پرده سینما

حاشیه های پررنگ تر از اصل! گزارشی از اختامیه سی امین جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

پیمان معادیفهرست کامل برندگان و برگزیدگان سی امین جشنواره فیلم فجر

 

چند ساعت پیش آیین اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حاشیه های فراوان در تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا شهیدی فر که اجرای این آیین را بر عهده داشت روی صحنه آمد و در جملاتی با اشاره به حادثه ای که برای داوود رشیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره رخ داده بود گفت:

قبل از هرچیز باید بگویم مطمئن باشید که کسی قرار نیست از این پله های پشت سر من استفاده کند و تنها من بودم که باید از آن پایین می آمدم. امروز مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر است که حاصل تلاش یک سال سینماگران ایران است و تکلیف برگزیدگان آن تا دقایقی دیگر روشن خواهد شد. من به تمامی فیلمسازان، مدیران هنری و اهالی سینمای ایران این مهم را تبریک می گویم که یکی از بهترین دوره های جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال برگزار شد.

شهیدی فر سپس از محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت کرد تا روص صحنه برود. خزاعی در جملاتی کوتاه گفت:

من خوشحالم که در این شب باشکوه در خدمت شما هستم. من تصمیم داشتم گزارشی از عملکرد این دوره از جشنواره را ارائه بدهم اما دیدم دست های ما در برابر عظمت و شکوه شما خالی است و به همین منظور از خیر این مسئله گذشتم.

خزاعی ادامه داد: من دوستی دارم که جانیاز 70 درصد است وی چند روز قبل از من خواست که در مراسم افتتاحیه از قول او به سینماگران بگویم که جای ما روی پرده سینماها کجاست؟ جای مردم شهرستان ها و این همه اختراعات و اکتشافات در سینمای ایران کجاست؟ متأسفانه فاصله زیادی بین مردم و فیلمسازان افتاده است و متأسفانه ما یاد نگرفته ایم که با هم گفتگو کنیم و به یک زبان مشترک میان مسئولین و هنرمندان برسیم.

بعد از اتمام سخنان خزاعی داوران مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی متشکل از مرتضی پورصمدی، حسین زندباف، محمدرضا شرف الدین، محمد علیقلی زاده و محمدحسین نیرومند معرفی شدند که به همراه آقایان طلابیگی و فروتن برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند.

سپس نوبت به اعلام اسامی برگزیدگان این قسمت گردید که در بخش طراحی بهترین پوستر فیلم احسان برآبادی برای طراحی پوستر خارجی فیلم اینجا بدون من توانست دیپلم افتخار را از آن خود نماید.

دیپلم افتخار بهترین آنونس فیلم نیز به مهدی سعدی برای ساخت آنونس فیلم اینجا بدون من تعلق گرفت و در بخش عکس فیلم هم آرزو اتحاد توانست دیپلم افتخار بهترین عکس فیلم برای سیزده59 را از آن خود نماید. سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم هم به جواد جلالی برای فیلم بدرود بغداد رسید.

در ادامه مراسم شهیدی فر از جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا روی صحنه برود. شمقدری در جملاتی اظهار داشت:

ما یک رقابت فشرده 10 روزه را پشت سر گذاشته ایم اما رقابتی جدی تر برای اکران فیلم های سینمایی و آغاز سال جدید سینمای ایران و تولید فیلم ها شروع شده است. در حوزه اکران باید آسیب شناسی اساسی صورت بگیرد و این آسیب شناسی باید در راستای فیلم های برگزیده جشنواره باشد. من انتظار دارم همانگونه که سینمادوستان تهرانی استقبال خوبی از فیلم های این دوره از جشنواره به عمل آوردند این استقبال آنها از سینما در طول سال هم استمرار داشته باشد که باعث دلگرمی فیلمسازان و رونق سینمای ایران شود.

شمقدری افزود: ما در سینما تنوع نگاه های متعدد را داریم اما من معتقدم بعضی از نگاه ها و رویکردها منجر به نقد فیلم های ایرانی می شود اگرچه نقد خیلی مفید است اما آن چه که فکر می کنم می شود ایراد دانست عدم هماهنگی بین جامعه و فیلم ها است. ما باید از خودمان بپرسیم این مردمی که در 22 بهمن در خیابان های تهران حضور داشتند چه جایگاهی در سینمای ایران دارند؟ سهم این مردم اندک است و باید آن را علاج کرد. همه عزیزانی که فیلم های جشنواره را نقد می کنند خوب است اما وظیفه سنگین تر آن ها این است که بیایند و برای راهکاری برای اصلاح آن طراحی کنند. مرثیه سرایی دردی از ما دوا نمی کند. خطوط اخلاقی در فیلم ها باید رعایت شود که امسال این خطوط در بسیاری از فیلم ها رعایت نشده بود. من از شورای پروانه نمایش می خواهم که با فیلمسازان گفتگو کند و تلاش نماید که ادب و نزاکت در فیلم ها استمرار پیدا کند البته در این میان حق فیلمساز هم جای خودش را دارد و اگر قبول نکند که فیلم اش اصلاح شود ما آن را با رعایت شرایط محدودیت سنی اکران می کنیم.

شمقدری در خاتمه گفت: شاخص ترین فیلم های سینمای ایران در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و امید است. ما زین پس در سازمان سینمایی در کنار تمامی سینماگران خواهیم بود.

بعد از اتمام سخنان جواد شمقدری نوبت به اهدای جوایز بخش سینمای حقیقت (فیلمهای بلند مستند رسید و هیئت داوران این قسمت متشکل ازحسین خورشیدی، رضا درستکار، محمد صدری، محمدعلی فارسی و وحید موسائیان معرفی شدند. سپس هیئت داوران این بخش متشکل از احمد ضابطی جهرمی، نادر طالب زاده، شهاب الدین عادل و محمدرضا عباسیان معرفی گردیدند و در نهایت هیئت داوران به همراه شفیع آقامحمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هاشم میرزاخانی برای اهدای جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره روی صحنه رفتند.

در این بخش هیئت داوران افراد و آثار زیر را شایسته دریافت جایزه دانست و جوایز به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین پژوهش مستند بلند به ارد عطارپور برای فیلم خلیج فارس

دیپلم افتخار بهترین تدوین مستند بلند به بهمن کیارستمی و پیمان خاکسار برای اپیزود هاملت در فیلم کهریزک 4 نگاه

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری بلند مستند به محمد لطفیان برای فیلم وقتی ابرها پایین می آیند

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مانی حقیقی برای فیلم مهرجویی کارنامه 40 ساله

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فتح الله امیری برای فیلم در جستجوی پلنگ ایرانی

جایزه ویژه هیئت داوران به حبیب احمدزاده برای فیلم بهترین مجسمه دنیا

فتح الله امیری هنگام دریافت جایزه اش در جملاتی گفت: این فیلم حاصل تلاش 6 ساله تیمی بود که عاشق حیات وحش و محیط زیست بودند. من سپاسگذارم که هیئت محترم داوران این فیلم را دیدند که باعث حفظ پلنگ ایرانی می شود.

بعد از اهدای جوایز شفیع آقامحمدیان پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: من از اصحاب رسانه گلایه زیادی دارم. در سی امین جشنواره فیلم فجر محیطی فراهم شد تا این دوستان فیلم های مستند را ببیند و در مورد آن ها بنویسند اما در اینجا از شما سوأل می کنم که چند نفر رفته اند این فیلم ها را دیده اند و چند نفر روی آنها نقد نوشته اند؟ هدف ما تنها فرهنگ سازی برای فیلم های مستند است و دوستان رسانه ای باید کمک کنند تا فضایی فراهم شود که این محجوریت از سینمای مستند برداشته شود.

یکتا نصردر ادامه این مراسم پوستین دوز مدیر عامل شرکت ساپیا به عنوان اصلی ترین حامی مالی این دوره از جشنواره روی صحنه رفت و در جملاتی گفت:

سایپا به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی و صنعتی افتخار دارد که برای دومین سال پیاپی به عنوان خادمی کوچک در کنار سینماگران باشد. هنر باعث تعادل روح انسان می شود و هنر و هنرمند به عنوان میراث ارزشمند برای ما حساب می شوند.

سپس اسامی هیئت انتخاب و هیئت داوران بخش نگاه نو (مساقه فیلم های اول) اعلام گردید و از داوران این قسمت متشکل از حبیب احمدزاده، بهمن حبشی، مسعود رایگان، رسول صدرعاملی و مسعود فراستی دعوت شد تا برای اهدای جوایز برگزیدگان روی صحنه بروند.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

لوح تقدیر بهترین دستاورد فنی و هنری به روانبخش صادقی برای فیلم فیلادلفی

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری به امیر محمد و کیوان شادان فر برای فیلم تهران 1500

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به مهناز افشار برای فیلم برف روی کاج ها

لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد به ناصر گیتی جاه برای فیلم خوابم می آد

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سعید راد برای فیلم گیرنده

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به اکبر روح و مهرداد غفار زاده برای فیلم گیرنده

لوح تقدیر بهترین کارگردانی به مانلی شجاعی فرد برای فیلم میگرن

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا عطاران برای فیلم خوابم می آد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای فیلم گیرنده

در این بخش بعد از اهدای جوایز برخی از برگزیدگان خطاب به حاضران جملاتی را ابراز داشتند. مهناز افشار در جملاتی گفت: من دیپلم افتخار را برای برف روی کاج ها و کارگردانی پیمان معادی می دانم. پیمان می دانم که چقدر زحمت کشیدی. در نهایت امیدوارم در این سینما اگر سلیقه ها یکی نیست حداقل بتوانیم با هم کار کنیم و در کنار هم به یکدیگر احترام بگذاریم.

ناصر گیتی جاه نیز در جملانی گفت: من از داوران جشنواره تشکر می کنم که بعد از 60 سال مرا قابل دانستند و به من جایزه دادند.

رضا عطاران نیز در جملاتی گفت: من از همه تشکر می کنم و به همه خسته نباشید می گویم و دوست داشتم فیلم بی خود و بی جهت مورد توجه داورا قرار می گرفت که نشد اما در نهایت برای خودم خوشحالم!

سپس مجری مراسم اعلام نمود که به تمامی کسانی که در این دره سیمرغ بلورین دریافت کرده اند یک دستگاه خودروی تیبا و به تمامی کسانی که دیپلم افتخار دریافت نموده اند یک دستگاه خودروی پراید تحویل داده خواهد شد.

در ادامه این مراسم سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و در جملاتی گفت:

زین پس باید عبارت مغزمزد را به جای دستمزد در سینمای ایران به کار برد. سینمای ایران از بعد فضا هیچ کم و کسری ندارد اما برای این نظام شالوده و اساس یک فیلم مورد نیاز است و فیلمنامه به عنوان اساسی ترین پایه یک فیلم از اهمیت مهمی برخوردار است. امیدوارم به این بخش در سینمای ایران توجه ویژه ای شود. اگر فیلمی شایسته است باید مورد توجه قرار بگیرد و از جوانان حمایت شود.

سپس نوبت به اجرای مراسم موسیقی رسید و بعد از آن داوران بخش سودای سیمرغ به همراه سیداحمد میرعلایی برای اهدای جوایز برگزیدگان این بخش از جشنواره روی صحنه رفتند.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

دیپلم افتخار بهترین فیلم به فیلم روزهای زندگی به تهیه کنندگی سعید سعدی

دیپلم افتخار بهترین فیلم به فیلم ضد گلوله به تهیه کنندگی رضا رخشانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به پرویز شیخ طادی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به مصطفی کیایی برای فیلم ضد گلوله

 سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به علی مصفا برای فیلمنامه پله آخر

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن  به حسین علیزاده برای فیلم ملکه

دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به به ناصر چشم آذر برای فیلم گشت ارشاد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن  به هنگامه قاضیانی برای فیلم روزهای زندگی

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به بهناز جعفری برای فیلم تلفن همراه رییس جمهور

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به یکتا ناصربرای فیلم یکی می خواد باهات حرف بزنه

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد  به فرهاد اصلانی برای فیلم های خرس و زندگی خصوصی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد به اکبر عبدی برای فیلم خوابم میاد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به امیر کریمی برای روزهای زندگی

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به حسن پویا برای فیلم راه بهشت

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به هایده صفی یاری برای فیلم نارنجی پوش

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به عباس صالحی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به عباس بلوندی برای فیلم ملکه

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ساسان نخعی برای فیلم بوسیدن روی ماه

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به محمدرضا دلپاک برای فیلم خرس

دیپلم افتخار بهترین صداگذاری به فرامرز ابوالصدق برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه رایانه ای  به کامران و امیر سحرخیز برای فیلم سلام بر فرشتگان

دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه رایانه ای  به حسین ایزدی برای فیلم ملکه

جایزه ویژه هیئت داوران به داریوش مهرجویی برای فیلم نارنجی پوش

سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده تماشاگران در بخش بین الملل به سید ابوالقاسم حسینی برای فیلم ملکه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده تماشاگران در بخش سینمای ایران به سیدجمال ساداتیان و پیمان معادی برای فیلم برف روی کاج ها

کبر عبدیبرخی از برگزیدگان بعد از دریافت جایزه خود پشت تریبون رفتند و سخنانی گفتند. یکتا ناصر در جملاتی گفت: ای کاش در این جمع هیئت داوران یک خانم هم بود تا من می توانستم با او دست بدهم! من نمی دانم در این جا باید از چه کسی تشکر کنم؟

اکبر عبدی نیز بعد از دریافت جایزه اش پشت تریبون رفت و گفت: جایزه برای من خیلی دیر شده است. من الآن مثل بابایی هستم که بچه ای کوچک دارد و آن بچه زنگوله پای تابوت اوست. حق این بود که این جایزه را من سر فیلم ای ایران می گرفتم. برای فیلم بهترین و فهیم ترین کارگردان سینمای ایران یعنی ناصر تقوایی! من باید این جایزه را برای فیلم آدم برفی می گرفتم که اصلاً به مسابقه نرفت. داوران باید این جایزه را برای فیلم هنرپیشه به من می دادند که در آن زمان آن را برای یک فیلم الکی به نام بندرمه آلود به استاد قریبیان دادند که ای کاش حداقل برای یکی از فیلم های خوب قریبیان این جایزه را به او می دادند. گرفتن جایزه در جوانی خوب است و نه در پیری!

اکبر عبدی افزود: حالا که ما در این فیلم پیرزن را بازی کرده ایم این جایزه را به ما داده اند به زودی هم قرار است در فیلم استاد جیرانی یک دوجنسیتی را بازی کنم، ببینم برای آن چه خواهند کرد؟ رضا عطاران علیرغم میل تهیه کننده «جیگر کرد» و این فیلم را ساخت. من یاد مادرم می افتم که النگوهایش را فروخت و مرا به کلاس تئاتر فرستاد...

عبدی در پایان خطاب به یکتا ناصر گفت: خانم ناصر شما ناراحت نباش من جای شما همه انرزی ام را این بالا تخلیه کرده ام.

 

و اما برخی حواشی این مراسم:

 

-طی اقدامی عجیب و تأامل برانگیز که برای اغلب هنرمندان و اصحاب رسانه جای سوأل داشت مسئولین برگزاری جشنواره به تمامی خبرنگاران و هنرمندان اعلام کرده بودند که ساعت 16 در هتل لاله تهران گرد هم بیایند تا کارت های ورود آن ها به تالار وحدت در آن مکان میان شان توزیع شود و همگی یکجا و سوار بر اتوبوس های از پیش تدارک دیده شده به سمت تالار وحدت حرکت کنند. بسیاری از هنرمندان در این مراسم حاضر نشدند و همچنین برخی از خبرنگاران از وجود چنین مراسمی انتقاد کردند  گفند که روابط عمومی می توانست از قبل کارت هایمان را در اختیارمان قرار دهد.

-کثرت جمعیت قبل از آغاز مراسم در محوطه خارجی تالار وحدت بیداد می کرد. نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی با چند جرثقال خیابان های منتهی به تالار وحدت را بسته بود اما با این حال سیل جمعیت پشت درب های تالار وحدت ایستاده بودند تا شاید هنرمندان را از نزدیک ببینند و احیاناً بتوانند از آن ها عکس و امضای یادگاری بگیرند.

-بر خلاف اغلب مراسم های این چنینی این مراسم تنها با دقایقی تأخیر آغاز شد.

-در ابتدای این مراسم و بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ناگهان زنی از بالکن طبقه دوم فریاد کشید و گفت: به دبیر جشنواره بگویید بیاید جواب کسانی را بدهد که با کارت آمده اند اما جا ندارند که بنشینند چرا ما را علاف کرده اید؟ اعتراض بلند این زن با واکنش های متفاوتی روبرو شد. با توجه به ظرفیت محدود تالار وحدت (750 نفر) برآورد گردیده بود که بیش از 2000 نفر در این سالن حاضر شده اند که این کثرت جمعیت برخی را به انتقاد از روند ناصحیح روابط عمومی جشنواره واداشت این افراد اعتقاد داشتند سالن اجلاس سران و یا برج میلاد بهترین مکان برای اجرای این مراسم بوده است!

-بیشترین تشویق ها در این میان نثار اکبر عبدی کمدین یکتا و محبوب سینمای ایران شد و همه حاضران به احترام وی از جایشان برخواستند و در دقایق متمادی او را مورد تشویق خود قرار دادند. این ابراز احساسات صمیمانه مردم باعث شد تا اکبر عبدی به گریه بیفتد.

-بسیاری از هنرمندان هنگام دریافت جایزه شان به اشاراتی کنایه وار نسبت به انحلال «خانه سینما» اعتراض می کردند. یکی از خبرنگاران یکی از خبرگزاری ها که گویا اطلاع کاملی راجع به همه قضایا داشت به دوست اش می گفت: به همه هنرمندان تذکر داده شده تا به صورت مستقیم اسمی از «خانه سینما» نیاورند.

-جریان دستشویی رفتن فریدون جیرانی وسط برنامه زنده «هفت» هنوز هم خبرساز بود. گویا این خبر آن چنان برای اهالی رسانه داغ و مطبوع است که هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. بسیاری بر این باور هستند که جیرانی از آن شب به بعد مورد توبیخ و بازخواست قرار گرفته است.

-در این مراسم هم مانند سایر مراسم های مشابه تنها کمتر از 10 درصد جمعیت حاضر در مراسم را هنرمندان و اصحاب رسانه تشکلی می دادند و بقیه افراد تنها خانواده های مسئولین و سینمدوستانی بودند که کوچک ترین ربطی به این سینما نداشتند و بعضاً با کودکان پر سر و صدای خود در این مراسم حاضر شده بودند.

-توزیع غذای مهمانان بر خلاف مراسم افتتاحیه به بدترین شکل ممکن انجام شد. کثرت جمعیت و دیر رسیدن غذا و توزیع ناعادلانه آن باعث شد پای نیروی انتظامی نیز به وسط ماجرا کشیده شود تا مردم را آرام نماید. بسیاری این رفتار را برای اهالی فرهنگ و هنر ناشایست خواندند.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر-1

عکس های الهام عبدلی از اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر-2

عکس های الهام عبدلی از اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر-3

عکس های الهام عبدلی از اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر-4

 

در همین رابطه بخوانید

گزارش آنلاین و لحظه به لحظه از برگزیدگان سی امین جشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1390/11/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.