پرده سینما

نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی به روایت اول شخص مفرد؛

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب به صورت روزانه تکمیل و ارسال می گردد...

پیش از آغاز: جشنواره ای همراه با عطر گل یاس... سینما فلسطین

بلاشک برگزاری جشنواره مستقل فیلم های ویدیویی و منفک شدن اکران فیلم های ویدیویی به صورت جنبی در جشنواره های گوناگون مانند جشنواره فیلم فجر و دادن ارزش و نگاه ویژه به فیلم ها و سازندگان فیلم های ویدیویی به خودی خود بسیار ارزشمند و قابل دفاع است. اما این نکته که آیا برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند پتانسیل لازم برای کیفیت بخشی به آثار ویدیویی تولید شده برای عرضه در شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیون را به همراه داشته باشد جای سوأل دارد. هرچند که امید است تهیه کنندگان و فیلم سازان آثار ویدیویی با توجه به نگاه و اهمیت ویژه ای که این جشنواره به فیلم های ویدیویی داده است دست از ساخت و تولید آثار نازلی که طی سال های گذشته گریبان شبکه نمایش خانگی را گرفته است بردارند و زین پس آثار ارزشمندی را در این عرصه تولید نمایند. در راستای نیل رسیدن به این هدف ارزشمند دبیرخانه جشنواره فیلم های ویدیویی و موسسه رسانه های تصویری به عنوان متولی برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی باید از فیلم سازان و تهیه کنندگان آثار ویدیویی حمایت های ویژه ای را به عمل آورند چرا که تا حمایت های لازم در این زمینه صورت نگیرد برگزاری این گونه جشنواره ها نخواهد توانست تأثیر مثبتی بر روی کیفیت فیلم های تولیدی در این زمینه را داشته باشد. نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی را می توان جشنواره ای همراه با عطر گل یاس دانست اگر برگزاری این جشنواره به صورت مستقل بتواند نگاه آسیب شناسانه منتقدان و اصحاب قلم و رسانه را با خود به همراه داشته باشد و مسئولین و دست اندرکاران سینمای ایران را به این امر مهم وا دارد تا بتوانند ضرورت های لازم در زمینه رشد کیفی فیلم های دیجیتالی را بشناسند و با در اختیار گذاشتن امکانات لازم بتوانند به فرهنگ سازی لازم برای شناخت مخاطبان سینما در زمینه فیلم های ویدیویی را فراهم کنند.

به امید روزهای بهتر برای فیلم های ویدیویی!

روز اول: یاس ها جوانه می زنند...

وقتی ساعت 12 ظهر به اتفاق دوستان و نویسندگان سایت برای تحویل غرفه وارد سینما فلسطین شدم بر خلاف انتظارم با سکوت و خلوتی بیش از انتظاری مواجه گشتم. بعد از کمی پرس و جو آقای سیمونیان را پیدا کردم و بعد توسط ایشان توانستم با آقای عشیری مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی ملاقات کنم و غرفه سایت را تحویل بگیرم.

بعد از گذشت ساعتی کم کم به تعداد افراد حاضر در سالن افزوده شد اما بر خلاف انتظار دوستان خبرنگار به ویژه خبرنگاران رسانه های تخصصی سینمایی استقبال چندانی را از جشنواره به عمل نیاوردند و تا واپسین ساعات شب هم افتخار حضور در سینما فلسطین را به مشتاقان دیدارشان نداند! که این امر مهم برایم بسیار اسفبار بود چرا که اعتقاد دارم تا زمانی که منتقدان و اصحاب رسانه آن گونه که باید از فیلم های ویدیویی حمایت نکنند مسئولین نمی توانند در این زمینه قدم های مهمی را بردارند.

در این روز چند فیلم از جمله فیلم های: تلفن همراه به کارگردانی شهرام شاه حسینی، آذر به کارگردانی فرزاد موتمن، سایاب به کارگردانی محمدعلی سجادی، بازگشت به کارگردانی حسن هدایت، چرخ و فلک به کارگردانی حسن فتحی، پلاک 7 کوچه پاییز به کارگردانی شهرام شاه حسینی و... در سالن های مختلف سینما فلسطین روی پرده رفتند که در این میان مخاطبان بیشترین استقبال را از فیلم های چرخ و فلک و پلاک 7 کوچه پاییز به عمل آوردند. هرچند که بنا به ارزیابی کلی که از خبرنگاران و مردم انجام گرفت هیچ یک از فیلم ها نتواسته بودند آن گونه که باید نظرات مثبت مخاطبان را به خود جلب نمایند.

در اولین روز برگزاری جشنواره همچنین علیرغم انتظاری که داشتم کمتر چهره آشنای سینمایی را دیدم که به سینما فلسطین بیاید، حتی بسیاری از فیلم سازان نیز برای اکران فیلم هایشان به سینما فلسطین نیامدند که از جمله آن ها می توان به محمدعلی سجادی، فرزاد موتمن و غیره اشاره نمود. پریوش نظریه، داریوش فرهنگ، نازنین فراهانی، شهرام شاه حسینی، فاطمه گودرزی، رحیم نوروزی و غیره از جمله هنرمندانی بودند که در اولین روز از برگزاری جشنواره به سینما فلسطین آمدند.داریوش فرهنگ

نخستین روز جشنواره با کاستی های هم همراه بود، کاستی هایی که نسبتاً غیر قابل قبول بود از جمله این کاستی ها قطع و وصل شدن مستمر اینترنت جشنواره بود که عملاً کار خبرنگاران و اصحاب رسانه را با اختلالات شدید توأم نموده بود. این قطعی و سرعت بسیار پایین اینترنت تا ساعات پایانی شب هم رفع نشد و تلاش خبرنگاران برای پاسخگویی مسئولین در این زمینه هم بی نتیجه ماند چرا که هیچ یک از مسئولین برگزار کننده جشنواره اعم از دوستان روابط عمومی، ستاد اجرایی و یا حتی مسئول محترم کافی نت برای این معضل مهم حاضر به پاسخگویی نبودند و افراد معترض را به این طرف و آن طرف پاس می دادند!

همچنین نحوه پذیرایی میان وعده های روزانه هم گلایه بسیاری از اصحاب رسانه را با خود به همراه داشت، مسئولین اجرایی جشنواره در اقدامی عجیب و قابل تامل یک دستگاه سماور بزرگ را در گوشه ای از لابی های طبقه اول و سوم سینما فلسطین قرار داده بودند تا هر کس هر موقع که مایل بود برای خود چای بریزد، این نحوه پذیرایی که بر خلاف اغلب جشنواره ها اصلاً مدرن و امروزی نبود اعتراضات و تعجب تعدادی از اصحاب رسانه را با خود به همراه داشت.

همچنین در این روز روابط عمومی جشنواره هدایایی را که شامل یک کاتالوگ در مورد فیلم های جشنواره و یک کیف با لوگوی جشنواره بود را به خبرنگاران اهدا نمود. سینما فلسطین

 

 

روز دوم: یاس ها شکفته می شوند...

دومین روز برگزاری جشنواره برایم خیلی خیلی سخت بود. همیشه از برگزاری جشنواره ها در مرکز شهر و در محدوده طرح ترافیک نفرت عجیبی داشته ام و سختی که امروز برای ورودم به محدوده طرح ترافیک کشیدم سخت آزده خاطرم ساخته بود. یکی از دلایلی که پیش از آغاز سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر آرزو می کردم این جشنواره در سینما فلسطین برگزار نشود همین مکان جغرافیایی اش که در محدوده طرح ترافیک است بود اما امروز بعد از استقرار در سینما فلسطین به نتیجه رسیدم که نه! دلیل فقط این نیست وقتی که به امکانات ابتدایی و محدود سینما فلسطین دقت کردم دیدم برج میلاد طی این سال های اخیر که جشنواره فیلم فجر در آن جا برگزار می شود سخت توقعات ام را از تمامی جشنواره ها بالا برده است. براستی نمی دانم و نمی فهمم که چرا ما در ایران فقط و فقط جشنواره برگزار می کنیم ای کاش به جای برگزاری این جشنواره ها کمی بیشتر به روی مسائل اصلی دقت می کردیم که اولاً آیا برگزاری این همه جشنواره ریز و درشت اصلاً ضرورتی دارد یا خیر و اگر ضرورت دارد چرا ما بعد از این همه سال نباید یک کاخ ثابت برای برگزاری جشنواره های فیلم داشته باشیم و هر جشنواره ای را در یک جا برگزار کنیم.

جدا از این مسئله امروز هم جشنواره فیلم های ویدیویی آن چنان که باید رونق نگرفت و کمتر چهره شاخص سینمایی و هنری در میان مخاطبانی که برای تماشای فیلم ها به سینما فلسطین می آمدند دیده می شد. البته امروز بر خلاف مراسم افتتاحیه و همچنین روز اول برگزاری جشنواره تعدادی از دوستان خبرنگار برای دقایقی کوتاه در سینما فلسطین دیده شدند و خیلی زود هم بعد از دریافت هدایایشان آن جا را ترک کردند!

اتفاق خجسته ای که در این روز برایم افتاد دیدن دوست قدیمی ام عمار باستان فرد بود که با فیلم سیلی شیرین در بخش مسابقه این دوره از جشنواره حضور دارد هرچند که شنیدن شکوائیه های وی از بسیاری افراد که موانع عظیمی بر سر راه تولید اولین فیلم بلند اش به وجود آورده بودند حلاوت این دیدار را کاست.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی اغلب جشنواره های فیلم ایران امروز با کمال خوش رویی به دعوتم برای مصاحبه پاسخ گفت و دقایقی غرفه سایت پرده سینما را با وجود خودش مزین کرد و در کمال صداقت به سوألاتم راجع به جشنواره پاسخ داد.

در دومین روز جشنواره فیلم های زیادی از جمله چمدان به کارگردانی مانی حقیقی، کاغذهای رنگی به کارگردانی مونا زندی حقیقی، تب برفکی به کارگردانی کاظم معصومی، قلب دوم به کارگردانی بهنام بهزادی، آفریقا به کارگردانی هومن سیدی و تعدادی دیگر فیلم به نمایش در آمد که در این میان تماشاگران بیشترین استقبال را از فیلم های آفریقا و چمدان به عمل آوردند هرچند که باز هم بنا بر ملاحظات هیچ یک از فیلم ها نتوانسته بودند نظرات مثبت مخاطبان را به سوی خود جلب نمایند.

اختلال شدید و قطع و وصل شدن های اینترنت در روز دوم عملاً کار خبر رسانی را مختل کرده بود و باز هم متأسفانه هیچ کس پاسخگوی این نیاز مهم نبود.

نحوه پذیرایی و دادن شام تکراری ساندویچ کالباس امشب دیگر داد همه را درآورد و بسیاری از خبرنگاران با فراغ بال غذایشان را به دوستان شان بخشیدند تا به منازل خود بروند و کمی تغییر ذائقه دهند.

 

روز سوم: یاس ها در نیمه راه...

اگر بگویم امروز پر رونق ترین روز جشنواره بود بیراه نگفته ام! حضور چشمگیر فیلمسازان و هنرمندان در این روز کاملاً مشهود بود و بسیاری از چهره های هنری از جمله: شقایق فراهانی، هنگامه قاضیانی، حجت قاسم زاده اصل، علی عطشانی، علی علایی، سعید ابراهیمی فر، طهماسب صلح جو، نیلوفر محمودی و غیره به محل برگزاری نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی آمدند و بعضاً به دیدن فیلم های جشنواره نشستند.

در این میان بر و بچه های سایت پرده سینما هم امروز فعال تر از همیشه در سینما حاضر شده بودند و به شدت کار می کردند، علی عطشانی و حجت قاسم زاده اصل و مرجان اشرفی زاده هم از جمله فیلمسازانی بودند که امروز در غرفه سایت پرده سینما حاضر شدنذ و دقایقی با ما به گپ و گفت پرداختند. همچنین احمد جورقانیان و هنگامه قاضیانی هم وقفه ای کوتاه در غرفه سایت پرده سینما داشتند که باعث خوشحالی مان شد.

در ساعات اولیه صبح روابط عمومی جشنواره اسامی نامزدهای بخش رویش یاس ها را اعلام نمود که فیلم های فیلمسازانی همچون: مرجان اشرفی زاده و آیدا پناهنده رکورددار نامزدی بودند.

در سومین روز جشنواره فیلم های متعددی در سینما فلسطین اکران شدند که از جمله آن ها می توان به فیلم های مسافر بهشت به کارگردانی فریدون جیرانی، گنگ خواب دیده به کارگردانی علی عطشانی، نامه های خیس به کارگردانی مرجان اشرفی زاده، آبروی از دست رفته آقای صادقی به کارگردانی آیدا پناهنده و عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت اشاره نمود که در این میان مخاطبان بیشترین استقبال را از فیلم نامه های خیس به کارگردانی مرجان اشرفی زاده به عمل آوردند.

روابط عمومی جشنواره هم امروز کارت های مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی را که روز جمعه دوم تیرماه ساعت 18 در سالن دریای نور هتل استقلال تهران بر پا می گردد را در اختیار هنرمندان و اصحاب رسانه قرار داد. در متن کارت های دعوت مراسم اختتامیه چنین نوشته شده بود:

بنام خدا

فرهیخته گرانمایه

در آستانه میلاد پر برکت حضرت امام حسین (ع) و در نهایت افتخار از حضرتعالی دعوت می شود تا در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی تهران شرکت فرمایید.

محمدرضا عباسیان

دبیر جشنواره

اما متأسفانه و بنا به دلیلی ناگفته روابط عمومی جشنواره هیچ یادی از رسانه های فعال جشنواره برای حضور در مراسم اختتامیه ای که قرار است در جزیره ابوموسی برگزار شود نکرد!

امروز طبق معمول روزهای پیشین اینترنت پر سرعت و سالم و بدون قعطی آرزوی خبرنگارانی شده بود که مجبور بودند از این وسیله ارتباطی مهم برای ارسال اخبارشان استفاده نمایند. متأسفانه و بنا به دلیلی نامعلوم دست اندرکاران اجرایی جشنواره هیچ گونه فکری برای حل این معضل بزرگ که از زبان مسئول کافی نت جشنواره به دلیل حجم محدود اینترنت و استفاده زیاد کامپیوترهای همراه بود نکردند و بالعکس بچه های ریز و درشت شان را به کافی نت فرستاده بودند تا به صورت آن لاین در اینترنت به گشت و گذار بپردازند و بعضاً عکس دانلود کنند و به صورت آن لاین برای خود بازی کنند!

 ستاد اجرایی جشنواره اما امشب کمی به حاضران در سینما حال داد! جریان این حال دادن اساسی ستاد اجرایی تغییر شام بود که بعد از سه شب متوالی که ساندویچ کالباس به خورد حاضران بخت برگشته می داد امشب آن را هات داگی بی کیفیت بدل کرد تا سور اساسی به هنرمندان داده باشد!

از سویی تدابیری که از روز گذشته برای حضور افراد بد حجاب در سینما شروع شده بود امروز به اوج خود رسید و یکی از مسئولین سینما مانع ورود نیلوفر محمودی بازیگر سرشناس سینمای ایران به داخل سینما شد و دلیل آن را پوشش بد بازیگر اعلام نمود، این در حالی بود که در محیط سینما بسیاری از افراد از جمله برخی از دست اندرکاران اجرایی جشنواره با پوشش های بدتر از این بازیگر حضور داشتند و به این طرف و آن طرف می رفتند.

اما از هرچه بگذریم از این نمی توانیم بگذریم که انصافاً دوستان روابط عمومی جشنواره همه جوره برای خبرنگاران طی این روزها سنگ تمام گذاشتند که در این جا باید از یکایک آن ها تشکر ویژه بکنم.یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره

هرچه که بود و هست این جشنواره تا دو روز دیگر به پایان می رسد، همان طور که پیش از آغاز هم گفتم آرزو دارم وجود چنین جشنواره ای این پتانسیل را درون فیلمسازان ما به وجود بیاورد تا کمی بهتر و با کیفیت بیشتر مبادرت به ساخت فیلم نمایند.

 

روز چهارم: یاس ها در انتظار سرنوشت...

بر خلاف انتظارم که فکر می کردم امروز جشنواره روز پر ازدحامی را پشت سر خواهد گذاشت این چنین نشد و استقبال مخاطبان در این روز همانند روز گذشته بود.

طی امروز فیلم هایی نظیر: میان ماندن و رفتن به کارگردانی بهروز شعیبی، برج آرام به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، دختر...پدر...دختر به کارگردانی پناه بر خدا رضایی، نقش لیلی به کارگردانی خسرو معصومی و بسیاری دیگر در سالن های سینما فلسطین به نمایش درآمدند که در این میان مخاطبان استقبال چشمگیری را از فیلم بهروز شعیبی به عمل آوردند.

غلامعباس فاضلی سردبیر سایت پرده سینما امروز به دیدار ما آمد و کلی بهمان شور و انرژی داد.

از میان چهره های آشنایی که در سینما فلسطین حضور داشتند، بهروز شعیبی، سیدمسعود اطیابی، محمدرضا عرب و عبدالرضا اکبری دقایقی به غرفه سایت پرده سینما آمدند و با ما به گپ و گفت راجع به جشنواره پرداختند. جدا از این که نکته های بسیاری طی این گفتگوها میان مان رد و بدل شد یک نکته بسیار آزرده خاطرم ساخت و آن آسیب جدی چشم عبدالرضا اکبری بود که هنگام بازی در تله فیلمی حادثه ای برایش پیش آمده و چشم اش دچار آسیب شدیدی شده بود.

امروز بازار گرفتن عکس های یادگاری بر و بچه های ستاد اجرایی جشنواره و خبرنگاران و هنرمندان هم بسیار داغ بود و همه عجله داشتند تا یک روز قبل از پایان جشنواره گوی سبقت گرفتن عکس یادگاری را از یکدیگر بربایند تا ثبت خاطره ای داشته باشند از نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی!

نکته جالب توجه دیگر این که امروز برای اولین بار از تاریخ آغاز برگزاری جشنواره اینترنت قطع نشد! و خبرنگاران در کمال آرامش کارهایشان را به انجام می رساندند. اما این قطع نشدن اینترنت مانع از آن نشد که بداخمی مسئولین پذیرایی جشنواره و همچنین مسئولین سینما کام مان را تلخ نکند، که اولی برای یک لیوان خالی دوست داشت با همه دعوا راه بیندازد و دیگری هنوز اکران فیلم ها به پایان نرسیده چراغ های لابی و غرفه ها را خاموش می کرد تا همه به خانه هایشان بروند و او نیز به خواب خوش! این عدم احترام خدمتکارانی که توسط ستاد اجرایی جشنواره برای سرویس دهی به اصحاب رسانه شده بودند طی این روزها کام بسیاری را تلخ کرده بود.

فردا آیین اختتامیه این جشنواره برگزار می شود و معلوم نیست که دست چه هنرمندانی آغشته به عطریاس ها خواهد شد، شما می دانید؟


 تاريخ ارسال: 1391/3/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>hehehe:

inam shod jashnvareh???????????

0+0-

پنجشنبه 1 تير 1391



>>>عاشق سینما:

من همین الان فهمیدم تو سینما فلسطین جشنواره است چرا اینقدر اطلاع رسانی ها برای جشنواره ضعیف بوده؟ جشنواره تا کی هست حالا؟

0+0-

پنجشنبه 1 تير 1391



>>>سیما تهرانی:

ما که نتونستیم بیایم جشنواره حداقل شما ما رو بردید تو حال و هوای جشنواره اما آقای منتظری عزیز بدجوری دلمون برای نقدهای فوق العاده شما تنگ شده ها خیلی دوست دارم نقدتون رو راجع به فیلم خوابم میاد رضا عطاران بدونم

0+0-

پنجشنبه 1 تير 1391



>>>محمد:

اصلا از برگزاری این جشنواره اطلاعی نداشتم سایتتون خیلی کمک کرد که با این جشنواره آشنا بشم خیلی باحالین دمتون گرم کاشکی همه جشنواره ها رو اینجوری پوشش بدین

0+0-

پنجشنبه 1 تير 1391



>>>اهوارکی:

دستتان درد نکند. همت خوبی داشتید. إن شاء الله مشابه همین غرفه را در جشنوارۀ فجر در سالن برج میلاد برپا کنید.

0+0-

چهارشنبه 31 خرداد 1391



>>>شقایق:

خسته نباشین آقای منتظری عزیز، خدا قوت

0+0-

چهارشنبه 31 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.