پرده سینما

پیش تولید هالیوودی برای این فیلم انجام شده است؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «رسوایی»

سارا طاهرمقدس









 

تشست پرسش و پاسخ فیلم رسوایی به کارگردانی مسعود ده نمکی دقایقی قبل در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما مسعود ده نمکی (کارگردان)، محمدرضا شریفی نیا (بازیگر)، کامران تفتی (بازیگر) و امینی مدیر تولید این فیلم حضور داشتند و به نشست فیلم رسواییسوألات خبرنگاران پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست خبری شهیدی فر طبق روال گذشته به گلایه از خبرنگاران پرداخت که چرا طی این روزها اخبار حقیقی و حواشی جشنواره را پوشش داده اند!

وی ابراز داشت که بهتر است خبرنگاران حواشی جشنواره را پوشش ندهند و تنها به متن بپردازند.

ده نمکی نیز در ابتدای این نشست گفت: من ترجیح می دهم به جای صحبت کردن پاسخگوی سوألات شما باشم.

شهیدی فر در ادامه در خصوص ایده اولیه فیلم از وی سوأل کرد و او پاسخ داد: من  رسوایی را قبل از اخراجی ها نوشته بودم اما به دلیل اینکه آن سه گانه طول کشید این عقب افتاد اما امسال این کار را انجام دادیم و البته کار بسیار سختی بود و در برخی از سکانس ها هزاران نفر در خیابان جمع می شدند تا ببینند چگونه این کار فیلمبرداری می شود اما با تمام این ها فیلم کمتر از یک ماه تصویربرداری شد این کار پیش تولیدی طولانی اما تولیدی کوتاه داشت که تجربه جدیدی در سینمای ایران محسوب می شود.

شهیدی فر سپس در خصوص اینکه چرا حرف های این فیلم مستقیم گفته می شود پاسخ داد:

این سلیقه من است و من چون مخاطبینم توده های مردم هستند باید سعی کنم جوری حرف بزنم که همه اقشار متوجه منظور فیلم شوند و من قصد پیچیده گویی ندارم و مفاهیم پیچیده را با زبان ساده بیان می کنم و به نظرم هنر این است که حرف پیچیده را با زبان ساده بیان کرد نه اینکه حرف ساده را پیچیده بیان کرد.

نشست فیلم رسواییوی در خصوص سوألی در مورد اغراق در روحانیت گفت: کسی که رسوایی را می سازد باید شبیه حرف های فیلمش بشود و الآن به همین دلیل من باید متین حرف بزنم اولیای خد ا دور و بر ما هستند و ما امثال آقای مرجوم ابوترابی را می بینیم که نماینده مجلس بود و اینگونه زندگی می کرد و چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید و این سلوک رفتاری امیر المومنین است و امروز نباید مسئولیت سیاسی و اجتماعی روحانی را از جامعه جدا کند و این فیلم آینه ای در برابر خود ماست و بخش های پیچیده زیادی درفیلم وجود دارد که در دیالوگ های فیلم نیست البته بسیاری به ما گله کردند که این فیلم توقع مردم از روحاینت را بالا می برد.

شریفی نیا نیز در خصوص حضور در این فیلم گفت: این پروژه را از دورانی که اخراجی ها را کار می کردم در جریانش بودم و به این متن هر روز توسط ده نمکی اضافه می شد و  وی دلبستگی زیادی به این قصه داشت و هر روز تکه ای از قصه را برای ما نقل می کرد و حالا بحثی بود که اگر اخراجی ها ادامه پیدا به یک شکل و اگر نه رسوایی کار شود. ابتدا قرار بود من آقا یوسف را بازی کنم و علاقه داشتم بازی کنم اما چون کار ده نمکی عقب افتاد نشد این فیلم را بازی کنم چون راکورد گریمم به هم می خورد چرا که در آن زمان داشتم سریال کلاه پهلوی را بازی می کردم البته من علاقه به نقش شریف نداشتم و فکر کردم چون چندین بار نقش آدم های این چنینی را بازی کرده ام بهتر است این نقش را بازی نکنم البته شخصیت ها را در قالب دیگری بازی می کنم و به هر حال تست زده شد و قرعه به نام آقای عبدی افتاد و من نقش دوم را بازی کردم.

شریفی نیا در خصوص شخصیتش در این فیلم گفت: من آدم های این چنینی را آدم های ساده ای می بینیم که ساده لوحی در وجودشان دارند که همه چیز را بر اساس ذهنیت خود می بینند البته برخی کلمات در این فیلم تناقضی رد این رابطه به وجود می آورد.

نشست فیلم رسواییکامران تفتی نیز در خصوص حضورش در این فیلم گفت: من هنگامی که دعوت شدم قرار بود نقش مجتبی امیری را بازی کنم و عاشقانه نقش آقا شریف را دوست داشتم اما هر کاری کردم به ما اعتماد نکردند و گفتند تو بسیار برای این نقش جوان هستی و چون قصه را دوست داشتم بازی کردم و خوشحالم که در سینمای رسانه ها با کسانی فیلم را دیدیم که همه منتقد درست درمان هستند نه منتقد الکی!

امینی مدیر تولید این فیلم نیز در خصوص شرایط  تولید این فیلم گفت:

پروژه رسوایی قرار بود از 2 سال قبل اغاز شود و جون به جشنواره سال قبل نمی رسید افتاد به این سال و پیش تولید هالیوودی برای این کار اتفاق افتاد و همه چیز به ویژه کستینگ درست اتفاق افتاد و ما 4-5 ماه پیش تولید خوبی را داشتیم و تست گریم و بازیگر نقش روحانی آلترناتیوهای زیادی بودند که مورد تست قرار گرفتند و در نهایت آقای عبدی روحانی رسوایی شدند در خصوص تولید این فیلم هم باید بگویم  ما چون بخش خصوصی بودیم و حمایت دولتی نداشتیم شوتینگ کار  را در یک ماه جمع کردیم.

وی همچنین ابراز داشت الناز شاکر دوست امروز در اینجا حضور پیدا نکرد اما نامه ای به من داد که برای شما آن را می خوانم.

برادر ده نمکی سلام علیکم

نیامدن امروزم را به حساب بی معرفتی نگذارید من نقش افسانه را بازی نه، زندگی کردم و دلخوشی من بیدار شدن افسانه های مملکتم ایران است و دلیل ایفای این نقش شنیدن آه دختری بود که بعد از شنیدن گران شدن نان سوار مرکب فحشا شد و بسیاری دخترک را بدنام خواندند و کسی نفهمید جواب خانه بی نان چه می شود این سیاست زدگی چیست؟

نشست فیلم رسواییدر ادامه این نامه آمده بود: دلیل حضور نداشتن من این که بعد از یک دهه تلاش نادیده گرفته شده بازیگری خسته ام از این که منتقدین با تیزی قلم هایشان همیشه زخمی ام کرده اند.

سپس در ادامه این نشست شهیدی فر در خصوص اینکه چرا فیلمنامه در طرح توطئه و گره گشایی مسلط نیست و فیلمنامه تسلیم مضمون است سوأل کرد که وی پاسخ داد:

نمی دانم چرا کسی نمی پرسد که من چرا بعد از والسلام فیلم از حاتمی کیا تشکر کردم؟ چرا که ایشان معدود آدمی در سینما بودند که به جای اینکه مچ ما را بگیرد دست ما را گرفت و اخراجی ها را  پلان به پلان نقد کرد و حرف های عجیبی از واکنش های مردم زد و ایشان سر اخراجی ها 2 گفت این کار را نکن و گفت ده نمکی هواپیمای 4 موتوره است که دارد با یک موتور پرواز می کند و ما پای میز تعلم ایشان نشستیم و در مورد فیلمنامه نویسی و تکنیک فیلمنامه نویسی صحبت کردیم و اگر کسی بخواهد در مورد پرده های فیلم حرف بزنیم من حاضرم چرا که این کار را بر اساس اسلوب فیلمنامه نویسی انجام داده ام و البته سلیقه ای است و حتی حرف سید فیلد را هم کسی قبول ندارد و اصل این است که حرف فیلم درست از آب در بیاید و اگر دوستان در سالن های سینما بروند بر خلاف آمار و ارقامی که اعلام می شود و مردم روی زمین می نشینند و همه تیپ های اجتماعی با هم گریه می کنند و با لذت از سینما بیرون می آیند و این که یک فیلم گریه دار این جور مردم را به سینما کشانده و آنها را تحت تأثیر قرار می دهد بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما حرف خاصی نزدیم اما مطالبه مشترک همه را که اخلاق است را بیان کردیم و بی تقوایی را در فیلم بیان کردیم و اگر پوستر رسوایی آینه طراحی شده است به خاطر این که این فیلم آینه امروز جامعه ایران است و مردم جشنواره ای در سالن های سینما فرهنگ تا جنوب شهر با فیلم ارتباط برقرار کردند و نه برای ده نمکی بلکه برای حاج یوسف ها دست زدند. رسوایی چیزی نمی گوید و حرف های بالای منبر را به تصویر می کشد و این فیلم به زبان تصویر و داستان است و عده ای این فیلم را عبور از خطوط قرمز می داند که اگر این طور است خدا در سوره یوسف قرآن هم از خط قرمز عبور کرده است. این کاری دلی بوده است .

نشست فیلم رسواییشریفی نیا نیز ادامه داد: در جشنوراه های دولتی به بازیگر جایزه نمی دهند و به نقش جایزه می دهند و اگر نقش مثبت باشد جایزه می گیری و در این 31 سال جشنواره فجر بازیگران نقش منفی این را ثابت کرده به خاطر اینکه تصور می کنند اگر از شریفی نیا تجلیل کنند از ولید و عمر و عاص و گرینوف و غیره تجلیل کرده اند این ها بازیگران مولف هستند مثل پرویز صیاد که صمد را خلق کرده مثل چارلی چاپلین و غیره به میزان آدم های بازار شخصیت وجود دارد و می شود با درصدهای مختلف بازی کرد. این نقش از فیلم دنیا شروع شده و تا اینجا ختم شده و اگر جایزه بدهند تمامش می کنند و اگر ندهد همه اش بازی می کنم.

شهیدی فر سپس از ده نمکی پرسید تم فیلم شما چیست؟

تم چیست اصلاً؟

بعضی می گویند فیلم باید یا کمدی باشد یا تراژدی و بعد اگر هر دو با هم باشند می گویید اصلاً این فیلم چیست و در چه ژانری قرار می گیرد اگر ارتباط برقرار شود و خدای میزانسن هم که باشد و ستاره باشد و فیلم به قول فراستی درنیاید ضربه می خورد.

این نشست خبری پس از دقایقی به پایان رسید.

یکی از نکات مهم این نشست خبری ازدحام بسیار زیاد اصحاب رسانه و حضور دست اندکاران و مسئولین سینمای کشور از جمله جواد شمقدری (ریاست سازمان سینمایی) و محمدرضا عباسیان (دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر) در این نشست بود. همچنین تعداد زیادی از منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز در این نشست خبری حاضر بودند از جمله آن ها می توان ار حسین معززی نیا و علی علایی نام برد.

یکی دیگر از نکات حالب در مورد فیلم رسوایی استقبال نسبی مخاطبان کاخ جشنواره از این فیلم بود البته در این میان تعداد زیادی از مخاطبان نیز فیلم جدید ده نمکی را فیلمی بی ارزش قلمداد کردند. 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم رسوایی


 تاريخ ارسال: 1391/11/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مسعود محمدی:

فیلم موضوع خوبی داشت ولی کارگردان خیلی آب بسته بود به فیلم و بیننده رو هندی فرض کرده بود که باید با چکش فیلم رو تو کلش کرد.دیگه اینکه یه روحانی کار فیزیکی اونم باربری تو انبار انجام نمیده.بازیهای عالی سه نفر اصلی بخصوص اکبر عبدی نقطه قوت فیلم بود.

0+0-

پنجشنبه 1 فروردين



>>>farid 29:

موسیقی متنش فوق العاده بوووووووووووود و بازی اکبر عبدی خیلی خوب بود، دوسش داشتم فیلموووو

0+0-

پنجشنبه 19 بهمن 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.