پرده سینما

ورود آقایان ممنوع نیست! حاشیه‌های پخش فوتبال در سینماها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-معاون اجتماعی نیروی انتظامی:  «فوتبال بازی هیجانی است و فردی در هنگام تماشای این بازی حواسش جمع نیست... مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌های بدی انجام می‌دهند، آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور بیابند؟... این در شأن زنان نیست که با آقایان فوتبال نگاه کنند و زنان باید از نیروی انتظامی در این زمینه تشکر کنند.»

 

-مدیر سینما آزادی:ما خودمان از نمایش مسابقات یورو 2012 در سینماها انصراف داده و ترجیح می‌دهیم با ورود مجردها به محیطی که سال‌ها برای خانوادگی کردن آن زحمت کشیده‌ایم دوباره به سال‌های قبل بازنگردیم و محیط خانوادگی سینما را ناامن نکنیم».

 

-رییس موسسه تصویر شهر: «اگر قرار باشد فقط آقایان هنگام نمایش مسابقات فوتبال در سینماها حاضر شوند، ترجیح می‌دهیم این طرح را اجرا نکنیم.»

مسابقات یورو 2012سرانجام پس از بحث‌ها و خبرهای مختلف مبنی بر تقاضای سینماداران برای پخش فوتبال در سینما، مجوز پخش فوتبال با شرط عدم حضور بانوان در سالن‌ها صادر شد اما اغلب سینماداران در پی این شرط از نمایش بازی‌های جام ملت‌های اروپا انصراف دادند.

به گزارش ایسنا، از چند روز قبل، نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینماها توسط رسانه‌ها مطرح و مشخص شد که انجمن سینماداران در این رابطه، نامه‌ای را به اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال کرده است، این برای اولین بار نبود که قرار بود مسابقات فوتبال روی پرده‌های عریض سینماهای ایران به نمایش درآید.

در سال‌های قبل، مسابقات جام ملت‌های آسیا و مسابقات جام جهانی هم در برخی سینماها به نمایش درآمدند که البته نمایش مسابقات جام ملت‌های آسیا در سینماها پس از چند روز متوقف شد.

همان زمان، احمدی مقدم ـ فرمانده نیروی انتظامی ـ در پی توقف پخش فوتبال در سینماها گفته بود: «مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلاً‌ خوشایند نبود، بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد».

وی همچنین عنوان کرده بود: «سینماداران باید خود تمهیداتی را برای پخش فوتبال از سینماها اتخاذ می‌کردند تا شاهد بروز این مشکلات نباشیم که از آن جمله تقسیم‌بندی سینماها و اختصاص آن به زنان و مردان بود».

احمدی‌مقدم افزوده بود: «در کشورهای اروپایی مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شود و مردم مجبورند برای مشاهده مسابقات فوتبال به سینماها رفته و با پرداخت پول مسابقه را تماشا کنند؛ اما حال که در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود، نیازی به پخش آن از سینماها نیست».

البته پس از آن، مسابقات جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی دوباره مهمان سینماها شد و مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت، تا جایی که حتی «جرزینهو»، اسطوره دهه 70 فوتبال برزیل که آن زمان به ایران آمده بود، در سینما «پردیس ملت» شاهد حذف تیم کشورش در برابر هلند بود.

نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها، این نوید را می‌داد که اداره اماکن نیروی انتظامی بدون مشکل خاصی، مجوز مربوط به این کار را صادر خواهد کرد، موضوعی که سید علیرضا سجادپور ـ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ـ هم بر آن تاکید داشت.

سجادپور در همین زمینه به ایسنا گفته بود: «اخذ مجوز باید از سوی انجمن سینماداران انجام شود. البته کارشناسان ما نیز باید سینماهای مورد تأیید را جهت دریافت مجوز به اداره اماکن اعلام کنند ... این کار از سوی کارشناسان ما با هماهنگی‌ انجمن سینماداران انجام می‌شود و بعید می‌دانم که اداره اماکن مشکل خاصی در این زمینه داشته باشد؛ چرا که ما رابطه خوبی با نیروی انتظامی داریم و در موارد اخیری هم که مسابقاتی در سینماها به نمایش درآمد، هیچ مشکل خاصی ایجاد نشد».

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که معتقد بود، مشکل خاصی برای اخذ مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی برای نمایش فوتبال در سینماها وجود ندارد، درباره سخنان چند سال قبل فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید: «در هنگام مسابقات جام ملت‌های آسیا دل‌نگرانی‌هایی از سوی نیروی انتظامی مطرح شد که خوشبختانه هیچ مشکل خاصی هم به وجود نیامد و گزارش نشد. دو سال قبل هم دیدیم که مسابقات جام جهانی بدون هیچ‌ مشکل خاصی در سینماها به نمایش در آمد و هنرمندان و مسوولین بسیاری از این اقدام استقبال کردند ... نمایش مسابقات در سینماها هیجان‌ بسیار بالایی دارد که این هیجان در یک محیط سالم فرهنگی می‌تواند برای خانواده‌ها بسیار لذت‌بخش باشد».

اما طی دو، روز گذشته نامه محتوی شش شرط وزارت ارشاد برای نمایش مسابقات یورو 2012 و المپیک لندن به دست خبرنگار ایسنا رسید که طی آن اعلام شد، اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با نمایش مسابقات به صورت مشروط موافقت کرده است. در این نامه شروط شش‌گانه زیر برای موافقت وزارت ارشاد با نمایش مسابقات درسینماها مطرح شده بود: 1ـ هماهنگی و اخذ مجوز از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی 2ـ حضور مدیر سینما تا پایان پخش مسابقات در محل سینما 3ـ عدم تداخل با فیلم‌های سینمایی در حال نمایش 4ـ رعایت کامل شئونات اسلامی 5ـ سینماهای متقاضی می‌بایستی شرایط لازم جهت پخش همزمان را دارا باشند. 6ـ اعلام لیست سینماهای متقاضی 48 ساعت قبل از شروع مسابقات به این اداره کل

همانطور که در این نامه اشاره شده، اخذ مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی بر عهده انجمن سینماداران گذاشته شد که البته طبق مذاکرات صدور نامه و ... را اداره کل نظارت و ارزشیابی برعهده گرفت و پیگیر آن بود.

در ادامه، مشکل دیگری هم برای نمایش بازی‌های جام ملت‌های اروپا پیش روی سینماداران قرار گرفت، و آن چیزی نبود جز‌ «رضایت تلویزیون به عنوان خریدار حق پخش بازی‌های یورو 2012 در ایران».

سجادپور در این زمینه هم گفته بود: «یکی از شروط ما برای نمایش مسابقات در سینماها دریافت مجوز حق نمایش آنها از تلویزیون است. در مسابقاتی مانند یورو 2012 حق پخش بازی‌ها در ایران از سوی تلویزیون خریداری می‌شود. به همین دلیل سینماداران باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و البته اگر لازم باشد کارشناسان ما نیز به آنها کمک خواهند کرد».

البته طبق اطلاع ظهر دیروز ـ 20 خردادماه ـ نامه درخواست مجوز نمایش مسابقات در سینما از دفتر مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به شبکه سوم سیما ارسال شد و طبق مذاکرات شفاهی، شبکه سه مشکلی برای مجوز پخش ندارد.

سردار کارگر ـ معاون اجتماعی نیروی انتظامی ـ صبح امروز ( 21 خردادماه ) در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره این تصمیم ناجا مبنی بر عدم حضور بانوان در سینماها در هنگام پخش فوتبال گفت: «پلیس مستندسازی زیادی از حضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می‌پرداند، وضعیت مناسبی نیست.»

وی با تأکید بر اینکه اختلاط زنان و مردان باید رعایت شود، تصریح کرد: «فوتبال بازی هیجانی است و فردی در هنگام تماشای این بازی حواسش جمع نیست... مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌های بدی انجام می‌دهند، آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور بیابند؟».

معاون اجتماعی ناجا با تأکید بر اینکه وضعیت حضور زنان و مردان در سینماها برای تماشای بازی فوتبال مناسب نیست، گفته است که «این در شأن زنان نیست که با آقایان فوتبال نگاه کنند و زنان باید از نیروی انتظامی در این زمینه تشکر کنند.»

در این شرایط و بلافاصله پس از تصمیم نیروی انتظامی مبتنی بر ممنوعیت حضور بانوان برای نمایش فوتبال در سینماها، موسسه «تصویر شهر» که مسئولیت پردیس‌های سینمایی شهر تهران و سالن ایوان شمس را بر عهده دارد، ظهر امروز اعلام کرد که از نمایش مسابقات جام ملت‌های اروپا تنها برای آقایان صرف نظر کرده است.

منبتی در گفت‌‌وگو با ایسنا گفت: «اگر قرار باشد فقط آقایان هنگام نمایش «مسابقات فوتبال» در سینماها حاضر شوند، ترجیح می‌دهیم این طرح را اجرا نکنیم.»

رییس موسسه تصویر شهر درباره اعلام اداره کل اماکن عمومی مبنی بر حضور آقایان هنگام نمایش «مسابقات فوتبال» اظهار کرد: « هدف ما کار فرهنگی،‌ گسترش امنیت اخلاقی‌ و کشاندن خانواده‌ها به سینما‌ و در نهایت کمک به صنعت سینما بود.»

وی ادامه داد: « وقتی خانواده‌ها برای تماشای فوتبال به سالن‌های سینما می‌آیند شرم حضور خانم‌ها باعث می‌شود، احساسات و هیجان‌ها کنترل‌شده باشند مانند تجربه موفقی که در قبل داشتیم و حضور تنهای آقایان، فضایی را مانند استادیوم به وجود می آورد که در واقع منجر به نتیجه خوبی نخواهد شد.»

منبتی با بیان اینکه کار ما کاملاً کارشناسی شده و در راستای تخلیه هیجانات در کنار خانواده بود،‌اظهار کرد:«با توجه به وضعیت موجود ضمن عذرخواهی از خانواده‌ها از نمایش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در سینماهای متعلق به شهرداری انصراف می‌دهیم.»

اما علیرضا سجادپور ـ مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ـ از پاسخ اداره‌ی اماکن اظهار بی‌اطلاعی کرد و به ایسنا گفت:« هنوز جوابی به دست ما نرسیده است و با توجه به اینکه تلویزیون جواب مثبت داده است،فکر نمی‌کنم در جواب اداره اماکن هم مشکل خاصی باشد.»

سعیدی‌پور ـ مدیر سینما «آزادی» ـ هم به ایسنا گفت: «ما سال‌ها روی این موضوع کار کردیم که خانواده‌ها بتوانند در یک محیط کاملا سالم فرهنگی به سینماها بیایند و در کنار یکدیگر بدون شنیدن توهین فیلم ببینند... ما می‌خواستیم چنین فرآیندی را برای نمایش فوتبال‌ها در سینماها هم داشته باشیم تا خانواده‌ها با احساس امنیت بتوانند برای دیدن مسابقات به سینماها بیایند».

وی تاکید کرد: « تصور ما این بود که حضور بانوان و در واقع خانواده‌ها باعث تضمین امنیت اخلاقی سالن به هنگام نمایش فوتبال می‌شود... اگر نیروی انتظامی می‌خواهد تنها ورود آقایان به سالن سینما برای نمایش فوتبال را مجاز بداند، ما خودمان از نمایش مسابقات یورو 2012 در سینماها انصراف داده و ترجیح می‌دهیم با ورود مجردها به محیطی که سال‌ها برای خانوادگی کردن آن زحمت کشیده‌ایم دوباره به سال‌های قبل بازنگردیم و محیط خانوادگی سینما را ناامن نکنیم».


 تاريخ ارسال: 1391/3/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>میثم:

تصمیم درستی بوده دستشان درد نکند. بنظر منم اگر فوتبال در سینماها پخش میشد شأن خانمها راعایت نمیشد.

0+0-

دوشنبه 22 خرداد 1391



>>>هادی پور:

امان از دست ایرانی بودن ما !!!!!!!!!!!!!!!! واقعا" ما چه ربطی به فوتبال اروپا ی جهان خوار داریم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چرا همیشه دنبال چیزی باید باشیم که دست آخر یاد مرحوم حاتمی بیافتیم که ما هیچ چیزمان به هم نمی آید. ما از اهالی تقید به ریا هستیم که در خفا تفریح می کنیم و دود منقل مان همسایه ها را بوخوره می کند و... بیایید و به جوانی تان رحم کنید. آخر تجمع برای فوتبال که معنی ندارد تازه از کجا معلوم که دیگر جهان خواران از این گردهمایی شبه دار سوءاستفاده نکنند و امنیت را تشویش نکنند . انشاءلله که همه ی دوستان بروند توبه .

0+0-

دوشنبه 22 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.