پرده سینما

من در ساخت فیلم دنبال رساندن پیام نیستم!؛ گزارش نشست فیلم «جیب بر خیابان جنوبی»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم جیب بر خیابان جنوبی به کارگردانی سیاوش اسعدی  دقایقی قبل با حضور تعدادی از اهالی رسانه و دست اندرکاران این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم جیب بر خیابان جنوبیبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این نشست پرسش و پاسخ سیاوش اسعدی (کارگردان)، نورا هاشمی (بازیگر)، مصطفی زمانی (بازیگر)، پیمان یزدانیان (آهنگساز)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، علی سرتیپی و حسن دادخواه (تهیه‌کنندگان) حضور داشتند و ضمن پاسخ به سوألات خبرنگاران در خصوص تولید این فیلم توضیحاتی را ارائه کردند.

در ابتدای این جلسه سیاوش اسعدی گفت: من امروز با آمدن به اینجا حالم به سه دلیل بد شد یکی از این دلایل این بود که سالنی که مخصوص اهالی رسانه و سینماست این اهالی روی زمین یا سرپا فیلم می‌گیرند و یک سری آدم‌‌های غیر رسانه‌ای روی صندلی‌ها نشسته بودند. مثلاً علی علایی روی زمین نشسته و فیلم را می‌دید و این بسیار ناراحت کننده بود.

این سخنان اسعدی با واکنش بسیار مثبتی از سوی اهالی رسانه روبرو شد وی سپس در ادامه اظهاراتش افزود: من برای اولین بار فیلم را دیدم جیب‌بر خیابان جنوبی یک فیلم فضا سازی است و یک سوم صورت بازیگران ما در تاریکی قرار دارد اما در پخش اینجا همه چیز خیلی روشن بود نمی‌دانم چرا بدترین چیزها برای اهالی رسانه است که بهترین هستند. بعد از حوالی اتوبان دو سه سال بیکار بودم و در این مدت سه فیلم‌نامه‌ام وتو شد این فیلم نیز اثری اقتباسی از رمان دیوید سیدمن است.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا در این فیلم این قدر باران می بارید، توضیح داد: فضای فیلم این گونه ایجاب می کرد و جنس قصه باران را می طلبید.

 این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که با ساختن این فیلم به دنبال چه پیامی بودید، گفت: من در ساختن فیلم ها خیلی به دنبال رساندن پیامی نیستم. با قصه ارتباط برقرار می کنم و سعی می کنم قصه را به خوبی روایت کنم و معمولاً به دنبال قصه هایی هستم که با روحیاتم سازگار باشد، ضمن اینکه با توجه به شرایط روز سینما نمی توانیم هر قصه ای را کار کنیم.

نشست فیلم جیب بر خیابان جنوبیدر ادامه جلسه علی سرتیپی گفت: خوشحالم که فیلم دیده شد سه سال دنبال این بودیم که فیلم ساخته و دیده شود ژانر کار من معمولاً سینمای بدنه و در ارتباط با گیشه بود اما این فیلم را به اصرار آقای اسدی برای گیشه نساختم اگر چه فکر می‌کنم که این فیلم در گیشه هم جواب دهد. این فیلم کار بسیار سختی بود چرا که فیلم در زمان کوتاه زمستان و در لوکیشن‌های خیابانی ساخته شد البته فکر نمی‌کردم که به این میزان ساخت آن سختی داشته باشد ما تا 50 درصد کار را ادامه دادیم اما گروه خسته شده بودند بنابراین فیلم متوقف شد و بخشی از فیلمبرداری را در تابستان انجام دادیم این تغییر فصل برای بازیگران ما به ویژه برای مصطفی زمانی و نورا هاشمی که قرار بود لباس‌های گرم بپوشند بسیار سخت بود در ضمن ما مجبور بودیم تن همه آدم‌های جلوی دوربین لباس گرم بپوشیم و تداعی کننده زمستان باشیم ما در فیلم جیب‌بر خیابان جنوبی زمستان را در تابستان گرفتیم.

مصطفی زمانی نیز در خصوص چگونگی پذیرفتن نقش در این فیلم گفت: فیلم‌نامه جیب‌بر خیابان جنوبی خوب بود و نقشم را دوست داشتم و توافق کردیم و چند ماه کار جلو و عقب شد تا بالاخره آن را انجام دادیم. من در فاصله زمانی توقف این فیلم، برلین منفی 7 را بازی کردم و بنابراین مجبور شدم برای فیلم جیب بر خیابان جنوبی دو بار 16 تا 17 کیلو لاغر شوم و برای این کار دست به دامن المپیکی‌ها شدم و حفظ راکورد در فیلم جیب ‌بر خیابان جنوبی برای من یک جورهایی کابوس شده بود اما خوشحالم که توانستم راکورد حسی‌ام را حفظ کنم. در فیلم دو لحن وجود دارد یکی از این لحن‌ها متعلق به نگاه کاوه به طبقه‌ای از جنس خودش است که کم‌کم به آن زندگی و یک لبخند شیرین اضافه می‌شود و لحن دیگر در مواجهه با آدم‌های گرگی مثل خود اوست حتی در ابتدای داستان در مواجهه با دختر نیز گرما وجود ندارد اما کم‌کم این تعادل برقرار می‌شود و او می‌خواهد به طلا بگوید من این راه را رفته‌ و آن را تجربه کرده‌ام. وقتی برای فیلمبرداری با امیر جعفری به خیابان‌‌ها می‌رفتیم او با شوخی من را نشان می‌داد و می‌گفت: آقا جیب‌بر خیابان جنوبی اینه یا من من هم به شوخی می‌گفتم امیر جان تو می‌خواهی با این دستانت جیب خرس را بزنی و من حالا به شما دوستان می‌گویم جیب‌بری به صورت نیست به ظرافت است.

نشست فیلم جیب برخیابان جنوبیدرادامه این نشست حسن دادخواه در مورد بودجه فیلم گفت: این فیلم با بودجه 650 تا 700 میلیون تومان ساخته شده است.

پیمان یزدانیان در خصوص استفاده زیاد از موسیقی در طول فیلم گفت: من وقتی فیلم حوالی اتوبان آقای اسعدی را دیدم به نظرم سینمای ایشان برایم جذاب آمد اما اصولاً در کارهایم از موسیقی کمی استفاده می‌کنم.

در ادامه جلسه برازنده در پاسخ به این سؤال که شیوه اکسپوز مخصوص شماست یا کارگردان گفت: این پیشنهاد کارگردان بود که فیلمبرداری در این حال و هوا باشد.

نورا هاشمی در مورد چگونگی پذیرش نقش خود گفت: به نظر می‌رسد آقای اسعدی در فیلم حوالی اتوبان از بازی من راضی بودند و خواستند در این فیلم نیز بازی کنند.

یزدانیان با اشاره به بازی خوب نورا هاشمی در فیلم گفت: استفاده از این نوع موسیقی در فیلم به جرات کارگردان بر می‌گردد چرا که این فیلم عملکرد دو قشر و دو دوستی را نشان می‌دهد اگر به ماجرا نگاه کنید می‌بینید که فردی به خاطر عشق وارد ماجرایی می‌شود که تبدیل به فاجعه می‌شود بنابراین چنین تمی این موسیقی را می‌طلبید.

اسعدی نیز در ادامه این نشست خبری گفت: من سعی کردم حرفم را در بافت داستان به تصویر بکشم البته به نظرم در جنوب شهر به علت فقری که حاکم است افراد مجبور به دزدی می‌شوند و در بالای شهر دیگر نیازی به دزدی نیست و من چیزی را به چیزی منتسب نکردم.

علی علایی که در جمع حاضر بود درباره این پاسخ بیان داشت: شاید منظور ایشان این است که دزدی‌های کوچک در پایین شهر و دزدی‌های بزرگ و کلان در بالای شهر  انجام می‌شود. 

اسعدی در مورد پوشش چادر نقش طلا»در بعضی از قسمت‌های داستان گفت: طلا شخصیتی است که به علت بافت محل زندگی‌اش از پوشش چادر استفاده می‌کند و زمانی که به سر کار می‌رود می‌خواهد کمی از طبقه اجتماعی‌اش دور شود.

وی در مورد اینکه آیا این فیلم حوالی اتوبان 2 است گفت: این فیلم از لحاظ بصری با فیلم حوالی اتوبان قرابت دارد اما از لحاظ معنایی به این فیلم نزدیک نیست.


 تاريخ ارسال: 1391/11/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.