علیرضا انتظاری
خوشحالم بعد از دیدن این همه فیلمهای نا امید کننده در این دوره از جشنواره توانستم یک اثر امیدوار کننده و خوش ساخت را ببینم. اثری که شاید در سینمای ایران یک اتفاق باشد. البته هنوز تا پایان جشنواره چند روزی باقی مانده و شاید فیلمهای غافلگیر کننده ای در انتظارمان باشد و هنوز دادن نظر قطعی در این مورد خاص زود است. اما هیچ ساخته پر و سر و صدای عبدالرضا کاهانی توانست مرا با خود همراه کند به طوری که تا کنون هیچ فیلمی را بیشتر از هیچ دوست نداشته ام!
هرچند که کارهای شایسته و قابل تامل دیگری همچون : طلا و مس، پرسه در مه، عصر روز دهم، لطفا مزاحم نشوید و تسویه حساب را در این دوره از جشنواره به نظاره نشسته ام اما خوب هیچ چیز دیگری بود!
هیچ یک فیلم واقعگراست از زندگی روزمره خانواده ای تهیدست که مشکلات بسیار فراوانی در زندگی شان دارند اما نویسندگان این اثر و کارگردان توانستند به خوبی کمدی و تراژدی را در این فیلم با هم ترکیب کنند به طوری که شخصیتهای این فیلم به زیبایی هرچه تمام تر وجوه کمیک خود را به نمایش می گذارند و از طرف دیگر با وجه تراژیک دغدغه معیشت و زندگی روزمره خود را دارند.
انتخاب ها در این فیلم حرف اول را میزند و کاهانی با انتخاب های خوب و شایسته خود توانسته موفقیت را برای فیلمش به ارمغان بیاورد. بازی های روان و یکدست بازیگران به ویژه بازی هنرمندانه مهدی هاشمی و مرضیه برومند براستی تماشایی و دیدنی است. مهدی هاشمی در نقش مردی که مرض جوع دارد و مدام مجبور است چیزی بخورد و تنها غم زندگی اش نبودن خوراکی در اطرافش است آنچنان روان و دلنشین بازی کرده که بیننده در لحظاتی خود را به جای او احساس میکند . همچنین مرضیه برومند نیز با بازی خود در نقش عمه مهدی هاشمی و در نقش زنی غر غرو و کمی بداخلاق بسیار خوش درخشیده است. در کنار این دو هنرمند پیشکسوت دیگر بازیگران فیلم نیز بسیار خوش درخشیده اند. پانته آ بهرام در رل یک زن لال و دردکشیده که غم و غصه زیادی در دلش دارد حس تماشاگر را بر می انگیزد. همچنین بازی چشمگیر و درخشان مهران احمدی نیز بسیار دیدنی است. صابر ابر و نگار جواهریان و باران کوثری و احمد مهران فر نیز بسیار خوش درخشیده اند.
در مجموع هیچ فیلمی است که ذهن تماشاگر را با خود درگیر می کند به طوریکه باعث می شود تماشاگر خود را در دغدغه تمامی آنها شریک بداند و با خنده آنها بخندد و با غمشان بگرید.
عبدالرضا کاهانی با پرداخت دقیق صحنه ها و میزانسن های عالی توانسته فیلمی بدون عیب و نقص را کارگردانی کند. فیلمی که نسبت به آثار قبلی کاهانی پختگی های بیشتری در آن به چشم می خورد و دیگر خامی فیلمهای قبلی کاهانی مثل: آدم و آنجا و تا حدودی فیلم بیست را ندارد .
هیچ فیلمی است که نه تنها خواص بلکه عوام را نیز با خود همراه خواهد کرد و مطمئنا در صورت دست یابی به امکان اکران به فروش قابل توجهی دست خواهد یافت چرا که کلیت فیلم از دل همین جامعه است و این خانواده بخشی از اجتماعی هستند که دارند در گوشه ای روزگار می گذرانند و به همین دلیل مردم خود را در زندگی آنها درگیر می دانند .
اما در آخر این سوال را از خودم پرسیدم که منظور کارگردان چه بوده ؟
همه چیز هیچ است یا هیچ همه چیز ؟
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|