پرده سینما

مرور فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر - بخش دوم

علیرضا انتظاری






 

 

 

22  خانه ای کنار ابرها  (مسابقه فیلم  های اول) سید جلال دهقانی اشکذری در حالی اولین فیلم سینمایی اش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید که بسیاری از هم اکنون این فیلم را یکی از شگفتی های این دوره از جشنواره می دانند. از مدت ها قبل از آغاز جشنواره شنیده می شد که  امسال در زیر هیاهوی همه نام‌های بزرگ به اتفاقات ویژه‌ای برخواهیم خورد. فیلم‌هایی که عموماً از سوی کارگردان‌های جوان فیلم اولی ساخته شده است و بنا بر شنیده ها خانه ای کنار ابرها یکی از همان فیلم ها است. داستان خانه ای کنار ابرها  آشنایی دو جوان با مادر شهیدی است که در روند زندگی این دو تاثیرگذار خواهد بود و اتفاقاتی که پیرامون این آشنایی در داستان رخ می دهد. هدایت هاشمی، حامد کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. یکی از نکات جالب توجه در مورد این فیلم این است که در زمان فیلمبرداری این فیلم حاتمی‌کیا با حضور در پشت صحنه این کار که قصه‌ای متفاوت از سال‌های دهه 60 را روایت می‌کند ساعاتی با عوامل پروژه به گفتگو پرداخت و چندین پلان از فیلم نیز در حضور او فیلمبرداری شد و با توجه به متفاوت بودن قصه و فضای کار برای کارگردان آرزوی موفقیت کرد. دهقانی اشکذری در مصاحبه ای در مورد تحقیقات نگارش فیلم‌نامه گفت: برای فیلم خانه ای کنار ابرها تحقیقاتی شش ماهه داشتم و با 30 خانواده شهید برای این کار مصاحبه کردم و فقط برای یکی از دیالوگهای بازیگر زن این فیلم که خانم نگار عابدی این نقش را بازی می کند یک کتاب خواندم. بیشترین ترسی که درمورد این فیلم دارم این است فیلمی که با موضوع دفاع مقدس ساخته می شود گرفتار شعار زدگی شود و برای  این که گرفتار این موضوع نشویم برای تک‌تک آدمهای این فیلم فکر کردیم و این را می‌دانیم که کوچکترین بی‌احتیاطی از سوی کارگردان و حتی بازیگران ممکن است که فیلم را به سمت شعارزدگی سوق دهد. اگر حاتمی‌کیا فیلم نساخته بود هیچگاه سراغ فیلم‌سازی نمی‌رفتم و من با دیدن آژانس شیشه‌ای فهمیدم که می‌شود فیلم هم ساخت. حاتمی‌کیا استاد فیلم‌های دفاع مقدس است و امیدوارم با ساخت فیلم چ، بازگشت حاتمی‌کیا را به دوران اوج فیلم‌سازی دفاع مقدس را ببینیم. من خیلی خوش‌حال هستم که در جشنواره‌ای حضور خواهم داشت که آقای حاتمی‌کیا هم هستند.

نمایی از فیلم خانه ای کنار ابرها

23   خانه پدری (خارج از مسابقه) کیانوش عیاری هرچند که همیشه جزو شاخص ترین کارگردانان سینمای ایران محسوب می شده اما بعد از ساخت خانه پدری قطعاً بیش از هر زمان دیگری نامش بر سر زبان ها افتاد. توقیف خانه پدری و در محاق ماندن آن باعث شد تا کنجکاوی های بی شماری در مورد این فیلم برانگیخته شود و همین امر باعث شد که سازمان سینمایی دولت قبل این فیلم را البته به صورت سانسور شده برای منتقدان و اهالی رسانه سینمای ایران به نمایش درآورد. انگشت گذاشتن عیاری روی مسئله مهم عرفی جامعه ایران قطعاً یکی از خط قرمزهای سینمای ایران است که وی از آن عبور کرده است. خانه پدری که پس از اکران در بخش جنبی شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز، توسط مدیر جشنواره به عنوان کشف سال معرفی شد. مشکل با فیلم عیاری اما تنها بر سر یک سکانس از فیلم بود! شاید بتوان شوک داستان را در صحنه‌ای از این فیلم اپیزودیک دانست که دختری به دست پدر و برادرش به اتهام‌ ناموسی به قتل می‌رسد و این قتل شاهرگ داستان را تشکیل می‌دهد که طی شش دهه در‌‌ همان خانه رخ می‌دهد و بنابراین عیاری اعتقاد دارد، حذف این سکانس به اثرش چنان ضربه جبران ناپذیری می‌زند که ارتباط بیننده با خانه پدری را به کل دستخوش آسیب می‌سازد و به همین دلیل، همچنان بر حفظ شاکله کنونی فیلمش تأکید کرد. ناصر هاشمی (نقش کودکی) و مهدی هاشمی (نقش بزرگسالی) ‌کاراکتر اصلی این فیلم را  که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده  بازی می‌‌کنند. مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، ستاره می‌رمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی بازیگران خانه پدری هستند که جلو‌ دوربین داریوش عیاری برادر کیانوش عیاری رفته بودند. حال بعد از سال ها در محاق ماندن این فیلم امکان حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را یافته است البته در بخش خارج از مسابقه! حضور این فیلم در بخش خارج از مسابقه خود نیز شبهات زیادی دارد و یکی از شبهات اصلی آن می تواند این باشد که اگر این فیلم برای نمایش در بخش مساقه پذیرفته می شد شاید هیئت داوران مستقل می خواست آن را در چند رشته کاندید کند و این مسئله برای دست اندرکاران سی و دومین جشنواره فیلم فجر گران تمام می شد!

نمایی از فیلم خانه پدری

24  خط ویژه (مسابقه سینمای ایران) مصطفی کیایی هرچند اولین فیلمش یعنی بعدازظهر سگی سگی هیچگاه نتوانست نظرات مثبت صاحب نظران سینما را به سوی خود جلب نماید اما آخرین اثرش با عنوان ضد گلوله که در سی امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نظرات بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان سینمای ایران را به سوی خود جلب نمود و همینطور توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم (رضا رخشانی) سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (مصطفی کیائی) سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید. اینک و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر کیایی با جدیدترین فیلم خود یعنی خط ویژه در بخش سودای سیمرغ حاضر است. خط ویژه احتمالاً به دلیل حضور تعداد زیادی فیلم های شاخص و همچنین کارگردانان قهار در این دوره از جشنواره نمی تواند آنچنان که باید دیده شود و دست به جریان سازی بزند. مهمترین نکته در مورد آخرین ساخته کیایی این است که این فیلم مانند آثار قبلی وی در ژانر کمدی نیست و در ژانر اجتماعی ساخته شده است. کیایی در مورد آخرین فیلمش گفته: فیلم ما نقش اصلی ندارد و به عبارتی یک گروه نقش اصلی هستند و تغییر گریم بازیگران برای این بود که به یک وحدت رویه درست برسیم. مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کیمرام، محسن کیایی، پریناز ایزدیار، میترا حجار و سام قریبیان از جمله بازیگران این اثر سینمایی محسوب می شوند. خط ویژه یک تریلر اجتماعی و شهری است که به مسائل جوانان و جامعه امروز می‌پردازد. داستان فیلم روایت مقطعی از زندگی چند جوان است که پول هنگفتی به دست می‌آورند و... همچنین لازم به ذکر است که مسعود جعفری جوزانی تهیه کنندگی این فیلم را برعهده داشته است.

نمایی از فیلم خط ویژه

25  خواب زده ها (مسابقه سینمای ایران) فریدون جیرانی معمولاً در سینمای ایران جنجال ساز بوده است! سینمای ایران هیچگاه جنجال های فیلم های قرمز، آب و آتش و من مادر هستم او را فراموش نخواهد کرد. پیش از آغاز جریان پیش تولید فیلم خواب زده ها که نام قبلی آن زندگی دوگانه فیروز بود برخی شایعات به گوش می رسید که این فیلم در مورد زندگی افراد همجنسگرا است اما بعدها با آغاز تولید این فیلم و انتشار خلاصه داستان آن مشخص شد که تمامی این شنیده ها شایعه بوده و صحت نداشته است.

فیلم های جیرانی همیشه در گیشه به فروش بالایی دست یافتند و معمولاً مورد توجه منتقدان قرار می گیرند. به نحوی که جیرانی جزو معدود فیلمسازان سینمای ایران است که همواره فیلم هایش در جشن های خانه سینما و یا جشن های انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی جایزه هایی را از آن خود نموده اند. خواب زده‌ها یک کمدی عاشقانه است که داستان دختری با نام نازگل مشرقی دختر مجرد جنوب شهری را روایت می‌کند که به دلیل مشکلات اقتصادی زندگی اش در حال فروپاشی است. آشنایی اتفاقی وی با فیروز نشاط کارخانه‌دار مجرد زندگی‌اش را دچار حادثه‌های جدیدی می‌کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، ساره بیات، صابر ابر، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، رویا میرعلمی، حسن تسعیری و اکبر عبدی حضور دارند. یکی از نکات بسیار جالب توجه در مورد این فیلم بازی اکبر عبدی در نقش 2 زن است. اکبر عبدی که طی سالیان گذشته همواره به یادماندنی ترین نقش هایش را در پوشش، کاراکتر و شخصیت زنان به نمایش گذاشته است در خواب زده ها در دو نقش مادر و خاله فیروز که یکی زنی بسیار متجدد و فرنگ رفته و دیگری زنی قدیمی و پایبند به اصول عقیدتی خودش است ظاهر شده است. پیش از ثبت نام فرم حضور این فیلم در جشنواره سی و دوم جیرانی بارها اعلام کرده بود که مایل نیست خواب زده ها در جشنواره اکران شود و وی ترجیح می دهد هرچه سریعتر فیلمش را به اکران عمومی برساند. حال باید منتظر ماند و دید جدیدترین اثر جیرانی با چه واکنشی از سوی مخاطبان، صاحب نظران و همینطور داوران جشنواره سی و دوم روبرو خواهد شد!

نمایی از فیلم خواب زده ها

26  دختر... مادر... دختر... (نوعی تجربه)  پناه بر خدا رضایی فیلمسازی است که علیرغم آنکه همیشه جشنواره ها به فیلم هایش روی خوش نشان داده اند، نه مخاطبان سینما و نه منتقدان با فیلمهایش ارتباط برقرار نکرده اند. با تمامی این ها رضایی همیشه با قدرت به ساخت فیلم هایش ادامه داده است فیلم هایی که شاید بعضاً حتی نتواند هزار نفر تماشاگر را هم راضی نگهدارد!  چراغی در مه و گهواره ای برای مادر از جمله آثار سینمایی این فیلمساز هستند. رضایی در مورد آخرین فیلم اش گفته: این فیلم اپیزود دوم از سه گانه‌ای است که از 2سال پیش شروع به ساخت آن کردم. اپیزود اول دختر،پدر،دختر نام داشت که در فضای کوهستانی و سراسر برفی زاگرس سپری می شد و دختر،مادر،دختر دومین اپیزود در فضای بکر گندم زارهای پاییزی است که هرگز کسی برای فیلم برداری به آن مناطق نرفته و سال آینده اپیزود سوم را با نام دختر،دختر در حال و هوای بهاری خواهم ساخت. بازیگرانی همچون خدیجه رحیمی،‌ صدیقه نظری، جمیله رحیمی و هادی رحیمی در این فیلم نقش آفرینی کرده اند.

نمایی از فیلم دختر مادر دختر 

27  دربست آزادی (نوعی تجربه) مهرشاد کارخانی فیلمسازی است که طی سال ها فعالیت خود در سینما شاید تنها ریسمان باز او بود که مورد توجه بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و کاندیدای دریافت چندین جایزه از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران هم شد. اما فیلم های بعدی این فیلمساز همواره از ضعف های فراوانی برخوردار بود که نه تنها نظرات کارشناسان سینما بلکه نظر مخاطبان عام سینما را هم نتوانست به سوی خود جلب نماید. یکی از نکات جالب در مورد فیلم جدید کارخانی حضور دختر علی پروین در این فیلم است. لادن پروین که پیش از این در فیلم متروپل به کارگردانی مسعود کیمیایی حضور کمرنگی داشت در دربست آزادی بازیگری را به صورت جدی تجربه کرده است. حضور دختر پروین در این فیلم رسماً می تواند خیل دوستداران علی پروین را به سالن های سینما بکشاند و این تمهیدی است که احتمالاً تهیه کننده فیلم برای آن نقشه های زیادی کشیده است! طبق روال فیلم‌های قبلی کارخانی، این فیلم هم از تم اجتماعی برخوردار است. بیشتر لوکیشن‌های دربست آزادی در خیابان‌های مرکزی تهران مثل جمهوری، فردوسی و چهارراه استانبول قرار دارد. درخلاصه داستان دربست آزادی آمده است:دوجوان یکروزتصمیم می‌گیرند برای گرفتن طلب‌شان درشهر راهی شوند.

این فیلم با بازی امیدعلومی، حسام شجاعی، سحر قریشی، لادن پروین، مانی حیدری، علی ظهوری‌راد، ایمان محمودی، مهران كرمی، فرانک کوشا فر، باهنرمندی سروش صحت، رضاناجی، کرامت رودسازو ذبیح افشار، باحضورشهره قمر اولین اکران خود را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر تجربه می کند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا کارخانی می تواند با جدیدترین اثرش باز هم نظر مثبت منتقدان و اهالی رسانه را به سوی خود جلب نماید یا خیر؟

 نمایی از فیلم دربست آزادی

28  دو ساعت بعد مهرآباد (نوعی تجربه) علیرضا فرید در رابطه با فیلمش در مصاحبه با یکی از خبرگزای ها گفته: با توجه به موضوع عاشقانه فیلم سینمایی دو ساعت بعد مهرآباد در صورت برقراری ارتباط به صورت تدریجی با مخاطبان و گذاشتن تأثیرات ادراکی برآن‌ها می‌توان این فیلم را اثر موفقی دانست. دو ساعت بعد مهرآباد اولین فیلم بلند سینمایی علیرضا فرید است که در بخش نوعی تجربه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش در می‌آید. گفته می‌شود، روایت تازه‌ای دارد و بازیگران آن نیز بازی‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو ساعت بعد مهرآباد، عاشقانه ایست بی‌عاشق. و حالا معشوق که همسرش را در سقوط هواپیما از دست داده از پس انزوائی خودخواسته با پرسشی عمیق روبروست که برای یافتن پاسخ می‌بایست سفری طولانی و پُرمعنا را در پیش گیرد. نشانه‌ها حکایتی دوگانه برایش فراهم می‌سازد که... اندیشه فولادوند، پژمان بازغی، حدیثه تهرانی، محسن حسینی، رابعه مدنی، کیومرث غفاری، نگار حسن زاده، انسیه کمالیان، آیسان کاظمی از جمله بازیگران فیلم سینمایی دو ساعت بعد مهرآباد هستند. 

لازم به ذکر است که اولین فیلم سینمایی فرید طی مراسمی با حضور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در این جزیره کلید خورد و عده ای از بازیگران انجمن نمایشی قشم نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

نمایی از فیلم دو ساعت بعد مهرآباد

29  رد کارپت (مسابقه سینمای ایران) رضا عطاران با اولین تجربه فیلمسازی خود توانست نظرات مثبتی را به سوی خود جلب نماید. اینک وی در دومین تجربه فیلمسازی اش با نگاهی تجربه‌گرا و با موضوعیت فستیوال جهانی فیلم کن و اتفاقات پیرامون آن، رد کارپت را جلوی دوربین برده است. یکی از نکات جالب فیلم رد کارپت برخورد رضا عطاران با جیم جارموش و استیون اسپیلبرگ در حاشیه فستیوال فیلم کن است. درونمایه و اتفاقات که در جدیدترین ساخته عطاران افتاده است رسماً می تواند خیل علاقمندان سینما را برای دیدن این فیلم به سالن های سینما بکشاند. یکی از نکات قابل تامل در مورد این فیلم این است که با وجود اضافه شدن بخش جدید نوعی تجربه این فیلم که یک فیلم کاملاً تجربه گرا است در این بخش حضور ندارد و هیئت انتخاب ترجیح داده این فیلم در بخش اصلی جشنواره به نمایش درآید و با بزرگان سینمای ایران به رقابت بپردازد. در بخش تهران فیلم رد کارپت به‌همراه رضا عطاران بازیگرانی مانند سوسن پرور، امیر نوری، ماجین موسوی، عبداله مرادی، هانی صالحی، رادپور جبار، محمدجواد علی‌نقیان، حسین یاریار و... جلوی دوربین رفتند. در این بخش کارخانه‌ای در پاکدشت، خانه‌ای در ده کن و سولقان، تئاتر شهر، باشگاه نیروی هوایی و خیابان‌های تهران لوکیشن‌های رد کارپت بودند.

نمایی از فیلم رد کارپت

30  رستاخیز (مسابقه سینمای ایران) احمد رضا درویش یکی از فیلمسازانی است  که ساخته هایش همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی جشنواره های معتبر داخلی و خارجی، منتقدان و صاحب نظران سینما و همچنین مخاطبان سینمای ایران روبرو بوده است. فیلم های قبلی این فیلمساز نامدار مانند کیمیا، متولد ماه مهر، سرزمین خورشید و دوئل همگی جزو آثار ماندگار و شاخص سینمای ایران محسوب می شوند که درویش به خاطر ساخت آن ها ده ها جایزه مختلف را از جشنواره های معتبر از آن خود نموده است. پیش بینی این نکته که برای رستاخیز جدیدترین و جنجالی ترین ساخته درویش قرار است در سی و دومین جشنواره فیلم فجر چه اتفاقی بیفتد کار چندان سختی نیست! از همین حالا می توان مطمئن بود که رستاخیز حداقل در بیش از 8 رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین خواهد بود و احیاناً در بیش از 3 رشته می تواند برنده سیمرغ بلورین باشد. فیلم رستاخیز در حالی قرار است در این دوره از جشنواره به نمایش درآید که مدت ها است بسیاری از اهالی سینمای ایران انتظار دیدن آن را دارند و برایش لحظه شماری می کنند. تدوین فیلم سینمایی رستاخیز توسط  طریق انور تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط استیفن واربک ساخته شده و تمام مراحل فنی این فیلم در استودیو مولینر لندن انجام گرفته است. همین نکات به اضافه سابقه درخشان احمدرضا درویش است که باعث شده همه و همه در انتظار دیدن این فیلم باشند. این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده است که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. فیلمبرداری پروژه سینمایی رستاخیز‌ که از 16 بهمن‌ماه سال 88 هم‌زمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بیش از 250 جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، قلعه رودخان و تهران، 14 شهریور‌ماه سال 90 به اتمام رسید. نزدیک به دو سال و نیم این فیلم درگیر مراحل پس از تولید و فنی بود و اکنون بعد از سال ها انتظار در جشنواره از آن رونمایی خواهد شد. این فیلم به ‌سه زبان و با ‌سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد. زبان اصلی فیلم سینمایی رستاخیز فارسی خواهد بود و به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله و اکران خواهد شد. پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی‌، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی‌جاویدفر، میرطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری‌ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل‌الله خواجه‌نظام، پژمان جعفری سمرقندی و ... از بازیگران فیلم سینمایی رستاخیز هستند‌.

از بازیگران زن این فیلم که به عنوان بازیگر مهمان مقابل دوربین رفته‌اند، می‌توان از شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی نام برد.

بازیگران مرد مهمان فیلم نیز عبارتند از: پرویز پورحسینی‌، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی.

در کنار بازیگران ایرانی، بازیگرانی مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کویت نیز مقابل دوربین رستاخیز رفته‌اند که می‌توان از جمال سلیمان‌، طلحت حمدی، رضوان عقیلی، فواز سرور‌ از کشور سوریه، داوودحسین از کشور  کویت، یوسف شکرچی‌ ازکشور‌ عراق، فادی ابراهیم‌‌ از کشور لبنان نام برد.

مدت‌زمان این اثر که احمدرضا درویش در ‌موسسه فرهنگ تماشا آن را تهیه کرده دو ساعت و 30 دقیقه برای نمایش است.

نمایی از فیلم رستاخیز

31  رنج و سرمستی (مسابقه فیلم های اول) جهانگیر الماسی بازیگر قدیمی سینمای ایران مانند بسیاری از همکاران خود در آرزوی ساخت فیلم بود تا اینکه توانست به آرزوی دیرینه اش جامه عمل بپوشاند و اولین فیلم سینمایی خود را بسازد. سهراب، کمیته مجازات، هبوط، افسانه آه، دیگه چه خبر و غیره از جمله آثاری است که الماسی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است. الماسی که در زمره سینماگران نزدیک به مدیر وقت سازمان سینمایی دولت گذشته بود در حالی دست به ساخت اولین فیلم اش زد که حواشی زیادی بر سر بودجه فیلم اش ایجاد شده بود. همچنین محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری وقت برای اولین بار از آغاز دوران ریاست جمهوری اش به صورت سر زده بر سر صحنه فیلم وی حاضر شد. محمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و نیز اسفندیار رحیم‌ مشایی در فهرست همراهان رئیس جمهور بودند که نام آن ها برای حضور در سر صحنه یک فیلم بسیار جلب توجه می‌کرد! این فیلم داستان زن بارداری را به تصویر می‌كشد كه اسیر می‌شود و در یكی از زندان‌های عراق بچه‌اش به دنیا می‌آید و پس از مدتی، بچه دوساله‌اش را جلوی چشمش می‌كشند و حالا بعد از 20 سال این زن با قاتل پسرش رو به رو می‌شود، حالا باید این زن تصمیم گیری كند. ماه چهره خلیلی، شهرام پور اسد، مهدی صبائی، هرمز سیرتی، احمد کاوری، حسین خانی بیگ و ... از بازیگران این فیلم هستند.

نمایی از فیلم رنج و سرمستی

32  روایت ناپدید شدن مریم (نوعی تجربه) محمدرضا لطفی در مصاحبه ای در مورد مضمون اولین فیلمش گفته: روایت ناپدید شدن مریم اولین فیلمی است که می‌توان گفت به طور جدی در ژانر وحشت ساخته شده است و ساختار مستندگونه‌ای دارد. در این فیلم کاراکترها نقش خودشان را بازی می‌کنند و سعی کردم که فضای متفاوتی را برای مخاطبان ترسیم کنیم تا بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند. سعی کردم تا در این فیلم با بهره‌گیری از روایات و آیات مذهبی و اسلامی، نوعی از ترس ایرانی را بر اساس باورهای اعتقادی صحیح برای مخاطبان فراهم کنم و به شیوه روایت مستندگونه هم در این فیلم وفادار باشم. این فیلم اثری در ژانر وحشت است و سعی دارد نگاهی متفاوت به مقوله ماورای طبیعه داشته باشد. داستان فیلم روایت ناپدید شدن مریم در مورد مرتضی حسینی مستندساز است که در سال 1387 در پی حادثه‌ای در جاده‌ایی دور افتاده به کما می‌رود و همسرش مریم شریفی ناپدید می‌شود. او به همراه دوستش مجید شکری و یاسر جعفری در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی هستند که کما رفتن مرتضی سر آغازی است برای... در روایت ناپدید شدن مریم، رضا بهبودی، مجید شکری، یاسر جعفری، صدف بهشتی، افسانه ناصری، ملیسا ذاکری، آمنه سرابییان، مهدی حسینی‌نیا، میثم شاهدی، فوژان قبادیان و.... دکتر افشین یداللهی نقش آفرینی می‌کنند. نام قبلی این فیلم ساروخ بود که بعد به روایت ناپدید شدن مریم تغییر کرد. حال باید منتظر ماند و دید آیا مخاطبان علاقمند به ژانر وحشت از این فیلم استقبال می کنند یا نه؟ تهیه کنندگی این فیلم را مرتضی شایسته بر عهده داشته و این فیلم محصول هدایت فیلم است.

فیلم روایت ناپدید شدن مریم

33  روزگاری عشق و خیانت (مسابقه فیلم های اول) داود بیدل اولین فیلم سینمایی خود را در سکوت کامل خبری و با تهیه کنندگی روح الله شمقدری ساخت.  این فیلم به موضوع انقلاب اسلامی با رویکردی سیاسی می پردازد و یکی از متفاوت ترین فیلم های جشنواره امسال است. میلاد کی مرام، همایون ارشادی، شهرزاد کمال زاده، نسرین مقانلو، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی پور و جمشیدهاشم پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اتفاق غیر منتظره پروانه و دخترش آینه را غافلگیر می کند، گویا این اتفاق ریشه در گذشته پروانه دارد، گذشته را که سال ها از مواجه با آن هراس داشته است. این فیلم به نحوی تنها فیلم جشنواره سی و دوم با موضوع انقلاب اسلامی است و از این رو بعید به نظر نمی رسد که جشنواره از این فیلم حمایت های ویژه ای بکند. لازم به ذکر است که روح الله شمقدری به عنوان تهیه کننده این فیلم پیش از این تهیه کنندگی فیلم سیاسی پایان نامه را نیز بر عهده داشته است فیلمی که با واکنش های متفاوتی از سوی اهالی رسانه و منتقدان روبرو شد و جنجال آفرینی های زیادی را در کاخ جشنواره به پا کرد. با توجه به رویکرد این فیلم بعید به نظر نمی رسد که این فیلم نیز در این دوره از جشنواره دست به جنجال آفرینی بزند!

 

در همین رابطه بخوانید:

 

مروری بر فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر- بخش اول

مروری بر فیلم های سی و دومین فیلم های جشنواره فجر- بخش سوم


 تاريخ ارسال: 1392/11/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حسین:

از معرفی سریال هامتشکرم

0+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>> جواد كنجي:

فيلم خانه اي كنار ابرها خيليييييييي خوبه

0+0-

جمعه 11 بهمن 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.