پرده سینما

مرگ بهتراست یا زندگی؟ نگاهی به فیلم هفت دقیقه تا پاییز

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هدیه تهرانی در هفت دقیقه تا پاییزدر سال های اخیر فیلمهای سینمای ایران عموماً به به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول، فیلمهایی که ماجراهای پیش از عروسی را بررسی می کند و متمرکزند بر  عشق و رقص و خواستگاری و مثلث و مکعب عشقی. که این طور فیلم ها عموماً از سطح کیفی نازلی برخوردارند. نمونه های متعددی هم از این رویکرد وجود دارد: شاخه گلی برای عروس، دلداده، کیش و مات،  چارچنگولی و... که درصد فیلم های سال های اخیر سینمای ایران را این دسته فیلم ها تشکیل می دهند.

اما دسته دوم :فیلمهایی هستند که به مسائل بعد از ازدواج می پردازند. مسائلی مانند خیانت، مشکلات ازدواج وخانواده ها و....که معمولا فیلمهای ارزشمندی هستند مثل چهارشنبه سوری، به همین سادگی، سنتوری و... البته این فیلم ها درصد اندکی از تولیدات سینمای ایران را به خود اختصاص می دهند. هفت دقیقه تاپاییز از فیلم های ارزشمندی است که متعلق به این گروه است.

امینی بعد از ساخت چند فیلم خلاف جریان سینمای ایران (فیلمهایی با اکران محدود و تماشاگران خاص) حالا با فیلم هفت دقیقه تا پاییز به سمت سینمایی که هم ارزشمند است و هم میتواند مخاطب عام و خاص را جذب کند روی آورده است. او با این فیلم گام بلندی درکارنامه هنریش برداشته است. فیلم با سکانسی آغاز می شود که در آن نیما (محسن تنابنده) در حال تمیز کردن شیشه های طبقه های مختلف یک ساختمان است. او در هر طبقه، مقطعی از زندگی مختلف  افراد مختلف را می بیند. در یک طبقه صحنه عقد و در طبقه ی دیگر صحنه طلاق است. مریم (خاطره اسدی) که به خاطر حضور شوهرش فرهاد (حامد بهداد) از زندان تقاضای طلاق کرده و همراه تک پسرش امین به خانه خواهرش میترا (هدیه تهرانی) که فیلمبردار عروسی است آمده است. در این بین شوهر خواهر خاطره (نیما) بدون اطلاع میترا و مریم به زندان می رود و سند آزادی فرهاد را می گزارد. پیشنهاد کاری خوبی به میترا می شود و آنها خانوادگی بدون اجازه ی فرهاد به مسافرت می روند ولی در برگشت حادثه ای  تلخ برایشان اتفاق میافتد. فرهاد که از زندان آزاد شده به دنبال کسی می رود که پولهایش را دزدیده است و دراین متوجه رابطه زنش با شریکش می شود و......

فیلم امینی فیلمی درباره خیانت است. هفت دقیقه تا پاییز درام اشک انگیزی است که خوب شروع می شودو خوب تر تمام می شود. بازی بازیگران فیلم بهترین برگ برنده فیلم است. در بین بازیگران فیلم بازی هدیه تهرانی از همه ارزشمندتر است. هدیه تهرانی که به قول تهیه کننده فیلم، فیلمنامه این فیلم را از بین چند صد فیلمنامه انتخاب کرده است ، در هفت دقیقه تا پاییز بازی تاثیر گزاری ارائه داده  است. محسن طنابنده هم از عهده نقش پدری که فرزندش را از دست داده بازی قابل قبولی ارائه کرده. اما حامد بهداد دوباره بازی غلو شده و گل درشتیرا  ارائه داده است. فیلم خالی از عیب و ایراد نیست: فیلم سهل انگاری های زیادی دارد که احتمالا به خاطر تعجیل کارگردان برای زود رساندن فیلم به جشنواره بوده است. صحنه تصادف و چپ کردن ماشین اجرای خوبی ندارد ولی تدوین خوب خانم صفی یاری باعث شده که این صحنه بدتر از این چیزی که هست به نظر نیاید.

علیرضا امینی در هفت دقیقه تا پاییز حرف های زیادی در باره جامعه و خانواده وخیانت دارد  و خوشبختانه تمامی این حرف ها را نه در قالبی موعظه گر بلکه در قالبی طبیعی  و واقعگرا ارائه کرده است. فیلم واجد لذت های بسیاری است: بازیگران خوب، سکانسهای واقعا به یادماندنی (مانند جشن تولد سارا و صحنه بگو مگوی هدیه وحامد در پله، یا صحنه خودکشی حامد بهداد) واز همه بهتر یک پایان عالی که در کمترفیلم ایرانی  چنین پایان خوبی  را می توانید ببینید.

هفت دقیق تا پاییز حکایت قلبهاو روح های مجروحی است که بی تابانه به دنبال تسلی و آرامش هستند. فیلم داستان دو خانواده آسیب دیده را بیان می کند. انسان هایی که با نشان دادن اندکی درک متقابل می توانند جراحت های خود را تسکین بخشند. هر چندکه فراموش کردنش غیر ممکن باشد.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعیده:

ممنون من این فیلمو دیروز دیدم خیلی عالی بود!

0+2-

جمعه 28 خرداد 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.