پرده سینما

از سرنوشت «خانه سینما» تا حواشی این روزهای فوتبال و اکران به روایت شمقدری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-شمقدری: خانه سینما با آن ماهیت قبلی دیگر وجود خارجی ندارد

 

-شمقدری: صراحتاً می‌گویم که تعیین تکلیف اداره اماکن برای سینماها کاملاً غیر قانونی است و ما این رفتار را پیگیری خواهیم کرد.

 

جواد شمقدریجواد شمقدری ـ رئیس سازمان سینمایی کشور‌ ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوعات مطرح در جلسه شب گذشته ـ 23 خردادماه ـ شورای عالی سینما گفت: در این جلسه درباره خلاهای فرهنگی،‌ نیازهای آرمانی که سینما باید به آن برسد، اساسنامه مجموعه تشکل جایگزین خانه سینما،‌ برخورد با رفتارهای فراقانونی برخی نهادها و دیون معوق سینماداران صحبت شد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که جلسه شب گذشته، سومین جلسه شورای عالی سینما با حضور آقای رییس جمهور در سال جاری بود. برگزاری این تعداد جلسه با حضور ایشان و اهتمام آقای احمدی‌نژاد به موضوع سینما، نشان از تأثیر شگرف این حوزه و اهتمام ویژه ایشان به سینما و فرهنگ دارد. ضمن اینکه جلسات سال جاری ما، مصوبات بسیار خوبی داشته است که می‌تواند سینما را در موقعیتی پیش‌رو قرار دهد.

 

*** لزوم توجه به خلاء های فرهنگی در حوزه سینما ***

 

شمقدری در اولین بخش از گفت‌وگو ، به لزوم توجه به خلاءهای فرهنگی در حوزه سینما اشاره کرد و گفت: در جلسه شب گذشته، درباره خلاهای فرهنگی و نیازهای آرمانی که باید در حوزه فرهنگ و با زبان سینما مطرح شود، صحبت شد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه به این نکته اشاره شد که برای پر کردن این خلاهای فرهنگی به اتاق فکری نیاز است که با پیشنهاد آقای احمدی نژاد‌، مقرر شد این اتاق فکر، فعلا با حضور اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما تشکیل و جلسات مستمری را در سازمان سینمایی برگزار کند.

 

*** دخالت‌های فراقانونی اکران سینماها را دستخوش التهاب کرده ***

 

رییس سازمان سینمایی در ادامه بحث درباره رفتارهای فراقانونی در عرصه اکران و برخورد با سینماها را یکی دیگر از موضوعات مطرح در جلسه شب گذشته دانست و اظهار کرد: متأسفانه در چند ماه گذشته، شاهد برخی رفتارهای فراقانونی در عرصه اکران و برخورد با سینماها بوده‌ایم که این رفتارها خارج از چارچوب نظر سازمان سینمایی انجام شده است. همین دخالت‌های فراقانونی در این مدت، اکران سینماها را دستخوش التهاب کرده است. متأسفانه این نهادها اکنون هم به رفتارهای فراقانونی خود ادامه می‌دهند و گویی اتاق توطئه‌ای،‌ مدیریت این جریان را برعهده دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جلسه شب گذشته مقرر شد که آئین نامه‌ای برای حل این معضل تدوین شده و در شورای عالی سینما که مصوبات آن به منزله مصوبات هیات وزیران است تصویب شود. در این آئین نامه صراحتا اشاره می‌شود که سالن‌های سینما، کاملا تحت نظر و نظارت سازمان سینمایی کشور به فعالیت می‌پردازند و راسا اجازه نخواهند داشت، فیلمی که مجوزهای قانونی را دریافت کرده، از روی پرده پایین بکشند و یا با اکران شدن آن مخالفت کنند. جزئیات این آئین نامه در روزهای آینده نهایی شده و در رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

در ادامه این بخش، شمقدری در توضیح بیشتر سخنان اش به رفتارهای فراقانونی حوزه هنری در اکران نکردن فیلم‌های دارای مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در جلسه روز گذشته، به عدم حضور آقای خاموشی ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ـ به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما در جلسات این شورا اعتراض شد؛ چرا که ایشان می‌توانست حداقل با حضور در جلسات سال جاری شورا، پاسخگوی اقدامات حوزه هنری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات باشد.

شمقدری خاطر نشان کرد: متأسفانه گویا ایشان به دلیل اینکه نمی‌خواهند پاسخگوی اذهان عمومی و سینماگران درباره عملکرد حوزه هنری باشند، در جلسات شرکت نمی‌کنند درحالیکه سینماگران هم درباره عملکرد حوزه هنری در اکران، سوالاتی را از ایشان دارند و خواستار رفع برخی ابهامات هستند. به همین دلیل، نهایتا درخواست شد که برای جبران غیبت‌های ایشان از رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی برای حضور در جلسه آتی کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما رسما دعوت شود.

 

***‌ خانه سینما به شکل قبلی وجود ندارد ***

 

جواد شمقدریبه گفته جواد شمقدری بخش دیگری از جلسه شب گذشته شورای عالی سینما به مباحث خانه سینما و تشکل جایگزین آن اختصاص یافته است.

شمقدری دراین‌باره توضیح داد: درباره خانه سینما و تشکل جایگزین آن، بحث‌های بسیار خوبی در دو جلسه گذشته شورای عالی سینما انجام شده است. در جلسات قبل هم دیدیم که درباره تصویب اساسنامه تشکل جدیدی که قرار است جایگزین مجموعه خانه سینما شود بحث شده بود. در این جلسه، مصوب شد هیاتی هفت نفره متشکل از سه نفر از سینماگران جامعه اصناف مرتبط با خانه سینما‌، دو نماینده از سازمان سینمایی کشور و دو نماینده از کمیته سامان‌دهی صنوف سینمایی تشکیل شده و اساسنامه تشکل جدید جایگزین خانه سینما را بررسی و تصویب کند.

وی با یادآوری حیطه فعالیت این تشکل جدید گفت: اساسنامه این تشکل جدید، ناظر بر فعالیت‌های فرهنگی در حوزه سینما خواهد بود و هیچ ارتباطی با فعالیت‌های صنفی سینماگران ندارد. همانطور که قبلاً توضیح داده شده، مسائل صنفی در سازمان نظام صنفی سینمایی که مستقل عمل خواهد کرد، مورد توجه قرار می‌گیرند.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این مطلب که «در مطلب ارسال شده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهور مستقیماً درباره تدوین و اصلاح اساسنامه خانه سینما صحبت کردند، اما شما درباره تدوین اساسنامه تشکل جایگزین خانه سینما صحبت می‌کنید»، تصریح کرد: قطعاً این مطلبی که در حال حاضر، به آن اشاره کردم درست است. اگر دقت کنید در خبری که توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام شده است، اصلاح اساسنامه خانه سینما جزو توضیحات خبرنگار است نه سخنان آقای رئیس جمهور.

شمقدری با تاکید بر اینکه تشکلی به نام خانه سینما اکنون وجود خارجی ندارد، افزود: باز هم به صراحت اعلام می‌کنم که خانه سینما با آن ماهیت قبلی دیگر وجود خارجی ندارد. این موضوع در جلسه قبل شورای عالی سینما هم توسط آقای احمدی‌نژاد بیان شد. به همین دلیل قرار است تشکل جدیدی برای فعالیت‌های غیر صنفی سینماگران تشکیل شود.

وی درباره فعالیت‌های این تشکل جدید توضیح داد: همه سینماگران لازم نیست در این تشکل جدید عضویت داشته باشند، چرا که فعالیت صنفی آنها در مکان دیگری پیگیری می‌شود و این تشکل جدید، تنها محلی برای فعالیت‌های فرهنگی است. طبیعتاً این تشکل جدید نیاز به اساسنامه‌ای جدید برای رویکرد خاص خود دارد. ما هم قصد داریم در تعاملی با اهالی سینما، این اساسنامه را تدوین و اجرایی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره نام این تشکل هم یادآور شد: اکثر اعضای شورای عالی سینما نظرشان بر این بود که این تشکیل جدید، باید نامی جدید داشته باشد اما برخی از اعضا هم معتقد بودند که این تشکل می‌تواند با همان نام خانه سینما معرفی شود. در هر صورت قرار شد، هیأت هفت نفره‌ای که برای تدوین اساسنامه این مجموعه شکل می‌گیرد درباره نام آن هم پیشنهاد دهند.

 

*** دو خبر خوب رییس‌جمهور برای سینماگران ***

 

شمقدری در ادامه سخنانش به بحث دیون معوقه سینماداران ،‌کمبود سالن‌ها در شهرستان‌ها و دو خبر خوب رئیس جمهور برای سینماگران هم اشاره کرد.

وی با اشاره به دیون معوقه برخی از سینماداران کشور گفت: در سال‌های گذشته یک سری از سینماداران خارج از چارچوب‌های اصولی و با کارشناسی نادرست سینماهایی را ساختند که در حال حاضر با مشکل جدی فروش مواجه هستند. این سینماها که گاه در بحران درآمدزایی قرار گرفته‌اند در شرف مصادره توسط بانک‌ها هستند. در این جلسه مقرر شد که طبق مصوبات سال قبل شورای عالی سینما، اعتبار ویژه‌ای برای بهبود وضعیت این سالن‌ها و پرداخت دیون معوق آنها تخصیص داده شود تا بتوانیم آن‌ها را از دست بانک‌ها خارج کنیم.

معاون وزیر ارشاد همچنین به ابلاغ دستور ساخت سالن سینما در شهرستان‌ها اشاره و عنوان کرد: قرار شد ابلاغیه‌ای به استا‌نداران ارسال شود که طی آن، مدیران استانی موظف به ساخت یک پردیس سینمایی در مرکز استان و یا ساخت سالن سینمایی در شهرستان‌های استان خواهند بود. قرار است جزئیات ساخت این سالن‌های سینما طبق کارشناسی‌های موسسه سینماشهر و همچنین مدیریت استانی مشخص شود.

شمقدری همچنین از ابلاغ دستور اختصاص دو هزار واحد مسکونی به سینماگران خبر داد و گفت: در جلسه شب گذشته شورای عالی سینما، آقای رئیس جمهور دو خبر خوب برای سینماگران داشتند. اولین خبر به اختصاص 25 میلیون دلار ارز به نرخ مرجع به حوزه سینما خبر دادند که سازمان سینمایی می‌تواند براساس نیازهایش، این رقم‌ها را در اختیار بگیرد. همچنین ایشان اعلام کردند که دستور اختصاص دو هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر را برای سینماگران را به آقای نیکزاد ـ وزیر مسکن و شهرسازی ـ داده‌اند. ما اکنون باید برای اجرایی شدن این امر، تفاهم نامه‌ای دوسویه را با وزارت مسکن و شهرسازی تدوین و امضاء کنیم که البته پیش نویس آن آماده شده است که مهمترین بند آن، این است که متقاضیان باید عضو صنوف قانونی باشند.

 

*** اداره اماکن نمی‌تواند برای ماهیت و کیفیت یک برنامه اظهارنظر کند ***

 

رئیس سازمان سینمایی در بخش پایانی گفت‌وگو درباره پلمپ دو پردیس سینمایی توسط اداره اماکن نیروی انتظامی هم پاسخ داد و گفت: این رفتار اداره اماکن هم در همان بخش رفتارهای فراقانونی برخی نهادها تعریف می‌شود؛ چرا که اداره اماکن نمی‌تواند برای ماهیت و کیفیت یک برنامه اظهار نظر کرده و برای آن شرط بگذارد.

وی ادامه داد: اداره اماکن تنها باید به صورت صفر و یک با برگزاری یک مراسم و یا برنامه موافقت یا مخالفت کند؛ اما متأسفانه شاهد این هستیم که اداره اماکن نیروی انتظامی در این مورد فراتر از قانون حرکت کرده است و برای نحوه برگزاری یک مراسم شرط و شروط گذاشته است که از حوزه اختیارات آنجا خارج است اما اداره امکان می‌تواند کلا با اجرای یک مراسم مخالفت کند که در آن صورت آن برنامه نباید اجرا شود.

شمقدری با تاکید بر اینکه آقای رئیس جمهور هم از این رفتار فراقانونی نیروی انتظامی در قبال پلمپ سینماها ناراضی بوده‌اند، اظهار کرد: ما قطعاً این رفتار خلاف قانون اداره اماکن را از جایگاه مسئولین نظام و در مجموعه دولت پیگیری خواهیم کرد؛ چرا که سردار احمدی مقدم ـ فرمانده نیروی انتظامی ـ هم معترض دخالت مستقیم آن نیرو در وظایف سینما هستند.

رییس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: آقای احمدی مقدم گفته بودند که ما به پشت پرده سینما کاری نداریم. بهتر بود که اگر نیروی انتظامی رأی منفی درباره نمایش فوتبال در سینماها داشت، درخواست جلسه فوری می‌داد تا به یک جمع‌بندی منطقی برسیم؛ اما صراحتاً می‌گویم که تعیین تکلیف اداره اماکن برای سینماها کاملاً غیر قانونی است و ما این رفتار را پیگیری خواهیم کرد.

جواد شمقدری در پایان این گفت وگو در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا به تازگی در مسائل ایجاد شده برای سینما کمتر اظهار نظر می‌کند هم بیان کرد: ما اکنون در سال آخر فعالیت دولت دهم قرارداریم و به همین دلیل فعالیت‌ها کاملاً فشرده انجام می‌شوند. اگر نیاز جدی به اطلاع رسانی موضوعات و یا بیان توضیحاتی توسط شخص من باشد، این کار را انجام خواهم داد، اما در غیر این صورت، دوستان دیگر در این زمینه پاسخگو خواهند بود.


 تاريخ ارسال: 1391/3/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهین:

امروز وقتی داشتم سرچ میکردم به دو تا خبر خیلی بد درباره خانم میلانی و فیلم جدیدشون برخورد کردم که فکر میکنم اگر ایشون فعالانه تر در رسانه ها حاضر بشن این مشکلات پیش نیادش رویدادنیوز تحول عرفانی تهمینه میلانی! کارگردان اثر موفق شکارچی شنبه در واکنش به فیلم سازی میلانی برای دفاع مقدس میگوید مشکل را باید در معاونت سینمایی جستجو کرد. به گزارش سرویس فرهنگی رویداد، پرویز شیخ طادی کارگردانی که فیلم روزهای زندگی او پس از موفقیت در جشنواره فجر هم اکنون در حال اکران است، در گفتگو با سرویس فرهنگی رویداد و در واکنش به فیلم در حال تولید میلانی که مربوط به سینمای دفاع مقدس است گفت: اکنون که دیگر این اثر رو به سوی تولید دارد باید دید نتیجه امر چیست؟ از دو حالت خارج نیست یا فیلمساز مثل عرفای قدیم ما به یکباره متحول شده است و بینش جدیدی را اتخاذ کرده که گویا مساعدت و صدور مجوز برای این دست فیلم ها از سوی مسئولین به این امید است! ]با کنایه می خندد[ و یا اینکه باز یک فیلم زنانه و زن محور و با نگرش های فمینیستی در سایه حضور یک قهرمان دختر که به دنبال خط کشی و مرزکشی میان جنسیت هاست را خواهیم دید. بالاخره باید فیلم ساخته شود و آن را دید. وی در ادامه افزود: به هر حال میلانی ها نه اینکه خطری برای بینش اجتماع نیستند بلکه اینها شاید پیاده نظامهای انحرافات بینشی باشند. سواره نظام و توپخانه انحراف جای دیگری است که خطر میلانی ها و امثال او نسبت به آنها به مراتب کمتر است. شیخ طادی به اتفاق دیگری اشاره کرد و گفت: اتفاق مهم تر گرایشات بینشی مسئولین فرهنگی و رأس سینمای ما از جمله دوستان معاونت سینمایی به مکاتب و نگرش ها و ایدئولوژی های غیراسلامی است. عدم وفاداری اینها به اسلام و انقلاب است که خطر یک توپخانه انحرافی به سمت نظام و اجتماع به شمار می رود. این کارگردان ارزشی در ادامه با اشاره به موضوع خانه سینما خاطرنشان کرد: لطمه ای که از سوی خانه سینما به نظام وارد شد بسیار اثرگذارتر و مخرب تر از کارهای پراکنده این پیاده نظام است. جالب اینکه فقر نگاه تاریخی و آلزایمر تاریخی باعث می شود همه یادشان برود چه خبر بوده است. جا دارد که یک بار روزشمار عکس العمل خانه سینما نسبت به جریان فتنه بازخوانی شود. مرور و یادآوری مسائلی که برای نظام گران تمام شد و هزینه زیادی برای آن پرداخت گردید. وی در پایان گفت: ما به تحلیل بینش هنرمندان نیاز داریم. این سیر را هم باید از اوایل انقلاب پی گرفت تا به اکنون رسید. اگر تعهد و بینش نیست باید دید چرا اینگونه است. ما موضوعات حیاتی تری مثل اینها داریم که از میلانی و فیلمش مهم تر هستند. رویداد نیوز وقتی مادر گلشیفته فیلم دفاع مقدسی می سازد همین چند ماه پیش تهمینه میلانی با مسیح علی نژاد که این روزها به نام فعالیت دردستگاه تبلیغاتی ملکه انگلیس ، راهی برای ارتباط با فعالین فرهنگی و سیاسی داخل کشور را آغاز کرده به گفتگو نشست و در اظهارنظری قابل تامل درباره عریان شدن گلشیفته فراهانی گفت: گلشیفته دختر من است. سمیه عظیمی - رویداد ، وی که هم اکنون دعوت به ساخت فیلمی برگرفته از داستان کتاب "دا" در ژانر دفاع مقدس شده است، که پس از عریان شدن گلشیفته در اظهار نظر حمایت آمیز و تامل برانگیز گفت : گلشیفته دختر من است. این درحالی است که روز گذشته رویداد تصاویر جنجالی و مستهجن دیگری از رسوایی گلشیفته را با سانسور و پوشاندن حجم قابل توجهی ازین تصاویر زشت و شنیع منتشر کرد. پس از آن، تهمینه که از عریان شدن گلشیفته حمایت کرده با انتشار تصویر خارج از عرف خود در کنار (ب.و) بازیگر فاسد فیلم فارسی های قبل از انقلاب در صفحه فیس بوکش تاسف اهالی متعهد سینمای کشور را برانگیخت. تهمینه میلانی درگفتگو با علی نژاد در حالی دم از هنر سیاسی میزند که در سخنانش از فحاشی و اتهام زدن های غیر اخلاقی به همکاران سینماگر خود با ذکر اسامی ابایی ندارد و هنرمندانی که در فتنه 88 به قوانین جمهوری اسلامی احترام گذاشته اند را افرادی عقده ای و پر از کمبود دانسته و دست ندادن با آنها را از جمله افتخارات خود عنوان می کند. این در حالی است که همین چند روز پیش شورای صدور پروانه فیلم سازی، مجوز ساخت فیلم "تنهایی پرهیاهو" در ژانر دفاع مقدس را برای تهمینه میلانی صادر می کند. صدور مجوز ساخت یک فیلم در ژانر دفاع مقدس برای کسی صادر می شود که آرزو دارد "مهر انگیز کار" همان ضد انقلاب فراری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود تا به وی رای بدهد. نکته قابل توجه این است که افرادی همچون حاتمی کیا که پرکارترین کارگردان دفاع مقدس است با بی مهری مسئولین مواجه می شود تا تهمینه میلانی مجالی برای ساختن اینگونه فیلم ها بیابد. کسی که با ساخت فیلم نیمه پنهان در سال 79 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، همکاری با گروه­های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثار هنری دستگیر شد. هرچند به اعتقاد برخی نیمه پنهان بیان علاقه میلانی به مهرجویی با مایه ای سیاسی است. اما روند تولید فیلم هایی با رنگ و بوی سیاسی توام با پرده های خارج از عرف از سوی تهمینه میلانی همچنان ادامه یافت؛ تا آنجا که حضور 8 روزه در زندان تهمینه را با دخترانی آشنا کرد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام تسویه حساب در سال 86 به تصویر کشید. تهمینه‌ میلانی از آن‌ دسته‌ فیلمسازانی‌ است که‌ دغدغه اصلی‌اش‌ تصویر زن و نگاه‌ زنانه‌ فمینیستی و ناروا نسبت به‌ اوست چرا که میلانی زنان را نیز مانند سایر اقشار ایران افرادی عقده ای می شناسد و در برنامه هفت بر آن تاکید کرده است. میلانی فیلمسازی‌ را با فیلم‌ «بچه‌های‌ طلاق» در سال 68 آغاز کرده و فعالیت فیلمسازیش را با «افسانه‌ آه» در سال 69، «دیگه‌ چه‌ خبر؟» در سال 70 و «کاکادو» در سال 73 پی‌ می‌گیرد. آنچه میلانی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ کارگردان‌ زن‌ در سینما مطرح‌ می‌سازد، فیلمی‌ جنجالی‌ است‌ با عنوان "دو زن" که‌ تلاش می کند در راستای‌ پرداختن‌ به‌ مسائل‌ حقوقی، وضعیت دو زن را در جامعه‌ای‌ سنتی‌ و در حال‌ گذار به‌ سوی‌ مدرنیسم‌ نشان‌ می‌دهد. «دو زن» محصول سال 77 میلانی، پرده‌ اول‌ از تریلوژی‌ فمینیستی‌ این کارگردان است‌ که‌ خود هدف‌ از آن‌ را خردمند کردن‌ زنان‌ نسبت به‌ شرایط‌ اجتماعی‌ و حقوق‌ از دست‌ رفته‌شان‌ می‌داند. پرده‌ دوم‌ این‌ تریلوژی‌ زنانه، فیلم‌ «نیمه‌ پنهان» ساخته سال 79 است‌ که‌ ترکیب‌ مضمونی‌ عاشقانه‌ با مایه‌های‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ دارد و بالاخره سومین‌ پرده‌ «واکنش‌ پنجم» تولید سال 80 بوده که‌ واکنشی‌ است زنانه‌ علیه‌ قوانین‌ جامعه‌ مردسالار. میلانی‌ معتقد است‌ که‌ «دو زن» تشریح‌ جایگاه‌ زنان‌ در مناسبات‌ جامعه‌ای‌ سنتی‌ است‌ که‌ هویتی‌ برای‌ زنان‌ نمی‌شناسد و «نیمه‌ پنهان»، بیان‌ اندیشه‌ها، آرزوها و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ آنان‌ که‌ به‌ سرکوب‌ شدن‌ از سوی‌ شرایط‌ جامعه‌ مردسالار می‌انجامد و در نهایت زنان در «واکنش‌ پنجم» به‌ اعتراض‌ در مقابل‌ جامعه‌ مردان‌ واکنش‌ نشان‌ می‌دهند. میلانی‌ در این‌ فیلم‌ها، به‌ بهانه‌ دفاع‌ از حقوق‌ زنان، خواسته‌ یا ناخواسته‌ به‌ طرح‌ دیدگاه‌ها و نظریه‌های‌ فمینیستی‌ پرداخته‌ است، وی تحت‌ تأثیر نظریه‌های‌ فمینیستی‌ و با نادیده‌انگاری‌ جایگاه‌ و موقعیت‌ زن‌ مسلمان‌ ایرانی، تلاش‌ می کند مشکلات‌ اجتماعی‌ زنان‌ را به‌ گونه‌ای‌ تفسیر کند که‌ نسخه‌های‌ از پیش‌ نوشته‌ شده‌ فمینیسم، راه‌ درمان‌ آن‌ باشد. اینکه چرا حوزه هنری می بایست امکانات دولتی و بیت المال را در اختیار کارگردانی اینچنینی قرار دهد سوالی است که قاطبه جامعه هنری کشور در یک مطالبه عمومی می بایست آنرا تعقیب کنند. http://roydadnews.org/NSite/FullStory/News/?Serv=2&Id=10270 http://roydadnews.org/NSite/FullStory/News/?Serv=15&Id=10207

0+0-

شنبه 27 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.