پرده سینما

این فیلم برای تولید هیچ سرویس فوق العاده ای نگرفته است؛ نشست خبری فیلم «رستاخیز» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش دقایقی قبل در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور برخی از عوامل این فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

این فیلم که به رغم سال ها تلاش و به کار گرفتن عوامل حرفه ای سینمایی از سراسر جهان با صرف میلیاردها بودجه ساخته شده بود به هیچ عنوان نتوانست نظرات اهالی رسانه و منتقدان را به سوی خود جلب نماید.

 

نشست خبری فیلم رستاخیزبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما کثیریان در ابتدای این نشست از درویش خواست تا در مورد آغاز تولید این پروژه توضیحاتی را ارائه دهد، وی با اشاره به اینکه تلویزیون بارها به موضوع مهم عاشورا و نهضیت امام حسین (ع) پرداخته است از درویش خواست تا بگوید که دلیل ساخت این فیلم چه بوده است.

درویش در جملاتی گفت: نمی توانم اشتیاق خودم را از حضور در جمع شما دوستان مطرح نکنم و الان 10 سالی است که چنین میزانسنی ندیدم و خوشحالم که در جمع دوستان اهل رسانه هستم. وی سپس از بازیگرانی که به صورت مهمان در این پروژه با وی همکاری کرده بودند قدردانی و تشکر کرد. وی سپس با اشاره به اینکه چرا بازیگران این فیلم در این نشست حاضر نشده اند دلیل آن را تعداد بالای آن ها دانست.

وی سپس در مورد تولید این فیلم گفت حدود 14 سال قبل من و احمد مسجد جامعی به شهر دمشق رفته بودیم و از زیارت مزار حضرت زینب (س) برمی گشتیم و جمعه غم انگیزی بود و ما دو ساعت در خیابان با هم گفتگو می کردیم و در آنجا در رابطه با سینمای ایران و موضوعات تاریخ صدر اسلام صحبت می کردیم و من گفتم بسیار آرزو دارم که یک فیلمی در رابطه با واقعه عاشورا بسازم. سپس به این نکته رسیدم که هرچند حضرت عباس (ع) شخصیت والایی دارند اما جزو معصومین نیستند و نیازی نیست که چهره ایشان را نشان ندهیم و سپس صحبت های دیگری شد و این عهد به ظهور نشست و انجام شد و آقای مسجد جامعی با همیت و اراده فردی و با استفاده از توان و اعتبار و شخصیت فرهنگی خودشان در تمامی فراز و فرودها همراه این پروژه بودند و همراه تمامی کسانی بودند که ما را در عرصه های مختلف کمک کردند. افراد زیادی در ایران و سایر کشورها با ما همکاری داشتند و همه با باور به فرهنگ عاشورا این حضور را به اجرا گذاشتند.

کثیریان در ادامه این مراسم از درویش خواست در مورد منابع ساخت فیلم توضیح دهد.

درویش پاسخ داد: اشاره ای به تعدادی از منابع در انتهای تیتراژ شده است و من توصیه می کنم هر فیلمی که می بینید تا انتهای تیتراژ در سالن سینما بنشینید. به هر صورت در مورد منابع واقعیت این است که هرچقدر منابع در این فیلم به کار گرفته شده باشد اینقدر منابع زیاد است که ده ها سال زمان می برد در مورد ماجرای نهضت عاشورا باید گفت در طول تاریخ هرکس به ایشان علاقه ای داشته خواسته کاری برای ایشان انجام بدهد و مورخین و شعرا و نقشان و غیره قدمی برای ماندگاری حرکت امام حسین (ع) برداشته اند و این منابع محدود به ایران نمی شود و بسیاری از علمای جهان اسلام هم منابع متقن و ماندگاری در رابطه با این بخش از تاریخ منتشر کرده اند. حدود 2 تا 3 سال تحقیق برای این فیلم صورت گرفته و برای شناخت از فضای جهان اسلام و رخدادهای مختلف از جمله زیست اجتماعی و غیره تحقیق شده از حدود 300 سال قبل از بعثت پیامبر تا حدود 300 سال بعد از واقعه عاشورا تحقیق شده و فیلمنامه بیش از 7 بار نگارش مجدد شده و از کارشناسان و علما نظرخواهی شده و در سطح عالی فیلم مشاور نظامی هم داشته است.

نشست خبری فیلم رستاخیزدر ادامه این نشست کثیریان از جعفریان خواست در مورد قاب بندی و نورپردازی های فیلم توضیح دهد.

جعفریان در پاسخ گفت: من در نشست مطبوعاتی فیلم چ هم مطرح کردم که این جلسات بیشتر برای گفتگو با کارگردان است و نباید ما وقت کارگردان را بگیریم و پیشنهاد می کنم از سال آینده نشست های جدایی برای عوامل فیلم برگزار شود. این سوالات را اگر من بخواهم کامل جواب بدهم زمان می برد و در حوصله جمع نمی گنجد. روال معمول این است که ما وقتی فیلمنامه را می خوانیم در رابطه با ساختار بصری فیلم به ذهنیتی می رسیم و بعد با کارگردان صحبت می کنیم و وارد کار عملی می شویم و در این فیلم همین شیوه اعمال شد و خوشحالم که من از حضور یک فیلمبدار در پشت دوربین استفاده کرده ام که آقای برازنده پشت دوربین بودند و بالطبع من و آقای درویش پشت مانیتور می نشستیم و در رابطه با مسائل مربوط به تصویر صحبت می کردیم و خارج از مقوله فیلمبردای هم سعی می کردیم گفتگو و بده بستانی با آقای درویش داشته باشم و ایشان هم با سعه صدر به حرف های من گوش می دادند. این فیلم جزو آثار فاخر و پر هزینه محسوب می شود اما ما از نظر امکانات فنی وسایل فوق العاده ای در اختیار نداشتیم و با همان امکانات سینمای ایران فیلم را شروع کردیم و با تلاش همه دوستان از آقای درویش گرفته تا همه عوامل از جمله طراح صحنه و چهره پرداز و به خصوص گروه 9 نفره خودم از جان مایه گذاشتیم تا نتیجه دلخواهمان را به دست بیاوریم و تلخ ترین نکات تاریخ کارم در این فیلم اتفاق افتاد و دستیار من زنده یاد محمد صاحبی از بالای سکویی افتاد و جان خود را از دست داد.

در ادامه این نشست تهیه کننده فیلم گفت: این فیلم سرویس فوق العاده ای نگرفته و از همان وسایل سینمای ایران استفاده کرده و عنصر اصلی این فیلم حضور متخصصینی بود که با عشق برای این فیلم کار کردند. حدود سال 80 اولین قدم ها برای این فیلم برداشته شده و حدود سال 88 به فیلمبرداری رسیده با 11 ماه فیلمبرداری و یک سال و نیم پست پروداکشن روند تولید فیلم ادامه پیدا کرده و هزاران نفر نیز برای آن زحمت کشیده اند.

وی در مورد بودجه این فیلم گفت: این سوال سر فیلم دوئل هم انجام شد و حق افکار عمومی است که در مورد صرف هزینه های عمومی مطلع باشد و سیاست دولت یازدهم که هزینه ها و بودجه ها را در سایت قرار می دهد بسیار درست است اما موقعی که پروژه بودجه خصوصی دارد حق دارد بخشی از امکانات فیلم را نزد خودش محفوظ بدارد و هیچ منابع دولتی برای این فیلم استفاده نشده و از همه منابع خصوصی از افرادی که مایل به انجام چنین کاری بودند صورت گرفته است. بیش از 50درصد منابع مالی فیلم از خارج از کشور انجام شده و 2 شرکت برای این فیلم سرمایه گذاری کرده اند و بسیاری دیگر نیز امکاناتی را در اختیار ما قرار داده اند اما سهامداران فیلم کاملاً متعلق به بخش خصوصی هستند.

نشست خبری فیلم رستاخیزوی سپس در مورد زمان طولانی تولید این فیلم گفت: زمان زیادی برای مطالعات این فیلم صورت گرفته است و بخش قبل از پیش تولید در همه جای دنیا بخش مهم و زمان بری است که بیشتر وقت ما برای آن صرف شده است.

کثیریان سپس از مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس فیلم سوالی در مورد لوکیشن های فیلم از جمله استفاده از کاخ گلستان و قلعه رودخان در فیلم گفت: ما کاخ گلستانی در این فیلم ندیدیم! من بیش از 30 سال است با آقای درویش کار کرده ام و بهترین کارهایم را با آقای درویش کرده ام. وقتی آقای درویش پیشنهاد این کار را به من دادند حقیقتاً با اینکه فیلم های تاریخی را زیاد کار کرده ام احتیاج به منابعی داشتم که بسیاری از آن ها را آقای درویش در اختیار من گذاشتند و ما بسیاری از چیزها را ساختیم و بسیاری دیگر را انتخاب کردیم و تغییر دادیم تا به صورتی که دلمان بخواهد در بیاوریم. من اشکالی در انتخاب قلعه رودخان نمی دیدم و رفتیم دیدیم فوق العاده خوب است و چیزهایی مثل زنگ کلیسا را کم داشت که ما آن را اضافه کردیم. مطلب مهمتر از این ها دید آقای درویش و قلیزاده نسبت به این کار بود تا این اندازه که این ها به صنعت سینمای ایران فکر کردند و من متشکر هستم که به طراح صحنه و گروه طراح صحنه ایرانی و گریم اعتماد کردند و این اعتماد باعث شد حس ما 10 برابر شود و صنعت سینمای ما با کاری که آقای درویش انجام داده اند در سراسر دنیا دیده شده است. این کار در سطح بین المللی انجام شده و هیچ چیز از سینمای دنیا کم ندارد. من از نظر رنگ بندی و لباس با آقای درویش پیشرفت خوبی داشتم و بسیار راحت حرف یکدیگر را می فهمیدیم!

درویش در مورد عدم قوت لازم در مورد صحنه های جنگ گفت: جنگ ها تن به تن نبوده است و جنگ در آن دوران جنگ های کلاسیک که در آن اسب استفاده می شده است تحقیقات زیادی انجام شده است. در جنگ های اینچنینی پیاده شدن از اسب یکی از خطاهای بزرگ است. وقتی سوار اسب باشد دشمنش یک نفر است و وقتی پیاده شود هم اسب خودش هم اسب دشمن و سوار روی اسب دشمن، دشمن او هستند! در مورد بحث جنگ در تاریخ اینگونه است که رو در رویی صورت می گرفته و در ابتدای جنگ رجز خوانی صورت می گرفته و رفته رفته هجم این تعداد افراد بیشتر می شده و در نهایت سراسری می شده است که در مجموعه روضه ها و تاریخ هم به این مهم اشاره شده است که در پایان تمامی لشگر کوفه به خیمه ها حمله می کنند. جنگ سراسری در دو نقطه است یکی ورود حر به صحنه نبرد است که یکی از جاهای مهم جنگ روز عاشورا بوده است و جنگ نابرابری صورت می گیرد و یک بار هم در انتهای جنگ است که حمله همگانی صورت گرفته است.

وی در مورد عدم صحت تاریخی جنگ حضرت عباس و شهادت حضرت علی اصغر (ع) با تیر 3 شعبه گفت: نباید به این ها پرداخت ما در یک فیلم نمی توانستیم به تمامی این ها بپردازیم آنچه مهم بوده این است که ما بتوانیم چند شرط را با تاریخ در نظر بگیریم تا در رابطه با سینما و تخیل و روایت تجربه ای داشته باشیم. ما که مستند نمی ساختیم که ما می خواستیم یک روایت داستانی را به تصویر بکشیم. ما تقویمی از مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) داشتیم و به همه وقایع پرداختیم و ساختار دراماتیک فیلم هم برای ما بسیار مهم بود تا اینکه به شخصیت بکیر رسیدیم و یک سطر بیشتر در مورد این شخصیت در تاریخ نیست و تنها این عنوان شده که بکیر همراه با پدرش حر به امام حسین (ع) پیوسته است و تاریخ در مورد زندگی بکیر کلاً سکوت اختیار کرده و در مورد حر هم چنین سکوتی دارد و ما برای آن شخصیت حق تخلیل داشتیم چون تاریخ در مورد آن ساکت بود و ما در مرود بقیه موارد گزینش هایی صورت دادیم.


 تاريخ ارسال: 1392/11/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رضا:

من و دوستانم که خیلی خوشمون اومد کاش منتقدان بودند اشکها وتشویقهای مردم را پایان فیلم میدیدند

0+0-

پنجشنبه 17 بهمن 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.