پرده سینما

ناگفته‌های فرج حیدری از ایرج قادری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرج حیدری: چهار پنج روز قبل متوجه شدم که خانم تهمینه دو قطعه زمین در بهشت بی بی سکینه کرج برای خودش و ایرج خریده است. فهمیدم او با تمام عشقی که به ایرج داشته خواسته که پس از این 42 سال زندگی، باز هم کنار او باشد. چند روز است که می‌خواهم نزد ایشان بروم و بابت آن دلشکستگی‌ام عذرخواهی کنم چرا که او حقیقتاً حق بیشتری نسبت به ما داشت.

 

فرج حیدری فیلمبردار شبکه و از دوستان قدیمی و نزدیک ایرج قادری درباره آخرین همکاری‌اش با او گفت: ایرج، عاشق دوربین و صحنه بود. در هنگام ساخت شبکه، بدن او داشت از داخل متلاشی می‌شد اما عشق به دوربین، سر پا نگهش داشت تا این فیلم را بسازد به همین دلیل از همه مردم می‌خواهم که آخرین اثر ایرج را مشاهده کنند.

فیلمبردار فیلم سینمایی شبکه در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره این فیلم اظهار کرد: ما پس از کشمکش‌هایی بر سر قصه و ... شبکه را شروع کردیم. آن زمان ایرج خیلی مریض بود، اما وقتی سر کار می‌آمد بسیار سرحال می‌شد.

وی یادآور شد: ایرج، عاشق دوربین و صحنه بود. دوربین و صحنه به او عشقی می‌داد که می‌توانست سرپاه نگهش دارد. من هم عاشق کارم هستم اما ایرج عاشق‌تر بود. من می‌دیدم که او هنگام فیلمبرداری چقدر مریض است اما دوربین به او انرژی می‌داد و می‌توانست با قدرت کارش را دنبال کند.

فرج حیدری که از دوستان نزدیک ایرج قادری بوده، در پاسخ به این سوال که «آیا آقای قادری با توجه به بیماری‌‌شان، از کسی برای ساخت شبکه کمک می‌گرفت؟» بیان کرد: خیر! ایرج نیاز به کمک کسی نداشت. همیشه سر فیلم‌هایش من بودم و او. همیشه دو نفری راجع به کار بحث می‌کردیم و هر کس که او را می‌شناسد می‌داند که ایرج قادری نیاز به مشاوره کسی نداشت.

وی توضیح داد: آن زمان که ما کار می‌کردیم، بدن او داشت از داخل متلاشی می‌شد. یادم می‌آید در پلانی که خودش جلوی دوربین داشت از پله‌های دادگاه پایین می‌آمد، نزدیک بود چند دفعه با سر زمین بخورد، اما بلافاصله می‌ایستاد و وانمود می‌کرد که پایش سر خورده تا گروه نگران نشده و از انرژی بچه‌ها کم نشود.

 

12 روز مانده به فوت ایرج، با هم درباره فیلمنامه بعدی صحبت می‌کردیم

 

فرج حیدری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به بیماری ایرج قادری ادامه داد: متأسف هستم که دکتر ابتدایی او، بیماری‌اش را تشخیص نداد. اواخر سال 87، من و ایرج نزد دکتر رفتیم که دکتر گفت: «هیچ چیزی نیست» اما یک سال بعد معلوم شد که همان هیچی در حال نابود کردن او از درون است. پس از آن پزشک اش را عوض کردیم و فهمیدیم یک سال دیر کردیم و...

این فیلمبردار سینما در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «آیا ایرج قادری در روزهای پایانی عمرش درباره اکران شبکه صحبتی کرده بود یا خیر؟»؛ عنوان کرد: ایرج، خیلی دوست داشت که شبکه اکران شود و بازخورد آن را از سوی مردم ببیند. با تمام اینکه بدن ایرج داشت از درون متلاشی می‌شد، او اصلاً فکر مردن نبود. حتی پس از ساخت شبکه ما چندین سناریوی دیگر را هم با هم خواندیم تا درباره ساختن آنها صحبت کنیم.

فرج حیدری سپس با یادآوری خاطره‌ی روزهای آخر زندگی ایرج قادری، گفت: 12 روز قبل از آنکه ایرج فوت کند به خانه‌اش رفتم. با تمهیداتی بالاخره توانستم از خواب بیدارش کنم و چند دقیقه طول کشید تا من را شناخت. به او گفتم: «ایرج؛ قصه خوبی پیدا کردم. کی می‌تونی بیای که راجع بهش صحبت کنیم؟»؛ او هم با دست نشان داد «دو روز دیگر»! از آن روز بود که از همسرش خواستم دیگر من را به خانه ایرج راه ندهد، چون نمی‌توانستم چنین وضعیتی را برای یکی از بهترین دوستانم تحمل کنم.

وی با اشاره به اینکه در 90 درصد از فیلم‌‌های ایرج قادری در کنار او بوده است، بیان کرد: ایرج، برجستگی‌ها و رفاقت‌های بسیاری داشت. من بیش از دو میلیون خاطره از او دارم اما بهترین اش قوت قلب و انرژی بود که ایرج در هنگام حضور در پشت و روبروی دوربین داشت. او انرژی خود را به همه بچه‌های گروه، از آبدارچی گرفته تا افرادی که اولین بار جلوی دوربینش می‌ایستادند، منتقل و در عین حال شخصیت کاریزماتیکش را هم حفظ می‌کرد. همین خصوصیت او باعث شده بود هرکس که با ایرج قادری کار می‌کرد، عاشقانه دوستش داشته باشد.

فرج حیدری، فیلمبردار شبکه و از نزدیکترین دوستان او در پایان سخنان اش در این بخش، با درخواست از مردم برای دیدن آخرین هنرمندی ایرج قادری گفت: ایرج، شبکه را با تمام بیماری‌اش،‌ خوب ساخته و فقط مانده که مردم آن را بپسندند. از همه مردم خواهش می‌کنم که شبکه را به عنوان آخرین اثر ایرج قادری ببینند، چون او با عشق فیلم می‌ساخت و آن را برای مردم به نمایش می‌گذاشت.

 

دلیل خاکسپاری ایرج قادری در بی‌بی سکینه کرج از زبان فرج حیدری

 

فرج حیدری در بخش دیگری از گفت وگو به ماجرای تشییع محدود و همچنین خاکسپاری ایرج قادری در آرامگاه بی بی سکینه کرج اشاره کرد و درباره آن گفت: من و همکارانم و بسیاری از مردم فکر می‌کردیم که ایرج نباید اینگونه تشییع می‌شد. ما و مردم حق خود می‌دانستیم که به نحو شایسته‌ای ایشان را تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کنیم.

وی ادامه داد: این چند روزه خیلی پیگیر بودم که متوجه دلیل اینگونه تشییع و خاکسپاری ایشان در کرج باشیم و چرا خانم تهمینه ـ همسر ایرج قادری ـ اینگونه عمل کرد. این را باید بگویم که من، ایرج و خانم تهمینه را مدت‌هاست که می‌‌شناسم و می‌بینم که همسرش چگونه در طول این 42 سال از ایرج نگهداری می‌کرد.

فرج حیدری در پایان با بیان اینکه اکنون از آن دل‌شکستگی که داشتم پشیمان هستم، تصریح کرد: چهار پنج روز قبل متوجه شدم که خانم تهمینه دو قطعه زمین در بهشت بی بی سکینه کرج برای خودش و ایرج خریده است. فهمیدم او با تمام عشقی که به ایرج داشته خواسته که پس از این 42 سال زندگی، باز هم کنار او باشد. چند روز است که می‌خواهم نزد ایشان بروم و بابت آن دلشکستگی‌ام عذرخواهی کنم چرا که او حقیقتاً حق بیشتری نسبت به ما داشت.

 

در همین رابطه بخوانید

انتقاد فرزند ایرج قادری از نامادری اش: این خاکسپاری در شأن پدرم نبود

دلیل خاکسپاری زودهنگام ایرج قادری از زبان همسرش

ناگفته های فرج حیدری از ایرج قادری


 تاريخ ارسال: 1391/2/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمدرضا كلانتر:

تهمينه مي خواست كنار ايرج قادري باشد ؟ هيچ مشكلي نبود ، مي سپرد بعد از 120 سال او را در مزار همسرش بگذارند . همان طور كه در همان قطعه هنرمندان ، محمد علي فردين و برادرش در يك مزار هستند و نيز پروين سليماني و پسرش . تشييع جنازه و به خاك سپاري هيچ هنرمندي به آن شكل پذيرفتني نيست و حرف هايي هم كه مي زنند مبني بر اين كه نمي خواسته اند مردم اذيت شوند و اين جور چيزها همه توجيه يك كار غلط است . حتي خود هنرمندان هم نبايد وصيت كنند كه مراسمشان بي سر و صدا برگزار شود - آن گونه كه حميده خير آبادي خواسته بود - چون هنرمند فقط متعلق به خودش و خانواده اش نيست .

0+0-

يكشنبه 31 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.