پرده سینما

برخی از تهیه کنندگان نام تله فیلم را خراب کرده اند؛ گفتگو با علی عطشانی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی عطشانی کارگردان فیلم های سینمایی تلفن همراه رئیس جمهور، پوست موز، در امتداد شهر و غیره که سال ها است به عنوان فیلم ساز در سینمای ایران فعالیت می کند و در تمامی زمینه های فیلم سازی دارای تجربه است عصر روز گذشته در محل برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم های ویدیویی میهمان سایت پرده سینما شد و به سوألات ما پاسخ گفت.علی عطشانی در غرفه سایت پرده سینما

- نظر شما در مورد جداسازی و منفک شدن جشنواره فیلم های ویدیویی از جشنواره فیلم فجر چیست و آیا به نظرتان برگزاری این جشنواره تخصصی به با کیفیت تر شدن آثار ویدیویی کمک خواهد کرد یا خیر؟

-من روز اول است که به این جا آمدم. فکر می کنم بهتر است ما اول این را بفهمیم که منظور از فیلم های ویدیویی چیست و بعد به این مقوله بپردازیم. امروزه بسیاری از فیلم های دنیا که در سینماها اکران می شود به صورت ویدیویی ضبط می شوند. ما باید بفهمیم آیا منظور از فیلم های ویدیویی فیلم هایی با فرمت ویدیو است یا منظور فیلم هایی جهت نمایش در شبکه نمایش خانگی و در صدا و سیما می باشد؟ البته فکر می کنم منظور ما و شما در این جا گزینه دوم باشد. در سال های گذشته بخشی مبنی بر فیلم های ویدیویی در جشنواره فیلم فجر قرار گرفت که به دلیل مشخص نبودن هدف جشنواره و جذابیت فیلم های سینمایی باعث می شد تا فیلم های ویدیویی جدی گرفته نشوند و وقتی به سالن های اکران فیلم های ویدیویی می رفتیم با جمعیت انگشت شمار در سالن مواجه می شدیم. از نظر من اگر فیلم های ویدیویی را از فیلم های سینمایی جدا کنیم کار درستی می باشد. از جشنواره فیلم فجر سی دوره می گذرد و این جشنواره به هیچ عنوان با جشنواره فیلم های ویدیویی تهران قابل قیاس نیست و ما نباید از این جشنواره انتظارات زیادی داشته باشیم. به نظر من بهتر است برای بهتر شدن کیفیت آثار ویدیویی در این جشنواره آسیب شناسی جدی صورت بگیرد. هدف از برگزاری این جشنواره این است که فیلم های فیلم سازان دیده شود. بسیاری از فیلم سازان که امید کمی برای دیده شدن فیلم هایشان دارند تنها امیدشان به جشنواره ها است. پیشنهاد دیگرم این است که برای این جشنواره همانند جشنواره فیلم فجر نامی در نظر گرفته شود، مثلاً جشنواره فیلم یاس یا هر نامی دیگر. من می خواهم بدانم که این جشنواره فیلم های ویدیویی تهران اصلاً چه معنایی می تواند داشته باشد؟ مگر ما در جشنواره فیلم فجر به جای آن که بگوییم جشنواره فجر می گوییم جشنواره فیلم های سینمایی که به این جشنواره می گوییم جشنواره فیلم های ویدیویی؟

ببینید در دنیا به تله فیلم ها نگاه خیلی مهم تری دارند اما متأسفانه برخی از تهیه کنندگان نام تله را خراب کرده اند و فکر می کنند تله فیلم ها ضعیف هستند. در صورتی که مهم نیست فیلم با چه دوربینی و با چه تکنولوژی ساخته می شود بلکه مهم دید و هدف فیلم است. متأسفانه همیشه پس از اتمام جشنواره همه چیز تا سال دیگر کنار گذاشته می شود ولی به نظر من جشنواره باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، دبیرخانه ای که نگاه نقادانه و سازنده داشته باشد. چرا این جشنواره نباید برای خودش فیلم داشته باشد؟ بسیاری از جشنواره های معتبر دنیا به فیلم سازان پیشنهاد ساخت فیلم های مورد نظرشان را می دهند. یک فیلم ویدیویی می تواند تمام استاندارد های به روز، مدرن و مخاطب پسند را دارا باشد.

-به نظر شما این جشنواره می تواند پتانسیل لازم را برای فیلم سازان و تهیه کنندگان ایجاد نماید تا ما دیگر در عرصه فیلم های ویدیویی و شبکه نمایش خانگی شاهد تولید و پخش آثار بعضاً سخیف و اغلب ضعیف نباشیم؟علی عطشانی و رضا منتظری

-بله خیلی ساده و با تعاملی درست باید جایگاه جشنواره را تثبیت کرد. باید یک سری امتیازات برای راه یافتگان به بخش مسابقه و برندگان در نظر گرفته شود که اگر این امر محقق شود آن موقع می تواند انگیزه لازم را برای فیلم سازان ایجاد کند تا خود را در جشنواره نشان دهند. این جشنواره باید با تلویزیون تعاملی جدی داشته باشد. به طور مئال یکی از امتیازاتی که می شود در نظر گرفت این است که تلویزیون اعلام کند فیلم هایی که در بخش های مختلف جشنواره راه پیدا می کنند توسط تلویزیون با قیمت مناسب خریداری و پخش می شوند. این اتفاق هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی برای فیلم ساز بسیار مفید می باشد. با این امتیازات باید به فیلم ساز ها انگیزه داد. بخش اعظم فیلم سازان ما برای ساخت فیلم به جشنواره فیلم فجر نگاهی جدی دارند و حتی راه یافتن به فجر را یک ویترین رایگان برای تبلیغ فیلم خود می دانند. الآن اگر من در این جشنواره جایزه بگیرم چه اتفاقی برایم می افتد و چه امتیازی برایم دارد؟ اما حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر یک امتیاز بزرگ برای تمامی فیلم سازان می تواند باشد.

-شما به عنوان یک کارگردان سینما که تا کنون چندین فیلم سینمایی را کارگردانی نموده اید چگونه دوباره به سمت ویدیو کشیده شدید، درحالی که اغلب فیلم سازان جوان ویدیو طی روز های اخیر این گونه ابراز داشته اند که کارگردانان سینما آن ها را برای ساخت فیلم های ویدیویی مورد تمسخر قرار می دهند و کار ویدیو را یک کار منسوخ شده قلمداد می کنند؟

-این بحثی است که سلیقه ای می باشد. من فکر نمی کنم که کسی ویدیو را مسخره کند. آن مبجثی که می تواند مورد نقد قرار بگیرد کیفیت یک فیلم است. من دوباره حرفم را تکرار می کنم، برای من فرقی ندارد که پشت چه دوربینی باشم، دوربینم دیجیتال است یا 35، مهم ترین چیز برای من فیلم خوب است. چند وقت پیش در جشنواره ای من عضو هیئت انتخاب بودم و فیلمی سه یا چهار دقیقه ای دیدم که هیچ وقت تا آخرین روز زندگیم آن را فراموش نخواهم کرد در صورتی که فیلم با یک دوربین بسیار معمولی ساخته شده بود. من خودم نیز با ویدیو شروع کردم و بعد وارد سینما شدم. انتخاب من بستگی به فیلمنامه دارد که فیلم را ویدیویی بسازم یا 35. من با توجه به فیلمنامه مشخص می کنم که فیلم برای پخش خانگی یا برای صدا و سیما و یا برای سینما مناسب است یا نه؟ بعضی مواقع همه چیز یک فیلمنامه مناسب یک فیلم سینمایی می باشد اما اداره نظارت و ارزشیابی با دلایل قانع کننده و درست به من اجازه ساخت فیلم را نمی دهد و من در صورتی که فیلم قابلیت ویدیو را داشته باشد مجبور به ساخت فیلم با فرمت ویدیو می شوم. نگاه من به ویدیو به هیچ وجه نگاهی ضعیف نیست. از نظر من ویدیو حتی می تواند خلاقیت را افزایش دهد و محدودیت هایی که در نگاتیو وجود دارد که در ویدیو آن محدودیت ها وجود ندارند. تدوین یک فیلم ویدیویی با دست باز تری انجام می شود. ویدیویی بودن یک فیلم دلیل بر ضعیف بودن فیلم و 35 بودن یک فیلم دلیل بر قوی بودن یک فیلم نمی باشد و بالعکس.

-شما برگزاری جشنواره های متنوع در کشور را چگونه ارزیابی می کنید، آیا برگزاری این جشنواره ها اگر هیچ حمایتی از فیلمسازان نشود ارزشی دارد؟

-اگر منظور شما حمایت مادی است باید بگویم که گاه امکان حمایت مادی وجود ندارد و مشکلی نیست اگر حمایت مادی صورت نگیرد اما بعضی مواقع امکان حمایت مادی وجود دارد و این کار صورت نمی گیرد. داشتن جشنواره های تخصصی امری بسیار مفید است. اگر ما نمی توانیم حمایت مادی انجام دهیم چرا حمایت های معنوی خود را نیز دریغ می کنیم. به طور مثال در جشنواره فیلم های دفاع مقدس که در راه است می شود به راه یافتگان به بخش مسابقه امتیازاتی از جمله استفاده از شهرک دفاع مقدس با امکانات لازم را به راحتی بدهند و یا امر دریافت پروانه ساخت فیلم برای آن ها را تسریع نمایند و یا به کسانی که اولین طرح خوب را به آن ها ارائه بدهند بهترین تهیه کنندگان تلویزیون را برای تولید فیلم آن ها معرفی نمایند. در میان تمامی جشنواره های فیلمی که در کشور برگزار می شود تنها جشنواره ای که از این نظر توانسته خوب عمل کند جشنواره فیلم رشد است که دلیل آن هم این است که آموزش و پرورش متولی برگزاری این جشنواره است اما در سایر جشنواره ها اتفاق برعکس می افتد و به طور مثال وقتی 30 فیلم ساز به مسابقه می آیند 27 نفر از آن ها دست خالی بر می گردند و من معتقدم که هیچ فیلم سازی از هیچ جشنواره ای نباید دست خالی بازگردد و به جای جوایز مادی می توان جوایز معنوی برای این فیلم سازان در نظر گرفت. اعتراض دیگر من به این جشنواره این است که چرا این جشنواره به نام جشنواره بین المللی فیلم تهران در نظر گرفته شده و جشنواره فیلم ایران در نظر گرفته نشده است.علی عطشانی در غرفه سایت پرده سینما

-شما با فیلم گنگ خواب دیده در نخستین دوره جشنواره فیلم های ویدیویی شرکت کرده اید کمی از پروسه تولید این فیلم برایمان بگویید.

-نوروز سال گذشته تهیه کننده این فیلم با من تماس گرفتند و فیلمنامه را به من دادند. پس از مطالعه فیلمنامه دیدم که فیلمنامه بسیار ضعیف است و در تماسی که با آقای بستانی (تهیه کننده فیلم) داشتم از ضعیف بودن فیلمنامه گفتم که ایشان گفتند حتماً می خواهند با من کار کنند و بنده نیز شرط کار را ویرایش کامل فیلمنامه عرض کردم که با موافقت ایشان فیلمنامه به طور کامل ویرایش شد و آقای بستانی با این که اولین تجربه کاری شان بود و پیش از این هیچ فعالیتی در سینما نداشتند از جان و دل برای کار مایه گذاشتند. پیش تولید این کار یک ماه به طول انجامید و مدت تصویربرداری فیلم 27 روز طول کشید و ما یک سری از سکانس ها را با دو دوربین گرفتیم و باقی سکانس ها با یک دوربین گرفته شدند. من در میان فیلم های ویدیویی که دارم فیلم های یک قدم تا خدا، فرمانده و گنگ خواب دیده را خیلی دوست دارم و این فیلم یک فیلم دلی برای من بود.

-کار جدیدی در دست تولید ندارید؟

-دو کار هم زمان داریم که در دست تولید هستند.

 -یکی از کارها به نام طلبه است به تهیه کنندگی آقای جواد نوروزبیگی که حدود هفتاد درصد از کار در مونترال می باشد و باقی کار در ایران است. فعلاً در حال پیش تولید فیلم سه بعدی هستیم که با توجه به ویدیویی بودن فیلم مختص این جشنواره می باشد و این جاست که این جشنواره باید به سراغ علی عطشانی بیاید و بگوید تو داری چه کاری انجام می دهی؟ این جشنواره باید در مورد اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران آسیب شناسی کند و از آن جا که این فیلم ویدیویی می باشد تعاملی ایجاد کند تا برای سال آینده اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران در این جشنواره در سالن های سه بعدی اکران شود.

-شما پیش از این هم فیلم سه بعدی قرار بود بسازید من یادم می آید در جشنواره دو سال قبل با فیلم شش نفر زیر باران که بعدها به در امتداد شهر تغییر نام داد قرار بود اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران را داشته باشید.

-بله فیلم در امتداد شهر نیز قرار بود با سکانس هایی سه بعدی ساخته شود که این امر بنا به دلایلی محقق نشد.

شما علاقه زیادی به ساخت فیلم های سه بعدی دارید این علاقه از کجا می آید؟

این جا بحث علاقه مطرح نیست. دیگر تنها فیلم ساختن شاید من را ارضاء نکند و ما باید کارهای نو بکنیم. امروزه اکثر فیلم های مطرح دنیا سه بعدی می باشند و ما باید پیشرفت کنیم. من دلم می خواهد سینمای ما به سینمای دنیا نزدیک باشد. پیش تولید این فیلم که آقای الف نام دارد تا الآن دو ماه به طول انجامید و ساختن فیلم سه بعدی کار واقعاً دشواری می باشد اما ما همیشه به دنبال کار سخت بودیم.

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>فــرامــرز قــهرمانی فر:

با سلام و خسته نباشید، از اینکه میبینم گاهی اوقات عملکرد برخی از هنرمندان مانند مشاغل کاذب جامعه را آلوده می کند بسیار رنجیده خاطر می شوم. همیشه سعی کردم سکوت کنم اما گویا هر چه بیشتر سکوت کنیم کارگردان محترم آقای الف که بعضا ً با ادعای تحقیق در فیلمسازی سه بعدی به اشتباه خود را اولـــین فـــیلمساز و کــارگـــردان سه بعدی "اولین فیلم سه بعدی ایران" معرفی می کند توصیه می کنم که کمی احتیاط به خرج داده و تحقیق در این موضوع را جدی بگیرد. بهتر است با کمی جستجو در اینترنت تاریخ تحقیقات و تولیدات سینمای سه بعدی در ایران را از پایان نامه های دانشجویی الی تولیدات کوتاه و بلند بررسی نمایند تا اگر جایی برای ادعا بود بتوان مدعی شد. در ادامه برای مستند سازی تاریخچه فیلم های سه بعدی در ایران به معرفی یکی از اولین تولیدات قدیمی خود بسنده می کنم که آقای عطشانی مثل همیشه در مقابل سکوت و لطف بنده جوابی بی معنی داده اند که نشان از هنر مردانگی ایشان است. آقای رضا منتظری: -شما پیش از این هم فیلم سه بعدی قرار بود بسازید من یادم می آید در جشنواره دو سال قبل با فیلم شش نفر زیر باران که بعدها به در امتداد شهر تغییر نام داد قرار بود اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران را داشته باشید. علی عطشانی: -بله فیلم در امتداد شهر نیز قرار بود با سکانس هایی سه بعدی ساخته شود که این امر بنا به دلایلی محقق نشد. حداقل جای خوشحالی دارد که ایشان به یاد دارند سکانس هایی از آن را بنده فیلمبرداری کردم و نسخه بلو-ری سه بعدی آن را تحویل ایشان دادم. اما در اینجا طوری پاسخ داده اند که گویا ضعف از فیلمبرداری سه بعدی و یا تکنیکال استریوسکوپیک بوده و اصلا هیچ مشکلی از مسائل پشت پرده نبوده .... که بسیار گفتنی ها برای گفتن دارم. " اخبارها کارگردان فیلم سه بعدی ایرانی را به شما معرفی می کنند که در تمام طول عمر خود حتی یک فریم عکاسی سه بعدی (استریوفتوگرافی) نکرده و حتی با اصطلاحات فنی هنری فیلم های سه بعدی استریوسکوپیک آشنایی ندارد و حتی در خبرها دم از نزدیک شدن به سینمای سه بعدی جهان میزند " ...!!! امیدوارم قسمت پایانی مصاحبه بالا که ناشی از داغ شدن بازار فیلم های سه بعدی می باشد را کمی جدی بگیرید تا اگر حق کسانی در سال 1389 برای فیلم "در امتداد شهر" زایع شد حداقل به تاریخ آغاز تولید فیلم های سه بعدی در ایران لطمه ای نخورد. عطشانی را می بینم .... که متاسفانه حتی در حد یک فریم هم عکاسی سه بعدی را تجربه نکرده ولی بدون تحقیق و مطالعه سخنانی به زبان آورده اند که گویا اصلا مرا نمی شناسند که چقدر برای سکانس هایی از فیلم "در امتداد شهر" زحمت کشیدم. بعد از 23 سال تجربه کار در فیلمبرداری سه بعدی و عکاسی سه بعدی در سطح بین الملل و ملی با برخوردهای غیر حرفه ای در این مبحث کاملا ً تخصصی دست به کار فیلمسازی سه بعدی شده تا شاید بتوانند اولین فیلم بلند سه بعدی ایران را به نام خود ثبت کنند!!! اما به چه قیمتی؟ این تیتر یکی از صفحات وب سایت بنده است که قدمتی طولانی دارد. نگاهی مستند به تاریخ تولید اولین فیلم سه بعدی ایران که در سال 1378 الی 1379 از انجمن سینمای جوانان آغاز و ادامه یافت .... (برای شنیدن و دیدن مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی فعلا باید از فیلترشکن استفاده نمائید). http://www.iran3dcenter.com/News/3D-Movie/3D-Movie-NEWS-in-Iran.html در صورت نیاز می توانید شماره های تماس بنده را از وب سایتم بدست آورید. با تشکر از توجه شما فــرامــرز قــهرمانی فر نماینده انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران http://www.stereoscopy.com/isu/countryreps.html

1+0-

سه‌شنبه 28 آذر 1391



>>>یک شهروند:

فونت مصاحبه خیلی ریز و غیراستاندارد است!

1+0-

جمعه 2 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.