پرده سینما

کمدی دوران صامت یا طنز شبانه؟ نقد و بررسی فیلم «خوابم می آد» ساخته رضا عطاران

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نگاهی به فیلم خوابم می آد ساخته رضا عطاران

 

خوابم می آد از همان دسته کمدی های سطحی نگری است که داعیه آن را دارد که وارد بطن زندگی مردم عامه شده و دردها و رنج های آن ها را به تصویر کشیده است، ادعایی که تنها پشت آن پزهای زننده روشنفکری است و هیچگونه پایه و اساس منطقی ندارد.

 

رضا عطاران و مریلا زارعی در خوابم می آداولین تجربه فیلمسازی رضا عطاران تجربه ای تلخ برای کارگردانی است که پیش از این در تلویزیون توانسته بود سریال های پر مخاطب و پرطرفداری همچون خانه به دوش، متهم گریخت، کوچه اقاقیا، ترش و شیرین، و بزنگاه را بسازد.

خوابم می آد به عنوان اولین فیلم سینمایی عطاران برای وی قدمی رو به عقب نسبت به سریال هایی که پیش از این ساخته بود محسوب می گردد. خوابم می آد فیلمی است که برای مخاطبان خود هیچ دغدغه ای را ایجاد نمی کند و مخاطب نمی تواند به راحتی با فیلم ارتباط برقرار نماید. اعمال ممیزی های ریز و درشت در فیلم، و همچنین نکات مجهول و گنگی که در فیلمنامه فیلم وجود دارد باعث شده تا مخاطب در نهایت سرخورده و افسرده از تماشای فیلمی به شدت سخیف از سالن سینما خارج شود.

عطاران که پیش از این در سریال های خود شیوه ای نو و مدرن را با در کنار هم قرار دادن کمدی های کلامی و کمدی های موقعیت ابداع نموده بود و این ابداع وی توانسته بود برایش موفقیت های چشمگیری را نیز به همراه داشته باشد و همذات پنداری مخاطب را نسبت به محیط کلی آثارش به دست بیاورد و باعث خنده مخاطب شود، در اولین فیلم اش نمی تواند این تجربه شیرین را تکرار کند. خوابم می آد از همان دسته کمدی های سطحی نگری است که داعیه آن را دارد که وارد بطن زندگی مردم عامه شده و دردها و رنج های آن ها را به تصویر کشیده است، ادعایی که تنها پشت آن پزهای زننده روشنفکری است و هیچگونه پایه و اساس منطقی ندارد. خوابم می آد هیچ یک از مؤلفه های اصلی سینمای کمدی را با خود به همراه ندارد که نگاه نقادانه به وضعیت زندگی مردم جامعه یکی از اصلی ترین این مؤلفه ها است. خوابم می آد همانند فیلم های هم رده اش که چه در سینماها اکران شده و یا برای شبکه نمایش خانگی تولید شده اند تنها پر از ادا و اصول ها و شکلک درآوردن های زننده بازیگرانی است که می خواهند مخاطب با شعور امروزی را به هر نحو بخنداند که البته در این راه هم موفق نمی شوند، و نمونه بارز آن زبان درازی گاه و بیگاه شخصیت «پوری» است که اکبر عبدی ایفای آن رل را بر عهده دارد. خوابم می آد هم مثل بسیاری از فیلم های کمدی دیگر به سمت شلوغ کاری های سینمای کمدی صامت رفته و هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارد. متأسفانه فیلمسازان کمدی سینمای ایران هنوز به نتیجه نرسیده اند که در فیلم هایی که بر اساس کمدی موقعیت ساخته می شوند بایستی با ایجاد موقعیت های فکاهی نمایشی مخاطب را به وجد آورد و خنداند نه چنگ اندازی و توسل به هر حرکت زننده و غیرمعقولی!

رضا عطاران در خوابم می آدداستان فیلم خوابم می آد در مورد رضا (رضا عطاران) پسری 39 ساله است که تا کنون ازدواج نکرده و با مادر و پدر خود (اکبر عبدی و ناصر گیتی جاه) زندگی می کند، رضا که به شغل معلمی اشتغال دارد به دلیل سادگی و خوش قلبی اش مرتب از سوی شاگردان مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و هنگامی که در صدد بر می آید تا کردار زننده یکی از شاگردانش را جبران کند، به دلیل آن که پدر وی از سهام داران بزرگ مدرسه بوده از کار بی کار می شود و به ناچار به تدریس خصوصی در منزل شاگردانش می پردازد. رضا هنگام رفت و آمد به منزل یکی از شاگردانش که در یک برج مسکونی- تجاری زندگی می کند با دختری پاستیل فروش به نام شیرین (مریلا زارعی) آشنا می شود و به واسطه مراوده گاه و بی گاه این دو به یکدیگر علاقمند می شوند. شیرین مشکل بزرگی در زندگی اش دارد که مربوط به بیماری خواهرش می شود که نیاز به پیوند کلیه دارد اما آن ها هیچ پولی ندارند تا برای پیوند کلیه وی بپردازند، شیرین نا امید از همه جا رضا را تشویق می کند تا برای اخاذی از پدر یکی از شاگردانش (حسین محب اهری) که در همان برج جواهر فروشی دارد وارد عمل شود و اعلام می کند که مرد جواهرفروش با زنی مرموز (ویشکا آسایش) رابطه دارد و این دو هر هفته سه شنبه ها یکدیگر را در مغازه ملاقات کرده و بعد با هم از آن جا خارج می شوند، غافل از آن که آن زن تنها واسطه ای بوده تا مرد جواهرفروش بتواند برای جواهراتش «شو» برپا کند، رضا و شیرین به همین دلیل آن زن را گروگان می گیرند و در نهایت که به اشتباه خود پی می برند با همسر واقعی زن (سروش صحت) قرار ملاقات می گذارند که در نهایت در یک تعقیب و گریز حادثه ای برای رضا پیش می آید...

خوابم می آد بیش از هر نکته دیگر از فیلمنامه ضعیف خود رنج می برد. ضعف های فیلمنامه خوابم می آد نه فقط در اصول ساختار روایی و پیرنگ های متعدد و به شدت زائد آن به چشم می خورد، بلکه ایده اولیه فیلمنامه که از حمید نعمت الله و معصومه بیات بوده است نیز ایده ای به شدت کلیشه ای، کهنه و پوسیده به نظر می رسد. طرح کلی به شدت دستمالی شده ی پسری عاشق و فقیر که حاضر است برای رسیدن به دختر مورد علاقه خود دست به هر عمل غیرانسانی بزند دیگر جایی برای کار ندارد. جایگاه فرم در فیلمنامه خوابم می آد که بر اساس اصول فرمالیستی شکل گرفته به شدت خالی است و  فیلمنامه خوابم می آد بدون هر دلیل منطقی پیچیدگی های زیادی دارد و به هیچ وجه یکدست و روان نیست، شوخی های نخ نما شده و سقوط به ورطه هجو و عدم حفظ روابط علت و معلولی میان کاراکترهای فیلم از جمله مشکلات اصلی فیلمنامه است و هیچ انسجامی در خوابم می آد دیده نمی شود و بر خلاف نیمه اول فیلم که پر از صحنه های بزن بکوب کلیشه ای سینمای کمدی است نیمه دوم فیلم درامی سیاه و تلخ است و نه فیلمنامه نویس و نه کارگردان نتوانسته اند توازن لازم را میان این دو ایجاد نمایند به همین دلیل فیلمنامه به چندپارگی عجیب و غیر قابل باوری دچار گشته که تنها باعث گیج شدن مخاطبان اش می گردد. با یک نگاه کلی می توان به این مهم دست یافت که فیلمنامه این فیلم به شدت سردستی و به دور از هرگونه تفکر و تعمقی به رشته تحریر درآمده است، فیلمنامه نویس تنها سعی داشته موقعیت هایی طنز را با سیلی از کاراکترهای گوناگون به وجود بیاورد که در نهایت نتوانسته در این امر مهم موفق عمل نماید، داستان فیلم بسیار بی هدف جلو می رود و فضاسازی اصولی در فیلمنامه صورت نپذیرفته است.

اکبر عبدی و ناصر گیتی جاه در خوابم می آدهرچند که در این میان شخصیت پردازی فیلمنامه نسبتاً قابل قبول است و هیچ نکته مجهولی از هیچ یک از شخصیت ها در ذهن مخاطب باقی نمی ماند اما طرح کلی فیلمنامه و دیالوگ ها و دوپاره شدن فیلمنامه به شدت بد از آب درآمده است. گره افکنی اصلی فیلم هم که ازدواج و عاشق شدن رضا است اشتباه است چرا که در نهایت به پرسش های زیادی در این رابطه پاسخ داده نمی شود و بسیاری از شخصیت های فیلم بلاتکلیف رها می شوند.

راوی که شخصیت رضا است به تنهایی تمام بار داستان فیلم را بر دوش می کشد و شخصیت های مکمل و فرعی فیلم هیچگونه جایگاهی در پیشبرد اهداف فیلم ندارند و به مثابه مترسک هایی هستند که تنها از آن ها برای فروش بیشتر فیلم استفاده ابزاری شده است. همچنین پایان بندی فیلمنامه اصولی نیست و درخور یک فیلم کمدی نیست. مؤلفه های کمدی موقعیت در خوابم می آد تنها به شخصیت رضا و روابط وی با پدر و مادرش خلاصه می شود و استفاده از شوخی زننده ادرار کردن رضا در شلوارش آن هم در لحظات حساس فیلم و دور کردن عمدی و یا سهوی ذهن مخاطب از خط اصلی فیلم یکی از ایرادات اساسی خوابم می آد است.

استفاده از نریشن و جامپ کات های اول فیلم برای نشان دادن گوشه های از زندگی رضا جالب توجه است و فیلمنامه نویس می توانست با کمی دقت بیشتر روی این امر مهم به توفیق بیشتری برسد.

یکی دیگر از ایرادات اساسی فیلم  این است که در این فیلم به شدت از نام، عکس ها و حضور چهره های معروف عالم هنر، سیاست، ورزش و غیره ایران و جهان استفاده می شود؛ فیلمنامه نویس و کارگردان به دلیلی غیر منطقی به شدت شخصیت های تاریخی را وارد این فیلم کرده اند که از یک جایی به بعد واقعاً حال مخاطب بخت برگشته را برهم می زند!

خدادداد عزیزی، مدونا، محمدرضا پهلوی، صدام حسین، باراک اوباما، چه گوارا، بسنتی و امثالهم از جمله اشخاصی هستند که در خوابم می آد حضوری چشمگیر و فعال دارند!

کارگردانی نیمه مدرن رضا عطاران نیز جای بحث زیادی دارد. استفاده عطاران از نماهای مدرن و قاب بندی های عجیب و غریبی که برای فیلم اش در نظر گرفته به هیچ وجه راضی کننده نیست.

میزانسن های خوابم می آد به هیچ وجه نمی توانند القاء گر میزانسن های خوب سینمای کمدی باشند و طراحی میزانسن ها و دکوپاژ فیلم خوابم می آد تنها یادآور طنزهای شبانه و دم دستی است که از تلویزیون پخش می شود.

بازی بازیگران فیلم خوابم می آد نسبتاً قابل قبول است؛ اگرچه هیچ بازی خارق العاده ای در این فیلم وجود ندارد و چینش بازیگران فیلم نشان از آن دارد که تهیه کننده محترم از همان ابتدای امر تنها قصد داشته اند گیشه سینماها را با این فیلم شان تسخیر نمایند. حضور چند ثانیه ای خداداد عزیزی فوتبالیست مشهور و نامی کشور در این فیلم نشان از همین امر دارد.

شاید تنها برگ برنده ای که عوامل فیلم برای فروش فیلم شان توانسته باشند رو کنند حضور اکبر عبدی در نقش مادر رضا عطاران است. هرچند که اکبر عبدی پیش از این در فیلمی مثل آدم برفی زن پوش را بازی کرده بود، اما این بار او در نقش یک زن واقعی ظاهر گردیده است. به جرأت می توان بر این نکته صحه گذاشت که بازی یکدست و قابل قبول و روان اکبر عبدی در نقش یک پیرزن عامی مثبت ترین نکته فیلم است. عبدی آن چنان یکدست این نقش را بازی کرده که هر شخصی که اطلاعی از بازی وی نداشته باشد باور نخواهد کرد که یک مرد آن را بازی کرده است.

ناصر گیتی جاه هم  یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم به نمایش گذاشته است. گیتی جاه به عنوان بازیگری توانا و پیشکسوت که سالیان سال در محاق مانده بود این بار توانست به واسطه نقش نسبتاً پر رنگ اش گوشه ای از توانایی های خود را به نمایش بگذارد.

رضا عطاران اما بر خلاف همیشه در این فیلم خوب نیست! شاید بزرگترین مشکل رضا عطاران در خوابم می آد کارگردانی همزمان وی نیز باشد. عطاران بر خلاف ورود آقایان ممنوع، نیش زنبور و یا ده ها فیلم و سریالی که در آن ها بسیار خوش درخشیده بود این بار نمی تواند بار کمیک فیلم را به دوش بکشد و در جاهایی به شدت کم می آورد.

اکبر عبدی در خوابم می آدمریلا زارعی، ویشکا آسایش، حسین محب اهری، سروش صحت، فاطمه هاشمی، اصغر سمسارزاده و  غیره هم بسیار معمولی در خوابم می آد ظاهر شده اند.

یکی دیگر از ضعف های اصلی فیلم خوابم می آد فیلمبرداری فیلم است، استفاده از تکنیک مد روز شده دوربین روی دست و قاب بندی های مدرن و عجیبی که بهمنش برای خوابم می آد به کار برده است به هیچ وجه برای یک فیلم کمدی شایسته نیست.

در این میان طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی فیلم تا حدی قابل قبول به نظر می رسد. به ویژه طراحی چهره پردازی شخصیت های مادر و پدر رضا که در فواصل مختلفی از زندگانی شان طراحی شده است بسیار طبیعی از آب درآمده است.

در نهایت این که دیدن فیلم خوابم می آد را به هیچ وجه توصیه نمی کنم، دیدن این فیلم توهینی است که هر مخاطب به شعور خود می کند. خوابم می آد فیلمی است که شاید برای یکی دو بار لبخندی را بر لبان مخاطبان اش بنشاند اما مخاطب در نهایت از خود خواهد پرسید که طی این مدت اصلاً برای چه می خندیده است! تنها اگر دوست دارید ساعتی تفریح نسبتاً پرخرجی داشته باشید برای دیدن این فیلم به سینما بروید!

 

رضا منتظری



 تاريخ ارسال: 1391/4/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>nafas:

نقدخوب بودخسته نباشید

0+0-

يكشنبه 17 دي 1396



>>>نفس:

شماحق ندارین این فیلم روزیرسوال ببرین

1+0-

يكشنبه 17 دي 1396



>>>كربلايي:

فيلم يه ايكس شعر تمام عيار بود ! رضا عطاران رو چه به فيلم سازي !

0+2-

دوشنبه 19 تير 1391



>>>هوادار:

پرده سینما بهترین سایت سینمایی ایران است از صمیم قلب دوستتون دارم و امیدوارم که همچنان قدرتمند به فعالیتهای خودتون ادامه بدید و از آقای فاضلی عزیز هم تقاضا دارم که یادداشت سردبیر را به روز رسانی کنند به شرطی که دیگر دم از بسته شدن سایت نزنند .

0+0-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>n.k:

فیلم خوبی بود و من خوشم اومد

1+0-

جمعه 16 تير 1391



>>>Mohammad:

Khabam miad nesbat be filmaye bi arzesh shabake namayesh khanegi shahkare man taajob mikonam az inke mibinam shoma film ro ham rade filmaye sakhifi mesle taghsir astinam bod va kat kalantari va... Gharar dadin, omidvaram tajdid nazar befarmayin

0+0-

پنجشنبه 15 تير 1391



>>>Emami:

Jenab montazeri baraton arezoye movafaghiat daram, naghd besyar jamei bod

0+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>عاشق عطاران:

دکونتونو تخته کنین نفهما شماها چه میفهمین فیلم یعنی چی؟

0+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>shamim:

من نقد رو تو فیس بوک خوندم و حیفم اومد که اینجا عنوان نکنم واقعا نقد خوبی بود چون تو سینما از دیدن فیلم واقعا حالم بد شده بود.

1+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>یه نفر:

بازی بازی با عطاران هم بازی؟

1+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>آرش:

اکبر عبدی عالی بود واقعا من که عاشقش شدم

0+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>منتقد کبیر :

از نظر بنده تمامی نقدهای آقای منتظری نقدهای اصولی است و آن گونه که از شواهد بر می آید ایشان بر تمامی امور روش شناختی تحلیل و بررسی فیلم های داستانی استادند. بنده امروزه به عنوان یک منتقد که سالهاست در نشریات نقد مینویسم نقدهایی چنین ندیده ام و اغلب نویسندگان به سمت یادداشت نگاری های کوتاه رفته اند اما آقای منتظری خوشبختانه به درستی فیلم ها را مورد تحلیل قرار میدهند. در نهایت سپاسگذاری میکنم از نقدهای خوبتان

0+0-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>سمیرا.ش:

سلام مرسی از سایت خوبتون من این فیلم رو دیشب تو پردیس ملت دیدم واقعا تعجب کردم چون قبلا از فیلم خیلی تعریف و تمجید شنیده بودم اما کلیت فیلم فوق العاده ضعیف بود. آقای منتظری حیف از طنزهای شبانه که شما این فیلم مزخرف رو با اون مقایسه کردید همین ساختمان پزشکان واقعا شب ها ما رو سرگرم میکرد و میخندوند و چهار تا پیام فرهنگی و اخلاقی هم برای ما داشت. اما برسیم به کمدی دوران صامت !!! واقعا تعجب برانگیزه که این خزعبل رو با کمدی های شاهکار دوران صامت مقایسه کردید. بیچاره روح هارولوید و چارلز چاپلین و غیره که الان با این حرف شما تنشون زیر خاک میلرزه ... در کل میخوام برای نقد عالیتون و همچنین این سایت وزرین و پر محتوا ازتون تشکر کنم و درخواست کنم که کمی بیشتر فیلمهای روز رو مورد نقد و بررسی قرار بدید

0+1-

چهارشنبه 14 تير 1391



>>>Sina kamali:

Man be khater ataran mikhastam beram va in film ro bebinam ama az onjayi ke be naghdhaye ostadane va moshekafane aghaye montazeri iman daram in kar ra nakhaham kard. Man ta alan didam har chi aghaye montazeri goftan dorost bode va in az naghd film marham be invar sabet shod

0+0-

سه‌شنبه 13 تير 1391



>>>Mitra:

Film khabam miad filmi sathi negar va bi arzesh ast, az shoma motshakeram ke chenin fahimane va ba negah barik bin khod in film ra be chalesh keshidin va be nokati eshare farmode bodin ke ma naeahmide bodim

0+0-

سه‌شنبه 13 تير 1391



>>>محمدرضا كلانتر:

كدام " اعمال مميزي هاي ريز و درشت " ؟ من فيلم را 3 بار ديده ام ، يك بار در جشنواره فيلم فجر و 2 بار در اكران عمومي ( در تهران و يزد ) . آن چه اكران شده نسبت به آن چه در جشنواره نمايش داده شد ، حذفياتي دارد اما بسيار كم بوده و لطمه اي هم به فيلم نزده است . اين حذفيات كوتاه مربوط به 2 صحنه توالت و يكي دو صحنه اي است كه پسر بچه اي كنار در خانه پدري رضا ادرار مي كند . با نظر خانم تهراني هم كاملا موافقم ، هيچ منتقدي حق ندارد در نقدش بگويد خواننده چه ببيند و چه نبيند . كار منتقد بررسي موشكافانه اثر است كه متاسفانه در اين نقد چنين چيزي وجود ندارد .

0+1-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>mohsen kamali:

یعنی نریم فیلم رو ببینیم؟

0+0-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>M:

Besyar ali bod, khaste nabashin

1+0-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>دوستدار پرده سینما:

از اینکه پرده سینمای عزیز بعد از یک مدت رکود دوباره فعالیت های خودش رو به شکل جدی آغاز کرده از صمیم قلب خرسندم. خدا قوت و دست مریزاد آقایان فاضلی، منتقم، منتظری و همه کسایی که برای این سایت وزین تلاش میکنید و زحمت میکشید.

0+0-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>سیما تهرانی :

دوست گرانقدر و عزیز جناب اقای منتظری نقد شما را در مورد این فیلم مطالعه کردم و باید بگویم با شما شدیدا مخالف هستم و دلایل خودم را برای این مخالفت خدمتتان عرض میکنم. اولا فیلم خوابم می آد یکی از بهترین فیلم های کمدی هست که تو ایران ساخته شده من نمیدونم چرا منتقدها و کلا همه برو بچه های سینما دوست دارن اینقدر فیلمای کمدی که تو سینمای ایران ساخته میشه رو زیر سوال ببرن؟ من اینجا از شما یک سوالی میپرسم کمدی چیست؟ و بهترین فیلم کمدی ایرانی که شما تا حالا دیدید چی بوده؟ خیلی دوست دارم جواب بنده حقیر رو بدین تا بتونیم مفصل تر با هم وارد گفتگو بشیم در ثانی به عقیده من عطاران آدمیه که کار خودش رو به خوبی بلده و نمیذاره هیچ جا کمیت کارش بلنگه و من تو یکی از مصاحبه های اخیرش خوندم که گفته بود قصدش از ساخت این فیلم فقط خنداندن مردم نبوده و خواسته دردهای اجتماعی رو با زبانی طنز به تصویر بکشه ثالثا این که به شما توصیه میکنم به این و آن فرماندهی نکنید که چه فیلمی رو ببین و چه فیلمی رو نبینن این که شما میگید: در نهایت این که دیدن فیلم خوابم می آد را به هیچ وجه توصیه نمی کنم، دیدن این فیلم توهینی است که هر مخاطب به شعور خود می کند... توهینی است به شعور بنده و تمام آدمایی که این فیلم رو دیدن و حتی خودتان!

2+0-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>رها:

من اصلا از فیلم خوشم نیومد

0+1-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>جاوید:

با این نکته که حضور اکبر عبدی کمک بسیار زیادی به فروش فیلم خوابم می آد کرده موافقم اما با این موافق نیستم که شما تا اسم چند تا بازیگر مطرح رو میبینین بیاین و تهیه کننده رو مقصر بدونین که چرا از این چهره ها استفاده کرده آقای منتظری گرامی باور بفرمایین اقتصاد ضعیف این سینما نیاز به چنین فیلمهایی داره تا بتونه یه تکونی به خودش بده و یه خون تازه توی رگ هاش جریان پیدا کنه خوب یا بد من امثال این فیلم ها رو برای سینمای ایران مفید میدونم چون سینمایی که در آستانه ورشکستگی قرار داره و روز به روز به جای این که سالن سینما اضافه بشه سالن ها داره بسته میشه به همچین فیلمایی برای بقای خودش نیاز داره

0+0-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>وحید :

نقد بسیار جامع و خوبی بود. ممنون

0+1-

دوشنبه 12 تير 1391



>>>شقایق:

چه عجب آقای منتظری عزیز بالاخره یه نقد روزی از شما رسید. داشتیم از بی نقدی میمردیم به خدا قسم. خیلی دلمون برای قلم جذابتون تنگ شده بود خدا سایه شما و پرده سینما رو از سرمون کم نکنه. منم مثل شما از این فیلم اصلا خوشم نیومد و به نظرم فیلم خیلی خیلی مزخرفی بود اما به هر حال باید به نظرم یه تفاوتی براش با فیلمایی که خیلی از این بدتر هستن قائل بشیم

0+1-

دوشنبه 12 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.