پرده سینما

شیبانی: من به اندازه دانش و سوادم برای این فیلم تلاش کردم؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «هیچ کجا هیچ کس»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم هیچ کجا هیچ کس به کارگردانی ابراهیم شیبانی عصر امروز در سالن کنفرانس مرکز همایش های برج میلاد با حضور گسترده اصحاب رسانه و هنرمندان برگزار شد.

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم هیچ کجا هیچ کسبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما، در این نشست که تنی چند از عوامل این فیلم از جمله: رضا کیانیان (بازیگر)، مهناز افشار (بازیگر)، بهاره کیان افشار (بازیگر) و ابراهیم شیبانی (کارگردان) حضور داشتند، محمدرضا شهیدی فر در ابتدای این نشست خبری با تأکید بر عدم برگزاری جلسه نقد و بررسی فیلم ها اظهار داشت این جلسات تنها برای معرفی و آشنایی اصحاب رسانه با فیلم ها است و بهتر است که نقد و بررسی فیلم ها در این جلسات صورت نپذیرد.

سپس به درخواست شهیدی فر شیبانی توضیحاتی در خصوص فیلم هیچ کجا هیچ کس ارائه داد و در جملاتی گفت:

قبل از هرچیز باید این را عنوان کنم که این مهمترین نمایش برای فیلم من بوده و خوشحالم که با اصحاب رسانه این فیلم را دیدم همچنین حضور ابراهیم حاتمی کیا در این جلسه برای من بسیار با ارزش است چرا که ایشان با همه گرفتاری های که داشته اند در این نشست حضور پیدا کردند.

شیبانی سپس در خصوص چگونگی تولید فیلم هیچ کجا هیچ کس گفت:

تولید این فیلم حدود 4 سال زمان برد. مرحله نگارش تا اجرای این فیلم 3 سال و مرحله پس از تولید 1 سال طول کشید و من خوشحالم که با بهترین های سینمای ایران در این فیلم همکاری کردم. همکاری دوستان در این فیلم به این گونه بود که همگی فیلمنامه را مطالعه کردند و بعد از مطالعه فیلمنامه جذب شدند و سپس نقش ها و پست های مختلف در این فیلم تقسیم شد. من امیدوارم این فیلم خوبی باشد و باید این را عنوان کنم که من به اندازه دانش و سوادم تلاش کردم.

نشست پرسش و پاسخ فیلم هیچ کجا هیچ کسسپس شهیدی فر در خصوص روایت پیچیده فیلم سوال کرد که شیبانی در پاسخ به وی گفت:

قصه فیلم ما 2 خط موازی داشت در اصل خطی بود که قصه اول در آنجا به پایان می رسید و قصه دوم شروع می شد و ما تصمیم گرفتیم روایت را به صورت موازی پیش برویم و به دلیل اینکه باید شخصیت ها را معرفی می کردیم از این نوع روایت استفاده کردیم. آنقدر فیلم های زیاد با این نوع روایت ساخته شده که طی مشورتی که ما تیم نویسندگان داشتیم فکر کردیم که برای ایجاد جذابیت در ذهن مخاطب این نوع روایت را انتخاب کنیم.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ، شهیدی فر گفت:

در این فیلم کسانی ایفای نقش کرده اند که پیش از این سیمرغ های جشنواره را از آن خود کرده اند. آقایان کیانیان و فروتن و خانم افشار طی دوره های قبلی جشنواره سیمرغ های زیادی را به خانه برده اند و امیدواریم برای حضور در این فیلم نیز صاحب سیمرغ شوند.

سپس رضا کیانیان در خصوص حضورش در این فیلم گفت:

من با آقای شیبانی سر فیلم گزارش یک جشن آقای حاتمی کیا آشنا شدم و ایشان در آن فیلم سمت دستیار کارگردان و مشاور انتخاب بازیگر و بازیگردانی را بر عهده داشتند و در واقع ایشان در فیلم آقای حاتمی کیا بازیگردان من هم بوده اند و من از همان موقع دیدم که ایشان آدم بسیار خوش فکری هستند و سر همان فیلم بود که سناریوی شان را خواندم و قرار گذاشتیم که با هم این فیلم را کار کنیم.

مهناز افشار در نشست پرسش و پاسخ فیلم هیچ کجا هیچ کسکیانیان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در خصوص بازی من در این فیلم باید تماشاگران که بیننده فیلم هستند نظر بدهند و آن ها هستند که باید از فیلم خوششان بیاید اما من این را باید عنوان کنم که همیشه به دنبال تجربه هستم و به همین دلیل با یک کارگردان جوان کار کردم.

در ادامه این نشست مهناز افشار در پاسخ با سوألی که در خصوص حضور ابتدایی وی در فیلم های شاد و در این اواخر در فیلم های تلخ است پاسخ داد:

من تفکیک فیلم های تلخ و شیرین را متوجه نمی شوم اما تنها چیزی که متوجه آن هستم مسیر کاری است. من نفاوت سینمای خاص و عام را نمی فهمم و به آن باور ندارم. تنها این را می دانم که برای این فیلم به دلیل فیلمنامه خاصی که داشت بسیار ریسک کردم و به دلیل حضور آقایان فروتن، کیانیان، جسین جعفریان و خود آقای شیبانی که پیش از این هم یک فیلم با ایشان کار کرده بودم در این فیلم حضور پیدا کردم.

سپس شهیدی فر سوأل یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص استفاده ابزاری از بازیگران چهره در این فیلم و همچنین آسیب دیدگی کشش درام در این فیلم از شیبانی سوأل کرد که وی در پاسخ گفت:

ما با تیم حرفه ای روی این فیلمنامه کار کردیم و با بسیاری از افراد در خصوص این فیلمنامه مشورت کردیم و به دلیل نوع روایت باید این مسیر را می رفتیم و در خصوص استفاده از بازیگران حرفه ای و چهره هم باید بگویم که اعتقاد دارم حضور عوامل حرفه ای به هرچه بهتر شدن فیلم کمک می کند و صرف اینکه بازیگری چهره در فیلم وجود داشته باشد که فیلم دیده شود به نظر من درست نیست. در این فیلم همه بازیگران صاحب اندیشه هستند و با خواندن فیلمنامه حضور در کار را پذیرفتند و من اعتقاد دارم که ما مسیرمان را اشتباه نرفتیم هرچند که این فیلم برای تماشاگر کمی سنگین است اما اگر با دقت بیشتری دیده شود مخاطب چیزی را گم نخواهد کرد و تمامی سوألاتش در این فیلم پاسخ داده می شود و فیلم به نظرم برای مخاطب از جذابیت بالایی برخوردار است.

بهاره کیان افشار در نشست فیلم هیچ کجا هیچ کسدر ادامه این نشست بهاره کیان افشار در خصوص حضورش در این فیلم گفت:

کار ما در این فیلم حدود 2 ماه طول کشید و من در همه جا به غیر از جزیره کیش کار داشتم .و در تهران و شمال جلوی دوربین رفتم و شرایط کار ما به دلیل فصل سرما و زمستان و بارش برف و باران بسیار سخت بود و گاهی که هوا آفتابی می شد همه راکوردها به هم می ریخت اما به دلیل وجود تیم حرفه ای و کمک آن ها بود که فیلم به خوبی ساخته شد.

کیان افشار افزود: فیلمنامه این فیلم اصلی ترین دلیل من برای حضور در آن بود و آقای شیبانی هم لطف داشتند که برای حضور در این فیلم از من دعوت کردند و من امیدوارم وصله ناچسبی در این فیلم نباشم.

سپس سوأل یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص حضور تعداد کثیری از بازیگران چهره در این فیلم پرسیده شد که شیبانی در پاسخ گفت:

من معتقدم که در فیلم ها باید از حضور نیروهای چهره و متخصص  استفاده شود و انتخاب عوامل به دلیل دانش و تخصص شان بود. یکی دیگر از نکات مهم ما در این فیلم حضور انتخاب های اول مان در این فیلم بود که به جز خانم نگار جواهریان که نتوانستند به دلیل حضور در یک پروژه دیگر در این فیلم بازی کنند بقیه بازیگران همان انتخاب های اول ما بودند  و به جای خانم جواهریان ما از خانم کیان افشار برای بازی در این فیلم دعوت کردیم چرا که ایشان به دلیل حضورشان در سریال کلاه پهلوی از توان خوبی برخوردار بودند و فیزیک و چهره شان بسیار به این شخصیت نزدیک بود.

شیبانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حضور بازیگران حرفه ای نمی تواند متضمن فروش فیلم باشد گفت:

نشست فیلم هیچ کجا هیچ کسپیش از این بسیار دیده شده که فیلم هایی با وجود بازیگران چهره فروش خوبی نداشته اند و در شرایط فعلی سینمای ایران پیش بینی فروش بسیار سخت است اما در کل من خواستم فیلمی بسازم تا تماشاگران آن را بپسندند.

مهناز افشار نیز در خصوص بازی اش در این فیلم گفت:

بد نیست در سینمای فعلی برای درگیری با قصه ها کمی تلاش کنیم. من همیشه منتقد خودم بوده ام و هیچگاه تعصب بی مورد روی کارهایم نداشته ام اما اگر نگاه گذرایی به فیلم های آن طرفی بیندازیم متوجه می شویم که فیلم های ما در حد آن ها است و تولید این فیلم ها کار ساده ای نیست و یکی از دلایل انتخاب من برای حضور در این فیلم فیلمنامه بسیار سخت و پیچیده و نوع روایت خاص این فیلم بود و خیالم راحت بود که این قصه درخواهد آمد و خودم هنگام خواندن فیلمنامه مرتباً منتظر گره گشایی فیلمنامه بودم و تلاش کردم تا شخصیت های فیلمنامه را بفهمم و شد و اگر شما هم اگر مایل باشید می توانید شخصیت ها را بفهمید.

ابراهیم شیبانی نیز در خصوص پایان بندی و ابهام های فیلمنامه گفت:

پایان بندی این فیلم نامشخص نیست و ما تا جایی که خواستیم پیش رفتیم و این همچنان می تواند ادامه داشته باشد این طور نیست که ما تصور کنیم اینکه شخصیت یلدا به نوعی از کنار پدرش گذر می کند و می رود فیلمنامه پایان باز دارد و من اصلاً این پایان باز را قبول ندارم و نمی گویم که شخصیت اصلی فیلمنامه به ناکجا آباد می رود.

در ادامه این نشست سوأل یکی از خبرنگاران در خصوص رابطه نامشروع بین کاراکترهای اصلی فیلمنامه مطرح شد که مهنا افشار با واکنش تندی نسبت به این سوأل گفت:

من به دلیل اینکه از ضربه خورده فیلم برف روی کاج ها هستم نمی توانم از کنار این سوأل بگذرم و می گویم که این رابطه به هیچ عنوان نامشروع نیست.

کیانیان نیز در خصوص نقش آفرینی خاصش به عنوان نقش یک پدر در این فیلم گفت:

همه پدرها که نباید آن شکلی باشند که شما تصور می کنید اگر شما به فیلم دل بدهید به این نتیجه خواهد رسید که یک پدری هم می تواند این شکلی باشد اگر ما همه پدرهای زجر کشیده را بخواهیم به یک شکل نشان بدهیم اشتباه است. این پدر مدتی طولانی در ارتش بوده و مثل یک آهن پرورش پیدا کرده است و اسلحه به دست می گیرد باید اینجوری قبولش کنیم اگر همه نقش ها به یک شکل باشد این اشتباه است. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مخاطب:

دوستان گفتن نقد زندگی پی رو منتشر کردید ولی هرچی گشتم پیداش نکردم.لطفا یه لینک اینجا بزارید بخونم .ممنون

0+0-

جمعه 13 بهمن 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.