پرده سینما

آیدین آغداشلو درباره فنی زاده، شکیبایی، سوسن تسلیمی، و شهره آغداشلو سخن می گوید.

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

آیدین آغداشلوآیدین آغداشلو چندی پیش در نشست جالبی در خانه سینما شرکت کرد که البته خبر گزاریها تنها بخشهایی از حرفهای اورا منتشر کردند. بعدها ماهنامه نقش آفرینان متن کامل این سخنان را منتشر کرد .

دراینجا بخشهای جذابی از حرفهای آغداشلو که درباره پرویز فنی زاده شهره آغداشلو خسروشکیبایی وسوسن تسلیمی گفته شده را می آوریم .

 

 پرویز فنی زاده به روایت آغداشلو

 

من و پرویز فنی زاده و عباس کیارستمی  هم کلاس و در واقع محصلین شرور دبیرستان بودیم. روزی معلم انشا از فنی زاده خواست متن انشای خود را بخواند ولی او به جای انشاء شعری از نصرت رحمانی خواند. شعر بسیار معروفی که همه در آن زمان می شناختند چون نصرت رحمانی شاعر محبوب آن دوران بود. کلاس منفجر شد چون کاری غیر معمول غیر عادی و عجیب و غریب اتفاق افتاده بود و کسی نمی توانست آن را هضم کند. معلم ما پرویز فنی زاده را از کلاس بیرون انداخت.

 

روح ظریف و غریب فنی زاده درقمار

 

بازیگرها همه زندگی خودرا در خطر انتخاب می کنند و این خطر همیشه وجوددارد برای پرویز فنی زاده هم وجودداشت اینکه حساسیت خود و روح ظریف و غریب خودش را داو قماری قرار داد که شاید پیشاپیش مشخص بود او همه چیز خود را، نه داو خود را که زندگی با ابعاد انسانی خودش را در آن خواهد باخت.

 

 

خود ویرانگری خسرو شکیبایی

 

خسرو شکیبایی هم مثل پرویز فنی زاده با حساسیت حیرت انگیزش شغل خود را که در خطر انتخاب کرده بود رفته رفته خطیر تر کرد. خود زنی فنی زاده جای خود را به خود ویران گری شکیبایی داد و این چیزی نبود جز حساسیت شگفت انگیزی که این بازی را برنمی تابید، بازی شهرت، بازی دور افتادگی، بازی به دوش کشیدن و تحمل فیلمی که خودش نساخته و فقط بخشی و فقط بخشی و جزئی از آن است ولی خواه ناخواه در آن شریک می شود.

 

سوسن تسلیمی هیچ گاه دراثر مبتذالی بازی نکرد

 

 

بانوان هنرپیشه طراز اولی را دیدم در طول این سالها، سوسن تسلیمی زنی که برای من همچنان نشانه و نماینده زن بازیگر درخشان ایرانی است. کلمه زن را از این صحبت برمی دارم چون بی معنی است. او نماینده و نمونه یک یک بازیگر درخشان ایرانی است. کسی که بابازیگری شروع می کند و هیچ گاه در هیچ اثر مبتذلی شرکت نمی کند. هیچ وقت در هیچ اثر عالی جایگاهی کمتر از آن اثر احراز نمی کند، ولی همچنان عالی باقی می ماند، و وقی دوران می رسد که گمان می کند چیزی را باید تغییر دهد بعد از مهاجرت تبدیل به یکی از چهره های فرهنگی کشوری می شود که در آنجا زندگی و جغرافیای جدیدش را انتخاب می کند. فاخر، شایسته، باهوش، بلندبالا با قد نسبتا کوتاهش، و هیچ وقت به اینکه کاری را بد و نادرست انجام دهد راه نمی دهد.

 

 

 

شهره آغداشلو در سینما تئاتر بازی می کند

 

درباره  شهره آغداشلو باید بگویم  هنوز هم فکر می کنم هنر پیشه بسیار خوبی است و هنوز هم به طور غیر مستقیم برایش پیام می فرستم که هنر پیشه بسیار خوبی است. اما در سینما تئاتر بازی می کند.

 

 کابوسی از آمپول زنی تا بانک

 

آیدین آغداشلو در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره نحوه آشنایی با همسر سابقش شهره آغداشلو ضمن اشاره به اینکه تا آن لحظه و در طول این سی سال هیچ گاه راجع به همسر سابقش صحبت نکرده و هیچ چیز ننوشته است گفت: این یکی از کابوسهای زندگی من است. بانک می روم، می خواهم آمپول بزنم، اولین سوالی که بعد از دیدن اسم من می پرسند این است که «شما با آغداشلو چه نسبتی دارید؟» برای این سوالها جوابهای بامزه و متعددی پیدا کردم. یکی از آنها این است که او مادر من است و از این قبیل. به هرحال آن لحظه را سعی می کنم با شیرین زبانی ردکنم. امااین کابوس باقی می ماند و ظاهرا تا اینجا ادامه پیدا کرده است.

پریدن از بالای دیوار

برای ایشان بسیار احترام قائل هستم. شهره دختری بسیار باهوش و بسیار جسور بود. یک بار زمانی که هنوز ازدواج نکرده بودیم، آخر شبی بود به خانه اش رسیدیم. طبق معمول متوجه شد کلیدش نیست. پرسیدم حالا باید چه کار کنیم؟ گفت کاری ندارد و از دیوار پرید بالا!

 

منبع: وبلاگ همه چیز درباره بازیگران سینمای ایران

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.