پرده سینما

تکراری اما پرمحتوا؛ نگاهی به فیلم های بخش اصلی جشنواره فیلم مقاومت

علیرضا انتظاری









 

جشنواره بین المللی فیلم مقاومتدوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از بخش های گوناگون زیادی برخوردار است. این دوره از جشنواره مقاومت از بعضی جهات به نوعی بسیار مهم تر از سایر جشنواره های پیشین است،

اضافه شدن بخش های ویژه ای همچون: جلوه گاه نور و عماد مغنیه حال و هوای خاصی به جشنواره بخشیده اما با این حال مهم ترین بخش جشنواره مانند سایر جشنواره های داخلی بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران است. امسال هیئت انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت متشکل از علی شاه‌حاتمی، مجید رجبی معمار، محمدحسین قنادیان و روح‌الله سهرابی فیلم‌های بخش مسابقه را انتخاب کردند که شامل دوازده فیلم سینمایی داستانی است که یازده فیلم از آن ها پیش از این یا به نمایش عمومی درآمده اند و یا در جشنواره های مختلف حضور داشته اند و بعضاً جوایز زیادی هم دریافت کرده اند. تنها فیلم بزرگمرد کوچک ساخته صادق صادقی است که پیش از این در جایی اکران نشده و اولین نمایش اش در استان کرمان و در جشنواره بین المللی فیلم مقاومت خواهد بود. به دلیل اهمیت بالای فیلم های این بخش مروری بر تمامی فیلم هایی که موفق به حضور در این بخش رقابتی شده اند داشته ایم که از نظرتان می گذرد.

 

ب  زرگ مرد کوچک ساخته صادق صادقی دقیقی و به تهیه کنندگی حبیب الهیاری است. داستان اين فيلم به اوايل جنگ و حمله عراق به خرمشهر باز مي گردد. يک نوجوان با انگيزه دفاع از آب و خاک و ناموس، رشادت هاي بسياري را بروز مي دهد، در ابتدا به دست نيروهاي عراقي مي افتد و مورد ضرب و شتم قرار مي گيرد اما اعتماد عراقي ها را جلب مي کند و مواد غذايي، مهمات و گراي دشمن را به نيروهاي ايراني مي رساند.  شبنم قلي خاني، پويا اميني، سوگل طهماسبي، حبيب اللهياري، پرهام دلدار، جواد سلام پور، مجتبي قرباني و تعدادي از بازيگران تئاتر آبادان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. بزرگ مرد کوچک تنها فیلمی است که برای اولین بار در دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت روی پرده می رود. بزرگ مرد کوچک نخستين تجربه سينمايي صادق دقيقي محسوب مي شود و آن گونه که شنیده شده فیلم قابل تآملی از آب درآمده است. بازیگران اصلی این فیلم از جمله پويا اميني است که در مجموعه پربيننده خط قرمز به کارگردانی قاسم جعفري به شهرت رسيد. شبنم قلی خانی دیگر بازیگر اصلی این فیلم نیز با دو فیلم در جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد، بزرگ مرد کوچک و شور شیرین فیلم هایی هستند که قلی خانی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است. آن گونه که از شواهد بر می آید این فیلم می تواند مدعی بزرگی برای دریافت جایزه از دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت باشد.
  

 

نمایی از فیلم بوسیدن روی ماهبوسیدن روی ماه دومین فیلمی است که در بخش اصلی دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد، این فیلم ساخته همایون اسعدیان و به تهیه کنندگی منوچهر محمدی است.

 در این فیلم بازیگرانی همچون: سعید پورصمیمی، شاهرخ فروتنیان، مسعودرایگان، صابرابر، شبنم مقدمی، امیرحسین رستمی،  رابعه مدنی، محمد کارت، شیدا خلیق، شیرین یزدان بخش و غیره به ایفای نقش پرداخته اند. داستان بوسیدن روی ماه در مورد احترام السادات و فروغ خانم است که در همسایگی هم زندگی می‌کنند و بیش از بیست سال است که در انتظار فرزندان شان هستند که با هم به جبهه رفته اند. این فیلم که پیش از این در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شده بود با استقبال زیادی از سوی منتقدان و مخاطبان سینمای ایران روبرو گشت. بوسیدن روی ماه قرار است به زودی و در اکران دوم عید سعید فطر در سینماهای سراسر کشور روی پرده برود. اسعدیان پیش از بوسیدن روی ماه فیلم موفق طلا و مس را کارگردانی کرده بود. شیرین یزدان بخش یکی از بهترین بازیگران فیلم بوسیدن روی ماه است که برعكس ديگر شخصيت‌هاي مسني كه معمولا اين جور نقش‌ها را بازي مي‌كنند وقار و بزرگ‌منشي قابل باوري دارد. بوسیدن روی ماه یکی از شانس های اصلی دریافت جایزه از دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت است.

 

پاریس تا پاریس ساخته محمد حسین لطیفی و به تهیه کنندگی منصور سهراب پور پیش از این در چندین جشنواره از جمله جشنواره بین المللی فیلم فجر و بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودک حضور داشته است. حسین یاری، کاظم بلوچی، مهرداد ضیایی، یاسمن نوروزی، یگانه بلوچی، زهرا سعیدی، ژاک برونه، کاترین سلو، سقوین برتلوو و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اسماعیل حقیقت دانشجوی ایرانی قدیمی رشته پزشکی در فرانسه که با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشته، پس از سال ها همراه دختر خردسالش به فرانسه باز می گردد.  پاریس تا  پاریس در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز حضور داشت و حسین یاری به خاطر همین فیلم کاندید دریافت جایزه بازیگر نقش اول مرد این جشنواره بود. ضمن این که از این فیلم در بخش تجلی اراده ملی همین جشنواره هم تقدیر شد. پارس تا پاریس همچنین حضور درخشانی در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان داشت و یاسمن نوروزی بازیگر خردسال این فیلم توانست جوایزی را برای بازی اش در این فیلم کسب نماید.

 

نمایی از فیلم خاک و آتش خاک و آتش ساخته مهدی صباغ زاده و به تهیه کنندگی محمد قهرمانی و موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی است.

این فیلم که سال 1389 تولید شد از جمله فیلم هایی است که در بخش اصلی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت حضور دارد. فریبرز عرب نیا، احمد نجفی، فرامرز صدیقی، کاظم افرندینا، میترا حجار، افسانه ناصری، صدیقه کیانفر و غیره از جمله بازیگران خاک و آتش هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:  سال ۱۳۱۵ مردی به نام جی اند از اهالی سیستان و بلوچستان بر علیه انگلیسی ها قیام می کند و آنها را از خاک ایران بیرون می کند. خاک و آتش فیلمی نسبتاً ضعیف در کارنامه صباغ زاده محسوب می شود که مدتی قبل در سینماها اکران شد و با استقبال اندکی از سوی مخاطبان روبرو گشت. آن گونه که از شواهد برمی آید و با توجه به آثار قوی تر این فیلم شانسی برای دریافت جایزه از دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت نخواهد داشت.

 

راه نجات ساخته  راما قویدل و به تهیه کنندگی سعید سعدی سال 1389 به تولید رسید. نادین سلامه، امانه والی، پل سلیمان، وسیم وحبی و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مها مربی پرستار بچه های پرورشگاه است که در غزه در اثر حادثه ای حافظه اش را از دست می دهد و در بازگشت به پرورشگاه او دیگر بچه ها را نمی شناسد. در اختتامیه جشنواره بیست و پنجم فیلم های کودکان و نوجوانان جایزه محمد الدوره این جشنواره به سعید سعدی به خاطر تهیه گنندگی این فیلم سینمایی تعلق گرفت. همچنین در بخش اهداء جوایز سازمانها و نهادهای جشنواره، جوایز تعلق گرفته به این فیلم عبارت بودند از: جایزه بنیاد بین الملل غدیر به راما قویدل، جایزه انجمن توان خواهان ذهنی و جسمی فردای اصفهان به فیلمنامه نویس راه نجات و غیره. راه نجات را می توان یکی از مدعیان اصلی دریافت جایزه در دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت دانست.

 

روزهای زندگی ساخته پرویز شیخ طادی به تهیه کنندگی سعید سعدی با بازی حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی ،کوروش سلیمانی سال 1390 تولید شد و هنگام نمایش در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با استقبال زیادی از سوی مخاطبان و منتقدان سینمای ایران روبرو گشت. داستان این فیلم در مورد یک زوج پزشک است که پس از قطعنامه ۵۹۸ و حمله مجدد عراق به یک بیمارستان صحرایی در یک تونل زیرزمینی در کنار مجروحان مقاومت می کنند. روزهای زندگی که جوایز متعددی را در سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر دریافت کرده بود یکی از مدعیان اصلی در دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز محسوب می شود.

نمایی از فیلم روزهای زندگیسی و سه روز ساخته جمال شورجه به تهیه کنندگی مهدی همایون فر می باشد.  یوسف الخال، باسم مغنیه، پیر راغر، کارمن لبوس، سفرین تافش، کنده علوش از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اهالی روستای هم مرز اسرائیل در تهاجم سی و سه روزه در جنوب لبنان مقاومت می کنند. این فیلم در اکران عمومی با استقبال اندکی از سوی مخاطبان روبرو شد و با فروش جزئی که داشت خیلی زود از چرخه اکران خارج شد.

 

شور شیرین ساخته جواد اردکانی و به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانواده میرابی در مسیر سفر گرفتار کمین ضد انقلاب می شوند و به اسارت برده می شوند. شهید محمود کاوه و نیروهایش تلاش می کنند تا ضمن انجام عملیات شناسایی آن ها را آزاد کنند. حمید رضا عمارلو، رضا رویگری، احمد نجفی، شبنم قلی خانی، مرضیه شاملو، پردیس افکاری و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند. شور شیرین هنگام اکران عمومی نتوانست نظرات مثبت مخاطبان را به سوی خود جلب نماید و احتمالاً در این دوره از جشنواره هم نخواهد توانست در بخش رقابتی مدعی دریافت جایزه باشد.

 

  فیلادلفی ساخته  سید مجتبی اسدی پور و اسماعیل رحیم زاده است و تهیه کنندگی آن را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر عهده داشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در ۲۲ دسامبر ۲۰۰۸ چند نفر تصمیم می گیرند آذوقه و وسایل پزشکی به نوار غزه برسانند که به دلیل محاصره کامل نوار غزه توسط اسرائیل و بسته بودن گذرگاه رفح این سفر از طریق تونل زیر زمینی انجام می گیرد، فیلادلفی اولین بار در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد که نشست نقد و بررسی آن با مدیریت غلامعباس فاضلی سردبیر سایت پرده سینما انجام شد. این فیلم تا کنون به نمایش عمومی درنیامده است.

 

گلچهره به کارگردانی و تهیه کنندگی وحید موسائیاناست.  فیلم سینمایی گلچهره روایت گر داستان اشرف خان صاحب سینمای کابل است که پس سقوط دولت کمونیستی نجیب الله و تسلط مجاهدین بر کابل می خواهد سینمایش را باز سازی کند اما یک پارچگی دولت دیری نمی پاید و جنگ های داخلی بار دیگر از خرابه های کابل سر برمی آورد و این جنگ به فیلمخانه ملی افغانستان نیز راه می یابد، جایی که تاریخ تصویری یک ملت در آن نهفته است. مسعود رایگان، افشین هاشمی، هدایت هاشمی، حسین محب اهری، لادن مستوفی و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند. گلچهره در کارنامه وحید موسائیان یکی از بهترین ها به شمار می آید اما این که بتواند گوی سبقت را در دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت از رقبایی همچون: بوسیدن روی ماه و روزهای زندگی و غیره برباید نکته ای است که جای تآمل دارد.

 

نمایی از فیلم ملکهگلوگاه شیطان ساخته حمید بهمنی به تهیه کنندگی سعید شرفی کیا نمایش گوشه هایی از ایثار و از جان گذشتگی نیروهای شناسایی عملیات والفجر هشت است. امین زندگانی، جمشید هاشم پور، پوریا پورسرخ و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

ملکه ساخته محمد علی باشه آهنگر به تهیه کنندگی مرحوم سید ابوالقاسم حسینی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:  ماه های پایانی جنگ در آبادان خلوت و تنهایی ماندگان در جنگ . سکوتی که به بازشناسی رفتار ها می انجامد سیاوش ، سیف اله ، امجد ، عیسی ، موسی با یاد جمشید ، آرش گونه شهر را حفظ می کنند. همایون ارشادی، مصطفی زمانی، مهدی سلطانی، مالک سراج، میلاد کی مرام و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند. ملکه در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر نظرات مثبت زیادی را به سوی خود جلب کرد و احتمالاً در دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز خواهد توانست جوایزی را دریافت نماید.

 

با یک نگاه کلی به فیلم های حاضر در بخش اصلی رقابتی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می توان به این مهم دست یافت که فیلم های این بخش از جشنواره اگرچه اغلب تکراری است اما از لحاظ مضمون و محتوا و همچنین فرم و ساختار فیلم های مهم و تآثیرگذاری در سینمای جنگ و مقاومت محسوب می شوند از این رو می توان فیلم های جشنواره فیلم مقاومت را جشنواره فیلم های تکرارهای اما پر محتوا نامگذاری کرد.


 تاريخ ارسال: 1391/6/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>m:

az bein hame ina fekr konam bosidan roye mah ali bashe baghieash na

0+0-

جمعه 24 شهريور 1391



>>>شقايق:

بوسيدن روي ماه و گلچهره بهترين فيلم هاي ليست حاضر هستند اما واقعا هيچكدوم از اين فيلما خوب نيستن مسئولين سينماي دفاع مقدس هيچ فكر كرده اند كه به جاي برگزاري اين جشنواره هاي بي محتوا كه شما اون رو با محتوا خوانده ايد!!!! ميتونن به توليدات ارزشمند و فاخر در سينماي ايران فكر كنند؟؟ آخه اين جشنواره مقاومت به چه دردي ميخوره وقتي كه هيچ فيلم خوب و قابل دفاعي نداره، اون پاريس تا پاريس كه همه اش شعاريه و فيلادالفي و سي و سه روز هم كه از اون بدتر ، روزهاي زندگي و ملكه هم كه واقعا بده ، پس اين جشنواره براي چي هست؟ براي بخور بخور آقايون و خبرنگارا؟

0+0-

جمعه 24 شهريور 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.