پرده سینما

از متن تا حاشیه؛ نگاهی به فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران در سی و یکمین جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 








در این مقاله تلاش شده تا ضمن معرفی کلی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و پرداختن به حواشی، خلاصه داستان ها و معرفی کامل عوامل هریک از فیلم ها، یک پیش بینی کلی در خصوص استقبال از آنها و جایزه احتمالی هریک از فیلم ها نیز با استدلال به ساختار فیلم ها و سابقه فیلمسازان صورت پذیرد.

 

 

 

هیس دخترها فریاد نمی زنند (پوران درخشنده)

 

شهاب حسینی و مریلا زارعی در نمایی از فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنندپوران درخشنده فیلمساز شاخص سینمای ایران پیش از این با فیلم هایی از جمله: خواب های دنباله دار، شمعی در باد و پرنده کوچک خوشبختی در جشنواره های متعدد فیلم فجر حضور داشته و برای فیلم پرنده کوچک خوشبختی توانسته در سال 1366 برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر شود.

درخشنده طی این سال ها همیشه دغدغه جامعه را داشته و به بررسی مسائل و مشکلات اقشار گوناگون جامعه پرداخته است.

درخشنده در جدیدترین اثرش نیز همین رویه را ادامه داده، هیس دخترها فریاد نمی زنند به بررسی مسائل دختران جوان می‌پردازد و ترس از آبرو را در این دوره سنی آسیب‌شناسی می‌‌کند. جدیدترین اثر درخشنده که از هم اکنون به یکی از جنجالی ترین فیلم های این دوره از جشنواره بدل شده است شاید جزو معدود فیلم های جشنواره سی و یکم است که در مورد مسائل اجتماعی و روز جامعه ایران ساخته شده است و تهیه کننده آن بخش خصوصی بوده است.

این فیلم داستان دختری است که در دو ازدواج قبلی‌اش شکست خورده و در آستانه ازدواج سوم دچار بحران روحی شده است.

درخشنده که به عنوان یک فیلمساز اجتماعی در سینمای ایران شناخته شده در جدیدترین فیلم اش از بازیگران سرشناسی همچون: شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، امیر دژاکام و مهدی ماهانی، امیر آقایی، ستاره اسکندری، نیما صفایی استفاده کرده است. هیس دخترها فریاد نمی زنند می تواند شانس زیادی برای دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، فیلم و کارگردانی داشته باشد. به طور کلی هیس، دخترها فریاد نمی زنند در این دوره از جشنواره می تواند یکی از شانس های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر باشد.

نمایی از فیلم هیس دخترها فریاد نمی زننداما این اواخر شایعاتی مطرح شده که حاکی از آن است که هیس دخترها فریاد نمی زنند یکی از فیلم هایی است که از سوی دفتر جشنواره تقاضا برای اصلاح آن وجود داشته است.اما کارگردان فیلم این تغییرات را نمی پذیرد.

پوران درخشنده اعلام کرده: «فکر می کنم اگر هیئت صدور پروانه نمایش صحبت های من را گوش کنند این مساله حل خواهد شد به هرحال فیلم من در خصوص یک مسئله اجتماعی و باورهای غلط از آن در جامعه است و نمی توانم آن را تغییر بدهم چرا که به ضرر جامعه خواهد بود.»

وی افزود: «من دو سال تحقیق کردم و وظیفه ام به عنوان یک کارگردان ساختن واقعیت های جامعه است ومن با هدف خدمت فیلم را ساخته ام و نمی توانم از کنارش به راحتی عبور کنم.»

درخشنده افزوده: «قرار است برای صحبت در مورد اصلاحات جلسه ای داشته باشم ولی هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»

پس به طور یقین می توان به این نتیجه رسید که هیس دخترها فریاد نمی زنند به نحوی ناخواسته اسیر سیاسی کاری ها و سیاسی بازی های ماه های اخیر سینمای ایران شده و مسئولین برگزار کننده جشنواره از بیم آنکه مبادا گروه هایی همچون انصار حزب الله و یا نهادهایی چون حوزه هنری با این فیلم اعلان جنگ کنند، می خواهند آن را دچار سانسور کنند.

نمایی از فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنندحال باید منتظر ماند و دید جدیدترین اثر درخشنده به چه نحوی در جشنواره به نمایش درخواهد آمد و آیا در صورت عدم ممیزی می تواند به اثری جنجالی بدل شود یا نه؟

 سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: پوران درخشنده، گروه کارگردانی: نورالدین گودرزی، امیرمسعود اصلاح، علی درخشنده، امیرهادی غلامی،منشی صحنه: سیمین آزادی مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، دستیاران اول: فرخ تالشانی، حسن اصلانی، دستیاران: احمد رضا گودرزی، محمد خمیس آبادی، میلاد تیندفام، علی آقایی، عادل نیسی، جواد کسانی صدابردار: محمد شاهوردی، دستیار: میلاد یاردیلو طراح صحنه: بهزاد کزازی، دستیاران: مصطفی جمالی علیرضا سیفی طراح لباس: سارا خالدی، دستیاران: شکوه بابایی، سمیرا شریفی عکس: بابک برزویه، دستیار: سیما محمدی مدیر تولید: عباس درخشنده ،امور  مالی: ابراهیم تفرشی تدارکات: امیرهوشنگ حسینی، دستیار: عباس بغداد دره یی خدمات: محمود شعاعی فیلمساز پشت صحنه:رضا بهاری گروه حمل ونقل: عباس اسماعیلی،سعید کبیری، حسین تهرانی،علیرضا نیاورانی، منوچهر زندی سینه موبیل: احمد سعیدی بخش،محمد بداغی جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی، امید روزبهانی، مرتضی رمضانی ترنج روابط مومی: بابک برزویه.

 

 

چه خوبه که برگشتی (داریوش مهرجویی)

 

حامد بهداد و رضا عطاران در نمایی از فیلم چه خوبه که برگشتی به کارگردانی داریوش مهرجوییچه خوبه که برگشتی عنوان بیست و ششمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است که همچون ساخته های قبلی این کارگردان، مهمان مامان و اجاره نشین ها گویا مضمونی کمدی دارد. این فیلم برای نمایش در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در حال آماده سازی مراحل فنی است.

داریوش مهرجویی پیش از کلید زدن فیلم اش در رسانه ها اعلام کرده بود که این فیلم اش بسیار متفاوت خواهد بود و دوباره حال و هوای اجاره نشین ها را زنده خواهد کرد.

البته پذیرفتن این ادعا از سوی فیلمسازی که متأسفانه سالهاست رو به فترت نهاده است کمی دشوار است چرا که مهرجویی در چند ساخته اخیر خود به ویژه آسمان محبوب و نارنجی پوش دچار عقبگرد وحشتناکی شده که بسیاری مسبب آن را حضور وحیده محمدی فر به عنوان فیلمنامه نویس آثار این سال های مهرجویی می دانند.

اما با تمامی این اوصاف اگر حتی چه خوبه که برگشتی بدترین فیلم مهرجویی هم باشد باز به دلیل اینکه از نسل اول فیلمسازان سینمای ایران تنها شخصی که در این دوره فیلم دارد اوست مسلماً هیئت داوران و دبیر جشنواره توجه ویژه ای به وی خواهند داشت.  

چه خوبه که برگشتی داستان فرزاد (جراح دندانپزشک) است که پس از سال ها به ایران می آید تا دور از مسائل آشفته زندگی اش نفسی تازه کند ولی ورود او همزمان است با پدیدار شدن یک شیء مرموز شبه فضایی و خانم دکتر یاسمین و سنگ های جادویی اش که رفاقت دیرینه فرزاد و کامبیز را که سال هاست در همسایگی هم و در کنار دریا زندگی می کنند به جدالی بیهوده می کشاند.

نمایی از فیلم چه خوبه که برگشتی به کارگردانی داریوش مهرجوییمهرجویی فیلمنامه این فیلم را هم مانند دیگر آثار سال های اخیرش با همسرش وحیده محمدی فر بر اساس طرحی از گلی ترقی نوشته است، طرحی برگرفته از داستانی از نیکلای گوگول. مهرجویی پیش از این فیلم درخت گلابی را نیز براساس طرحی از گلی ترقی ساخته است.

وحیده محمدی فر همچنین طراح لباس تازه ترین فیلم همسرش هم هست. مهرجویی نیز علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم، مدیر هنری و سرمایه گذار آن نیز هست. مریم شفیعی هم دیگر سرمایه گذار این اثر سینمایی است.

رضا درمیشیان که در سال های اخیر به دستیار ثابت مهرجویی بدل شده این بار نیز علاوه بر دستیاری او مجری طرح چه خوبه که برگشتی نیز بوده است. در حالی که در روزهای پیش تولید اعلام شده بود این فیلم پربازیگرترین فیلم سینمای ایران تا امروز خواهد بود و قرار است اکثر بازیگران شناخته شده سینما در آن حضور داشته باشند اما نهایتاً با تیم بازیگرانی محدود، فیلمبرداری شد.

بازیگران شناخته شده ای مانند حامد بهداد، مهناز افشار، رضا عطاران، همایون ارشادی، رویا تیموریان و حسن پورشیرازی و بازیگران شناخته نشده ای مانند علیرضا جعفری، علی اصغر طبسی، راضیه فرجی، محمد کارت، محسن بشیر، عرشیا توفیقی، اکبر نیری، محمد ثانی، قربان خدادوست و …

این اولین همکاری مهناز افشار و رضا عطاران با این کارگردان نامدار سینما است.

 

بشارت به یک شهروند  هزاره سوم (محمد هادی کریمی)

 

هنگامه قاضیانی در نمایی از فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی دکتر محمدهادی کریمی بشارت به یک شهروند هزاره سوم چهارمین فیلم محمدهادی کریمی در مقام کارگردان و هجدهمین فیلمنامه وی می‌باشد که فیلمبرداری آن از اول آذرماه به مدیریت ابراهیم غفوری در تهران آغاز شده بود و اینک در فهرست فیلم های بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر جای گرفته است.

برف روی شیروانی داغ، امشب شب مهتابه و غیرمنتظره سه فیلمی است که در کارنامه کارگردانی محمد هادی کریمی به ثبت رسیده است.

سه فیلمی که به غیر از مورد اول هیچیک نتوانستند نظرات مثبت منتقدان را به سوی خود جلب نمایند.

محمدهادی کریمی متولد 1351 تهران، فارغ التحصیل پزشکی است. وی فعالیت هنری را سال 1376 با نگارش فیلم ساغر به کارگردانی سیروس الوند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به مدیر مسئولی و صاحب امتیازی نشریات تصویر روز و سینما جهان اشاره کرد.

فیلم سینمایی بشارت به یک شهروند هزاره سوم داستانی اجتماعی دارد که به مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، می‌پردازد.

جالب ترین نکته در مورد این فیلم حضور امید عشیری فرزند یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در این فیلم است.

بازیگران این فیلم عبارتند از: هنگامه قاضیانی، حمید فرخ‌نژاد، نیکی کریمی، مهدی احمدی، بیتا فرهی، فرخ نعمتی، امیر حسین آرمان، خاطره اسدی، ساعد سهیلی، احمد ساعتچیان، شهرزاد کمال‌زاده، شیما نیک‌پور، فرهاد بشارتی، ملیسا مهربان، الناز بهمن‌زاده، معصومه قاسمی و با معرفی امید عشیری.

سایر عوامل عبارتند از:

نویسنده و کارگردان:محمد هادی کریمی مدیر فیلمبرداری:ابراهیم غفوری صدابردار:عباس رستگارپور  عکاس:حبیب مجیدی  تدوین: یلدا جبلی  موسیقی: فردین خلعتبری  طراح صحنه و لباس: میلاد کزازی  صداگذار : علیرضا علویان  روابط عمومی:حمید غفاریان.

 

جیب بر خیابان جنوبی (سیاوش اسعدی)

 

مصطفی زمانی در نمایی از فیلم جیب بر خیابان جنوبی به کارگردانی سیاوش اسعدیفیلم جیب بر خیابان جنوبی به کارگردانی سیاوش اسعدی با توجه به نام فیلم هایی که امسال در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر وجود دارد و اصولاً برند مطرحی در جشنواره دیده نمی شود یکی از شانس های جشنواره فیلم فجر محسوب می شود.

اسعدی پیش از این فیلم تحسین شده حوالی اتوبان را کارگردانی کرده بود که مورد توجه تعداد زیادی از مخاطبان و منتقدان سینمای ایران قرار گرفته بود.

جیب بر خیابان جنوبی  یکی از معدود فیلم های اجتماعی این دوره از جشنواره است و به همین دلیل احتمال حمایت آن از سوی مردم و منتقدان دور از دسترس نیست.

به جای خلاصه داستان این فیلم آمده است: بگذار به ضرب شمشیر یک دلاور از پا درآیم، پولاد در قلب و لبخند بر لب. زمانی چنین گفته بودم، ولی تقدیر چه بازی ها که ندارد، میدان جنگ من فاضلاب گند خیابان بود و خصم من یک گاری با باری هیزم. بسیار منطقی است، من همه چیزم را از دست داده ام، حتی مردنم را...

در جیب بر خیابان جنوبی بازیگرانی همچون مصطفی زمانی، نورا هاشمی، بهناز جعفری، پیام دهکردی، امیر جعفری، محمود جعفری، هومن برق نورد، افشین سنگ چاپ، لیلا بلوکات، علی رضا جعفری و علی علایی به ایفای نقش پرداخته اند.

جالب ترین نکته در مورد فیلم جیب بر خیابان جنوبی حضور علی علایی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به عنوان بازیگر در این فیلم است که پیش از این در برخی از فیلم ها همچون بوتیک به کارگردانی حمید نعمت الله نیز به ایفای نقش پرداخته بود.

گلاب آدینه به عنوان مشاور امور بازیگران در این پروژه حضور دارد. سیاوش اسعدی را حمید کاویانی به عنوان دستیار اول و برنامه‌ریز همراهی می‌کند.

دیگر عوامل اصلی جیب بر خیابان جنوبی عبارتند از: صدابردار: سعید احمدی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی: آیدا مصباحی، عکاس: بهرنگ دزفولی‌زاده، مدیر تولید: حسین چرمچی، مجری طرح: سعید خانی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی، مدیر تدارکات: مرتضی خسروی مجد، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، طراح صحنه و لباس: مشکین مهرگان، طراح چهره پردازی: حسین صالحیان و اعظم رحمانی.

 

زیباتر از زندگی (انسیه شاه حسینی)

 

نمایی از فیلم زیباتر از زندگی به کارگردانی انسیه شاه حسینیزیباتر از زندگی جدیدترین اثر انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم هایی همچون غروب شد بیا، شب به خیر فرمانده و پنالتی است.

شاه حسینی که فیلمسازی «ارزشی» محسوب می شود و معمولاً فیلمهایش با بودجه دولتی ساخته شده در جدیدترین فیلم خود به داستان زندگی شهید علم الهدی می پردازد.

با توجه به سابقه شاه حسینی پیش بینی می شود زیباتر از زندگی نتواند آنچنان که باید نظرات منتقدان و عموم مردم را به سوی خود جلب نماید، چرا که پیش از این هیچیک از فیلم های این فیلمساز نتوانسته اند در میان منتقدان جایی داشته باشند. شاه حسینی تنها این شانس را دارد که به دلیل سفارشی بودن فیلم اش بتواند جوایزی را از جشنواره کسب نماید.

جدا از این جدیدترین اثر این فیلمساز می تواند در بخش تجلی اراده ملی جوایزهای زیادی را از سوی نهادهای مختلف دولتی دریافت دارد.

در خلاصه داستان زیباتر از زندگی آمده است: با شروع جنگ تحمیلی‌، حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه، به همراه نیروهای مردمی به کمک مردم روستاها می شتابند اما با دست خالی ولی نیروهای مخلص ارتش، علیرغم مخالفت بنی صدر، به کمک آنها شتافته و ضمن ارائه کمکهای تسلیحاتی، در یک عملیات مشترک، دوش به دوش هم بر دشمن متجاوز یورش می برند و ...

فهرست عوامل این پروژه سینمایی عبارتند از: نویسنده فیلمنامه و کارگردان: انسیه شاه حسینی، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، صدابردار: رضا تهرانی، صداگذاری و میکس: سید محمود موسوی نژاد، موسیقی: سعید انصاری، طراح صحنه و لباس: علی نصیری‌نیا، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن نامدار روزبهانی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: سید هادی اسلامی، عکس: علی و کسری نیک رفتار، طراح چهره‌پردازی: سید محسن موسوی، دستیار او کارگردان و برنامه‌ریز: محمد بکایی، گروه کارگردانی: عبدالعزیز اسلامی، وحید فعال، سجاد سیف ا... قزوینی، حیدر هدایتی، علیرضا سلطانی، دستیار اول فیلمبرداری: مهرداد لشگری، گروه فیلمبرداری: محمد کریمی، مجید نعیمی، حسن لشگری، احسان باقری، قنبر علی رمضانی، محمد صادقی، مسؤول سینه موبیل: غلامرضا حسین زاده، گروه صدا: رحیم پوررحیمی، سید جلال الدین سعادتیار، گروه صحنه و لباس: حمید بخشی، ولی‌ا... درودی، مسعود اوسطی، فرزاد حق شناس، حسین اسنکی، ساسان گلمه ملکی، احمد کرملا چعب، سجاد گیلانی، گروه جلوه‌های ویژه: محمود سمن آبادی، مرتضی رمضانی، تصویربردار پشت صحنه: جاسم نیسی، گروه چهره‌پردازی: علی شادکامی، مهدی صیاد، دستیار تهیه‌کننده: علیرضا حیدری، جانشین مدیرتولید: نادر قنبری، مدیر تدارکات: شهرام شفیعی، گروه تدارکات: تورج سلیمانی، محمد نگراوی، مدیر تدارکات نظامی: حسین بنی اسد، پشتیبانی نظامی: علی عنبرانی.

بازیگران: حامد کمیلی، محمود پاک نیت، مهوش صبرکن، قربان نجفی، سید جواد طاهری، حسین کلانتر، غلامرضا رمضانی، محمد رنجبر، عقیل امین زاده، مجید اقبالی، علیرضا مقتدر، امین طرف جلالی، رحمان برهانی، حمید بهداروند، فتح ا... زیلایی، جابر سلامی، بازیگر خردسال: سرور حمیدی، تهیه‌کننده و مدیر تولید: سید سعید سید زاده.

 

کلاس هنرپیشگی (علیرضا داوود نژاد)

 

کلاس هنرپیشگی به کارگردانی علیرضا داوود نژاد نیز احتمالاً یکی دیگر از فیلم های شاخص سی و یکمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

نمایی از فیلم کلاس هنرپیشگیداوود نژاد پیش از این فیلم های پر سر و صدایی همچون: نیاز و مرهم را کارگردانی کرده بود که مورد توجه منتقدان سینمای ایران واقع شده بود. کلاس هنرپیشگی به داستان زندگی چندین هنرجوی بازیگری می پردازد و وارد زندگی آن ها می شود. رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، احترام‌السادات حبیبیان و کبری حسن‌زاده از جمله بازیگران این فیلم هستند. با توجه به ترکیب بازیگران این فیلم و احتمال کلیشه ای و تکراری بودن بازی اقوام آقای کارگردان نمی توان انتظار داشت تا این فیلم بتواند حداقل در رشته بازیگری کاندیدای دریافت جایزه ای شود!

داوود نژاد در باره اینکه در این فیلم هم مانند مرهم و مصائب شیرین از بسیاری از اعضای خانواده اش در مقابل دوربین استفاده کرده گفته: «دلیل اش این است که من هنرپیشه ای که می رود جلوی دوربین را باید بشناسم تا بتوانم با او خوب کار کنم. باید بدانم چه حال و هوایی دارد. آن موقع بهتر می توانم ازش کار بکشم. چون با ظرفیت های فکری و خیالی و حسی و لحنی اش آشنا می شوم و به همین دلیل چون بازیگر برایم قابل پیشبینی می شود بهتر می توانم هدایتش کنم.»

چندی قبل نیز محمدرضا داوود نژاد که در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارد طی اظهار نظری اعلام کرده بود که: «این فیلمی است فارغ از ژانر یا به عبارت بهتر اسم فیلم، خودش ژانر است.»

عوامل فیلم کلاس هنرپیشگی عبارتند از:

بازیگران: احترام السادات حبیبیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، کبری حسن زاده، زهرا داوودنژاد، احترام سادت رضایی، فاطمه داوود نژاد، علی داوود نژاد، عباس حبیبیان، زهرا حبیبیان، مهرانگیز عدالت، بهمن سپهری شکیب، یحی سپهری شکیب، نیلوفر واجد سمیعی، کیارش داوود نژاد، انوش محمودی، مهرداد میر کیش، یلدا محمودی، حسین میرآقایی، پردیس احمدیه، کوشان بهرامی.

مدیر فیلمبرداری: عباس رحیمی، فیلمبردار: سجاد سپهری شکیب، صدابردار: علی گرا کوهی، دستیار کارگردان: امیر علی واجد سمیعی، مجری طرح: رضا داوود نژاد، تدوین: علیرضا داوودنژاد-کیومرث پوراحمد، مدیر تولید: صفرعلی غرابی تهرانی، مدیر تدارکات: انوش محمودی، دستیار تدوین: عباس رحیمی، دستیار کارگردان: کیارش داوودنژاد، فیلمبردار پشت صحنه: مهرداد میرکیش، گروه فیلمبرداری: رضا رشیدی-رضا عبادی، عکاس: غزل بدیعی، مسئول صحنه و لباس: امیر غرابی تهرانی، تدارکات: آیدین زرین، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: علیرضا داوود نژاد.

 

رسوایی (مسعود ده نمکی)

 

محمدرضا شریفی نیا و اکبر عبدی در نمایی از فیلم رسوایی به کارگردانی مسعود ده نمکیمسعود ده نمکی سازنده مجموعه سه قسمتی پر سر و صدای اخراجی ها با جدیدترین فیلم اش با عنوان رسوایی در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حاضر است.

رسوایی مطمئناً فیلم پر طرفداری از نظر منتقدان نخواهد شد اما به دلیل اینکه کارگردانی چون ده نمکی دارد احتمالاً می تواند جوایزی را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند . یا در میان مخاطبان عام سینما محبوب شود و احیاناً سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود نماید.

اما نکته جالب در مورد فیلم رسوایی این است که کارگردان آن بعد از سال ها کار در ژانر طنز به سمت و سوی ساخت یک ملودرام اجتماعی رفته است.

این فیلم داستان افسانه دختر جنوب شهری است که به علت بدهی‌های مالی پدر تحت فشار طلبکاران قرار دارد و با دزدیدن سفته‌های پدرش در حین فرار با روحانی زاهدی آشنا می‌شود که این روحانی در مسیر کمک به افسانه خود دچار مشکلاتی می‌گردد.

در این فیلم بازیگرانی همچون اکبرعبدی، الناز شاکردوست، محمد رضا شریفی نیا، کامران تفتی، مریم کاویانی، امیر دژاکام، امیر نوری، اسماعیل خلج، مجید مشیری، فرامرز روشنایی، آرزو افشار و تینا آخوندتبار حضور دارند.

دیگر عوامل فیلم رسوایی عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: مسعود ده نمکی.طراح صحنه و لباس: مجید میر فخرایی، طراح گریم امیر اسکندری، مدیرفیلم برداری فرشاد گل سفیدی، صدا بردار محمود خرسند، مدیر تولید مجتبی امینی، دستیار اول کارگردان نورالدین گودرزی، مدیر برنامه‌ریزی فروزان جلالی، مدیر تدارکات علیرضا همت، عکاس بابک برزویه، منشی صحنه شیدا یوسفی، مدیرروابط عمومی الهه گودرزی.

 

دربند (سلام خداحافظ) (پرویز شهبازی)

 

نمایی از فیلم دربند به کارگردانی پرویز شهبازیپرویز شهبازی همیشه یکی از پرطرفدارترین کارگردانان سینمای ایران بوده و فیلم های قبلی اش همچون نفس عمیق و عیار 14 مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینمای ایران قرار گرفته است.

جدیدترین فیلم شهبازی نیز در بخش اصلی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حاضر است و اصولاً می تواند یکی از شانس های اصلی این دوره از جشنواره محسوب شود.

با توجه به این نکته مهم که شهبازی پیش از این برای نگارش فیلمنامه هایی همچون به آهستگی به کارگردانی مازیار میری، نفس عمیق به کارگردانی خودش از جشنواره فیلم فجر شده و چندین جایزه معتبر دیگر فیلمنامه نویسی را نیز دریافت کرده است از همین حالا می تواند مدعی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای جدیدترین فیلم اش یعنی دربند باشد.

داستان فیلم در مورد یک دانشجوی شهرستانی به نام مریم است که در یکی از دانشگاه‌های تهران ثبت نام می کند، اما به دلیل کمبود جا در خوابگاه با دختر دیگری که دانشجو نیست همخانه می شود و این آغاز ماجراهایی در فیلم است...

فيلم مي خواهد بگويد اين شخصيت چطورمی تواند خودش را در این ماجرا‌ها حفظ کند و یا چطور ممکن است پایش بلغزد و اتفاقاتی برایش پیش مي آيد که با توجه به مراقبت خودش و تربیت خانوادگی‌اش از آن‌ها سربلند بیرون می‌آید.

پگاه آهنگرانی، احمد مهران‌فر، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، فریدالدین، لادن سلیمانی از جمله بازیگران فیلم دربند هستند.

دیگر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: برنامه ریز: محمد نیاکان، دستیار یک کارگردان: شبنم عرفی نژاد، دستیار دو کارگردان: فرید الدین سمواتی، دستیار سه کارگردان: نوید صالحی، منشی صحنه: الهام راد حق پرست، عکاس: علی حمید نژاد، صدابردار: منصور شهبازی، دستیار یک صدا: یاسر ر مضانی، دستیار دو صدا: جواد الماسی، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، دستیار اول فیلمبردار: همایون قربانی، نور: علیرضا افشاری – رضا نوروزی، دستیار دو فیلمبردار: داریوش رجایی، گروه فیلمبرداری : اکبر گودرزی – فرهاد نصرالهی – مجتبی نوروزی، فیلمبردار پشت صحنه : علی حمید نژاد، سینه موبیل : اکبر نظری – ناصرهمایون، طراح صحنه و لباس : کیوان مقدم، دستیار یک صحنه : سید رشید حسینی، دستیار دو صحنه : حامد ظریفی، دستیار سه صحنه : مهدی ابراهیمی، دستیار لباس: فاطمه آلوسی، گروه گریم : محمد رضا قومی، مجری گریم خانم : نسترن سیاه پوش، مجری گریم آقا: هادی لطفی، امور مالی :مریم پورشفیع، جانشین تولید: مجید گودرزی، مدیر تدارکات : محمد رضا دلنوازی، دستیار یک تدارکات : مجید لعل سنجیان- مهدی کار آمد تبریزی، خدمات : محمدولی آقا بیگی –علی زکی شمس آبادی.

 

هیچ کجا هیچ کس (ابراهیم شیبانی)

 

نمایی از فیلم هیچ کجا هیچ کسهیچ کجا هیچ کس به کارگردانی ابراهیم شیبانی نیز یکی از فیلم های حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره است.

اما با توجه به کارنامه ضعیف کارگردان و ساخت فیلم های نازلی همچون زهر عسل و صحنه جرم ورود ممنوع نمی توان انتظار داشت تا هیچ کجا هیچ کس اثری خوش ساخت و قابل تأمل محسوب شود اما این فیلم حداقل به واسطه حضور بازیگران مطرح می تواند فیلمی شود که مخاطبان عام برای دیدن آن به اصطلاح سر و دست بشکانند. 

در این فیلم هنرمندانی همچون رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر، بهاره کیان افشار و بابک کریمی به ایفای نقش پرداخته اند.

فهرست کامل عوامل این پروژه عبارتند از: کارگردان: ابراهیم شیبانی، نویسنده: احمد رفیع‌زاده، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، مدیر تولید: مرتضی متولی، صدابردار: ساسان نخعی، طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم، طراح گریم: سعید ملکان، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس، عکاس: بهروز بادروج، جلوه‌های ویژه: حمید سلیمانی، مدیر تدارکات: اسماعیل کلبی آبادی، دستیار دوم کارگردان: آرش خیاطان، دستیار سوم کارگردان: بهنام فروتن، منشی صحنه: شیدا یوسفی، دستیار اول فیلمبردار: پیمان شادمانفر، گروه فیلمبرداری: ‌اکبر دهقان دیسفانی، آرش رمضانی، ادیب سبحانی، محمدرضا پازوکی، مصطفی صادقی، سینه موبیل: داود نازنینی، گروه صدابرداری: محمد کیان ارثی، کامیاب متولی، دستیار اول صحنه:‌ رشید حسینی، مدیر صحنه: فرشاد مهدیادگار، دستیاران صحنه و لباس: حامد ظریفی، غزل آلوسی، گروه چهره‌پردازی: عباس عباسی،مسعود علمداری، آرزو کیقبادی، جانشین تولید: کیومرث عباسی نوده، گروه تدارکات: محمد ابراهیم شایسته، محمد مهدی مداح، احسان رحیمی، گروه حمل و نقل: منصور زاویه، عزیز زینعلی، محمدمهدی مداح، عباس شوقی نژاد، یوسف نوری، سعید باغستانی، مسؤول هنروران: سهیلا محسنی.

 

گهواره ای برای مادر (پناه بر خدا رضایی)

 

الهام حمیدی در نمایی از فیلم گهواره ای برای مادرپناه بر خدا رضایی تا کنون ساخت فیلم هایی همچون چراغی در مه و دختر، پدر، دختر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

این فیلمساز با توجه به سبک و سیاق خاص خود تا امروز نتوانسته نظر مخاطبان  عام سینما را به سوی خود معطوف نموده و از سوی دیگر در جذب مخاطبان خاص هم همیشه دچار مشکل بوده است.

نظر دادن در مورد جدیدترین فیلم رضایی که مشترکاً آن را با احمدی ساخته کمی مشکل است اما با این حال بعید است بتوان این فیلم را به هیچ وجه جزو آثار شاخص این دوره از جشنواره قلمداد کرد.

داستان فیلم سینمایی گهواره ای برای مادر شرح قصه‌ای است که به زندگی یک بانوی طلبه می‌پردازد. نرگس دختر جوانی است که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده است و اینک در کسوت بانویی طلبه، درس می‌خواند و قرار است برای تدریس به دانشجویانی که تازه مسلمان شده‌اند به روسیه بازگردد.

الهام حمیدی در این فیلم در نقش یک طلبه بازی می‌کند.

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به چکامه چمن ماه، غزل صارمی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، هایده حائری، مهران رجبی، نیکا خسرو آبادی و غیره اشاره کرد.

سایر عوامل فیلم سینمایی گهواره‌ای برای مادر عبارتند از:

کارگردان: پناه برخدا رضایی، طرح فیلمنامه: پناه برخدا رضایی، فیلمنامه: حسین مهکام، مدیر فیلمبرداری: محمد احمدی، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: بابک کریمی طاری، تدوین: مستانه مهاجر، صدا گذاری و میکس: امیرحسین قاسمی، موسیقی: پیمان یزدانیان، مدیر تولید: عباس کلانتری، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: روزبه سجادی حسینی، دستیار اول فیلمبردار: ابراهیم اشرفی، نورپرداز: عباداله به افروز، مدیر تدارکات: حسین فیض‌آبادی، چهره‌پرداز: ساناز سرمدی، دستیار دوم کارگردان: امین خنکال، دستیار دوم فیلمبردار: سالار اردستانی، منشی صحنه: شیدا یوسفی، دستیار صحنه: مجتبی اعرابی، دستیار صدا: امید آشوری، عکاس: مسعود اشتری، تصویربردار پشت صحنه: مهدی رضایی، گروه فیلمبرداری: محسن زهی، مجید خمیس‌آبادی، پارسا مجد، گروه صحنه و لباس: حمید زیادی، پروانه ترکمن، شاهین شیرزادی، علیرضا مختارزاده، ابوالفضل میرزاخانی، گروه تولید و تدارکات: محمد رسول شجاعی، یوسف آقایی، حمید صفدری، جواد سیدی، تهیه‌کنندگان: پناه برخدا رضایی، محمد احمدی.

 

گناهکاران (فرامرز قریبیان)

 

نمایی از فیلم گناهکاران گناهکاران جدیدترین فیلم فرامرز قریبیان است. قریبیان هرچند که پیش از این فیلمهایی را کارگردانی کرده اما همگان وی را بیشتر به عنوان یک بازیگر می شناسند.

دوازده سال طول کشید تا فرامرز قریبیان، پس از ساخت چشمهایش فیلمنامه مناسبی را برای کارگردانی پیدا کند.این امر با بازگشت سام قریبیان به ایران، پس از سیزده سال دوری میسر شد.

فیلمنامه گناهکاران توسط سام قریبیان نوشته و بازنویسی شده است و دارای مضمونی اجتماعی و دارای پروداکشنی سنگین است.

فیلمبرداری این فیلم در لوکیشن‌های متعدد و در نقاط مختلف کشور انجام شده است.  نکته بسیار جالب در مورد این فیلم این است که حدود 60 درصد فیلم نیز در تهران می‌گذرد که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین و غربی و شرقی ترین نقاط تهران لوکیشن‌های فیلم خواهد بود.

در این فیلم بازیگرانی همچون: فرامرز قریبیان، رامبد جوان، شقایق فراهانی، قطب الدین صادقی، رضا رویگری، همایون ارشادی، کورش تهامی، بهاره کیان افشار، امید روحانی، نسرین مقانلو، سیاوش چراغی‌پور، هومن برق نورد، مهتاج نجومی، محسن افشانی حسین فلاح، ملکه رنجبر، محمد ساربان و محمد متوسلانی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان فیلم امده است :

فرامرز قریبیان و رامبد جوان در نمایی از فیلم گناهکارانوقتی با هیولاها مبارزه میکنی مراقب باش تا خود به یکی از آنها تبدیل نشوی!

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از: کارگردان: فرامرز قریبیان نویسنده فیلمنامه: سام قریبیان مدیران فیلمبرداری: هومن بهمنش (ایران) داود امیری (ترکیه) تدوین: بهرام دهقانی موسیقی: فردین خلعتبری طراح لباس: مهشید بازرگانی طراح صحنه: آیدین ظریف طراح چهره‌پردازی: مهرداد میر کیانی  صدابردار سرصحنه: بهمن حیدری صداگذاری و میکس: مهران ملکوتی عکاس : مریم‌تخت‌کشیان جلوه‌های ویژه: اصغر پورهاجریان جلوه‌های ویژه تصویری: جواد مطوری تیتراژ: شهاب نجفی مشاور نظامی: سرهنگ ناصر قزلباش دستیار اول کارگردان: حسین فلاح منشی صحنه: سیمین آزادی گروه کارگردانی: سیاوش عرفانی، محمد غفاری کارگردان فیلم مستند: مهران حق وردی دستیار یک فیلمبردار: همایون قربانی نور: مرتضی نجفی دستیاردو فیلمبردار: علیرضا افشاری گروه فیلمبرداری: سید مهیار میر‌رسالت پناهی، سزار مالکی، پویا حشمتی، فریدون طالبی،میلاد امینی‌فر پشتیبانی فنی: اسماعیل نیسی، مجتبی طهمورث مدیر صحنه: محمد کفاشیان دستیاران صحنه: یوسف حبیبیان، سعید بابایی مسئول لباس: سحر سهرابی دستیار صدا: حامد صمد‌زاده مجریان گریم: امیر مرتضایی، نازنین‌عرفی‌نژاد دستیار تدوین: سیاوش ترازنده (با تشکر از رضا شیروانی) مشاورزبان لاله زاری: پژمان نجفی بدلکاران: ناصر عرب زاده، سینا مافی گروه تدارکات: علی قادری،محسن رجب‌پور، ابراهیم نظامی، محسن صفی‌الهی، تقی تقی‌زاده،امید احمدی،حسن سیدین،یولماز زیاناک مدیر حمل‌و‌نقل: مسعود اکبری حمل و نقل: احمد قاسمی،علی سوییزی،مهدی صادق‌زاده، داود حیدرزاده، بابک رضایی،محمد شاهسواری، کاظم واحدی، سید محسن موسوی مدیر تدارکات: منصور غضنفری مشاور تولید ترکیه: افسانه رضا زاده مدیر تولید: حسن مصطفوی مجری طرح: سام قریبیان تهیه کننده: فرامرز قریبیان

 

قاعده تصادف (بهنام بهزادی)

 

نمایی از فیلم قاعده تصادف به کارگردانی بهنام بهزادیبهنام بهزادی پیش از این با ساخت فیلم تنها دو بار زندگی می کنیم توانست به چهره ای شناخته شده در میان اهالی سینمای ایران بدل شود چرا که این فیلم به دلیل ساختار بدیعش توانست نظرات مثبت اکثریت منتقدان سینمای ایران را به سوی خود جلب نماید و از همین رو پیش بینی می شود جدیدترین اثر این فیلمساز نیز بتواند به عنوان یکی از پدیده های سال سینمای ایران مطرح شود.

نکته جالب در مورد این فیلم این است که تعداد کثیری از رسانه های گروهی پس از اعلام اسامی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران از این فیلم به عنوان شاخص ترین و برترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر یاد کرده اند، حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه این پیش بینی چگونه از آب در خواهد آمد!

قاعده تصادف جدیدترین ساخته بهنام بهزادی با محوریت جوانان است. این فیلم روایتی از زندگی یک گروه تئاتری است که در حال تمرین نمایشی هستند و درگیر آماده کردن این نمایش و رساندن آن به اجرا هستند.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از:

نویسنده، کارگردان و تدوینگر :بهنام بهزادی دستیار و برنامه ریز: فاطمه زیوری مدیرفیلمبرداری: امین جعفری صدابردار: یدالله نجفی، رشید دانش طراح صحنه: امیرحسین قدوسی طراح لباس: نگار نعمتی مجری طرح و مدیرتولید: ابراهیم زاهدی فر طراح گریم: سودابه خسروی منشی صحنه: سیمین آزادی مدیرتدارکات: جوادرضا سلیمانی طراحی و صداگذار: امیرحسین قاسمی

بازیگران: امیر جعفری، مهرداد صدیقیان، اشکان خطیبی، سروش صحت، امید روحانی، محمدرضا غفاری، سروش مالمیر، مارتین شمعون‌پور، بهاران بنی احمد، الهه حصاری، ندا جبرائیلی، روشنک گرامی و ...

 

غریبه (حمید بهمنی)

 

نمایی از فیلم غریبهغریبه یکی از فیلم های «سفارشی» سال سینمای ایران است که توسط حمید بهمنی در سه کشور ایران، عراق و لبنان ساخته شده است.

پیش بینی می  شود در صورت  استقلال هیئت داوران این فیلم نتواند در هیج یک از بخش های هنری حائز دریافت جایزه و یا حتی کاندیداتوری شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: جولیا به خدمت ارتش ایالات متحده درآمده و تلاش دارد مدارکی که در حین انجام وظیفه در این کشور به دست آورده به دوست خبرنگار خود برساند. در جریان این اتفاقات یکی از پرده‌های سناریو آزادسازی عراق به تصویر کشیده می‌شود.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: حمید بهمنی، مجری طرح: مصطفی سلطانی، مدیرتولید: مجتبی امینی، طراح گریم: سودابه خسروی، مدیرفیلم‌برداری: امیر معقولی، مدیرصدابرداری: وحید مقدسی، انتخاب بازیگران: محمدرضا شریفی‌نیا، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: آرش سجادی حسینی، فیلمنامه نویس: دفتر ادبیات و هنر دانشجویی، بازنویسی فیلم‌نامه: مهدی سجاده‌چی، جلوه‌های ویژه: حمید رسولیان، دستیار دوم: علی گل‌بهاران، منشی صحنه: جمشید خندان، تهیه کننده: محمد قهرمانی، محسن جسورعکاس، مدیر صحنه: حمید تمدن، مدیر تدارکات: مقصود میرهاشمی، مدیر روابط عمومی: سجادبیگدلو.

 

روز روشن (حسین شهابی)

 

نمایی از فیلم روز روشن به کارگردانی حسین شهابیسازنده این فیلم در مورد ساختار کلی روز روشن گفته: «این فیلم کاملاً شهری است و اکثر صحنه‌های فیلم در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر فیلمبرداری شده است و تعداد معدودی لوکیشن داخلی در فیلم وجود دارد.»

روز روشن از مضمونی اجتماعی برخوردار است. وقایع داستان در شش ساعت و همزمان با وقت اداری اتفاق می‌افتد. و اکثر صحنه‌های آن در ماشین آژانس می‌گذرد. داستان درباره زن جوانی است که برای نجات جان یک نفر از اعدام به دنبال شاهدی است تا در دادگاه شهادت بدهد.

عوامل تولید پروژه سینمایی روز روشن عبارتند از: نویسنده کارگردان: حسین شهابی، تهیهکننده: غلامرضاگمرکی، مشاورکارگردان: ابراهیم فروزش، مدیرفیلمبرداری: محمد رضا سکوت، صدابردار: بابک اردلان، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان :مهدی توکلی، مجری طرح: حسین شهابی (خانه فیلم باران) مدیرتدارکات:سیدرسول حاتمی، منشی صحنه :مرجان تاجیک، مدیرروابط عمومی: الهه گودرزی، مشاور پروژه: بهاره انصاری، مشاورحقوقی: پورنگ مکوندی طراح صحنه: حسین شهابی، طراح گریم: شهرزاد عقیقی، طراح لباس: زهرا صمدی ،تدوین: شیما منفرد، عکاس: سمیه میری، صداگذار: بهمن اردلان تصویربردار پشت صحنه : مهدی بختیارنژاد، دستیار کارگردان: یوسف وجدان دوست – محمدحسن موقوفه ای-سیاوش شهابی،گروه فیلمبرداری:علی حشمتی،امیر پرچمی،علی طالبی، دستیارصدابردار: مهدی یگانه، گروه صحنه ولباس : محمد حسن موقوفهای -نهان گمرکی- محمد کارهمت- مهشیدزرین جویی اجرای گریم :هادی لطفی- مهشاد اصفهانی، گروه تدارکات : محمد جمشیدی – علیرضا روانگرد- داود عصمتی، سینه موبیل : هاشم حجتی حمل ونقل : پوریا سعدی منش- محمودرضا الوندی- محمدکاظم یزدانی .

بازیگران: پانته آ بهرام- مهران احمدی – روناک یونسی – سودابه بیضایی – امیررضا دلاوری - وحید آقاپور- فرهادمهدوی-امین ایمانی- امیراسدزاده–مهدی صفاری–فرخنده فرمانی زاده–پارمین محجوب –بهرام بهبهانی–امیرکربلایی زاده –پریسا مقتدی - فرشته احمدی مقدم – پریا ابراهیمی – اکرم علمدار– محمد رضا علیمردانی – محمد رضا مختاری – رامین الهی –علیرضا روانگرد-مژگان فلاح- حسین سلطانی –محمد رضایی – آزاده مهاجر –صمد عدالتزاده –جابرغفاریان - رایا رحیمی شاد- سید حسین حاتمی- امین اسماعیلی و...

 

دهلیز (بهروز شعیبی)

 

هانیه توسلی در نمایی از فیلم دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبیبهروز شعیبی کارگردان این فیلم علاوه بر سابقه بازیگری، پیش از این هفت کار بلند تلویزیونی داشته و دهلیز اولین کار سینمایی وی است.

شعیبی نیز مانند قریبیان یکی دیگر از بازیگر – کارگردانان این دوره از جشنواره است که در میان عوام بیشتر به عنوان یک بازیگر شناخته می شود و کمتر کسی او را به چشم یک فیلمساز نگاه می کند.

علی‌ اصغری نویسنده این فیلم نیز پیش از این، فیلم‌نامه‌های بسیاری را به رشته تحریر درآورده که آخرین کار وی با عنوان نامه‌های خیس به کارگردانی مرجان اشرفی زاده برنده جوایز بسیاری از جشنواره فیلم‌های ویدئویی شد، که اتفاقاً دبیری آن جشنواره را هم محمدرضا عباسیان بر عهده داشت و شنیده می شد که بسیار از آن فیلم حمایت کرده است! پس نمی توان دور از انتظار داشت که دهلیز نیز مورد عنایت مدیران جشنواره واقع شود.

در خلاصله داستان فیلم‌ سینمایی دهلیز آمده است: شیوا سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند. با رسیدن نامه‌ای زندگی آنها دچار تحول می‌شود و در مسیری جدید قرار می‌گیرد و...

رضا عطاران و هانیه توسلی از جمله بازیگران این فیلم هستند

 

 

دلتنگی های عاشقانه (رضا اعظمیان)

 

نمایی از فیلم دلتنگی های عاشقانهرضا اعظمیان پیش از این فیلم جنجالی کارناوال مرگ را کارگردانی کرده بود، فیلمی که به دلیل اختلاف های زیاد با تهیه کننده اش سرانجام به ثمر نرسید و در نتیجه نام تهیه کننده اش جایگزین نام کارگردان شد!

کارناوال مرگ که به گفته تهیه کننده اش یکی از پر هزینه ترین فیلم های سال سینمای ایران بود و از عوامل فنی نام آشنایی نیز بهره جسته بود به هیچ وجه نتوانست نظر منتقدان را به سوی خود جلب نماید و در جذب مخاطبان عام سینما هم با شکست مواجه شد.

در نتیجه نمی توان روی جدیدترین اثر این فیلمساز نظر مثبتی داد، چرا که اگر سابقه کارگردان را معیار نظر خود قرار دهیم این فیلم نمی تواند نظری را به سوی خود جلب نماید. اما با این حال حضور دو چهره پر طرفدار در این فیلم به همراه فضایی عاشقانه و رمانتیک شاید به مذاق عده ای خوش بیاید.

این فیلم داستان فرشته و منوچهر است که به هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران شده و زندگی عاشقانه‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود...

محمد رضا فروتن و میترا حجار دو بازیگر اصلی فیلم جدید رضا اعظمیان هستند که محمد رضا شرف‌الدین تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

فهرست عوامل اصلی این پروژه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: رضا اعظمیان، مدیر فیلمبرداری: نادر معصومی، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح صحنه: مجید لیلاجی، طراح لباس: ژاله زکی زاده، طراح گریم: محمد رضا قومی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: داوود بابایی، مدیر تولید: رحمت عبدا... زاده، جانشین تولید: محمد حسین شرف الدین، مدیر تدارکات: سجاد نوری، عکس: حبیب مجیدی. بازیگران: محمد رضا فروتن- میترا حجار- رویا تیموریان- شاهرخ فروتنیان- سیامک اطلسی- مریم کاویانی- شیوا خنیاگر و... تهیه‌کننده: محمد رضا شرف‌الدین.

 

خسته نباشید (محسن قرایی)

 

باران کوثری در نمایی از فیلم خسته نباشید به کارگردانی محسن قراییاین فیلم در ابتدای امر قرار بود به کارگردانی افشین هاشمی ساخته شود، هاشمی حتی تا نیمه های فیلمبرداری به عنوان کارگردان روند تولید فیلم را هدایت می کرد اما در اواسط کار به دلیل عدم سابقه کار قبلی از کار کنار گذاشته شد و قرایی جایگزین وی شد. یکی دیگر از دلایل مهم کنار گذاشته شدن هاشمی از این فیلم مورد حمایت حوزه هنری عدم داشتن پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

خسته نباشید از همان زمان تا کنون جزو حاشیه ای ترین و جنجالی ترین فیلم های سال مطرح بود، چرا که عده ای با جنجال و هیاهو دلیل توقیف فیلم را حضور باران کوثری در فیلم قلمداد کرده بودند که شنیده می شد ممنوع التصویر است!

یکی از نکات مهم این فیلم حضور سید رضا میرکریمی به عنوان فیلمنامه نویس آن است.

موضوع فیلم خسته نباشید در مورد جاذبه های گردشگری استان کرمان است و داستان زوجی جهانگرد را روایت می کند که درگیر اختلافاتی با یکدیگرند. آنها در میانه سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشکل بر می‌خورند و درگیر یک ماجرای تازه می‌شوند.

 

 

خاک و مرجان (سید مسعود اطیابی)

 

نمایی از فیلم خاک و مرجانمسعود اطیابی تا کنون ساخت فیلم‌هایی چون مصائب دوشیزه، خروس جنگی، شرط اول و... را برعهده داشته است.  فیلم هایی که عموماً هیچگاه نظرات مثبت منتقدان را به سوی خود جلب نکرده اند و تنها در برخی موارد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان عام سینما مواجه شده اند.

با این تفاسیر نمی شود حتی گمان برد که خاک و مرجان بتواند نظرات مثبت منتقدان را به سوی خود جلب نماید.

نکته جالب در مورد این فیلم این است که بازیگر ایرانی ندارد و تمامی بازیگران از افغانستان هستند. عوامل فیلم فرم حضور در جشنواره فجر را هم پر کرده‌اند و تلاش می‌کنند برای جشنواره فجر امسال اماده نمایش شود.

مدیریت فیلمبرداری برعهده افشین علیزاده و پانته‌آ تاج‌بخش نیز نویسنده فیلمنامه است. امیر پروین حسینی نیز تهیه‌کننده فیلم است. "خاک و مرجان" یک فیلم اجتماعی است که نگاهی به زندگی امروز افغانستان دارد و البته به دوره اشغال نیز اشاره می‌کند.

نکته جالب دیگر در مورد این فیلم این که اطیابی ماه ها قبل خبر داده بود: این فیلم سینمایی قبل از ایران در افغانستان اکران عمومی خواهد شد در ضمن تمام سعی ما این است که فیلم برای پخش در جشنواره فجر آماده شود.

گویا آقای فیلمساز به هنر و فرهنگ افغانستان بیش از کشور خودشان اهمیت می دهند!

داستان خاک و مرجان درباره مردی افغانی است که پس از سالها که همسرش را در انفجار طالبان از دست داده به همراه دو دخترش برای برپایی ازدواج دختر بزرگش به کابل برمیگردد اما در مراسم عروسی زنی با برقع بجای مادر عروس برخاسته و عروس و داماد را بوسیده و میرود. همراه زن، پسرکی کوچک است که مرد، صدای زن را به هنگام صدا زدن فرزندش میشناسد. پس از یافتن او و دریافتن اینکه بچه حاصل یک آدم رباییست، مرد درگیر پذیرفتن زن و زن درگیر رفتن و ماندن میشود.

ممنون مقصودی، لینا علم، مارینا گلبهاری، رسول ایمان، قادر آریایی، فرزانه نوابی و پانته آ تاجبخش از جمله بازیگران این فیلم هستند.

فهرست سایر عوامل این فیلم به شرح زیر است:

مشاور تولید: محمدرضا نجفی مدیر تولید: هادی توحیدی جانشین تولید: وحید مرادی دستیار کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا علیپور طراح گریم: امید گلزاده طراح صحنه و لباس: حسین نانکلی تدوینگر: مستانه مهاجر آهنگساز: آرمان موسی پور صدابردار: امیر حاتمی مدیرفیلمبرداری: افشین علیزاده

 

حوض نقاشی (مازیار میری)

 

نگار جواهریان در نمایی از فیلم حوض نقاشی2مازیار میری کارگردان جوان و خوش ذوقی است که با آخرین اثرش (سعادت آباد) توانست نظرات مثبت بسیاری را به سوی خود جلب نماید.

به همین دلیل بسیاری از افراد از ماه ها قبل چشم انتظار دیدن جدیدترین اثر این فیلمساز بوده اند.

نام فیلم برگرفته از شعر عامیانه و معروف گنجشگک اشی مشی است و در داستان فیلم به شعر و مفهوم آن اشاره شده است.

حوض نقاشی با سرمایه گذاری حوزه هنری ساخته شده و در راستای سیاست های این حوزه جهت توجه به کانون عاشقانه و گرم خانواده است.

کار جدید مازیار میری داستان زوج جوانی را روایت می کند که هر دو به لحاظ ضریب هوشی پایین تر از حد نرمال هستند و همین مساله ژنتیکی سبب ساز آن می شود که ازدواج آنها با مشکل دچار شود.

شنیده می شود نگار جواهریان یکی از به یاد ماندنی ترین و دیدنی ترین نقش هایش را در این فیلم ایفا کرده و بسیاری از همین حالا وی را برنده بی چون و چرای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول سی و یکمین جشنواره فیلم فجر می دانند.

همچنین محمد آلادپوش که پیش از این سعادت آباد را فیلمبرداری کرده بود در این فیلم نیز میری را همراهی می کند که از همین رو حوض نقاشی در زمینه کاندیداتوری برای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردای نیز می تواند مدعی باشد.

در حوض نقاشی شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی و... بازی می کنند. از عوامل تولید فیلم می توان به نویسنده: حامد محمدی، مدیر فیلمبرداری: محمدآلادپوش، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، دستیار و برنامه ریز:مریم هژیروند، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، صدابردار: ساسان نخعی و عکاس: علی نیک‌رفتار اشاره کرد.

 

 

برلین منفی هفت (رامتین لوافی پور)

 

نمایی از فیلم برلین منفی هفتدومین ساخته سینمایی لوافی پور فیلمی ضدجنگ است که زندگی چند مهاجر از کشورهای مختلف را روایت می‌کند. آدمهایی که زندگی تازه‌ای را در برلین جستجو می‌کنند. داستان چند مهاجر که عواقب جنگ و حمله به عراق آنها را به دنبال جایی برای زنده ماندن می کشاند. عاطف همراه دختر و پسر بیمارش به برلین می رسند؛ جایی که خطری زندگیشان را تهدید نمی کند اما متوجه می شوند که همه زندگی زنده ماندن نیست.

برلین منفی هفت از زمانی که حکم دبیری محمدرضا عباسیان به عنوان مدیر عمال موسسه رسانه های تصویری که تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد آمد با جنجال های زیادی روبرو شد چرا که عده ای اعتقاد داشتند این فیلم نباید در جشنواره ای که دبیر آن تهیه کننده فیلم است به نمایش دربیاید که البته از همان ابتدای امر این مخالفت ها با واکنش های تندی از سوی عباسیان مواجه شد و در همین اواخر یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز نسبت به این امر واکنش نشان داد و اعلام کرد که عباسیان تهیه کننده این فیلم نیست!

اما تمامی این واکنش ها مانع از آن نشد که این فیلم در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو پذیرفته نشود و عده ای از همین حالا احتمال دریافت جایزه های زیادی را برای این فیلم می دهند.

این فیلم که معرفی‌اش از جشنواره فیلم کن آغاز شده محصول مشترک آلمان و ایران است و بازیگران مطرحی از کشورهای آمریکا، آلمان، مصر، عراق و ایران در آن حضور دارند.

توم بیشاپز، مصطفی زمانی، کارولین ایشهورن، مسعود رایگان، حلیما ایلتر، سمیر فوکس، مریم عباس، کریستین ویکتور کوینه بازیگران برلین منفی هفت هستند.

 

 

استرداد (علی غفاری)

 

نمایی از فیلم استرداداسترداد که از آن به عنوان یکی از پروژه های فاخر سینمای ایران یاد می شود را کارگردان فیلم سطح پایین چراغ قرمز کارگردانی کرده است.

معلوم نیست کارگردان فیلمی مثل چراغ قرمز چرا و چگونه توانسته کارگردانی فیلمی «فاخر» را در دست بگیرد؟!

داستان فیلم استرداد به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می‌شود.

فیلمبرداری استرداد در چهار کشور ایران، روسیه، ارمنستان و لهستان با مدیریت محمود کلاری انجام شده است.

استرداد را اصولاً از همین حالا در بخش های مربوط به کارگردانی نمی توان فیلمی خوب قلمداد کرد.

فهرست کامل عوامل تولید پروژه استرداد به این شرح است: علی غفاری (کارگردان)، محسن علی‌اکبری (تهیه‌کننده)، محمود کلاری (مدیر فیلمبرداری)، ایرج رامین‌فر (طراح صحنه و لباس)، حسن زاهدی (مدیر صدابردار)، طهورا ابوالقاسمی ( مدیر تولید)، طراح گریم ( محسن بابایی)، علاالدین پژهان ( مشاور بین المللی)، سیما تیرانداز (بازیگردان)، مهدی ابراهیم زاده ( صدابردار)، مانفرد اسماعیلی (برنامه ریز و دستیار اول کارگردان)، حسین قاسمیان (مشاور تولید در امور بین الملل)، عکاس: حسن ناحی.

دیگر عوامل پروژه استرداد عبارتند از: دستیار برنامه‌ریز: حامد پوراسفنددیانی، منشی صحنه: سحر جزایری، دستیاران تولید: امیر حسین جبه‌داری، سحر مصیبی، سمیرا علایی، دستیاران فیلمبردار: محمد ابراهمیان، اکبر مشکینی، مهران ممدوح، امیر محمدی، دستیاران صحنه و لباس: جعفر محمد شاهی، حسین طهماسبی، محمد خان جانی، دستیاران گریم: مرضیه نوروزی، محمد سجاد شاه گلدی، گروه تدارکات: سعید اردستانی، مهدی صدیق، دانیال داورزنی، محمد رضا ناصری، ابولفضل شیری، بازیگران: حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، منصور چراغی پور، صالح میرزآقایی، بهنام تشکر و ...

 

آفتاب مهتاب زمین (علی قوی تن)

 

نمایی از  فیلم آفتاب مهتاب زمینعلی قوی تن جزو فیلمسازانی است که با سبک و سیاقی خاص مبادرت به فیلمسازی می نمایند، سبک و سیاقی خاص که اغلب نه به مذاق منتقدان خوش می آید و نه به مذاق تماشاگران عام سینما!

از همین رو از همین حالا می توان حداقل بر این امر صحه گذاشت که جدیدترین اثر این فیلمساز نه جنجالی خواهد شد و نه پر طرفدار!

فیلم آفتاب مهتاب زمین یک ملودرام اجتمایی با مایه های دینی است که از ابعاد پنهان کودک و نوجوان و جوان می گوید.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: دختری دانشجو در زندگی خود با موانعی مواجه می شود که او را درگیر کاووش درون می کند ، و دوره ای از کودکی اش نشانه هایی برایش آشکار می کند.

نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی این فیلم را علی قوی تن برعهده دارد. صدف بهشتی، مهسا معرفتی، حسین محمدیان، محمود مرتضائی و شادی محمدپور از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 



 تاريخ ارسال: 1391/10/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد:

سلام. دمتونگرم واقعا عالي بود فقط تو يكي دو مورد اسامي بازيگران رو ننوشته بوديد خودم رو آماده كردم تا برم يكي از اين فيلمهارو ببينم. مرسي

2+0-

شنبه 21 بهمن 1391



>>>tina-p:

mer30 kheili matlab khobi bod mamnon

2+0-

سه‌شنبه 10 بهمن 1391



>>>شقایق:

واقعا سپاس مطلب خیلی خیلی فوق العاده ای بود و باعث آشنایی کامل با تمام فیلم های بخش مسابقه شد مثلا دیگه فهمیدم به هیچ وجه فیلم هایی مثل غریبه و زیباتر از زندگی رو نبینم . خسته نباشین

1+3-

چهارشنبه 20 دي 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.