پرده سینما

موضوع دفاع مقدس، موضوعی قابل احترام است. گفتگو با یزدان عشیری

پرده سینما









گفتگو با یزدان عشیری مدیر روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت روز سه شنبه چهاردهم شهریور ماه با حضور دو  تن از اعضای هیئت تحریریه سایت پرده سینما، علی ناصری و رضا منتظری در دفتر کار وی صورت پذیرفت که ماحصل گفتگو با وی در مورد حواشی، برنامه ها و همچنین بخش های مختلف دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را در زیر می خوانید 

  گفتگو با یزدان عشیری- رویکرد شما به عنوان یک مدیر حرفه ای روابط عمومی جشنواره های معتبر فیلم در ارتباط با رسانه ها چیست؟

- در ابتدا باید تشکر کنم که خوشبختانه سایت پرده سینما در بین سایت ها و رسانه های مجازی که به صورت تخصصی در حوزه سینمای ایران فعالیت می کنند همواره به صورت ویژه تر با دورخیز و مطالعه گسترده تر به سراغ موضوعات از قبیل رویدادهای فرهنگی و جشنواره ها می رود که ما این تجربه را در جشنواره های فیلم فجر و فیلم ویدیویی تهران و این جشنواره تا الآن داشتیم که انشاالله این روند ادامه پیدا کند.

قطعاً برای تبیین اهداف و تثبیت جایگاه یک رویداد فرهنگی مهمترین نقش را  روابط عمومی رسانه ها دارند. حضور رسانه ها در شکل گیری، توسعه و ارتقاء و پیمودن مسیر اعتلای یک حرکت فرهنگی بسیار مهم می باشد. از آن جا که سینما خود یک رسانه است به دلیل ماهیت ذاتی و جوهری اش بیش از بسیاری از حوزه ها به حضور دینامیک و فعال رسانه و رسانه های تخصصی نیاز دارد و قطعاً رسانه های تخصصی در کمک و تقویت مسیر رشد سینما، کشف افق های تازه و همینطور روشنگری و همینطور ایجاد جهش و فراز در مسیر حرکت سینما و تولیدات بیشترین نقش را می توانند داشته باشند. در بحث جشنواره فیلم های دفاع مقدس و مقاومت من این را به صراحت باید بگویم که مقوله فیلم مقاومت و مخصوصاً دفاع مقدس تا کنون اگر چراغ اش روشن بوده است مرهون حضور مؤثر، چاووشگری، چالشگری، پرسشگری و نقدهای سازنده و راهبردی بوده است که رسانه ها در تمام این سال ها قطعاً داشته اند. خوشبختانه این جشنواره علی رغم این که در تاریخ ادوار برگزاری اش با فراز و فرودهای چشمگیری روبه رو بوده مسیری را در چند سال اخیر در حال طی کردن مسیری است که رو به توسعه است. اتفاق رویکرد بین المللی این جشنواره که در یازدهمین دوره جشنواره مقاومت انجام شد و همینطور ادامه این رویکرد در دوازدهمین دوره این جشنواره به معنای رشد و توسعه جشنواره است که قطعاً باز هم با کمک رسانه ها می شود این مسیر را گسترش داد. به اذعان همه منتقدان، نویسندگان، تحلیلگران سینمای دفاع مقدس در کنار سینمای ایران نیاز به اطلاع رسانی در عرصه بین الملل در کنار فضاسازی های داخلی دارد تا به صورت خاص سینمای دفاع مقدس که در طول سی و اندی سال گذشته با آثار درخشان و در واقع تولیدات چشمگیر روبه رو بوده این فرصت را پیدا کند که در عرصه بین الملل، حداقل در چشم انداز سینمای منطقه و کشورهای جهان اسلام به دلیل مشترکات فرهنگی و اعتقادی و آرمانی با توجه به فضای خیزش های مردمی و جنبش بیداری اسلامی که در بسیاری از کشورهای اسلامی بوده قطعاً می تواند راوی و حاوی پیام های اساسی برای مخاطبان این کشورها باشد.

 

 یزدان عشیری - با توجه به اینکه دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در راه است، آیا در این جشنواره هم همانند دیگر جشنواره هایی که در تهران برگزار می شوند شاهد حضور دیگر رسانه های غیر تخصصی هستیم که به نوعی عرصه را برای رسانه های تخصصی فعال در حوزه سینما تنگ می کنند و آیا شما تفاوتی بین رسانه های تخصصی و غیر تخصصی قائل شده اید یا خیر؟

 

 

- رویکرد بنده و همچنین آقای محمد خزاعی به عنوان دبیر این جشنواره این بوده و به خصوص همین خواهد بود که جایگاه خاصی برای رسانه های تخصصی به دلیل اهمیت و نقش راهبردی که می توانند هم در تبیین اهداف جشنواره و هم کمک به رشد سینمای مقاومت داشته باشند مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد. اما نکته ای هم نباید فراموش کنیم که جشنواره فیلم مقاومت به تبع ساختار های  مفهومی و مضمونی که دارد محدود به گروه های خاص در سینما نیست و ما نیاز به این داریم که با مشارکت های خوب و تأثیرگذار رسانه های عمومی تر فضایی ایجاد بکنیم که پلی زده شود و در واقع پیوندی به این سینما ایجاد بشود و ما محصولات این نوع سینما را با مخاطبان انبوه تر و بیشتر داشته باشیم که طبیعی است ما برای رسانه های غیر تخصصی نیز فضایی را تعریف کرده ایم. مضاف بر اینکه میزبانی این جشنواره به طور خاص در استان کرمان اتفاق می افتد و این استان هم از رسانه های مکتوب و مجازی متنوعی برخوردار است که با توجه به تعاملات خوب و در واقع جلسات، جمع بندی ها،  بحث ها و رایزنی های خوبی که اتفاق افتاده حضور گسترده رسانه های بومی را هم به چند دلیل خواهیم داشت. یک این که آن ها هم در کنار رسانه های حرفه ای و تخصصی ضمن این که به اطلاع رسانی این رویداد می پردازند یک فضای تجربی خوب و یک فضای کارورزی، آموزشی و کاربردی خوبی هم در آن ها اتفاق می افتد. نکته دوم این که مزیت حضور آن ها به دلیل شناخت و اشرافی که من به فضای استان دارم به نظرم می تواند در کنار رسانه های حرفه ای تهران و رسانه های تخصصی فضایی برای بازشناخت و معرفی ظرفیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی استان فراهم کند. مزیت سوم این که حضور هنرمندان و چهره های شاخص سینمای ایران در طول دوران برگزاری جشنواره در استان و شهر کرمان قطعاً با کمک رسانه های بومی و محلی و رسانه های عمومی ما می توانیم فضای با شکوه همراهی و همدلی خانواده ها را هم در طول روزهای برگزاری جشنواره به دلیل پتانسیل حضور هنرمندان داشته باشیم. اما اولویت ما در برگزاری جشنواره رسانه های تخصصی و سینمایی هستند.

 

  - برای برگزاری جشنواره در استان کرمان چه کارهایی انجام شده و آیا ما در این  دوره از جشنواره هم با توجه به تجربه اول استان برای برگزاری جشنواره شاهد قطع و وصل شدن مکرر اینترنت و یا مواردی که در کار اطلاع رسانی اصحاب رسانه خلل ایجاد کند خواهیم بود؟

 

گفتگو با یزدان عشیری- خوشبختانه ما با علم بر این اتفاقات و در واقع نگرانی هایی که وجود داشت بررسی هایی انجام دادیم و با توجه به این مسائل است که ما برای سومین بار نیز به کرمان خواهیم رفت، در آن جا نیز کار گروه های مختلف در زمینه روابط عمومی شکل گرفته است که کلیه موارد از جمله نیازها و انتظاراتی که وجود داشته را ما  با توجه به امکانات استان به لحاظ هتل، اینترنت و موارد مورد نیازی که رسانه ها با آن دست به گریبان هستند لیست و بررسی کردیم. پیش بینی یک فضای کافی نت مجهز برای رسانه ها، تبیین امکانات ارتباطی و اینترنتی برای رسانه ها و همینطور پیش بینی برنامه ها و امکانات تشریفاتی برای رسانه ها به طور خاص دیده شده است تا بتوانند در طول مدت حضور در شهر کرمان از مکان های دیدنی کرمان استفاده کنند و همچنین در روند انتشار اخبار و اطلاع رسانی با مشکل روبه رو نشوند. تجربه جشنواره های فجر و جشنواره های دیگر این را به ما آموخته که این موارد اجتناب ناپذیر را پیش بینی کنیم و در اولویت ببینیم. حالا باید امکانات و ظرفیت استان را بسنجیم که در چه اندازه است و به دلیل این که استاندار استان نیز همین دغدغه را دارد و خود نیز در تلاش است و این نگرانی را دارد که کرمان میزبانی مناسب برای این رویداد بین المللی باشد، از این رو کارگروه های خیلی خوبی در سطح استانداری با حضور مدیران و نمایندگان اغلب ادارات و سازمان ها ذیربط اتفاق افتاده است. به عنوان مثال ما جلسه هماهنگی با حضور نمایندگان بیش از هفده یا هجده سازمان را داشتیم که شرکت مخابرات، شرکت برق، فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرکدام یکی از آن ها بوده اند و در واقع همه دستگاه ها مصمم هستند که در این رویداد فرهنگی به صورت همگانی عمل کنند و من امیدوارم که ما دچار اختلال نشویم.

 

  - با توجه به بین المللی بودن جشنواره مقاومت تا کنون انعکاس خبری این جشنواره در رسانه های خارجی به چه صورت بوده است؟

- خوشبختانه اگر رصدی بکنید از آخرین دوره جشنواره فیلم مقاومت که دو سال گذشته برگزار شده است ما به این نتیجه رسیده ایم که برای معرفی و شناسایی این اتفاق به خصوص در کشورهای منطقه نیاز به تعامل خیلی خوب و نزدیک با رسانه های خارجی داریم. در این مسأله جناب آقای آقاجری مدیر کل رسانه های خارجی با ما همکاری بسیار خوبی داشتند. ارتباطات شخصی که با رسانه های منطقه مثل شبکه های المنار، الرشید، الیوم و شبکه های مختلف فعالی که در این منطقه هستند وجود دارد و از جشنواره تئاتر فجر من شروع کردم که بتوانیم از ظرفیت های فعال، مجاز و معتبر خارجی در ایران استفاده کنیم و آن ها را به کار بگیریم. یک نگرانی نیز به دلیل همزمان بودن جشنواره و نمایشگاه اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی که تا پنجم مهر در تهران برگزار می شود وجود دارد اما خوشبختانه به دلیل همکاری خوب جناب آقای انوشه مدیر مؤسسه هدایت رسانه که مسئول برگزاری این نمایشگاه و جشنواره را دارد قرار شد که ما از ظرفیت حضور رسانه های خارجی در نیز در طول برگزاری جشنواره مقاومت نیز به صورت آنلاین بتوانیم استفاده بکنیم. خوشبختانه ما تیمی را در روابط عمومی زیر نظر سرکار خانم قاضی زاده که یکی از روزنامه نگاران و منتقدان سینمای کشور هستند مستقر کردیم که از هفته ها قبل رایزنی و ارتباط با بخش انگلیسی رسانه های خارجی شروع کرده اند که خروجی خیلی خوبی نیز تا به این جای کار اتفاق افتاده است که این هم شامل رسانه های خارجی زبان کشور و هم رسانه های خارجی می شود. در کنار آن ها ما توافقاتی داریم با شبکه های آی فیلم تا بتوانیم پخش زنده رویدادهای مهم جشنواره به خصوص مراسم افتتاحیه و اختتامیه را پوشش دهیم. همچنین هماهنگی خیلی خوبی به شبکه پرس تی وی اتفاق افتاده است، شبکه جهانی سحر با شش یا هفت گروه که در واقع با زبان های مختلف بوسنی، فرانسه، آذری، پشتو و زبانهای مختلف حضور خواهد داشت. بخش برون مرزی شبکه های رادیو و تلویزیون با مساعدت خوب آقای صوفی معاونت محترم صدا ما شبکه جهانی صدای آشنا را در کنار خود داریم. یعنی تا آن جا که امکان پذیر می باشد این رصد اتفاق افتاده است که ما از تمامی ظرفیت ها بیشترین استفاده را داشته باشیم اما به دلیل اینکه این جشنواره در استان برگزار می شود ما قطعاً محدودیت هایی را خواهیم داشت اما تلاش ما محدود نخواهد بود. به خصوص این که این جشنواره همزمان در 9 کشور مختلف دنیا برگزار می شود و برگزاری جشنواره در این کشورها بعد از برگزاری جشنواره در استان کرمان و شصت و چهار منطقه مرزی کشور خواهد بود که این فرصت را به ما می دهد که در دراز مدت تا پایان آبان اطلاع رسانی در عرصه بین الملل را بتوانیم انجام دهیم.

 

  - با اشاره ای که به مراسم افتتاحیه و اختتامه کردید آیا مشخص است که مراسم ها در چه تاریخ و مکانی قرار است برگزار شود؟گفتگوی اختصاصی با یزدان عشیری

مکان برگزاری همچنان به قطعیت نرسیده است اما چندین گزینه در شهر کرمان در نظر داریم و به همین دلیل کمیته های افتتاحیه و اختتامیه کارشناسان خود را به کرمان فرستاده اند. یک گروه نیز فردا صبح در آن جا حاضر خواهند شد. در بین گزینه هایی که وجود دارد با توجه به رویکرد جشنواره فیلم مقاومت بستر سازی برای حضور بیشتر خانواده ها و مردم شهر کرمان مکان هایی را انتخاب بکنند که این امکان را بیشتر فراهم بکند. اما زمان افتتاحیه سوم و زمان اختتامیه هشتم مهر خواهد بود.

 

  - به عقیده شما جشنواره بین المللی فیلم مقاومت چه پتانسیلی را می تواند برای تهیه کنندگان و کارگردانان ایجاد بکند تا دست به تولیدات ارزشمند تر و فاخر تری در زمینه تولید فیلم های دفاع مقدس بزنند؟

 

- موضوع دفاع مقدس موضوعی ارجمند و قابل احترام است. موضوعی است که به دلیل پیوندش با باورهای اعتقادی، آیینی و دینی مردم قطعاً همواره مورد توجه است. اگر نگاهی داشته باشیم پر فروش ترین و پر مخاطب ترین فیلم های سینمای ایران هم برآمده از فیلم های سینمای دفاع مقدس است. از سوی دیگر موضوع دفاع مقدس قطعاً برای مدیران، مسئولان، متولیان فرهنگی اجتماعی و حتی همه دستگاه های اجرایی چه در سطح تهران و چه در استان های مختلف به عنوان یک دغدغه همواره وجود داشته و مورد توجه قرار گرفته است. این جشنواره ضمن اینکه اهمیت موضوع دفاع مقدس که در واقع فرهنگ مقاومت را یادآوری می کند می تواند این فضا را ایجاد بکند تا گوشزدی بکنیم به همه مدیران و مسئولان کشور که موضوع مقاومت و دفاع مقدس همواره یک موضوع استراتژیک برای جامعه و این مرز و بوم است. این هشدار را نیز به آن ها باید داد که عدم توجه، عدم ارتباط، عدم برنامه ریزی و عدم سرمایه گذاری هم تبعات و پیامدهای نامناسبی را می تواند در پی داشته باشد. جشنواره در واقع یک پل ارتباطی بین هنرمندان، مسئولان و سرمایه گذاران می تواند عمل بکند تا بحث دفاع مقدس که از متریال و ابزارهای جنگ استفاده می کند و سینمایی پر هزینه ای است به صورت جدی تر دیده شود. در واقع یک تهیه کننده خصوصی به تنهایی نمی تواند از پس چنین پروسه هایی بر بیاید. اگر چه تا الآن همت، اراده، عزم و نیات شخصی آدم ها چه کارگردان های ما در حوزه دفاع مقدس چه نویسنده های ما در حوزه دفاع مقدس چه مدیران و سرمایه گذاران این حوزه چراغ سینمای دفاع مقدس را روشن نگاه داشتند اما باید بپذیریم و باور کنیم که به تعبیر یکی از منتقدان و تحلیل گران که سینمای دفاع مقدس شاید ملی ترین ژانر سینمای کشورمان است ژانری است که همه در آن نقطه نظرات مشترکی دارند و با همدلی و هم صدایی و در واقع با تعامل و هم گرایی می توانند به این سینما رونق دهند و قطعاً سینمای دفاع مقدس رونق و اعتلا سینمای ملی کشورمان را نیز در پی خواهد داشت.

 

  - در طی این یازده دوره ای که جشنواره فیلم مقاومت برگزار شده و ما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره آن نیز می باشیم جایگاه این جشنواره در راستای رشد و اعتلای سینمای ملی و سینمای دفاع مقدس چه بوده است. آیا حمایت هایی و یا برنامه هایی از سوی تهیه کنندگان صورت گرفته یا خیر؟

 

- دوره های گذشته را شاید یادمان نباشد اما ما نمی توانیم تردیدی داشته باشیم که جشنواره دفاع مقدس شاید خواستگاه و در واقع محل معرفی و عرضه نیروهای توانمند سینمای فعلی ایران است. یعنی اگر یک ارزیابی داشته باشیم خیلی از چهره های شاخص سینمای ایران از ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مرحوم رسول ملاقلی پور و چهره هایی که در حال حاضر در حوزه های دفاع مقدس فعال هستند از جمله آقای باشه آهنگر، پرویز شیخ طادی، جمال شورجه و خیلی از چهره های سینمای ایران  حتی احمدرضا معتمدی و فیلمسازانی که فیلم های اجتماعی مرتبط با دفاع مقدس ساخته اند همه از رهگذر جشنواره های فیلم دفاع مقدس دیده شدند، معرفی شدند و تقدیر شدند و به سینمای ایران معرفی شدند. جشنواره در واقع نقش راهبردی و کلیدی خودش را انجام داده اما خوب نمی توان گفت آن گونه که شایسته و بایسته بوده سینمای دفاع مقدس در جشنواره جایگاه خود را اتخاذ نکرده، جشنواره فیلم مقاومت شاید مهم ترین و استراتژیک ترین جشنوراه ما باشد به لحاظ رویکردها و سیاست ها و نگاهی که در این جشنواره برای مخاطبان برون مرزی و درون مرزی هست. البته در این دوره ما شاهد بزرگترین و گسترده ترین جشنواره در مقیاس جغرافیایی هستیم . ما هیچ گاه شاهد نبودیم جشنواره فیلم مقاومت این چنین برگزار شود نزدیک به 9 کشور میزبان جشنواره هستند و شصت و چهار شهر مرزی که برخی از شهرها و شهرستان هایش فاقد سالن های سینما هستند توسط ستاد جشنواره برای هم پوشانی و نمایش فیلم ها آماده می شوند. و در حال حاضر شش تیم سه نفره در شصت و چهار منطقه و سیزده استان کشور در حال ارزیابی و انتخاب فضاها و سالن با همیاری فرمانداری ها و ادارات و مراکز بسیج هنرمندان این شهرها هستند. در خود استان کرمان هم علاوه بر شهر کرمان شهرهای دیگر این استان هم به خصوص مناطقی همچون: رفسنجان، جیرفت، بم به نوعی به طور همزمان جشنواره فیلم مقاومت را پوشش می دهند. نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی که به صورت ویژه برای علاقمندان و دانشجویان سینمای شهر کرمان پیش بینی شده، همچنین برپایی جلسات نقد فیلم، برپایی کلاس های فیلمنامه نویسی، همینطور بحث مستند سازی با حضور اساتید صاحب نام در طول روزهای برگزاری جشنواره در استان کرمان نشان از آن دارد که جشنوراه بین المللی فیلم مقاومت شاهد همه نوع رویکردی هست. نمایش فیلم های ملی و بین الملل، حضور مهمانان از کشورهای منطقه و جهان اسلام و کشورهای مختلف، حضور مهمانان شاخص و هنرمندان برجسته از تهران، همراهی بیش از هفتاد هنرمند صاحب نام در هیئت های انتخاب و داوری، هنرمندانی که صاحب آثار در بخش های مختلف ملی هستند و فیلمسازان جوان و صاحب تجربه ای که در بخش جلوه گاه نور با محوریت شهدای ترور برای نخستین بار مبادرت به فیلمسازی کرده اند و در بحث تولید فیلم با این جشنواره همراه شده اند، فیلمنامه نویسانی که در بخش قلم طلایی با جشنواره همراه شده اند و خلاصه تمامی این ها نشان  از آن دارد که این جشنواره صاحب یک شخصیت جامع و فراگیری شده و مثل یک منشور عمل می کند. همه این اتفاقات با همراهی اصحاب رسانه باعث می شود سینمای مقاومت و دفاع مقدس یک بار دیگر مورد بازسازی، آسیب شناسی و نقد و تحلیل قرار بگیرد و نیازها و ضرورت ها و افق های آینده این سینما هم ترسیم بشود و اگر کاستی و خلاء هایی هم وجود دارد دیده و گفته شود و رسانه های تخصصی به صورت خاص آن ها را بررسی کنند و چالش ها و خلاء ها و آسیب ها را شناسایی کنند.

 

  یزدان عشیری- همانگونه که اشاره کردید جشنواره امسال خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد، بخش بیداری اسلامی، جلوه گاه نور، عماد مغنیه و یا همین نمایش فیلم در بیش از شصت منطقه مرزی کشور، پیشنهاد اضافه شدن این بخش ها از سوی چه کسی بوده و نظر شخصی شما راجع به این بخش ها چیست؟

 

 

- چینش این بخش ها توسط شورای سیاست گذاری اتفاق می افتد که در رآس آن ها آقای جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت (فتح) و بزرگواران و مدیران ارشد دیگری که در واقع سیاست های کلان را ترسیم می کنند حضور دارند. آقای محمد خزاعی خوشبختانه صاحب برگزاری جشنواره های موفقی هستند و ما کمتر کسی را داریم که در تاریخ برگزاری جشنواره ها تجربه های موفقیت آمیز ایشان را داشته باشد، ایشان به دلیل باورمندی و اعتقادی که به حوزه سینمای دفاع مقدس دارند بیشترین دغدغه و تلاش و همت و اهتمام خود را گذاشته اند، آقای خزاعی به عنوان سکان دار اصلی جشنواره فیلم مقاومت در ترسیم افق های نوی جشنواره نقش اصلی را دارند و همیشه سعی بر آن دارند که در ستادهای اجرایی از افراد زبده و با تجربه استفاده نمایند، ایشان اهل تعامل و خرد جمعی هستند و از مدیران و دست اندرکاران این حوزه کمک گرفته اند تا بتوانند اتفاق خوبی را رقم بزنند. البته بنده این اعتقاد را دارم که هر جشنواره ای که برگزار می شود در دوره های بعدی می تواند سیر تکاملی داشته باشد و باشکوه تر و گسترده تر از جشنواره های پیشین برگزار شود.

 

  - برای برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با توجه به این که استان کرمان پیش از این به جز یک دوره جشنواره فیلم کودک شاهد برگزاری هیچ جشنواره ای نبوده است چطور انتخاب شد و آیا سالن های سینمای این استان برای برگزاری این جشنواره آماده سازی شده اند و کرمان میزبان دائمی جشنواره مقاومت خواهند ماند؟

 

- خیر، کرمان میزبان دائمی جشنواره نخواهد بود. این مربوط به تجربه برگزاری در کرمان بود. متآسفانه در طول سال ها جشنواره ها به صورت انحصاری و متمرکز در تهران برگزار شده اند و تنها یکی دو شهر بودند که در برگزاری جشنواره ها امتحان خود را پس داده بودند، اگر همدان میزبان جشنواره فیلم کودک نمی شد ما هیچگاه نمی فهمیدیم که استان همدان به لحاظ امکانات زیرساختی و سخت افزاری و به لحاظ روحیه تعامل اجتماعی شایسته برگزاری جشنواره های بین المللی هست اما به دلیل این که امتحان خود را به خوبی پس داد همواره جزو کاندیداهای میزبانی برای رویدادهای بزرگ بین المللی است و اصفهان هم نیز به همین گونه است. ما برای این که جشنواره را یک رویداد چند منظوره تعریف کنیم باید تمامی ظرفیت ها و کارکردهای جشنواره را هم پیش بینی کنیم. ممکن است جشنواره در تهران برگزار شود و اصحاب رسانه و هنرمندان به راحتی به سینماها بیایند اما سهم سایر استان ها چیست؟ انتقال یک جشنواره با ارزیابی اولیه که از ظرفیت های نسبی در استان وجود دارد چند دستاورد را در استان می تواند داشته باشد. اول آن که دست اندکاران و مدیران استان نسبت به امکانات زیر ساختی و ظرفیت های اقامتی، هتل، سینماها و غیره را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند و برای این که خلاء ها و کاستی های آن در طول برگزاری جشنواره دیده نشود مبادرت به رفع آن ها می کنند. به عنوان مثال در شهر کرمان به لحاظ شرایط فرهنگی و اجتماعی که داشت قطعاً کمتر اتفاق افتاده که ببینیم شاهد برگزاری رویداد بزرگی مثل جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باشد اما انتخاب ما باعث شده تا تمامی دست اندرکاران استان از استاندار و مدیران نهادهای فرهنگی و سازمان ها و رسانه های محلی فعال شوند و با یک نگاه ستادی و بسیجی برای برگزاری باشکوه و آبرومند این اتفاق همت کنند چرا که خود را رقیب استان های صاحب نامی می دانند که تجربه برگزاری این اتفاق را دارند و این گونه اتفاق ها در آن استان ها مثل اصفهان و همدان برگزار می شود. جشنواره در حال حاضر باعث شده دو سالن سینمایی شهر کرمان که یکی از آن ها در آستانه متروکه شدن بود و سالن ها بسیار فرسوده و مربوط به چهار – پنج دهه گذشته بودند به همت موسسه سینماشهر و با همراهی سازمان سینمایی کشور و کمک استانداری مورد بازسازی و تجهیز و بخورداری از امکانات مدرن قرار بگیرند و طبق قول و قرار گذاشته شده تا بیست و دو شهریور ماه این سالن ها به بهره برداری رسیده و میزبان جشنواره خواهند بود. همچنین سینمای شهر تماشای این شهر به دلیل برگزاری این جشنوراه صاحب صدای دالبی شد . همچنین فرصت های خوبی برای علاقمندان و هنرمندان و دانشجویان این شهر به وجود آمده تا بیش از سیصد هنرمند را که در یک بازه زمانی محدود در شهر کرمان حضور پیدا می کنند را ببینند و این فضای پیوند مردمی با هنرمندان و شادابی اجتماعی شهر تا سال ها در اذهان مردم باقی می ماند. نکته دیگر این که این امر آزمونی برای شهر کرمان می شود و استان یک آمایش برای دستگاه های اجرایی اش اتفاق می افتد و استان خود را آماده می بیند تا شش ماه بعد یک جشنواره تجسمی و یا موسیقی را برگزار کند و یا سال دیگر به استقبال جشنواره مقاومت بیاید و به نوعی رویین تن شود و جشنواره ها محدود به تهران نباشند تهرانی که برای برگزاری جشنواره ها به اشباع رسیده است.

 

  - آیا سینمای خاصی برای اصحاب رسانه در شهر کرمان درنظر گرفته شده و آیا جلسات نقد و بررسی برای فیلم ها برگزار می شود؟گفتگوی اختصاصی با یزدان عشیری

 

 

- ما نشست های تخصصی زیادی را با حضور چهره هایی مثل اکبر نبوی، کارگاه آموزشی نقد فیلم با حضور مسعود فراستی، در حوزه مستند سازی با محمد داوودی و یا در حوزه فیلمنامه نویسی با آقای مهدی سجاده چی داریم. بحث جلسات نقد و بررسی هم در جلسات تخصصی مطرح شده و در حال ارزیابی و جمع بندی این امر هستیم و پیش بینی می کنیم که این اتفاق بیفتد. اما به دلیل محدودیت سالن های سینما ما سالن خاصی را برای اصحاب رسانه درنظر نگرفتیم اما در هتل پارس که برای اقامت هنرمندان و اصحاب رسانه فضایی درنظر داریم که باعث تعامل میان هنرمندان و اصحاب رسانه خواهد شد.

 

به نظر شما چرا فیلمسازان مولف سینمای جنگ و دفاع مقدس خیلی کم به سمت ساخت فیلم های جنگی می روند و از آن دوری گزیده اند و فیلمسازانی که هیچ اطلاعی از این سینما ندارند با نگاه هایی غیر واقعی به سمت این سینما می آیند که متآسفانه بعضاً باعث نزول جدی این سینما شده اند؟  

 

البته دغدغه ساخت فیلم های جنگی در افرادی مثل حاتمی کیا همچنان وجود دارد ولی من احساس می کنم برگزاری جشنواره فرصتی را فراهم می کند برای طرح همین گونه پرسش ها و آسیب شناسی های سینمای جنگ و یا دلایل فاصله گرفتن فیلمسازان و آنالیز و تحلیل این اتفاق که چرا این اتفاق افتاده آیا هنرمندان مقصر هستند و یا جامعه پذیرای این فیلم ها نیست؟ باید نگاه های جدی تری به مسآله سینمای جنگ شود چون سینمای جنگ پر هزینه است و ما تعریف مشخصی برای سرمایه گذاری در این سینما نداریم، ما باید از خودمان سوآل کنیم چرا به فیلم های شاخص دنیا نگاه نمی کنیم که دارند هنوز برای جنگ های جهانی و نهضت های مردمی که خواهان آزادی و استقلال بوده اند فیلم می سازند؟ متآسفانه در کشور ما نگاه ها کلیشه ای شده و باسمه ای و فرمایشی و مناسبتی به این موضوعات نگاه می کنیم که بزنگاه خطر هم این جاست این سینما باید باورپذیر و خلاق و نوآور باشد و باید هنرمندان پیشکوست و جدید به این کاروان اضافه شوند جشنواره هشدار این اتفاقات و خلاء هار ا می دهد و بستری را فراهم می کند تا با حضور مدیران و اصحاب رسانه به ارزیابی این گونه خلاء ها بپردازیم.

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از گفتگو با یزدان عشیری


 تاريخ ارسال: 1391/6/15
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یاسر:

سلام خسته نباشید بسیار مصاحبه جامع و خوبی است از این دست مصاحبه ها بیشتر انجام دهید وسینمای دفاع مقدس را از مهجور ماندن برهانید متشکر

0+0-

شنبه 18 شهريور 1391



>>>فرزاد:

پرده سینما عالی است مصاحبه خیلی خوبی بود ای کاش با دبیر جشنواره هم در مورد سیاست های انجمن دفاع مقدس و چگونگی حمایت فیلم های مرتبط با حوزه دفاع مقدس سوآل می کردین

0+0-

جمعه 17 شهريور 1391



>>>الهام عبدلی:

خسته نباشید.بسیار عالی بود.

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391



>>>رها:

آقای منتظری به جای این کارا بیاین فیلمای سینمایی رو نقد کنین موحد دیگه چرا نمینویسه چرا سیاست های سایت عوض شده مدتیه؟

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391



>>>یه نفر:

بازم پاچه خواری جشنواره ها؟

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391



>>>جاوید:

جوابهای حضرت آقای عشیری خیلی جالبه شما میپرسین چرا فیلمسازا دیگه نمیان سمت دفاع مقدس ایشون جواب میدن این جشنواره فرصتی است برای همین گونه سوالات؟ یعنی چی آخه ؟ شما اول بیاین جواب بدین بعد برین جشنواره برگزار کنین

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391



>>>شقایق:

هیچ جا از جشنواره مقاومت خبری نیست ممنون از اینکه اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام دادید ای کاش کمی از بیوگرافی آقای عشیری برایمان مینوشتید من تازه یکی دو ساله دارم اسم ایشون رو این طرف و اون طرف میشنوم و خیلی مایلم در موردشون بدونم مصاحبه خیلی عالی بود از آقای منتظری و ناصری عزیز و همچنین سردبیر محترم سایت تشکر و قدردانی میکنم. خسته نباشید

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391



>>>صمدیان:

مصاحبه عالی بود واقعا خسته نباشید سپاس از سایت وزینتان که به جشنواره های تخصصی میپردازد

0+0-

پنجشنبه 16 شهريور 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.