور داشت.

در ابتدای این نشست گبرلو از مصطفی شایسته و نازنین لیقوانی خواست تا در مورد تولید فیلم من همسرش هستم سخن بگویند.

مصطفی شایسته در جملات کوتاهی اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که در این جا فیلم را با حضور شما به تماشا نشسته ام. نازنین لیقوانی نیز در جملات کوتاهی گفت: من حرف هایم را در فیلمنامه زده ام و الآن منتظر هستم تا حرف های شما را بشنوم.

سپس مصطفی زمانی در مورد چگونگی پذیرش بازی در این فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه من همسرش هستم از سوی آقای شایسته به من پیشنهاد شد و من فیلمنامه را خواندم از سوژه فیلم بسیار خوشم آمد، اما از همان ابتدا احساس می کردم که بازی در این فیلم برایم سخت است؛ چون شخصیت «امیرحسین» شخصیت پیچیده ای بود اما بعد از آن که با آقای شایسته صحبت کردم مصمم شدم تا در این فیلم بازی کنم.

در ادامه این نشست خبری محمود گبرلو که مدیریت تمامی جلسات پرسش و پاسخ فیلم های این دوره از جشنواره را بر عهده دارد خطاب به اهالی رسانه اعلام کرد:

طی روزهای گذشته گلایه هایی از برخی رسانه ها و خبرنگاران نسبت به نحوه برگزاری جلسات شنیده ایم. من در این جا باید عنوان کنم که مسئولان برگزاری جشنواره تعریف مشخصی از این نشست ها دارند. این جا جای نقد و بررسی فیلم ها نیست و خبرنگاران و منتقدان می توانند تنها با عوامل فیلم ها به «گفتگو و پرسش و پاسخ» بپردازند.

میترا حجار در من همسرش هستمسپس آنتونیا شرکا اظهار داشت: از آن جایی که فیلم من همسرش هستم فیلمی است که نویسنده آن خانم است کمی باعث می شود تا ما به عنوان منتقدان زن ترغیب شویم تا با کنجکاوی بیشتر در جستجوی یک نگاه زنانه به تماشای این فیلم بنشینیم. اما آنطور که باید این نگاه زنانه را در فیلم نمی بینیم هرچند که در برخی از صحنه های فیلم مثل صحنه پچ پچ های درگوشی و صحبت های دو دوست این نگاه زنانه وجود دارد، اما این مهم در کل ساختار فیلم به پختگی کامل نرسیده و روابط میان آدم های من همسرش هستم در نیامده است.

شرکا در ادامه افزود: بچه ها در این فیلم به طور مرتب پرخاشگرانه با مادرشان سخن می گویند و حتی منشی و دکتر هم که گویا با هم سر و سری داشته اند در این فیلم هیچ مهری نسبت به یکدیگر ندارند و همه چیز پرخاش است و پرخاش! همچنین با این که در هیچ کجای فیلم صحبتی بین زن و شوهر به وجود نمی آید معلوم نیست که چطور شهلا به یک باره تغییر عقیده می دهد و همسر خود را می بخشد و به خانه باز می گردد؟

شرکا اضافه کرد: لحظه ها در این فیلم به هیچ عنوان درنیامده است. اصولاً ما در سینمای ایران تا حالا زن خائن نداشته ایم و این فیلم به خیانت یک زن به یک مرد می پردازد هرچند که ما در پایان فیلم متوجه می شویم که این خیانت ساختگی و دروغ بوده است، اما با این حال شاید برای اولین باری است که در سینمای ایران چنین اتفاقی می افتد.

یکی از ایرادات اساسی فیلم من همسرش هستم موسیقی فیلم است. چرا که ما قبل از آن که حس صحنه را بگیریم موسیقی روی صحنه می آید و پیشاپیش حس و حال فضا را به ما القا می کند، قرار است از این موسیقی چه حسی در درون ما به وجود بیاید؟ در نهایت این که این گونه احساس می شود که فیلمنامه نویس پایان آن را همین گونه سر هم بندی کرده است و فیلم بسیار بی منطق به پایان می رسد.

من همسرش هستممصطفی شایسته کارگردان فیلم من همسرش هستم در پاسخ به شرکا گفت: نظر خانم شایسته، قابل احترام و کارشناسانه است، اما این هم نوعی از فیلم است که ساخته می شود. در مورد پایان فیلمنامه باید بگویم نظرات من هم روی فیلمنامه اعمال شده بود من نمی دانم شما توقع داشتید فیلم چگونه به پایان برسد؟ فیلمنامه از نظر من واضح و روشن است و روابط میان آدم ها از همان ابتدا و توسط گفتار متنی که شخصیت شهلا می گوید روشن و قابل درک است.

لیقوانی نیز در جملاتی گفت: هرکس می تواند هر نظری بدهد، اما لزوماً در سینما نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که چرا یک فیلمنامه چنین و چنان تمام شد من به عنوان فیلمنامه نویس دلم خواسته فیلنامه ام را این گونه به پایان برسانم!

در ادامه نشست این فیلم نازنین مفخم گفت: تدوینگر به عنوان اولین شخصی که خارج از گروه سازنده فیلم را می‌بیند مطرح است باید بگویم فیلم کالبدشکافی زنی از طبقه متوسط جامعه است. زنانی که بی‌انگیزه به زندگی‌شان ادامه می‌دهند در حقیقت مهم نیست که چه کسی با مرد قصه تماس گرفته است.

سپس یکی از خبرنگاران از تفاوت سنی مصطفی زمانی و نیکی کریمی به عنوان یک زوج سوال پرسید که مصطفی شایسته در پاسخ به این سوال گفت: فکر می‌کنم به دلیل آشنایی قبلی شما با مشخصات دقیق این دو بازیگر سن آنها برایتان مسئله شده اما به نظرم این دو بازیگر توانستند با بازی خوب خود این مشکل را تا حدود زیادی حل کنند.

در ادامه این نشست که یکی از غیرحرفه ای ترین نشست های این دوره از جشنواره به شمار می آمد و به غیر از مصطفی شایسته مابقی عوامل با پاسخ های تندشان به افراد توهین می کردند، مصطفی زمانی با بی احترامی کامل نسبت به خبرنگاری که بسیار مودبانه از شایسته خواست تا دوباره در فیلم اش بازبینی انجام دهد گفت: شما حق ندارید با کارگردان فیلم این گونه صحبت کنید، شما بهتر است محترمانه سوال کنید تا محترمانه پاسخ بگیرید!


 تاريخ ارسال: 1390/11/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>صبا:

امیدوارم این نظر رو خانم لیقوانی بخونه . موضوع فیلم میتونست موضوع جدیدی رو در سینما ی ما عنوان کنه اما سکانسهای پایانی کاملا ضد و نقیض بوده و هیچ انسجامی نداشت .اینکه شما دوست دارید هر جور دلتون میخواد تخیل کنید یه موضوعه این که داستانی رو تعریف میکنید باید بر اساس یه مبنایی باشه وگرنه شما داستان تعریف نکردی و فکر کردی رو پیشونی ما چیزی نوشته !!!!!!!!!!! .لزوما نباید بحث خیانت در قشر پولدار جامعه رخ بده در حالیکه در متن بالا خوندم یکی از عوامل شهلا رو زنی از قشر متوسط جامعه دونسته . در هر صورت فیلمنامه که اساس و شالوده کار بوده بسیار بسیار ضعیف بود و بازیگران سعی داشتند این نقص رو پنهان کنند . فیلمبرداری و تدوین خوب بود . طراحی لباس و صحنه متوسط بود .

1+0-

يكشنبه 1 دي 1392



>>>درسا:

پايان داستان كمي غير منطقي است نسبت به جريان داستان كه ان را غير واقعي جلوه مى دهد.با اين وجود داستان به موضوعي جديد پرداخته٠

0+0-

چهارشنبه 28 فرورد¡




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.