پرده سینما

هایده صفی یاری: اصغر فرهادی سر تدوین «جدایی نادر از سیمین» همیشه در استودیو حضور داشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الهام نداف

 گفت و گو با هایده صفی یاری برنده سیمرغ جشنواره سی‌ام 

هایده صفی‌یاری تدوینگر سینما، معتقد است که موفقیت امروزش را مرهون شانس و اقبال در سینمای ایران است.

هایده صفی یاریهایده صفی‌یاری پرکارترین تدوینگر جشنواره سی‌ام فیلم فجر است. او به خاطر تدوین فیلم نارنجی‌پوش موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره سی‌ام شد. صفی یاری بعد از گرفتن دیپلم تدوین از مدرسه عالی سینما و تلویزیون، فعالیت‌ هنری‌اش را از سال 68 و با صداگذاری فیلم دخترک کنار مرداب آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین سیمرغ بلورین جشنواره سی‌ام اولین جایزه سینمایی صفی‌یاری نیست، اما برای اولین بار است که او با داریوش مهرجویی همکاری کرده است.او در خصوص نحوه و چگونگی همکاری با داریوش مهرجویی، می‌گوید: «این همکاری آرزوی هر تدوینگری بود. یک روز آقای مهرجویی به من پیشنهاد این کار را داد و من هم با کمال میل پذیرفتم. البته شیوه او نسبت به دیگر فیلمسازان متفاوت بود و اساسا هر فیلمسازی شیوه خودش را در تدوین دارد.»

وی ادامه می‌دهد: تدوین نارنجی‌ پوش همزمان با فیلمبرداری انجام می‌شد. به محض اینکه آقای مهرجویی اولین راش‌ها را گرفت، در اختیار من قرار داد و همزمان با فیلمبرداری کار تدوین را به صورت موازی انجام دادم. آقای مهرجویی هم در نهایت مجموع مونتاژها را می‌دید و در مورد کار نظر می‌داد. گاهی به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانست در استودیو حضور داشته باشد و من دی وی دی کار را برایش می‌فرستادم. زمانی که تصویربرداری فیلم به پایان رسید، آقای مهرجویی فرصت حضور دائمی نداشت اما بعد از آن، هر روز در استودیو حاضر بود.»

صفی‌یاری تا امروز تدوین 28 فیلم سینمایی را عهده‌دار بوده و تجربه خوبی در این عرصه به دست آورده است. وی درباره تدوین همزمان با فیلمبرداری فیلم نارنجی پوش، عنوان می‌کند: «این کار برای من راحت بود چرا که فیلمنامه را خوانده بودم. بعضی از تدوینگران با این شیوه مشکل دارند اما پذیرایی ساده مانی حقیقی هم که در کردستان فیلمبرداری می‌شد به همین شیوه تدوین شد. ماحصل کار را برای حقیقی می‌فرستادم و او نظراتش را می‌گفت.»

هایده صفی یاریتدوینگر فیلم چهارشنبه سوری همچنین می‌افزاید: «از آنجایی که فیلمنامه فیلم‌هایی که قرار است تدوین کنم، می‌خوانم مشکلی با این شیوه تدوین ندارم. البته این شیوه ایرادش این است که سکانس ها را به ترتیب تدوین نمی کنید و تداوم حسی مشکل خواهد شد.و حسن اش اینکه دیدن تصاویر تدوین شده به کارگردان شاید ایده هایی برای دکوپاژ و میزانسن باقی بگذارد.»

 این تدوینگر همکاری با کارگردان‌هایی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، خسرو سینایی، عزیز‌الله حمیدنژاد، مانی حقیقی و اصغر فرهادی را در کارنامه کاری خود دارد. وی با اشاره به کارگردان‌های خوش نام سینما و شیوه کارشان، توضیح می‌دهد:« اصغر فرهادی سر تدوین جدایی نادر از سیمین همیشه در استودیو حضور داشت و همفکری های خوبی داشتیم. قبل از شروع تدوین هم فیلمنامه را خوانده بودم و این نوع شیوه او به تداوم حسی‌ام کمک می‌کرد. او اینطور کار می‌کرد اما همه کارگردان‌ها به لحاظ حضور در استودیو و شیوه کاری مثل هم عمل نمی‌کنند.»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره سی‌ام پنجمین سیمرغ هایده صفی‌یاری است. او پیش از این نیز برای تدوین فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز، چهارشنبه سوری و جدایی نادر از سیمین موفق به دریافت سیمرغ از دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر شده است. وی با اشاره به کارنامه کاری و موفقیت‌هایش در عرصه سینما و تدوین، بیان می‌کند: «همیشه فکر می‌کنم بخت و اقبال با من یار بوده که توانستم با کارگردان‌های معتبر سینمای ایران همکاری کنم. یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های من این بود که اولین تجربه مستقل تدوین را با فیلم آژانس شیشه‌ای آغاز کردم. مطمئناً این اتفاق برای خیلی‌ها رخ نمی‌دهد. اما خوشبختانه در این سال‌ها جوانانی چون شیما منفرد به عرصه تدوین پا گذاشته‌اند که کارشان آدم را به وجد می‌آورد.»

صفی‌یاری در ادامه می‌افزاید: «تا زمانی که با کاری ارتباط برقرار نکنم نمی‌توانم آن را تدوین کنم. مثلاً حس و حال فیلم بوسیدن روی ماه و حال و روز آن دو مادر را به خوبی درک می‌کردم چون از نزدیک دیده بودم و به همین دلیل با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردم. بر خلاف تعداد فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر داشتم، پر کار نیستم و سالی سه فیلم سینمایی تدوین می‌کنم. اما در جشنواره امسال چند فیلم داشتم که مربوط به سال 90 نبود و به همین دلیل تعداد فیلم‌های کارنامه کاری‌ام در سال 90 بیشتر از همیشه است.»

صفی‌یاری در پایان با تاکید بر حضور فعال خانم‌ها در میان عوامل فنی سینما، خاطرنشان می‌کند: «خانم‌هایی که میان عوامل فنی سینما حضور داشته باشند کم هستند. خوشحالم که من یکی از این افراد هستم. البته خانم مهاجر و مفخم هم از عوامل فنی موفق سینمای ایران هستند. همه فیلم‌هایی که در جشنواره فجر امسال حضور داشتند و من کار کرده بودم، از فیلم‌های خوب و شریف سینمای ایران هستند. حتی اگر نامزد دریافت جایزه نشده باشند.»

 


 تاريخ ارسال: 1390/11/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ardavan:

درود بر زنان سینماگر ایرانی‌ که به حرفه خود تشخّص میدهند و باعث رشدش میشوند

1+0-

جمعه 19 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.