پرده سینما

فیلم های ویدیویی نیاز به دیده شدن و نقد دارند؛ گفتگو با یزدان عشیری

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

یزدان عشیری سال هاست به عنوان مدیر روابط عمومی در بسیاری از فستیوال های فیلم حضوری فعال و موثر داشته است وی مدیریت روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی را نیز بر عهده دارد. عشیری عصر امروز با حضور در غرفه سایت پرده سینما به سوألات ما در زمینه های گوناگون پاسخ گفت.

یزدان عشیری و رضا منتظری

-شما تفکیک جشنواره فیلم های ویدیویی از جشنواره فیلم فجر را چگونه ارزیابی می کنید و به نظرتان برگزاری این جشنواره چه پتانسیلی می تواند برای کارگردان ها و تهیه کنندگان برای تولید فیلم های با کیفیت بالاتر داشته باشد؟

-قبل از هر چیز من باید از شما تشکر بکنم که طی این مدت و همچنین در طول مدت برگزاری جشنواره فیلم فجر سایت پرده سینما عملکرد بسیار خوبی را داشت.

حدوداً در ده سال گذشته ساخت فیلم های ویدیویی در ایران افزایش یافته و این فیلم ها باید از نظر کیفی مورد نقد و بررسی قرار می گرفتند و این نیاز در واقع وجود داشت تا جشنواره ای مختص این فیلم ها برگزار شود. ویدیو از گستره وسیعی برخوردار شده است. سالانه بیش از چهارصد فیلم در کشور ما ساخته می شود که اگر به بخش کیفی آمار کاری نداشته باشیم از نظر کمی این آمار بسیار چشمگیر می باشد که بخش عمده ای از این آثار در شبکه های مختلف صدا و سیما تولید می شود. در سال های گذشته این آثار در بخشی مجزا در جشنواره فیلم فجر برگزار می شد اما به دلیل جذابیت های فیلم های سینمایی و داستانی، گمنام بودن و نوظهور بودن این فیلم ها متأسفانه این آثار در جشنواره فیلم فجر دیده نمی شدند. با توجه به گذشت یک دهه از تولید این آثار مهم بودنشان با توجه به مخاطبانشان و جذابیتشان لازم بود که نهادهای مختلف با مشارکت صدا و سیما نگاهی کیفی و بازنگری به این آثار داشته باشند و این آثار را مورد بررسی قرار دهند، هیچ جریانی  به غیر از یک جشنواره نمی توانست این کار را انجام دهد که فیلم های ویدیویی نیاز به دیده شدن و نقد داشتند و باید از نظر کیفی و از نظر محتوا مورد بررسی قرار می گرفتند تا از هر نظر ارتقاء پیدا کنند که فکر می کنم جشنواره بتواند نگاهی کیفی تر و روند سازنده ای برای این آثار داشته باشد. نکته دیگر اساساً مقاله دیجیتال و ویدیو است که بسیار مهم نیز می باشد. امروزه بسیاری از آثار شاخص مطرح شده در جشنواره های دنیا به صورت دیجیتال ساخته می شوند. به طور مثال فیلم میلیونر زاغه نشین از این گونه فیلم ها می باشد که با فرمت دیجیتال ساخته شده است. خیلی از تحلیل گرها معتقدند که دیگر روزگار 35 به دلیل منسوخ شدن این تکنولوژی، هزینه های بالای نگاتیو و سختی های نگهداری سپری شده است و یا دچار یک انقلاب صنعتی گشته است. این جشنواره برای نخستین بار است که برگزار می شود و قطعاً دارای کاستی هایی می باشد. تجربه اول قطعاً قدری می تواند با آزمون خطاها همراه باشد و در این زمینه منتقدان می توانند راه گشا باشند و با انتقادهای سازنده می توانند به برگزاری بهتر جشنواره کمک نمایند، انتقاد در این زمینه می تواند بسیار سازنده تر از تشویق باشد و رویکردهایی که منتقدان می توانند ارائه دهند می تواند این جشنواره را جشنواره ای کلیدی و جهت بخش با توجه به پیشینه ای که اشاره کردم تبدیل کند. خوشبختانه تعامل خیلی خوبی بین دست اندرکاران سینما و تلویزیون ایجاد شده که این را می توان به فال نیک گرفت چراکه یک بخش با نشاط، با هنر، با انگیزه و خوب برای خانواده سینمای ایران خواهد بود.

 

-سوأل اصلی من از شما این است که این جشنواره چه تأثیری می تواند روی تهیه کنندگان و فیلم سازان بگذارد؟ آیا این جشنواره می تواند برای فیلم سازان انگیزه ای باشد تا فیلم های بهتری از نظر کیفی بسازند؟

-شک نکنید که این جشنواره می تواند کمک کند. به این دلیل که آثار ویدیویی تا به امروز با تمرکز بر کمیت گرایی ساخته شده اند،. این جشنواره می تواند این نگاه را کمی کیفی تر کند. بستر روابطی که بین تهیه کنندگان و فیلم سازان ایجاد می شود و نگاه بینندگان می تواند به نگاه تهیه کنندگان جهت بهتری بدهد. مخاطبان، مدیران، سیاست گذاران و خود هنرمندان در بستر این جشنواره می توانند تعامل خیلی خوبی داشته باشند. این جشنواره می تواند فرصتی باشد تا منتقدین نیز این آثار را به چشم خریدار و یا در واقع به چشم نقد و چالش نگاه کنند و تازیانه نقد همیشه می تواند جهش زا باشد و این آثار را به سمت کیفی تر شدن سوق دهد. گاه وسیله محرک تازیانه نقد است و نقد به معنای چالش کشاندن آثار همیشه بهتر از تشویق های بی مورد می باشد، از کنار آثار خوب و بد بی مورد گذشتن هیچ سودی ندارد. همان طور که ده سال گذشت و هیچ گاه این آثار مورد نقد و بررسی از نظر ساختارهای سینمایی، هنری و محتوایی قرار نگرفتند و این بسیار اشتباه است و من امیدوارم که این جشنواره بتواند برای ایجاد یک نگاه کیفی همراه با نگاه محتوایی قوی تر تأثیر گذار باشد.

یزدان عشیری در غرفه سایت پرده سینما

-شما به عنوان مدیر فعال چندین جشنواره حضور خبرنگاران در این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

-همیشه نخستین جشنواره دشواری های خاص خود را دارد به این دلیل که هنوز بسیاری از اذهان عمومی با آن آشنا نیستند این را هم اضافه کنم که در جشنواره فیلم فجر هم فیلم های ویدیویی از سوی منتقدان دیده نشدند و همچنان پدیده فیلم های ویدیویی جدی گرفته نشده است. سالانه فیلم های زیادی ساخته می شوند که متأسفانه نقد و تحلیل بر روی آن ها انجام نمی شود. اجازه بدهید بگویم که ما گاه دچار نادیده گرفتن نسل جدید و جوان فیلم سازان و همچنین تکنولوژی می شویم. فیلم های ویدیویی نیاز به دیده شدن دارند. باید اعلام کنم که با  توجه به  میزان اطلاع رسانی های انجام شده در سه ماه اخیر استقبال کمی از این جشنواره انجام نشده است. با توجه به برگزار شدن این جشنواره به عنوان نخستین بار قدری با محدودیت های اقتصادی همراه است و آقای عباسیان کمی به همین دلیل صرفه جویانه و کمی مقتصد کار می کنند. این جشنواره را با جشنواره های با تجربه و جشنواره هایی با پشتوانه های قوی و جشنواره هایی که متأسفانه جریان های سیاسی پشتشان است مقایسه نکنید. این جشنواره مرهون مشارکت خوب دوستان رسانه است و حضور دو شخصیت مهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی دلیل اش فضاسازی خبری مهم و درست دوستان رسانه می باشد. ما نیاز به مشارکت بیشتر نهاد های تأثیرگذار مثل سازمان فرهنگی شهرداری تهران و حتی شهرداری تهران و نهادهای دیگر داریم که به کمک این جشنواره بیایند. هر محصول ویدیویی در حال حاضر از هر فیلم سینمایی به دلیل قرار گرفتن در شبکه نمایش خانگی پر مخاطب تر می باشد. اعتقادم بر این است که جشنواره فیلم ویدیویی تهران تا به این جای کار بسیار خوب عمل کرده است و امیدم بر این است که با وجود دبیرخانه دائمی دارای پتانسیل بالایی برای آینده باشد.

-شما به رسانه ها اشاره کردید، در این جا برای من یک سوأل تا حدودی شخصی و انتقادی و غیر مرتبط به وجود می آید که نگاه شما به عنوان یک مدیر روابط عمومی جشنواره های فیلم گوناگون به رسانه ها چیست و بر چه اساس و پارامتری از آن رسانه ها دعوت به عمل می آورید، همین طور می خواهم بدانم که به عقیده شما چه امکاناتی باید در اختیار رسانه ها قرار بگیرد و استقبال رسانه ها از این جشنواره را چگونه می بینید، چرا که تا این جای کار این گونه که از شواهد پیداست هیچ یک از رسانه های تخصصی سینمایی به پوشش این جشنواره نپرداخته اند.

-شما از این ظاهر نبینید. دیروز با وجود اینکه روز تعطیل بود حضور 57 خبرنگار را در این جا داشتیم، خودم به این باور رسیده ام که هر حرکت فرهنگی بدون همکاری دوستان رسانه نهادینه و ماندگار نمی شود. تا الآن در دو ماه اخیر حدود 6 جلد 380 تا 400 صفحه ای مجموعه بازخورد رسانه ها را نسبت به این جشنواره دوستان جمع آوری کرده اند و این نشان از این است رسانه ها این جشنواره را جدی گرفته اند و قضاوت را باید برای روز آخر گذاشت،  معمولاً یکی دو روز اول کمی با کم مهری مواجه هستیم اما با این حال دیروز علیرغم تعطیلی روز بدی را پشت سر نگذاشتیم. همچنین ویژه برنامه های مختلف تلویزیونی و رادیویی از جمله کارگاه هنر و برنامه هایی مثل در شهر، برنامه هایی در شبکه خبر، واحد مرکزی خبر، اداره کل اخبار رادیو، شبکه چهار سیما و غیره اخبار جشنواره را پوشش داده اند. ما خوشبختانه مشارکت شبکه های برون مرزی از جمله شبکه پرس تی-وی، آی فیلم و چند شبکه خبری دیگر را نیز داشته ایم. من فکر می کنم که تا روزهای آینده حضور منتقدان سرشناس را خواهیم داشت. تعدادی از همکاران مجلات هم در جشنواره حضور خواهند داشت و پرونده ای برای آثار ویدیویی در نظر خواهند گرفت. ما از همه خبرگزاری ها دعوت کرده ایم و فضای حضور را برایشان ایجاد کرده ایم. اجازه دهید سمت نقد را به سوی منتقدان نیز ببریم چرا که به فیلم های ویدیویی توجه نمی کنند و فیلم های ویدیویی نگاه نمی کنند. چشم امید خیلی از فیلم سازان ویدیویی به قلم منتقدان است و نادیده گرفتن ارزش های یک فیلم باعث می شود که یک فیلم ساز به سمت ساخت فیلم های سخیف برود.

 

یزدان عشیری در غرفه سایت پرده سینما

 

برگزاری جشنواره در جزیره ابوموسی بسیار عالی بود اما تصمیم برگزاری جشنواره در استان گیلان کمی دیر گرفته شد. اطلاع رسانی در جزیره ابوموسی بسیار گسترده انجام شد اما به دلیل کمبود زمان متأسفانه این اتفاق در رشت به خوبی جزیره ابوموسی نیفتاد. دبیر جشنواره نگاه استراتژیک هم به موقعیت جزیره ابوموسی داشتند. نمایش هم زمان فیلم ها در جزیره ابوموسی انجام می شود. مراسم افتتاحیه نیز در این جزیره در سالن آموزش و پرورش آن جا با حضور بیش از 450 نفر انجام شد و خبرگزاری های ایسنا، فارس، مهر و غیره نیز اخبار خوبی از افتتاحیه این جشنواره داشتند. اما با توجه به اهمیت جغرافیایی این جزیره رسانه ها باید کمک کنند تا جشنواره در این جزیره نادیده گرفته نشود.

 

-چرا برای مراسم افتتاحیه در جزیره ابوموسی و یا برای مراسم اختتامیه که قرار است در این جزیره برگزار شود از یک سری رسانه های خاص دعوت شد و به رسانه های تخصصی در این زمینه بهایی داده نشد؟

 

-به دلیل محدودیت اقامت و مشکل انتقال مسافران به ابوموسی و پرواز محدود که فقط روزانه 40 تا 50 نفر امکان انتقال داشتیم و این ملاحظات و محدودیت ها بود که باعث شد تا این چنین شود و ما نتیوانیم از خبرنگاران بیشتری در ابوموسی استفاده کنیم. ما در تلاش بودیم که خیلی از خبرنگارها در جزیره حضور داشته باشند اما با این وجود نمایندگانی از ایسنا، مهر، فارس و غیره در افتتاحیه حضور داشتند. ما در نظر داریم با وجود محدودیت های پروازی که به جزیره ابوموسی وجود دارد در اختتامیه جشنواره خبرنگاران بیشتری را در آن جا داشته باشیم که این کار را با برنامه ریزی های خیلی بهتر انجام خواهیم داد. من قول می دهم اگر من سال آینده مدیر روابط عمومی این جشنواره شوم با برنامه ریزی های مختلف بتوانیم حضور خبرنگارها را در جزیره ابوموسی در صورت برگزاری دوباره در این جزیره داشته باشیم. 

 

-روند برگزاری تمامی فستیوال های فیلم در کشور را چگونه ارزیابی می کنید و آیا به نظر شما این فستیوال ها به خودی خود برای سینمای ایران موثر واقع شده اند؟

-ایران کشوری است که از نیروی انسانی در سینما به وفور برخوردار است. این در بسیاری از کشور ها نیست. در سال بیش از صدها فیلم کوتاه، بلند، مستند در ایران ساخته می شود که سالن های کمی برای نمایش این فیلم ها وجود دارد و حتی مجتمع های فرهنگی که ساخته می شوند نیز جواب گو نیستند. من معتقدم که جشنواره ها بار سنگینی را به دوش می کشند. آثار بسیاری از فیلم سازها در این جشنواره ها دیده می شود که اگر در این جا ها دیده نشود شاید در هیچ جای دیگر دیده نشوند. همچنین قطعاً بخش گسترده ای از دانشجویان، علاقه مندان در این جشنواره ها حضور پیدا می کنند و این ها به نفع سینمای کشور می باشد.

 

-با توجه به بین المللی بودن نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی و حضور چندین فیلم از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره انعکاس خبری در رسانه های خارجی به چه صورت بوده است؟

-تمام کشور هایی که در این جشنواره فیلم دارند خبر ها را پوشش ندادند. متأسفانه از ظرفیت و پتانسیل رسانه های خبری استفاده نمی شود و خبرگزاری در بسیاری از کشورها به درستی انجام نشد. این مشکلی است که ما در جشنواره های بین المللی همیشه داریم. اما در برگزاری جشنواره فیلم کیش موفق بودیم که از بدو شروع خبرنگارها و خبرگزاری های خارجی را داشتیم. در فجر امسال هم حضور رسانه های خارجی محکی بود که فکر می کنم موفق و سربلند بودیم. این جشنواره اولین دوره اش است. شبکه های صدای امریکا و من و تو نیز با وجود اغراضی که داشتند و با توجه به حاشیه های به وجود آمده که بر سر راه این جشنواره و در نشست خبری آن به وجود آمده بود به این جشنواره پرداختند. خبرگزاری در شبکه های مختلف از جمله المنار، الرشید، الفرات عراق و غیره انجام شد. تلاش ما این است که رسانه های داخلی با زبان انگلیسی را بیشتر کنیم. من به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره دلم می خواست از پتانسیل های خبری بیشتر استفاده می کردیم که انشاالله دفعات بعد این اتفاق خواهد افتاد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1391/3/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.