پرده سینما

هرکس ضعف این جشنواره را بخواهد دلش برای سینما نمی سوزد؛ گفتگو با یزدان عشیری

پرده سینما









دو تن از اعضای هیئت تحریریه سایت پرده سینما یکشنبه هفدهم دی ماه با حضور در دفتر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره در مورد مسائل مختلفی از جمله روند برگزاری، حاشیه های ایجاد شده بر سر خروجی هیئت انتخاب و بسیاری مسائل دیگر به گفتگو پرداختند. مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید.

 

- تا الآن استقبال رسانه های جمعی به تفکیک داخلی و خارجی برای پوشش خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به چه صورت بوده است؟

 

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حال گفتگو با اعضای هیئت تحریریه سایت پرده سینما   - جشنواره بین المللی فیلم فجر فی نفسه همیشه جاذبه خاص خود را دارد و از یک ظرفیت بی نظیری برای اهالی رسانه برخوردار است و در همین راستا چه قبل از انتشار فراخوان و چه بعد از انتشار فراخوان ما با انبوهی از تقاضا از سوی رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری . جراید و مطبوعات روبرو بودیم که خوشبختانه در این فضا رسانه های خارجی هم استقبال خوبی داشتند. جشنواره فجر فرصت بسیار خوبی برای سینمای ایران است چرا که کل اتفاقات در یک پکیج و بازه زمانی مشخص با حضور طیف های مختلف مدیران، هنرمندان، منتقدان، نویسندگان و اصحاب رسانه و مردم اتفاق می افتد که ما در نقطه ثقل فجر توأمان در یک جا داریم به همین دلیل فرصت بسیار مناسبی برای چالش گری و طرح پرسش و تجزیه و تحلیل و ارائه دیدگاه های نظری و تحلیلی راجع به وضعیت سینما، ریشه یابی آسیب ها، ترسیم افق های آینده سینما و همینطور موارد مختلف آسیب شناسی مقتضیات و نیازهای سینمای ایران را ما در طول جشنواره داریم.خوشبختانه با برنامه ریزی که از سوی کمیته روابط عمومی جشنواره اتفاق افتاده می شود گفت آن ساماندهی که در نحوه انتشار فراخوان و نحوه دریافت معرفی نامه های رسانه های مختلف داشتیم سعی کردیم نسبت به دوره های قبل از حالت فله ای ممانعت به عمل آوریم و تلاش داریم تا آنجا که امکان پذیر است در درجه اول حضور رسانه های موثر که در طول سال دغدغه سینما را دارند و در مرحله دوم رسانه های موثری که به صورت مستقیم نسبت به جشنواره فیلم فجر اهتمام ویژه ای را قائل هستند و در درجه آخر برای رسانه های عمومی ردیف تعریف بکنیم و رسانه های عمومی از این باب که این پتانسیل را فراهم می کنند تا طیف های مختلف مردم با توانمندی ها و تولیدات جدید سینما آشنا بشوند و از این طریق نسبت به تعمیق فرهنگ سازی و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محصول ارزشمندی به نام فیلم و گنجاندن آن در سبد مصرف خانوارها می توانند نقش آفرین باشند در اولویت آخر ما تعریف می شوند ولی به جد بنا داریم از رسانه هایی که دغدغه سینما و یا به طور کل دغدغه هنر ندارند و در آستانه برگزاری جشنواره به بهانه گرفتن سهمیه و کارت و حضور در محل جشنواره تلاش می کنند خودداری به عمل بیاوریم.

 

- تا الآن نسبت به سال گذشته استقبال رسانه ها برای معرفی خبرنگاران افزایش داشته؟

 

  - ما در طول سال شاهد رشد و ایجاد و رویش شبکه های مختلف رسانه ای هستیم. چه رسانه های مکتوب و چه رسانه های مجازی در قالب سایت های عمومی و یا تخصصی. قطعاً امسال نسبت به سال گذشته ما از لحاظ کمی با تعداد سایت ها و رسانه های بیشتری مواجه هستیم و این فی نفسه در میزان دریافت کارت و سهمیه برای حضور در کاخ جشنواره فجر هم بی تأثیر نیست ولی ما سعی داریم به دلیل اینکه فضای برج میلاد نمی تواند نسبت به این رشد رسانه ها از لحاظ فیزیکی و جغرافیایی توسعه پیدا کند و ظرفیت ما بسیار محدود است از رسانه های موثر و با یک رویکرد شایسته سالاری نسبت به سایر رسانه ها سهمیه ها را اختصاص بدهیم.

 

- می توانید به صورت تفکیکی بگویید که تا الآن چه تعداد رسانه های دیداری و شنیداری، سایت، خبرگزاری، ماهنامه و یا هفته نامه و روزنامه درخواست داده اند؟

 

  - خیر، این را دوستان ما دارند جمع بندی می کنند، همکاران روابط عمومی در حال رصد درخواست های رسانه ها هستند و اسامی مازاد درخواستی از سوی رسانه ها را به مسئولین آن ها اعلام می کنند، به عنوان نمونه مثلاً رسانه ای فقط می توانسته 5 سهمیه درخواست کند اما 10 سهمیه درخواست کرده و دوستان با آنها تماس می گیرند تا مسئولین رسانه ها اولویت بندی هایشان را به ما اعلام کنند تا ما بتوانیم سهمیه های مازاد را حذف کنیم و همه این ها باعث شده تا این اتفاق هنوز صورت نگرفته باشد اما ما سعی می کنیم تا اواخر هفته و تا تاریخ بیستم دی ماه که باید مجموعه عکس ها و اسامی را برای صدور تحویل واحد سامانه کارت می دهیم سعی بکنیم به عددی برسیم. جدا از این تعدادی از منتقدان و نویسندگان سینمایی هستند که از طریق انجمن منتقدان به ما معرفی شده اند که بررسی که ما داشتیم خیلی از این اسامی در لیست های رسانه ها هم هستند و این نیاز به پالایش دارد تا اسامی استخراج شوند تا هم ترافیک سال های گذشته را نداشته باشیم و بتوانیم از حضور رسانه های دغدغه مند استفاده کنیم.

 

- یعنی این نتایج تا تاریخ بیستم دی ماه اعلام می شود؟

 

  - ما سعی می کنیم تا بیستم این نتایج را اعلام کنیم.

 

- در صحبت هایتان به انجمن منتقدان اشاره کردید، امسال شایعات زیادی مبنی بر عدم دریافت سهمیه برای اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به گوش می رسید که گویا خوشبختانه طی روزهای اخیر این مشکل حل شده است، آیا اعضای انجمن منتقدان طبق روال هر ساله سهمیه می گیرند؟

 

 یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر - بنده خودم عضو انجمن منتقدان هستم و اعتقاد من بر این است که حضور منتقدان چه عضو انجمن و چه غیر عضو انجمن چون ما منتقدان صاحب نام و موثر و جریان سازی داریم که عضو انجمن منتقدان نیستند و در خیلی از رسانه ها فعال هستند و فعالیت سالانه و مستمر دارند. به عقیده من حضور منتقدان به سطح و تراز جشنواره از لحاظ محتوایی و شأن و مرتبت جشنواره کمک و برای آن ارتقاء به وجود می آورد. روند رشد و بالندگی و پویایی یک جشنواره هم مرهون حضور اهالی رسانه و منتقدان و نویسندگان است. ما سعی کردیم روال سال های گذشته را رعایت کرده و در این حوزه سخت نگیریم و جلساتی هم با مسئولین انجمن منتقدان داشتیم و دیدیم آن ها این دغدغه را دارند و ما می خواهیم با احترام از حضور همه منتقدان بهره مند باشیم.

 

- پس علیرغم شایعاتی که مدت ها قبل به وجود آمد که چون انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران زیر چتر سازمان سینمایی نرفته امسال کارتی برای حضور در کاخ جشنواره دریافت نمی کنند، می گویید چنین نیست.

 

  - جشنواره فیلم فجر ملی ترین جشن سینمایی ایران است و همزمانی آن با جشن های دهه مبارکه فجر مزید بر علت می شود. جشنواره فجر جشنواره ای است فراگیر برای تمامی صنوف و اهالی سینمای کشور و هیچگونه پارامتر و شاخصه محدود کننده ای از سوی دبیر و یا شورای برگزاری برای همراهی و حضور صنف خاص و اعضای صنف خاص از اول هم مد نظر نبوده و این جشنواره به نوعی سال تحویل سینمای ایران است و چه خوب است که بر سر سفره این سال تحویل همه اعضای خانواده سینما حضور داشته باشند و ما شاهد حضور پر رنگ سینماگران باشیم.

 

- شما در صحبت هایتان اشاره ای به واژه رسانه های موثر داشتید، این رسانه های موثر در سینمای ایران از نظر شما چه نوع رسانه هایی هستند و تعریف شما از یک رسانه موثر چیست؟ آیا رسانه هایی که سردبیران و یا مدیران مسئول آن افرادی هستند که چهره اند از نظر شما رسانه موثر تعریف می شوند و یا رسانه هایی که دغدغه اصلی شان پرداختن به مسائل روز سینمای ایران است از نظر شما رسانه موثر تعریف می شوند؟

 

  - خیر، تشخص حضور یک رسانه موثر به اسم و اسامی نیست. رسانه های ما در طول سال با اهتمام و تلاش گسترده بدون هیچ چشمداشتی به صورت روتین در حوزه سینما فعالیت می کنند چه در ارتباط با فیلم ها و یا نشست ها و جشنواره های مختلف و یا نقد ها و بررسی ها و پرداختن به مسائل اکران و غیره که به صورت روزآمد برای سینمای ایران وجود دارد نشان از دغدغه مندی آن ها است که این مسئله فارغ از هر دیدگاهی است که رسانه ها نسبت به سینمای ایران دارند چه این دیدگاه انتقادی باشد چه سلبی و یا اثباتی، این هیچ فرقی در اصل قضیه ندارد و قطعاً این رسانه را ما به عنوان رسانه موثر می دانیم رسانه ای که در طول سال با انعکاس به اخبار، با تهیه گزارش یا انتشار مقاله و یادداشت و یا ارائه موضع گیری های تحلیلی و دیدگاهی به مجموعه سمفونی تئوریک و نظری سینمای ایران کمک می کند و یکی از قطعات این پازل تعریف می شود را ما به عنوان رسانه موثر می شناسیم ولی رسانه هایی که در طول سال دغدغه شان مثلاً ورزش، اقتصاد و یا سیاست است و اصلاً هیچ گوشه چشمی به سینما ندارد از نگاه ما رسانه موثر تعریف نمی شوند. ما در میان رسانه  های موثر هم اولویت بندی داریم، به عنوان نمونه ما روزنامه های تخصصی و یا روزنامه های عمومی داریم، خبرگزاری های داریم که سرویس ها و کارگروه های تخصصی سینمایی دارند و خبرگزاری هایی داریم که شاید در طول سال یک خیر هنری به تعریف عام انعکاس ندهد چه برسد به مسئله سینما، در مورد سایت های سینمایی هم به همین گونه است ما سایت هایی داریم که سایت های تخصصی سینمایی محسوب می شوند و در طول سال با مخطبان انبوه مواجهند و به صورت شبانه روزی در طول سال فعال هستند و به روز رسانی می شوند، تولید مطلب دارند، به انعکاس اخبار می پردازند، نقد می کنند، همه این ها نفاوت دارد با یک سایت عمومی که به صورت گسترده به همه چیز می پردازد و مثلاً نزدیک انتخاب که می شود به مسئله انتخابات می پردازد و یا هنگامی که فوتبال مسئله مهم جامعه می شود به سمت انعکاس اخبار آن می پردازد که این رسانه ها از نظر ما رسانه موثر نیستند.

 

- ما تا پایان جشنواره سی ام هر ساله با اعتراضات انبوهی از سوی تمامی رسانه ها، چه سایت ها، چه نشریات و یا حتی خبرگزاری ها مبنی بر عدم ارائه کارت ورود به کاخ جشنواره مواجه بودیم و این مهم در یک چارچوب خاص هم خلاصه نشده، آیا امسال واقعاً فکری شده تا بر اساس پارامترهایی که خود شما تعریف آن را ارائه دادید به رسانه ها کارت حضور در جشنواره تعلق بگیرد؟

 

 یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر - یکی از دغدغه های من امسال همین بوده، چرا که پارسال به صورت مستقیم با این مسئله درگیر بودم و بر اساس آسیب شناسی های سال گذشته به صورت ملموس با آن سر و کار داشتم به این نتیجه رسیدم که در این قسمت باید یک فاکتور دهی انجام بدهیم اما اعتراف می کنم که خیلی سخت است چرا که جشنواره فیلم فجر جشنواره ای است که دستگاه ها و رسانه های مختلف که بعضاً وابسته به سازمان مختلف هستند همه از آن انتظار و مطالبه و توقع دارند و خیلی از خبرگزاری ها و سایت های عمومی و خصوصی را ما می بینیم که در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل آنکه بهای ویژه ای برای انعکاس رویدادهای این بزرگترین رویداد سینمایی کشور بشوند شروع به جذب نیروهایی برای تخصصی و یا کمکی می کنند و پرونده های مستقلی را ویژه جشنواره فیلم فجر از دی ماه شروع می کنند و تا اواسط اسفند ماه درگیر آن می شوند. به همین خاطر ما به طور جد می خواهیم که امسال رسانه ها را فیلتر و پالایش بکنیم و امیدواریم که در این راه در حق هیچ رسانه ای اجحاف نشود ولی ما برنامه ریزی کردیم برای اولویت بندی که اولویت اول ما رسانه هایی هستند که به صورت مستمر در طول سال به خوزه سینما می پردازند، یعنی خبرگزاری هایی که کارگروه های تخصصی سینمایی دارند، مجلات، سایت ها و یا سایر رسانه ها این ها به عنوان اولویت اول ما هستند که ما فهرست های آنان را کنار می گذاریم که برای آن ها کارت صادر شود در اولویت دوم باز رسانه هایی هستند که حداقل برای جشنواره فیلم فجر از شش ماهه اخیر برنامه ای داشته اند و برنامه هایی را به روابط عمومی ارائه داده اند که در راستای مشارکت در این جشن بزرگ بوده است تا بتوانند کمک و نقش آفرینی داشته باشند، البته با دیدگاه های مستقل خودشان، روابط عمومی جشنواره فیلم فجر هم در دیدگاه های رسانه ها هیچ دخالتی ندارد و استقبال می کند و اعتقاد شخص من هم هست که این تضارب آرا و دیدگاه های مختلف می تواند به رشد و بالندگی بیشتر کمک کند تا اینکه بخواهد یک دیدگاه فرمایشی صرف وجود داشته باشد. در درجه آخر هم رسانه های عمومی هستند که ما اگر ببنیم ظرفیت و گنجایش ما برای آن ها وجود دارد حداقل سهیمه را برای آن ها در نظر می گیریم و از سه ماه گذشته سامانه پالایش و رصد اخبار در روابط عمومی جشنواره فعال شده و کلیه فیدبک رسانه ها که ما تا الآن داشتیم بررسی می شود و خروجی تمام رسانه ها در قالب یک پکیج در یک کمیته سه نفره بررسی می شود و ما بر اساس آن برای سهمیه بندی اقدام می کنیم ما خیلی از سایت هایی را داریم که برای اولین بار اسم های آن ها را شنیدیم اما بررسی کردیم و دیدیم که خیلی خوب دارند کار انجام می دهند شاید تازه شروع به کار کرده باشند اما خیلی فعال هستند. ما طرح ها و برنامه های آن ها را هم ارزیابی می کنیم و برای آن ها هم سهمیه در نظر می گیریم اما در کل به تجربه رسیدیم که چه سایت ها و رسانه هایی دغدغه سینما ندارند و تنها قصد گرفتن کارت کاخ جشنواره را دارند و متأسفیم که برخی از این طریق به حق رسانه هایی که شایسته تر است تجاوز می کنند.

 

- این کمیته سه نفره ای که از آن نام بردید از کارکنان روابط عمومی هستند؟

 

  - بله

 

- آیا به نظر  شما بهتر نیست سهمیه مشخصی برای هریک از رسانه ها به طور مساوی در نظر گرفته شود تا جشنواره تفاوتی میان رسانه ها قائل نشود؟

 

-  - به عقیده من با این نگاه آن انصاف و عدالت مورد نظر اتفاق نمی افتد. وقتی یک کمیته در آستانه جشنواره آن عملکرد رسانه ها را مورد ارزیابی قرار می دهد، کارشناسانه تر می تواند سهمیه را اختصاص دهد. یک موقع شاید با وجود تعدد سالن ها و سهمیه مدیر روابط عمومی نزد دبیر جشنواره دست روابط عمومی باز است که سهمیه بیشتری برای رسانه ها اختصاص دهد.

 

- خوب بهتر است کمی از بحث رسانه ها خارج شویم و به مبحث اصلی یعنی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بپردازیم، آیا مشخص شده که مسئولیت بولتن جشنواره امسال بر عهده چه کسی است؟

 

  - بله، سردبیری بولتن جشنواره را آقای مهدی غلام حیدری بر عهده دارند که از روزنامه نگاران و منتقدان سینمایی هستند و جریان بولتن زیر نظر روابط عمومی جشنواره فجر اداره می شود و در بررسی که نسبت به سال های قبل ما داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بولتن توسط یک تیم جوان تر با بهره گیری از فعالان و نویسندگان و منتقدان حال حاضر اداره شود که برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و چینش تیم بچه ها در اعضای هیئت تحریریه، گزارش ها، ترجمه و یادداشت ها و گرد آوری مقالات خوب است و اکثر نویسندگان و خبرنگاران با این بولتن همکاری دارند که دیدگاه های خوبی هم در حال رخ دادن است که در خروجی مشخص می شود.

 

- برای نشست های پرسش و پاسخ که طی این سال ها به نوعی جدل میان صاحب نظران سینما بدل شده و در همین نشست هم اندیشی که چندی قبل برگزار کردید صحبت هایی راجع به آن شد به چه نتیجه ای رسیده اید؟ آیا مثل سال قبل یک مجری ثابتی خواهد داشت یا قرار است مدیریت جلسات به صورت چرخشی برگزار شود؟ همچنین نحوه ارائه سوالات جنبه نقد و تحلیل می تواند داشته باشد؟

 

اعضای هیئت تحریریه سایت پرده سینما در حال گفتگو با یزدان عشیری   - نشست هایی که اتفاق می افتد نباید نشست های نقد و بررسی باشد و ما سال گذشته هم به کرات اعلام کردیم که نشست نقد و بررسی در جشنواره فجر نخواهیم داشت که خیلی از منتقدان و کارشناسان هم این اعتقاد را دارند که تماشای فیلم در آن فشردگی زمانی و در آن کنداکتور جشنواره و اختصاص تایم چهل دقیقه ای برای نقد یک فیلم به هیچ وجه کافی نیست. به اعتقاد یکی از بزرگان سینمای غرب همانگونه که یک فیلم به سختی ساخته و تولید می شود به همان سختی هم باید دیده و ارزیابی شود و با یک بار تماشا کردن نمی توان حق مطلب را روی فیلم ها ادا کرد و در آن شتاب زدگی ممکن است نقاط قوت کار دیده نشود و زحمات شش ماهه و یا یک ساله یک گروه ساخت و تولید فیلم با یک اظهار نظر شتاب زده مخدوش شود و ما بنا داریم امسال هم جلسات نقد و بررسی نداشته باشیم و تنها نشست های گفتگو با فیلمسازان و عوامل فیلم را برگزار کنیم و ما تأکید داریم جلسات نقد و بررسی از این پس به عنوان گفتگو با فیلمسازان و عوامل فیلم تغییر نام داده شود و ما امسال از رسانه ها هم درخواست داشتیم نماینده هایی را معرفی کنند که در این نشست ها پرسش های رسانه مطبوعشان را طرح نمایند. من خودم عضو کوچک انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران هستم و گاهی اوقات هم مطلبی می نویسم، جلسات پرسش و پاسخ و گفتگو با فیلمسازان مثل امامزاده ای است که حرمت آن را متولی باید نگهدارد یعنی مخطبان و حاضران در نشست ها هستند که باید کمک کنند تا سطح جلسات بالا برده شود و اجازه ندهند تا روزنامه نگارانی که شاید آماتور باشند و از سوی رسانه ای معرفی شده اند و با عبور از آن بروکراسی کارت ورود به نشست های پرسش و پاسخ را دریافت کرده اند جلسات را مغشوش کنند. خود اعضا باید کمک کنند سطح جلسات رشد پیدا کند و توقع از این نشست های پرسش و پاسخ بالا برود. جلسه قطعاً با الگوی اجرایی یک مدیر به عنوان مدیر جلسات طراحی شده و هنوز شخص آن مشخص نیست که مثلاً یک مجری تلویزیون اداره آن را بر عهده خواهد داشت یا یک منتقد هنوز به جمع بندی نرسیده است و در کنار آن قطعاً از کارشناسان و منتقدان مکمل هم استفاده خواهد شد.

 

- این کارشناسان و منتقدان مکمل را چه کسی انتخاب می کند؟

 

  - توسط کمیته روابط عمومی جشنواره با کمک شخصی که به عنوان مسئول هماهنگی جلسات پرسش و پاسخ است این منتقدان معرفی می شوند. مدیریت واحد اگر در این سلسله نشست های جلسات پرسش و پاسخ حضور داشته باشد قطعاً می تواند کمک کند تا سطح جلسات بالا برود چون این شخص اجازه نمی دهد چهره هایی که مدام با طرح سوألات پیش پا افتاده حرمت جلسه و نشست را تنزل می دهند جلسات را مغشوش کنند. اگر این شخص ثابت نباشد اداره جلسات شبیه آزمون و خطا می شود و ما تجربه این کار را در جشنواره فیلم مقاومت در کرمان داشتیم که برآیند خیلی از دست اندرکاران این بوده که این جلسات نتوانسته مثل جشنواره فجر که یک اداره کننده دارد بازخورد مثبت داشته باشد.

 

- شما امسال اصراری داشتید که هر رسانه نمایندگان خاصی را برای حضور در جلسات پرسش و پاسخ به شما معرفی کند، آیا واقعاً با این تدابیری که اندیشیده شده تنها این نمایندگان می توانند در جلسات شرکت کنند و یا مانند سال های گذشته هر شخصی می تواند در نشست ها حاضر باشد؟

 

  - ببینید شرکت در جلسات با طرح سوأل دو موضوع متفاوت است. ما امکان دسترسی و امکان استفاده از نشست ها را برای تمامی اهالی رسانه داریم ولی طرح سوأل از طرف رسانه را داریم بررسی می کنیم که تنها سخنگوهای رسانه ها یک نفر باشد و مشخص شود که به عنوان مثال از سایت پرده سینما چه کسی می تواند سوألات را مطرح کند. ما چنین تعریفی داریم.

 

- چه نظارتی روی این افراد وجود دارد؟

 

  - ما بر اساس همان فهرست ها، اسامی را در اختیار مدیر جلسه قرار می دهیم که ایشان خودشان نظارت را روی افراد انجام می دهند.

 

- در مورد عکاس ها وضع به چه صورت است آیا از هر رسانه تنها یک عکاس می تواند در نشست ها حاضر باشد؟

 

  - خیر ما مشکلی برای ورود عکاس ها نداریم و هر تعداد که مایل باشند می توانند در نشست ها شرکت کنند. لطف این جلسات گاهی به اتفاقات خلق الساعه است. باید به این جلسات با دو منظر نگاه شود. یک وقت شما به عنوان یک منتقد به جلسات نگاه می کنید و یک وقت بنده به عنوان یک مدیر روابط عمومی که توقع دارم جلسات پر شور باشد نگاه کنم من دوست دارم ما جمعیت انبوه را داشته باشیم و آن هیجان و شکوه نشست ها وجود داشته باشد. به عقیده من بزرگترین دستاوردهای جشنواره از همین نشست ها پرسش و پاسخ می تواند شکل بگیرد در این مباحثه و مناظره است که به نقاط ضعف و قوت سینما اشاره می شود و به نوعی به هل دادن سینما به سمت جلو کمک می نماید.

 

- برنامه نمایش فیلم ها آیا مثل سال گذشته در تاریخ مشخص و به صورت منظم ارائه می شود؟

 

  - بله صد در صد، یکی از دستاوردهایی خوبی که جشنواره فیلم فجر در ادوار برگزاری هایش داشته دوره سی ام جشنواره به همت جناب آقای محمد خزاعی بوده که به حق می شود گفت ایشان به شایستگی یک بدعت ها و استاندارهایی را پایه ریزی کرده اند که گذشتن از آن یک جور عقبگرد است و بسیار غیرمنطقی به شمار می آید. من باید یک اظهار خرسندی دیگر هم داشته باشم که جشنواره سی ام هم به همت موسسه رسانه های تصویری به عنوان مجری طرح اتفاق افتاده و آقای عباسیان به عنوان مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در رأس قضیه بودند و خوشبختانه در روند برگزاری جشنواره در دوره گذشته اشراف نزدیک داشتند و امسال هم که دبیری جشنواره بر عهده ایشان است ما ضمن حفظ آن فرازها و استاندارهایی که اتفاق افتاده تلاشمان بر این است که آن نظم و انسجام و پیوستگی منطقی در تمامی فازهای اجرایی ادامه پیدا بکند و این امر از همان زمان هایی که ما در مرحله فراخوان تعیین کردیم شروع شده و با تعامل خوب تهیه کنندگان و فیلمسازان اتفاق افتاده، در مرحله گردآوری اسامی برای صدور  کارت چه در حوزه رسانه، چه هنرمندان و چه مهمانان و مدیران همین سازماندهی اتفاق افتاده و اعلام معرفی فیلم ها در زمان مقرر، معرفی هیئت های داوری در زمان مقرر قطعاً ما اعلام خواهیم کرد.

 

- تاریخ معرفی هیئت داوری چه زمانی خواهد بود؟

 

 یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین  المللی فیلم فجر - تاریخی که برای تحویل نسخه نهایی فیلم ها به دبیرخانه جشنواره اعلام شده بیستم دی ماه است و به محضی که مشخص شود چه فیلم هایی در جشنواره حضور دارند ما معرفی داوران را شروع خواهیم کرد. تمام تلاش کمیته روابط عمومی و برنامه ریزی و ستاد برگزاری این است که پیش از آغاز پیش فروش اینترنتی بلیط های جشنواره به آن دفترچه نمایش فیلم ها دسترسی پیدا کنیم و این دفترچه جامع اکران را روی سایت جشنواره قرار بدهیم تا برای دومین سال متوالی مخاطبان سینما امکان انتخاب فیلم ها به صورت شفاف و مشخص با ذکر فیلم و نام سینما در محدوده سطح شهر داشته باشند.

 

- جدا از سینماهای مردمی برای کاخ جشنواره هم این اتفاق خواهد افتاد؟

 

  - بله قطعاً این اتفاق خواهد افتاد. دفترچه جامع برای همه بخش ها است و برج میلاد هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

 

- حاشیه های فراوانی طی ماه های اخیر و به نوعی بعد از انتشار حکم دبیری آقای عباسیان برای جشنواره فیلم فجر به وجود آمده که در تاریخ برگزاری جشنواره بسیار بی سابقه است، چرا که همیشه همزمان با آغاز جشنواره حواشی به صورت جدی شکل می گرفت اما امسال وضع بسیار متفاوت شده است، حاشیه هایی مثل انصراف آقای شیخ طادی از برگزاری مراسم بزرگداشتش در جشنواره و یا حواشی در مورد عدم حضور تعداد زیادی از فیلم های شاخص سینمای ایران و غیره به عقیده شما دلیل این حواشی چیست؟

 

  - جشنواره بین المللی فیلم فجر با آن گستردگی ابعاد برگزاری و همپوشانی که نسبت به صنوف و دست اندرکاران سینمایی و غیر سینمایی دارد، این جور اتفاقات طبیعی است و خیلی نباید آن ها را مهم تلقی کنیم به ویژه آنکه فضای سینما در یک سال اخیر فضای دلچسبی نبوده که آن دلایل مختلفی دارد که در بخشی از آن شاید اهالی سینما مقصر باشند اما در بخش عمده تر آن افرادی خارج از سینما وجود دارند که با کدورت ها و درگیری ها به دلگیری ها دامن می زنند. جمله بسیار خوبی را آقای داریوش مهرجویی استاد بزرگ فیلمسازی در کشورمان گفتند که« بیایید همه با هم این اختلافات را کنار بگذاریم و خودمان را برای یک جشن باشکوه آماده کنیم».

من هم فکر می کنم اگر همه ما با این نگاه به سمت جشنواره برویم خیلی از مشکلات و کدورت ها در آن حل می شود. سینما به دلیل جذابیت ها و پتانسیل های خاصی که دارد بخش عظیمی از افکار عمومی را مانند فوتبال با خود درگیر می کند و چون محصولی است که اهمیت دارد و مخاطب با آن سر و کار دارد برای رسانه ها جالب است همه دنبال سهم خواهی های خود در آن هستند و در یک سال اخیر هر کسی بر طبل دلگیری دمیده می شود گفت سر سوزنی دلش برای سینما نتپیده بود و تنها چیزی که این وسط سرش بی کلاه ماند سینما بود، این اختلافات به چه نتیجه ای رسید؟ روی این حساب فضای عمومی جامعه نیاز به قدری اخلاق مداری دارد به خصوص این اخلاق مداری و انصاف و مدارا و مروت را خانواده سینما به صورت اجتاب ناپذیری احتیاج دارد تا پیوندهای درونی خانواده محکم شود تا دیگران به آن ضربه نزنند، در جشنواره فیلم فجر هم ایجاد فضایی که بتواند سلیقه همگان را تأمین نماید سخت است، شما به عنوان نمونه انصراف آقای شیخ طادی را مطرح کردید، ایشان عضو هیئت انتخاب بین الملل جشنواره سی و یکم هستند و هنوز به شخصه برای من هم روشن نشده است که ایشان چطور این کار را کردند که چنین بازخوردی در جامعه ایجاد کند؟ آقای عباسیان به عنوان دبیر جشنواره به پاس قدردانی از زحمات ایشان به ایشان پیشنهاد برگزاری مراسم بزرگداشت شان را داده اند و ایشان هم یکی دو روزی مهلت خواسته و بعد اعلام کرده اند که مایلند این کار انجام شود بعد از ده روز ما این قضیه را رسانه ای کردیم و خبر منتشر شده اما بعد از دو هفته از انتشار خبر ایشان یک شبه تصمیم می گیرند که بهتر است از برگزاری جشنواره چون حال سینما خوب نیست انصراف بدهند!

چطور می شود که حال سینما خوب نیست اما شما همزمان در یک بخش دیگر جشنواره حضور دارید؟ همین تناقض ها برای بخش فرهیخته جامعه قانع کننده نیست و شخص خود من هم حدس زدم که ایشان احتمالاً تحت تأثیر سیاسی بازی های پشت پرده قرار گرفته اند.

اما مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که جشنواره فیلم فجر هم به دلیل سابقه و قدمت بی بدیلی که دارد هم به دلیل جایگاه و مشروعیت و قدرت تأثیر گذاری که دارد و ارزش و اعتبار و حرمتی که برای اهالی و خانواده سینما دارد هیچگاه این جشنواره میدانی برای حاشیه روی ها نبوده این دیگران هستند که با تحلیل ها و تفسیرهای سیاسی و صنفی و از سر سوداگری خواهان برگزاری یک جشنواره ضعیف و کم رمق بوده اند. این جشنواره پل ارتباطی هنرمندان با طیف های مختلف مردم و بهترین جایگاه برای معرفی زیبایی ها و توانمندی های سینمای ایران با کمک رسانه های بین المللی و داخلی در محافل بیرون از مرزها است و هرکس ضعف این جشنواره را بخواهد من اعتقاد دارم دلش برای این سینما نمی سوزد. جشنواره برای اهالی سینما است و نه برای آقای شمقدری است، همانگونه که برای آقای جعفری جلوه و یا سایر مدیران سینمایی نبوده و برای مدیران آینده هم نیست.

 

- نحوه سرویس دهی به اصحاب رسانه در زمینه استودیوها، غرفه ها، ایاب و ذهاب و غیره امسال به چه صورت است؟

 

  - آقای عباسیان بسیار تأکید دارند در بحث پذیرایی، سرویس دهی و تشریفات رسانه هیچ کم و کاستی نداشته باشیم و نسبت به دوره های گذشته بتوانیم گسترش و افزایش هم بدهیم ما برای خبرنگاران قطعاً کافی نت پیش بینی خواهیم کرد، فضای لابی برج میلاد مثل سال گذشته امسال هم در قالب استقرار پلاتوها و غرفه ها به اهالی رسانه اختصاص پیدا می کند و به لحاظ سرویس حمل و نقل هم مثل سال گذشته سعی می کنیم مرتب برقرار باشد و حتی آن را افزایش هم بدهیم و کلاً تا جایی که امکان پذیر است ما سعی می کنیم که فضایی را ایجاد نماییم که بیشترین بازدهی را از رسانه ها داشته باشیم اما فضای برج میلاد به لحاظ وسعت محدود است و به همین دلیل ما تعداد غرفه هایی را که در آنجا می توانیم پیش بینی کنیم بسیار محدود است و اولویت ما با سایت ها و رسانه های تخصصی هستند که در کنار شورای برگزاری جشنواره برای باشکوه تر برگزار شدن جشنواره کمک می کنند. سال گذشته تا حدودی این کاستی ها کم شده بود و امسال هم سعی شده از همان بدنه سال گذشته استفاده شود و فکر می کنم امسال هم در این حوزه کاستی نداشته باشیم.

 

- بازار فیلم امسال قرار است در کجا برگزار شود؟

 

 یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر - بازار فیلم مثل سال گذشته در همان طبقه فوقانی برج میلاد برگزار می شود و علیرغم شایعاتی که برای حضور بازار فیلم در پردیس سینمایی ملت شده بود به دلیل اینکه بازار فیلم یکی از بخش های اصلی جشنواره است نمی شد که به آن مکان تبعید شود، بازار فیلم نیاز به حضور هنرمندان و اهالی رسانه دارد، رفت و آمد اشخاصی که از کشورهای مختلف در آنجا حضور دارند در کنار اهالی رسانه برای ما بسیار مهم است و من راحت بگویم ما می خواهیم فضایی را ایجاد کنیم که اهالی رسانه از آن راضی باشند.

 

- شاید تنها نقطه ضعف جشنواره سال گذشته البته به زعم بنده توزیع گسترده کارت های مهمان توسط روابط عمومی و دبیرخانه جشنواره بود که به صورت سانسی تقسیم بندی شده بود و به شکل گسترده ای در برج میلاد توزیع شده بود و در دست همگان دیده می شود و این امر باعث ازدحام بی مورد در کاخ جشنواره می شد، این قضیه امسال به چه صورت خواهد بود؟

 

  - امسال ما کارت مهمان نخواهیم داشت. رسانه ها و هنرمندان و مدیرانی که در طول سال در حوزه فعالیت های فرهنگی و سینمایی سهیم و دخیل هستند در کاخ جشنواره خواهند بود. سال گذشته مثلاً هیئت داوری بخش تجلی اراده ملی هم در برج میلاد حضور داشت و ما مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم زیاد بود و مراجعات اداری خود کادر برج میلاد هم در همان سالن همایش ها زیاد بود و ما نزدیک به 200 پرسنل آنجا را در نظر بگیریم می بینیم طیف وسیعی را آن ها به خود اختصاص داده بودند. یک سری از کارت ها هم برای ارباب رجوع ها به بازار فیلم تهیه شده بود اما ما امسال تعریفی داریم که گروه مخاطبان بازار هم هدفمند شوند و ما از قبل کمیت و کیفیت آن ها را بدانیم و پیش بینی می کنیم با محدودیت و سازماندهی که امسال اتفاق می افتد و با سختگیری که در همه بخش های هنرمندان، رسانه ها و به صورت خاص در بخش مدیران و مهمانان خواهیم داشت ما دیگر آن ازدحام کاذب را نخواهیم داشت. اما از سوی دیگر من نوعی باید به یک نحوی جمعیت را در برج میلاد مهندسی کنم چرا که اگر مثلاً دور روز فیلم ها خوب نباشد دیگر کسی به آنجا نمی آید و تنها من می مانم که باید قدم بزنم، یک وقت شما به عنوان خبرنگار نگاه می کنید این اجازه را به من هم بدهید که به عنوان یک مدیر روابط عمومی به قضیه نگاه کنم من با افکار عمومی و پرسش مسئولان روبرو هستم که یک سالن بزرگ تزئین شده را به ما داده اند و اگر این سالن خالی از سکنه باشد برای آن ها جالب نخواهد بود. همه اینها باید توأمان اتفاق بیفتد و خود کیفیت فیلم ها هم به نحوی روند توزیع جمعیت را برای ما تعریف می کند. وقتی ما می بینیم مخاطبان راضی نیستند و سالن خلوت است باید سرکیسه را شل کنیم تا مخاطبان بیشتری در برج میلاد حضور داشته باشند.

 

- پیش فروش بلیت های سینماهای مردمی از چه تاریخی و به چه صورتی آغاز می شود؟

 

  - مثل سال گذشته ما یک سامانه راه اندازی می کنیم و اواخر دی ماه تا حدود 12 روز قبل از آغاز جشنواره آغاز خواهد شد و تحویل آن هم مثل سال گذشته سه چهار روز بعد خواهد بود.

 

-  تحویل کارت های رسانه از چه تاریخی آغاز می شود؟

 

  - تحویل کارت های رسانه ها هم از هفته اول بهمن ماه آغاز می شود.

 

- برای فروش بلیت های فیلم های جشنواره در بازار سیاه که هر ساله با قیمت های بسیار گزافی به فروش می رسد تدبیری اندیشیده شده؟

 

  - بازار سیاه تنها اصطلاحی است که بر سر زبان ها افتاده و در همین اواخر هم یکی از سایت های سینمایی مدعی شد و گفت پروفایلی در یکی از شبکه های اجتماعی باز شده و نوشته شده کارت های فروش برج میلاد به فروش می رسد که این ها غلط است.

 

- در این رابطه حرف صحیحی زده شده چرا که خود ما این اشخاص را به چشم دیده و می شناسیم.

جدا از این مسائل آیا تاریخ افتتاحیه و اختتامیه مشخص شده است؟

 

  - تاریخ افتتاحیه غروب یازدهم بهمن ماه در تالار وحدت تهران خواهد بود. اختتامیه بخش بین الملل نیز روز هفدهم بهمن ماه در تالار وحدت انجام خواهد شد اما اختتامیه اصلی جشنواره شب بیست و دوم بهمن ماه در برج میلاد برگزار می شود.

 

- برای توزیع کارت های افتتاحیه و اختتامیه فکری صورت گرفته که دوباره شاهد آن ازدحام های بی مورد و اغتشاشات سال های گذشته نباشیم؟

 

  - نه به امید خدا با برنامه ریزی انجام شده این امر اتفاق نخواهد افتاد و ما بر اساس درجه بندی که برای رسانه ها داشتیم برای حضور در مراسم های رسمی آن بخش پوسس خبری رسانه ها برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یک اتفاقی که می افتد و انتظار را از جشنواره بالا می برد این است که همه اهالی رسانه در مراسم افتتاحیه و اختتامیه حضور داشته باشند سالن افتتاحیه ما در خوشبینانه ترین شکل آن بین نهصد تا  هزار نفر ظرفیت دارد که نزدیک به چهارصد نفر را هیئات داوری و انتخاب و کاندیداها تشکیل می دهند و درصدی هم به مسئولین اختصاص میابد و اگر چهل درصد هم ما به برج میلاد اختصاص دهیم آن حجمی را که می توانیم در برج میلاد پذیرا باشیم را در بر نمی گیرد اولویت اول ما گروه های خبری و پوششی رسانه هستند، مثل شبکه های خبری، خبرگزاری ها، سایت های خبری.

 

- نشست بعدی جشنواره چه زمانی برگزار می شود؟

 

  - هفته اول بهمن ماه و سه چهار روز مانده به آغاز جشنواره برگزار می شود.

 

 - صحبت از توزیع یک سری بسته فرهنگی شده، این بسته فرهنگی کجا و میان چه کسانی توزیع خواهد شد؟

 

  - بیش از یکصد و سی هزار بسته فرهنگی که شامل تولیدات موسسه رسانه های تصویری است تدارک دیده شده که بیشتر برای استان ها در سطح جشنواره در نظر گرفته شده است و با هماهنگی ادارات ارشاد در استان های مختلف سعی می شود به دست اعضای انجمن های فرهنگی هنری و متقاضیان اصلی سینما برسد.

 

- به عنوان سوأل آخر این را می خواهم مطرح کنم که بر سر جریان هیئت انتخاب و خروجی که از این هیئت بیرون آمد بسیاری از دست اندرکاران سینمای ایران گلایه های بی شماری را نسبت به این خروجی مطرح کردند چرا که آثار شاخص بسیاری از فیلمسازان سرشناس مثل بهرام توکلی، امیر ثقفی، ابراهیم حاتمی کیا و غیره وارد جشنواره نشد.

 

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر  - فیلم هایی مثل آشغال های دوست داشتنی و چمران اصلاً نسخه ای به دبیرخانه ارائه ندادند و دبیر جشنواره هم رسماً اعلام کرده اند و حتی آقای میرعلایی هم گفته بودند که من فیلم را فدای جشنواره نخواهم کرد و اصلاً کدام مدیر جشنواره ای از حضور چنین فیلم هایی که اصولاً باعث رونق در فضای جشنواره می شوند پرهیز می کند؟ بیش از 102 فیلم متقاضی بودند که توسط هیئت 7 نفره انتخاب بیش از یک ماه ارزیابی شده و در جمع بندی که اتفاق افتاده آن ها قطعاً ساختارهای محتوایی و کیفی و تکنیکی آثار را ارزیابی کردند و در خروجی به این نتیجه رسیده اند، می شد آقای عباسیان این ریسک نگاه کیفی گرایانه را نمی داشت و اجازه می داد 60 فیلم وارد فضای جشنواره شود اما این اعتبار جشنواره ای مثل فیلم فجر که یک برند است را زیر سوأل می برد. دغدغه آقای عباسیان کیفی گرایی در این دوره از جشنواره بوده که با کاهش تعداد سیمرغ ها و همینطور با کاهش بعضی از بخش ها بنا را بر این گذاشته اند که جشنواره از لحاظ اجرایی به یک ساختار حرفه ای و کیفی برسد و در پذیرش تعداد فیلم ها هم سعی شده با محدود تر کردن سطح کیفی فیلم های واجد شرایط به حضور در جشنواره را بالا ببرند.

 

- یک سری از رسانه ها که البته رسانه های معتبری نبودند در این اواخر شایعه ای مبنی بر لیست سیاه دبیر جشنواره را به راه انداختند و در همین رابطه ایمیلی به تمامی خبرنگاران آمده بود و برخی لیست فیلم هایی را منتشر کردند در نهایت هم فیلم هایی که از آن ها به عنوان فیلم های لیست سیاه نام برده می شد به جز یکی دو مورد مثل فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند وارد بخش رقابتی نشد. در این رابطه چه نظری دارید؟

 

  - این ها همه گمانه زنی هایی است که در حین انتخاب از سوی برخی از فیلمسازان انتخاب بیفتد، یا حتی به این نکته باید اشاره کرد که چند روز قبل ایمیلی به همه منتشر شد که سازمان سینمایی فیلم های حوزه هنری از جمله فیلم حوض نقاشی را خط زده است در صورتی که دیدیم نام این فیلم در بخش مسابقه بود و حوزه هنری هم در جشنواره حضور دارد. این ها همه گمانه زنی ها و فشارهایی است که نشان می خواهند بازی های رسانه ای انجام دهند تا روی خروجی هیئت انتخاب تأثیر بگذارند اما من باید بگویم که هیئت انتخاب به مستقل ترین شکل ممکن در این رابطه عمل کرده است و با توجه به فضای پر تلاطم سینما در یک ساله اخیر و با تأکید بر حفظ شأن معنوی جشنواره بین المللی فیلم فجر به لحاظ کیفی، محتوایی و تکنیکی فیلم هایی انتخاب شده که کلیت جشنواره را زیر سوأل نبرد.


 تاريخ ارسال: 1391/10/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مجید:

آقای میلانی فر شما مثل اینکه به شدت با آقای عشیری مشکل داری.من هر سایتی میرم شما ضد ایشون کامنت های کینه توزانه و خصمانه دادی.جریان چیه؟ میدونستم هر آدم موفقی کلی دشمن داره ولی چی باعث شده شما تا این حد تشنه ی خون ایشون هستید؟ مشکلت چیه دقیقن دوست من؟ بگو شاید بتونیم با بچه های پرده سینما بهت کمک کنیم.

0+0-

سه‌شنبه 26 دي 1391



>>>بهروز میلانی فر:

این آقا همچین از عباسیان دفاع میکنه انگار نه انگار که تا دو روز پیش رئیسش خزاعی بود که الان یهو این آقا جاش رو گرفته

0+0-

پنجشنبه 21 دي 1391



>>>tina-p:

mosahebe kheili khob va jamei bod mamnin va khaste nabshid

0+0-

پنجشنبه 21 دي 1391



>>>شقایق:

فوق العاده اما خیلی خیلی طولانی بود ممنون اولین رسانه ای هستین که خبر تاریخ افتتاحیه و اختتامیه و پیش فروش ها رو زدین بازم پرده سینما شاهکار کرد واقعا خسته نباشید

0+0-

چهارشنبه 20 دي 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.