پرده سینما

تردید در عملکرد هیئت انتخاب جشنواره فیلم های ویدوئویی تهران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-هیئت انتخابی که در 15‌روز 496 فیلم دید!

-محاسبه ریاضی مدت‌زمان تماشای فیلم

-هیئت انتخاب جشنواره فیلم‌های ویدیویی تهران با احتساب 24 ساعت فیلم دیدن در طول 15 روز باز هم 9 روز کم می‌آورد و نمی‌تواند 496 فیلم را در طول این مدت‌زمان ببیند!

 

لوگوی جشنواره فیلم های ویدئویی تهرانجشنواره‌ها با اهداف و چشم‌اندازهای مختلف طراحی و آغاز به کار می‌کنند اما این که چقدر می‌توانند به اهداف‌شان نایل آیند، امری است که باید شورای سیاستگذاری و مدیران برگزاری در آن دقت لازم را داشته باشند.

به گزارش فارس بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر آخرین دوره‌ای بود که بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ویدیویی» در آن برگزار شد و در همان زمان خبر برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های ویدیویی شنیده می‌شد. خبر برگزاری جشنواره مستقل و توجه بیشتر به این نوع از سینما برای فیلمسازانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، مسرت‌بخش بود و در اظهار نظرهای خود به توجه مدیران به فیلم‌های ویدیویی اظهار رضایت و خشنودی کردند.

برگزاری نخستین جشنواره فیلم‌های ویدیویی به موسسه رسانه‌های تصویری سپرده شد و دبیر این جشنواره در جلسات متعدد از برنامه‌های مختلف و بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ویدیویی تهران سخن گفت و در جای جای صحبت‌هایش نگاه تخصصی به این سینما را از اهمیت خاصی عنوان کرد. در جشنواره‌ها نگاه تخصصی را باید در انتخاب‌ها، داوری‌ها و قضاوت‌های جشنواره جست‌و‌جو کرد.

جشنواره فیلم‌‌های ویدئویی تهران بخش‌های مختلف دارد و هیئت داروان متعددی بخش‌های آن را داوری می‌کنند. به تازگی خبر راهیابی 49 فیلم منتخب بخش مسابقه خاطره یاس‌ها (مسابقه ده‌ساله) به رسانه‌ها ارایه شد.

در بخش مسابقه «خاطره یاس‌ها» پنج نفر که تعدادی از آن‌ها مدیر هستند، فیلم‌های این بخش را برای حضور در رقابت انتخاب کردند.‌ هیئت انتخاب این بخش شامل بهمن حبشی‌، مهدی عظیمی‌میرآبادی، محمدرضا فرجی، محمود گبرلو و سید علی‌اکبر محمودی مهریزی، 496 فیلم‌ این بخش را که بالای 70 دقیقه مدت‌زمان دارند، در طول 10 تا 15 روز دیده و انتخاب کردند.

حال بد نیست یک حساب سرانگشتی داشته باشیم و حساب کنیم دوستان در طول روز چقدر فیلم دیدند.

مدت‌زمان کل فیلم‌ها (با احتساب زمان حداقل 70 دقیقه برای یک فیلم): 496 فیلم * 70 دقیقه = 34720 دقیقه

 

مدت‌زمان 15 روز بر حسب دقیقه: 15 روز * 24 ساعت * 60 دقیقه =  21600 دقیقه

 

با این حساب مشخص می‌شود اگر دوستان هیئت انتخاب کل 15 روز 24 ساعته فیلم دیده باشند، باز هم 13120 دقیقه یا به عبارتی 218 ساعت و یا به عبارت دیگر 9 روز کم می‌آورند.

حال چطور این فیلم‌ها دیده شده، خودشان بهتر می‌دانند.

 

اگر فرض کنیم هیئت انتخاب، برخی از فیلم‌ها را هم قبلا دیده باشند (که دلیل قانع‌کننده‌ای نیست) باز هم مشخص است که دوستان به شیوه جلو زدن فیلم‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس نام سازنده فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند.

اما نکته‌ای که بیشتر به ذهن متبادر می‌شود و به حقیقت نزدیک‌تر است این است که شاید به دلیل تعدد فیلم‌ها دوستان هیئت انتخاب تنها به اسامی کارگردانان و سابقه آن‌ها بسنده کرده و با دیدن فیلم یا خواندن خلاصه داستان فیلم را انتخاب نمودند.

در این جشنواره که نخستین جشنواره فیلم‌های ویدیویی به شمار می‌آید انتخاب، قضاوت و داوری فیلم‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در اولین دوره جشنواره نگاه تخصصی به آثار از اهمیت خاصی برخوردار است. از انتخاب آثار در این بخش که گذشت امیدواریم داوری‌ها به گونه‌‌ای صورت گیرد که تیم برگزارکننده این جشنواره به اهداف خود که همانا رسیدن به کیفیت مطلوب در آثار ویدیویی است، برسد.

 

جوابیه روابط عمومی جشنواره فیلم ویدیویی تهران

 

خبرگزاری فارس: روابط عمومی جشنواره فیلم ویدیویی تهران در پاسخ به یادداشت فارس نوشت: تمامی فیلم‌های این جشنواره در نهایت صحت و سلامت و به دور از هرگونه حب و بغض مورد بازبینی، قضاوت و انتخاب نهایی قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم ویدیویی تهران در پی درج یادداشتی در این خبرگزاری با عنوان «هیئت انتخابی که در 15‌روز 496 فیلم دید! + محاسبه ریاضی مدت‌زمان تماشای فیلم» ضمن تشکر از دقت، باریک‌بینی و حسن توجه خبرگزاری فارس توضیحی ارسال کرد.

 

 

 

متن کامل این جوابیه که به امضای «مسعود احمدیان» مدیر اجرایی جشنواره رسیده، به شرح زیر است:

 

 

 

جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران در نهایت افتخار و در راستای اعتلای هرچه بیشتر ارزش‌های محتوایی و تکنیکی آثار ویدیویی، اقدام به برگزاری این رویداد فرهنگی نموده است.

 

 

 

با تشکیل شورای سیاست‌گذاری در اواخر بهمن‌ماه سال 90 و تبیین و ابلاغ نقطه نظرات خویش، ستاد اجرایی مقدمات برپایی منظم این رخداد را که آرزوی بسیاری از فیلمسازان ایران اسلامی بود فراهم آورد.

 

 

 

با اعلام مقررات و فراخوان رسمی در 27 فروردین‌ماه سال 91 و تعیین بخش‌های مختلف علی‌رغم پیش‌بینی‌های لازم سازمان جشنواره با استقبال بی‌نظیری از سوی فیلمسازان، در خصوص ارسال آثار ساخته شده مواجه گردید که این امر شوق و اشتیاق مضاعفی را در برگزار‌کنندگان، مبنی بر رایزنی با شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی و دعوت از ‌ایشان برای حضور در کمیته‌های انتخاب و داوری برانگیخت.

 

 

 

با اتکاء به تمامی مستندات موجود و دعوتی که از عزیزان هیئت انتخاب صورت پذیرفت، بدیهی است که اعضای محترم در فرصتی مغتنم و مکفی تمامی کارهای متقاضی را با عنایت به رویکردهای خاص هر کدام مورد بازبینی خویش قرار دادند.

 

 

 

سازمان جشنواره ضمن قدردانی مجدد از زحمات و مساعی اعضای محترم هیئت انتخاب و ابراز صمیمانه‌ترین درودهای خویش به تمامی فیلمسازان ویدیویی متقاضی، بار دیگر موکداً اعلام می‌دارد که تمامی فیلم‌ها در نهایت صحت و سلامت و به دور از هرگونه حب و بغض مورد بازبینی، قضاوت و انتخاب نهایی قرار گرفته‌اند.

 

 

 

اعتماد و اطمینان سازندگان آثار، افتخاری مباهات‌برانگیز است که سازمان جشنواره بسیار‌ آن را مغتنم می‌دارد و ارج می‌نهد.

 

 

 

شایسته است اشاره نماییم که آغاز به کار هیئت انتخاب از اوائل اردیبهشت‌ماه و همزمان با اولین سری از آثار دریافتی بوده است. ستاد جشنواره با ملاحظه استقبال گسترده تهیه‌کنندگان و فیلمسازان محترم و در راستای ایجاد شرایط درست و همراه با آرامش برای ارزیابی و انتخاب فیلم‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا این آثار در بازه زمانی مناسب و مکفی دیده شوند و مدت زمان بازبینی بیش از 40 روز به طول انجامید.

 

 

 

ضمناً، زمان معرفی اعضای هیئت انتخاب به رسانه‌ها به معنای آغاز به کار این هیئت نیست و ستاد جشنواره، برای حفظ آرامش و تمرکز هیئت انتخاب، اسامی این عزیزان را بعدا معرفی نموده است.

 

 

 

 

 

توضیح فارس:

 

 

 

خبرگزاری فارس ضمن تشکر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره فیلم ویدیویی تهران به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند: مدت‌زمان بازبینی فیلم‌های این جشنواره 15 روز بوده (نه 40 روز) و این موضوع از سوی دو تن از اعضای هیئت انتخاب 5 نفره جشنواره تایید شده و فایل صوتی آن نیز موجود می‌باشد و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

 

ضمن اینکه بر فرض اینکه مدت‌زمان انتخاب آثار 40 روز طول کشیده باشد، باز هم با یک حساب سرانگشتی (به فرض مدت‌زمان حداقل 70 دقیقه برای هر فیلم که البته اکثر فیلم‌های ویدیویی مدت‌زمان 90 دقیقه دارند) باز هم به این نتیجه می‌رسیم که دوستان هیئت انتخاب می‌بایست روزانه 14.5 ساعت فیلم ببیند که با حساب مشغولیت‌های مدیریتی اعضای هیئت انتخاب و بر فرض اینکه هیچ وقتی برای کارهای دیگر نگذارند، این موضوع تقریبا غیر منطقی به نظر می‌رسد.

 

امید است برگزارکنندگان این جشنواره در گام نخست به جای هیاهوهای تبلیغاتی و ارائه بیلان‌‌های کاری، کمی هم به کیفیت فکر کنند تا خشت جشنواره در ابتدای راه درست بنا نهاده شود.


 تاريخ ارسال: 1391/3/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.