پرده سینما

جشنواره فجر در بن بست داوری

علیرضا انتظاری

  

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا عزت الله انتظامی و اصغر فرهادی عضویت در هیئت داوری جشنواره فجر را رد کردند؟

 

پذیرفتن یا نپذیرفتن داوری جشنواره فیلم فجر، یا هر جشنواره دیگری به خودی خود موضوعی بحث انگیز نیست؛ هر شخص بنا به سلیقه، و یا مشغله خود می تواند اینگونه پیشنهادات را بپذیرد یا نپذیرد. اما چرا طی روزهای گذشته نپذیرفتن داوری جشنواره فجر از سوی اصغر فرهادی و عزت الله انتظامی موضوع جنجال برانگیز بسیاری از سایت های خبری شده است:

اصغر فرهادیبه گزارش خبرگزاری «ایلنا»، عزت الله انتظامی بازیگر قدیمی سینمای ایران به دلیل بیماری و جراحی پا، پیشنهاد داوری بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را رد کرد. انتظامی در این زمینه گفت: «بعلت بیماری قلبی و جراحی پا قادر به پذیرفتن عضویت در هیئت داوران نیستم.» انتظامی همچنین به این نکته اشاره کرد که چون در فیلم چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسان بازی کرده و این فیلم قرار است در جشنواره نمایش داده شود، نمی تواند عضو هیئت داوران جشنواره باشد. عزت​الله انتظامی در ادامه گفت:​ «چون دوران نقاهت را سپری می ‌کنم کاملاً در جریان اخبار و رویدادهای سینمایی نیستم، اما جشنواره فیلم فجر متعلق به سینماگران است و باید فضایی فراهم شود که اهالی سینما در آن حضور مطلوب پیدا کنند.» اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی درباره الی نیز داوری در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را رد کرده است. همچنین بر اساس خبر سایت «خبر آنلاین» پیشنهاد داوری این دوره از جشنواره با اصغر فرهادی، ​کارگردان فیلم​هایی چون درباره الی،​ چهارشنبه سوری،​ شهر زیبا و رقص در غبار مطرح شده و این کارگردان از پذیرش این مسئولیت خودداری کرده است.

به نظر می رسد جنجالی که بر سر نپذیرفتن داوری جشنواره فجر از سوی دو نفر از آدم های مهم سینمای ایران صورت گرفته است، قبل از آنکه واکنشی سیاسی یا اجتماعی در خصوص تمامیت و کلیت جشنواره فجر باشد، نوعی همراهی با حرکتی است که می تواند اعتراض به «نحوه داوری در جشنواره فجر» تعبیر شود. بازتاب مطبوعاتی این اخبار می تواند اینطور قابل تفسیر باشد که بسیاری به جریان داوری در جشنواره فجر اعتراض دارند یا دست کم از نظر بسیاری داوری در جشنواره فجر، به طور کلی داوری درستی نبوده. بنابراین از روی برتافتن دو تن از آدم های مهم سینمای ایران از داوری جشنواره  استقبال کرده اند. روند طی شده طی دوره های گذشته ثابت کرده داوری های انجام شده در جشنواره فجر یا با ملاحظات غیر قابل قبول فرامتنی همراه بوده، و یا با فقدان باریک بینی. از طرفی جشنواره فیلم فجر عموماً به سینمای مستقل یا سینماگران مستقل بی اعتنا بوده است. به هر حال در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر امیدواریم این جشنواره دوران جدیدی را در داوری های خود آغاز و افرادی شایسته داوری در این جشنواره را بپذیرند.

 

همچنین در این باره بخوانید:

افق های روشن پیش روی جشنواره بیست و هشتم فجر

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.