پرده سینما

مشروح گزارش دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

پرده سینما










دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر ساعتی قبل با حضور محمدرضا عباسیان (دبیر جشنواره)، یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی جشنواره)، تعدادی از مسئولان اجرایی جشنواره و همچنین طیف گسترده ای از اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این نشست خبری که بر خلاف عرف معمول برای آن مجری در نظر گرفته شده بود به دعوت وی محمدرضا عباسیان و یزدان عشیری روی صحنه رفتند.

عشیری در ابتدای سخنان خود ضمن عذرخواهی بابت همزمانی مراسم تشییع هنرمند ارزنده سینمای ایران زنده یاد مسعود بهنام که تأخیری را در اجرای این مراسم به وجود آورده بود و همچنین تبریک میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام و قرار گرفتن در آستانه ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و بزرگترین رویداد سینمایی کشور در جملاتی گفت:

جشنواره بین المللی فیلم فجر با همدلی، همگرایی و همراهی خوب تمامی اصحاب رسانه روند خوبی را همراه با فرازها و برجستگی ها پشت سر گذاشته و ستاد برگزاری، کمیته روابط عمومی و تمامی کمیته های این رویداد بزرگ بین المللی آماده برای سال تحویل سینمای ایران هستند.

عشیری در ادامه سخنانش اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر فرصتی مغتنم برای اهالی سینما است که با بهره گیری از زحمات و خدمات و تجربیات اصحاب رسانه، نویسندگان و منتقدان سینمایی تجدید انرژی کنند و با تقویت نگاه ها و آسیب شناسی تجربه ها برای سال جدید سینمای ایران اقدام کنند. من اطمینان دارم هیچ رویداد فرهنگی بدون همایت و همراهی و کمک های شما اصحاب رسانه نهادینه نمی شود و گسترش و توسعه نمی یابد. بزرگترین رسالت جشنواره ایجاد سرپل ارتباطی از طریق رسانه ها با افکار عمومی است.

در ادامه این مراسم محمدرضا عباسیان در جملاتی ضمن عرض خیر مقدم به بیژن جناب (طراح پوستر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر)، بهرام عظیمی (سازنده آنونس سی و یکمین جشنواره فیلم فجر) و ابراهیم حقیقی (طراح تندیس جدید جشنواره فیلم فجر) و همچنین تسلیت به مناسبت درگذشت استاد مسعود بهنام به جامعه سینمایی ایران گفت:

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجردر ابتدا لازم می دانم به صورت تیتروار برخی از نکات مهم این دوره از جشنواره را یادآوری کنم. یازدهم بهمن ماه افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار می شود و از روز دوازدهم بهمن ماه نمایش فیلم ها در دوازده سینمای تهران و مرکز همایش های بین المللی برج میلاد (کاخ جشنواره) و همچنین ده مرکز استان و برای اولین بار به صورت نمادین به یاد شهدای انرژی هسته ای در دو سایت هسته ای فوردو و نطنز آغاز می شود.

عباسیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: امسال 15 فیلم در بخش نگاه نو، 25 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، 9 فیلم در بخش خارج از مسابقه و 132 فیلم در بخش های بین المللی جشنواره به نمایش در می آید. در بخش بین الملل 193 مهمان به عنوان نمایندگان فیلم ها و همچنین نمایندگان کمپانی های بازار بین المللی فیلم از 42 کشور در جشنواره حضور می یابند که البته تمامی این ها به غیر از 40 مهمانی هستند که قرار است در سومین کنفرانس هالیوودیسم شرکت کنند و همچنین سه هیئت عالی رتبه سینمایی نیز امسال مهمان این بزرگترین رویداد سینمایی ایران هستند و به همین منظور نمایندگان و سینماگران کشورهای چین، لهستان و روسیه در ایام جشنواره به ایران سفر می کنند.

عباسیان افزود: امسال 110 کمپانی در بازار بین المللی فیلم فجر حضور دارند که بیش از 75 کمپانی در بازار غرفه دارند و همچنین 40 خریدار بین المللی نیز در این بخش حضور می یابند. در بخش تجلی اراده ملی نیز که به طور میانگین در سال های گذشته بین 18 تا 25 سازمان و نهاد شرکت می کردند امسال 44 نهاد دولتی و خصوصی فیلم ها را داوری خواهند کرد که به همین منظور بیش از 80 داور تا کنون به ما معرفی شده است.

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجرعباسیان ادامه داد: اختتامیه بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر 16 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد و همچنین اختتامیه اصلی نیز 22 بهمن ماه در برج میلاد برگزار خواهد گردید. همچنین عملیات پیش فروش بلیط ها به اتمام رسیده و استقبال بسیار خوبی از پیش فروش صورت گرفته به نحوی که در روز اول پیش فروش تمامی سهمیه بلیط ها به اتمام رسیده و پس از آن این سهمیه افزایش پیدا کرد تا مخاطبین شانس پیش خرید بلیط ها به صورت اینترنتی را داشته باشند. جدول جشنواره نیز زودتر از موعد مقرر منتشر شده و ما به هیچ عنوان تغییری در جدول نمایش نخواهیم داشت. در بحث فنی و دیجیتال نیز ما روند بسیار خوبی داریم. همچنین جدول نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره نیز اعلام شده و جدول فیلم های بخش مستند نیز منتشر شده است. با توجه به اهتمامی که امسال به فیلم های بخش مستند شده است ساعتی که برای نمایش فیلم های مستند در نظر گرفته شده است زمانی است که همزمانی با نمایش فیلم های سینمای ایران و نگاه نو وجود ندارد. همچنین برای هر فیلم مستند در سالن های جنبی برج میلاد دو نمایش در نظر گرفته شده است.

یزدان عشیری نیز در ادامه این نشست ادامه داد: با توجه به اینکه آقای عباسیان به دلیل مصاحبه های زیادی که با رسانه ها طی این روزها داشته اند به نکاتی اشاره نکردند که بنده لازم می دانم به برخی از این نکات اشاره کنم. اول آنکه جشنواره فیلم فجر امسال از حد اکثر توان خود برای حضور اهالی رسانه بهره برداری داشته است.. همچنین سرویس های ایاب و ذهاب مطابق با سال های گذشته درروند برگزاری جشنواره تعریف شده که از میادین و معابر اصلی شهر به سمت برچ میلاد تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت. همچنین شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون به صورت مستمر نسبت به پوشش اخبار این اتفاق بزرگ سینمای ایران ما را همراهی می کنند و امسال بیش از 110 مسعود نجفی در دست چاپ است. مرور سی سال جشنواره فیلم فجر در 800 صفحه که کتاب منبعی برای تاریخ برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور محسوب می شود و همچنین کاتالوگ جشنواره در 328 صفحه و همچنین برای اولین بار مینی کاتالوگ جشنواره که از روز اول در اختیار تماشاگران در سینماهای سراسر کشور و همچنین کاخ جشنواره قرار می گیرد از جمله آن ها است. بولتن سیمرغ نیز در طول ایام برگزاری جشنواره در ده شماره به چاپ خواهد رسید. همچنین امسال نشست های پرسش و پاسخ با شیوه اجرایی جدید انجام خواهد شد، بهره گیری از سامانه پی آرت یکی دیگر از نکات مهم سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. این سامانه کلیه اخبار را از طریق ال ای دی ها و موبایل ها به آنلاین در اختیار تمامی اصحاب رسانه می گذارد و همچنین اطلاع رسانی از طریق سیستم واگوی نیز انجام می شود که این سیستم از همین امروز از طریق سایت جشنواره در دسترس خواهد بود.

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجردر ادامه این نشست خبری تعدادی از خبرنگاران رسانه های جمعی سؤالات خود را از دبیر و مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره پرسیدند.

یکی از خبرنگاران در اولین سؤال با توجه به پیچیدگی و تداخل نشست های پرسش و پاسخ با اکران فیلم ها از عباسیان خواست تا پاسخ دهد به چه منظور این پیچیدگی به وجود آمده است؟

عباسیان در پاسخ گفت: بسیاری از مقتضیات ایجاب می کرد تا برنامه نمایش ها به همین صورت فعلی چیده شود. البته درخواست جمعی از مستندسازان که خواهان نمایش فیلم هایشان در ساعات مناسب شده بودند نیز در این روند بی تأثیر نبود.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران در مورد عدم حضور فیلم هایی همچون زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و همه چیز برای فروش از عباسیان خواست تا پاسخ دهد به چه دلیل این فیلم ها حتی در بخش خارج از مسابقه نیز حضور نداشته اند و چطور بسیاری از فیلم ها به بخش خارج از مسابقه که در ابتدا قرار بود به طور کامل از جشنواره حذف شود حضور دارند؟

عباسیان در پاسخ گفت: ما از همان ابتدا در آیین نامه جشنواره فیلم های خارج از مسابقه را پیش بینی کرده بودیم و تعداد فیلم ها در بخش سودای سیمرغ و خارج از مسابقه از همان ابتدا قابل پیش بینی بود. فارغ از اسامی فیلم ها باید این را برای چندمین بار عنوان کنم که از نظر دبیرخانه حضور برخی فیلم ها به دلیل مشکل ممیزی نیست و بسیاری از تهیه کنندگان که مایل نیستم نام آن ها را بیاورم مانع از حضور فیلمشان در بخش خارج از مسابقه شده اند. همچنین فیلم ها اگر امتیازات لازم را از هیئت انتخاب کسب کرده بودند می توانستند در بخش مسابقه و یا خارج از مسابقه حضور داشته باشند.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به جدول زمانبندی نمایش فیلم ها در برج میلاد اظهار داشت اصحاب رسانه سال ها است که عادت کرده اند ساعت 10 صبح در برج میلاد حاضر شوند و این زمان های تعیین شده برای نمایش فیلم ها به هیچ عنوان مناسب نیست و باعث خستگی اصحاب رسانه و عدم انعکاس نشست های خبری بسیاری از فیلم ها در سئانس آخر خواهد شد.

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجرعباسیان در پاسخ گفت: جدول زمانبندی نمایش فیلم ها بر اساس تجربه های سال های قبل و به ویژه سال گذشته طراحی شده و البته لازم به توضیح است که مسئله اقتصادی نیز بر این قضیه سایه انداخته است. نکته مهم این است که استقبال مخاطبان در برنامه نمایش های صبح بسیار پایین بوده و حضور از ساعات ابتدایی صبح تا پایان شب برای مخاطبان بسیار خسته کننده بوده است.

سپس خبرنگار دیگری در مورد موعد تحویل کارت های رسانه ها سؤال کرد که عشیری در پاسخ گفت: کارت های تمامی رسانه ها آماده است و تمامی آن ها قطعاً تا عصر فردا توضیع خواهد شد.

سپس خبرنگار سایت پرده سینما سؤالاتی را از عشیری و عباسیان پرسید. در بخش اول این سؤال خبرنگار پرده سینما ضمن گلایه از یزدان عشیری که در مصاحبه های مکرر خود اعلام کرده بود که برای امکان استفاده تمامی اصحاب رسانه از نمایش فیلم ها جدول زمانبندی طوری طراحی خواهد شد که تداخلی در برنامه نشست های پرسش و پاسخ با اکران فیلم ها به وجود نیاید پرسید:

اولاً با توجه به مشکلاتی که به طور ضمنی در این مدت برای حضور منتقدان مطرح شده بود می خواهم بدانم کارت های اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در چه زمانی تحویل خواهد شد؟ همجنین مجری نشست های پرسش و پاسخ چه کسی خواهد بود؟ و با توجه به ترکیب حیرت آور و عجیب هیئت داوران به ویژه در بخش مسابقه سینمای ایران که تمامی آن ها را کارگردانان تشکیل داده اند که این امر با استانداردهای جهانی تناقض داشته و همچنین با بحث استانداردسازی که از سوی آقای عباسیان مطرح شده نیز تناقض دارد و یا حضور یکی از منتقدان سینمای ایران در بخش نگاه نو که اصولاً با سینمای ایران مشکل دارد و نگاه نو نیز ندارد می خواهم بدانم چطور شد که به این ترکیب دست یافتید؟

دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجرعشیری در پاسخ گفت: کارت های اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز مانند مابقی اصحاب رسانه تا پایان امشب تحویل خواهد شد و تقسیم آن ها بین اعضا را هیئت رئیسه انجمن تعیین خواهند نمود. همچنین مجری نشست های پرسش و پاسخ هنوز انتخاب نشده و عصرا مروز طی جلسه ای از میان گزینه های موجود یکی از اشخاص انتخاب و نام وی از طریق روابط عمومی اعلام خواهد شد.

عباسیان نیز در پاسخ به سؤال مربوط به هیئت داوران گفت: اعضای هیئت داوران سینمای ایران از میان فیلمسازانی تعیین شده که هر یک از آن ها در بخش های دیگر سینما نیز فعالیت داشته اند. به عنوان مثال ما اگر یک آهنگساز را در ترکیب هیئت داوران بگذاریم وی فقط در بخش خود می تواند صاحب نظر باشد. همچنین از مورد شأن منتقدی که در بخش نگاه نو در ترکیب هیئت داوران وجود دارد نیز بنده نمی توانم نظری بدهم.

دبیر جشنواره فجر، همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امسال هم حق‌رایت فیلم‌های برگزیده جشنواره مانند سال قبل توسط موسسه رسانه‌های تصویری، خریداری می‌شود‌، گفت: سال قبل دبیر محترم جشنواره قول خرید چند فیلم برتر را به فیلمسازان دادند که ما هم با مشکلات زیاد و برای احترام به نظر ایشان چنین کاری را انجام دادیم اما واقعاً امسال به لحاظ مالی چنین امکانی برای موسسه رسانه‌های تصویری وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محتوای فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره که گفته می‌شود فیلم‌هایی بدون حاشیه هستند، توضیح داد: من از همان ابتدا گفتم تمام تلاشم این است که در جشنواره تنوع موضوعی داشته باشیم که امروز می‌بینید چنین اتفاقی افتاده است. همچنین از نظر جغرافیایی هم ما با تنوع خوبی روبرو بوده‌ایم و تنها صحنه‌های 17 فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره، در تهران می‌گذرد. البته در همین 17 فیلم هم تعداد کمتری از فیلم‌ها نسبت به سال‌های قبل، فیلم‌های آپارتمانی و مربوط به شمال تهران هستند.

 

سپس در ادامه این مراسم از تندیس جدید سیمرغ، پوستر و آنونس جشنواره سی و یکم با حضور سازندگان و طراحان آن ها رونمایی شد.

 

اما برخی از حواشی این مراسم:

 

-این نشست خبری با تأخیر طولانی مدت آغاز گشت.

-به دلیل عدم هماهنگی و نظم قبل از آغاز نشست همهمه بی سابقه ای میان اصحاب رسانه برای دستیابی به بروشورها و سی دی های حاوی عکس فیلم های جشنواره صورت گرفت.

-بر خلاف عرف و رویه معمول برای برگزاری این نشست خبری مجری در نظر گرفته شده بود که به اذعان همگان به درد اجرای مراسم های جنگ شادی می خورد. این مجری حتی در نیمه های مراسم و در حین نشست پرسش و پاسخ به ناگهان روی سن آمد و نشست پرسش و پاسخ را با اعلام اینکه بهتر است از تندیس جدید سیمرغ رونمایی شود مراسم را به هم ریخت. این امر با اعتراضات شدیدی از سوی اصحاب رسانه مبنی بر عدم دریافت پاسخهایشان از دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره مواجه شد که عباسیان قول داد بعد از رونمایی به ادامه پرسش و پاسخ ها بپردازد.

-تعداد کثیری از اصحاب رسانه در حین برگزاری نشست به کرات با صدای بلند به عباسیان اعلام کردند که حاضرند با خود از خانه هایشان نهار بیاورند اما برنامه نمایش فیلم ها از صبح باشد!

-عباسیان در میانه های نشست به دلیل سر درد از خبرنگاران درخواست قرص سردرد کرد که بانوی خبرنگاری به وی قرص سر درد رساند!

-وسایل پذیرایی از اصحاب رسانه به قدری کم در نظر گرفته شده بود که برای خبرنگارانی که تا پایان مراسم در سالن حضور داشتند چیزی نرسید!

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1391/11/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مفرحي:

بدك نبود.

0+0-

چهارشنبه 11 بهمن 1391



>>>بهروز میلانی فر:

آقای عباسیان اصولا تو پیچوندن خبرنگارا مهارت ویژه ای دارند شکر خدا

0+0-

دوشنبه 9 بهمن 1391



>>>شقایق:

سپاس از پرده سینمایی های نازنین که همیشه جامع ترین و کامل ترین گزارش ها رو ارائه میدن عالی بود

0+0-

دوشنبه 9 بهمن 1391



>>>eli:

jaleb bodan :)

0+0-

يكشنبه 8 بهمن 1391



>>>پژمان. ع:

حیف شد که من نبودم! وگرنه بجای او بانوی خبرنگار یه قرص دیگه می دادم به اقای عباسیان

0+0-

يكشنبه 8 بهمن 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.