پرده سینما

سیمرغ ها به پرواز درآمدند؛ گزارش کامل آیین پایانی سی و دومین جشنواره فیلم فجر + حواشی

پرده سینما






 

 

 

مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ساعتی قبل در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما مراسم اختتامیه جشنواره سی و دوم در حالی برگزار گردید که حضور تعداد کثیری از افراد غیر مرتبط با اهالی رسانه و سینما کمترین نشانی از یک جشنواره سینمایی برای این مراسم باقی نگذاشته بود.

در این مراسم علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس جمهور)، حسام الدین آشنا، ‌حسین فریدون، عباس آخوندی (وزیر مسکن و شهرسازی)، مجتبی راعی، فرامرز قریبیان، کیانوش عیاری، محمدحسین لطیفی، بهرام رادان، داریوش فرهنگ، لوریس چکناواریان، محمود کلاری، مریلا زارعی، نرگس آبیار، محسن روزبهانی، عبدالرضا ساعتچی فرد، سعید راد، سهراب پورناظری، ملیکا شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، مهدی فخیم‌زاده، سیدهادی منبتی، بهروز افخمی، کارن همایون‌فر، ابوالحسن داودی، محسن علی اکبری، مجیدمیرفخرایی، حمید نعمت ‌الله، سیامک اشعریون و بسیاری دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این مراسم که با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گشت، شهیدی فر که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمت خوشامدگویی به حاضران از علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر دعوت کرد تا برای سخنرانی روی صحنه بیاید.

رضاداد پس از حضور روی صحنه در جملاتی گفت: قرار نبود که در این مراسم من سخن بگویم فقط مایلم این را عنوان کنم که امیدوارم آنچه که کردیم مورد پسند جامعه سینمایی کشور قرار گرفته باشد. من تردید ندارم که پیروز مراسم امشب تمام سینمای ایران است.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی هیئت داوران بخش سینمای حقیقت رسید و پس از حضور داوران روی صحنه اسامی برگزیدگان این بخش اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری به مهدی نور محمدی تصویربردار فیلم در پناه بلوط رسید. وی پس از دریافت جایزه اش در جملاتی گفت: محیط زیست در ایران با چالش بسیار جدی روبرو است و مستند سازان به عنوان دیده بان می توانند به خوبی این مسئله را به مخاطبان سینمای ایران منتقل نمایند.

مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجردر ادامه این مراسم سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق به رضا نعمت پور برای فیلم گونگادین بهشت نیست رسید.

محسن استادعلی برای فیلم جایی برای زندگی نیز توانست سیمرغ بلورین دریافت نماید.

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش نیز به مجتبی میرطهماسب برای فیلم شش قرن و شش سال اهدا شد.

میرطهماسب که بیش از این مشکلات زیادی برای ساخت فیلم هایش داشت پس از دریافت جایزه اش گفت: ما را به سخت جانی خود این گمان نبود! این جمله وی با تشویق بسیار زیاد حاضران روبرو شد.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما سیمرغ بلورین بهترین فیلم به خاطراتی برای تمام فصول به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی رسید. رزاق کریمی در جملاتی گفت: با بازگشایی خانه سینما دوستان در سازمان سینمایی نوید روزهای خوبی را به ما دادند. سینمای مستند سینمای مظلومی است و بهترین فرصت برای بازنمایی رفتارهایی چون خشونت است و باید به آن توجه بیشتری شود.

در ادامه این مراسم گزارش تصویری از سی و دومین جشنواره فیلم فجر پخش شد و پس از آن مجری مراسم اعلام کرد که آرای تماشاگران هنوز به صورت کامل شمارش نشده است و پس از آن از وزیر ارشاد دعوت کرد تا برای سخنرانی روی صحنه بیاید.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: سلام به همه هنرمندان عزیز و سینماگران ارجمند، سلام به سینمایی که خرسند است و با امید سیمرغ را به پرواز سراسر زمینی‌اش بدرقه می‌کند، سلام به همه هنرمندان خلاق که با آفرینش‌های خود پیام امید را بر پرده سینما می‌ نمایاند، سلام می ‌کنم به همه سوداگران سیمرغ که گرچه نوپایند اما نو آورند و به آنان که با خلاقیت خود قله‌‌های جهانی را درنوردیده‌اند با افتخار تبریک می‌گویم. افسانه سیمرغ زیباست، خواندنی و شنیدنی است مرغان سیمرغ همه در بزم خود هزار رنگ و نقش دارند اما با هم به سوی سعادت بال گشودند امسال سیمرغ شاداب و سرحال پرگشود و پیام دوستی و همدلی آورد. امسال سیمرغ همه آنها را که با دل‌ خوری و نا امیدی روی برگردانده بودند فرا خواند و زیر بال‌های خود جای داد. امسال پرنده افسانه‌ای ایران‌زمین بیش از پیش اهالی هنر را زیر بال‌های خود گرد آورد. امسال سیمرغ بیش از پیش به اهالی سینما احترام گذاشت و هنرمندان عزیز و آنجا که گزارش‌های مختلف برمی‌آید در همه بخش‌ها بسیار گرم و پرتوان حاضر شدند.

اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجربنا بر این گزارش وزیر ارشاد در ادامه سخنانش افزود: مهم‌ترین نکته جشنواره امسال افزایش جغرافیای برگزاری در جای جای ایران بود و بی‌تردید این دوره گامی در مسیر عدالت فرهنگی به حساب می‌آید که در برنامه‌های دولت جای دارد ویژگی‌ که کمترین فایده آن تجهیز سینماها خواهد بود. ‌ این دوره متفاوت بود البته در این میان نباید از ایده‌های فکر سازمان سینمایی عبور کرد هدیه ویژه سازمان سینمایی به مردم هنردوست در قالب طرح سینما سلام با استقبال مردم مواجه شد و زمینه آشتی دوباره مردم با هنر هفتم را فراهم آورد و تجلیل از سینماسازان حرکت مهم دیگری بود که در انگیزه و افزایش سینماسازی مؤثر است. این سینما ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و در طول سه دهه به سبکی دست یافته که به خانواده احترام می‌گذارد فیلم‌های مردم ‌پسند که ریشه‌های بداخلاقی را دور نگه داشته و سنت‌های بشری را در معرض خطر می‌بیند. هر چند در پی چند دهه گشته فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته اما اصولاً نمی‌توان با تنگ نظری مانع رشد عرصه فرهنگ و هنر شد. عرصه هنر عرصه آزاداندیشی است البته رعایت قواعد شرعی، عرفی و ارزش‌های انقلاب همواره موردنظر سینماگران ایرانی بوده است و حفظ این قواعد باعث شد تا سینمای ایران به بستر خانواده احترام بگذارد و امروز سینمای ایران به جهت تصویری و سوژه‌های ناب و مردان و زنان هوشمند می‌تواند همپای سینمای جهان حرکت کند شاید بتوان گفت کمبود امکانات مشکل‌ساز باشد و این درد مشترک انبوهی از علاقه‌مندان سینما است. سینمای قبل و بعد از انقلاب چه به جهت محتوا و شکل نمی‌توان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند تعداد آثار قابل استناد در سینمای قبل از انقلاب انگشت شمار هستند هر چند تعدادی از این هنرمندان هنوز در قید حیات هستند اما هنرمند بزرگی مثل علی حاتمی در قید حیات نیست اما به طور کلی در مقایسه‌ای که بین سنیماگران بعد از انقلاب و قبل از انقلاب نشان می‌دهد که جنبه فرهنگی انقلاب اسلامی چقدر ارجحیت دارد. در این دوره بیش از گذشته به خدمت‌گزاران خود اعتماد کردیم و امیدواریم تلاش صادقانه‌ای که برای برگزاری این کار انجام شد پاسخگوی اعتماد شما باشد. همه ما می‌دانیم کار انتخاب و داوری بسیار سخت است و اثر هنری حکم فرزند هنرمند را دارد و هنرمند را با تمام وجود به آن عشق می‌ورزد اما باید دانست که جشنواره قواعد خود را دارد و وقتی رقابت زیاد می‌شود کار انتخابی دشوار می‌شود و لازم است از هیئت انتخاب و داوری تشکر ویژه‌ای داشته باشم. سینمای ایران فضای شایسته‌ای را برای رقابت فراهم آورد و جشنواره سی و دوم را متمایز نمود این توفیق بزرگ و همدلی را به همه اهالی هنر هفتم تبریک می‌گویم. ابتکار برخی از هنرمندان در نمایش چهره اصحاب و ائمه پیام دینی را صد چندان می‌کند و از این‌رو در عین درک برخی حساسیت‌های برخاسته از روحیه انقلابی و اسلامی ابتکار اینگونه از هنرمندان را ارزشمند می‌دانم که در رساندن پیام دین مؤثرتر است.

پس از اتمام سخنان وزیر ارشاد که به دلیل طولانی بودنش بارها باعث واکنش از سوی حاضران روبرو شد نوبت به اهدای جوایز بخش نگاه نو (فیلم های اول) رسید.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

دیپلم افتخار بهترین بازیگری به امیر جدیدی برای دو فیلم پایان خدمت و سیزده

دیپلم افتخار بهترین بازیگری به پانته آ پناهی ها برای فیلم خانوم

تینا پاکروان کارگردان فیلم خانوم که برای دریافت جایزه پناهی ها روی صحنه آمده بود در جملاتی گلایه آمیز اظهار داشت:

خانم پناهی ها الآن سر صحنه فیلمبرداری در شمال کشور هستند و به همین جهت نتوانستند در این مراسم حضور داشته باشند. من فیلمی ساختم برای تقدیر و تکریم از بانوان ایرانی که این مسئله به مذاق هیئت داوران خوش نیامد و من این قول را نخواهم داد که سال آینده فیلم در مورد آقایان بسازم!

در ادامه این مراسم نیز دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به مسعود سلامی برای فیلم ناخواسته رسید.

در بخش فیلمنامه نیز دو جایزه به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد.

دیپلم افتخار به سیدجلال دهقانی اشکذری برای فیلم خانه‌ای کنار ابرها

سیمرغ بلورین به محمدهادی نائیجی برای فیلم حقِ سکوت

جمشید محمودی برای فیلم چند متر مکعب عشق نیز توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود نماید.

سیمرف بلورین بهترین فیلم نیز به نوید محمودی برای فیلم چند متر مکعب عشق تعلق گرفت.

در این بخش جایزه ویژه هیئت داوران نیز به هومن سیدی برای فیلم سیزده اهدا گردید.

سیدی پس از دریافت جایزه اش اعلام کرد: این جایزه را از صمیم قلبم به رئیس جمهور روحانی تقدیم می کنم!

اجرای موسیقی علیرضا قربانی در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجردر ادامه این مراسم علیرضا قربانی خواننده محبوب کشورمان به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت و همزمان با نواختن یکی از قطعات حزن انگیز آن تصاویری از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران از جمله عسل بدیعی، هوشنگ کاووسی، وجیهه الله فرد مقدم، سعدی افشار، احمد جورقانیان، طاها کریمی، سید ابراهیم بحرالعلومی، سعید سلطانی فر، محرم بسیم، هوشنگ کاوه، ژیلا مهرجویی، جهانگیر جهانگیری، پرویز نادری، محمد جواد شریفی راد، رضا فرجی، مازیار پرتو، پرتو مهتدی و غیره پخش گردید.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، رضاداد دبیر جشنواره در سخنانی گفت: در جشنواره امسال، رئیس جمهور هیچ کدام از فیلم‌ها را شایسته جایزه ویژه ریاست جمهوری ندانست. در پیام رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه آمده بود که به فیلمی که بتواند پیام جهانی رئیس جمهور را منتقل کند جایزه ویژه‌ای اهدا می‌شود اما علی‌رغم همه تلاش‌هایی که شد برای اینکه بتوانیم فیلمی را در این بخش معرفی کنیم که واجد تمام این ویژگی‌ها باشد، اما در جشنواره سی و ودوم هچ فیلمی جایزه ویژه رئیس جمهور را دریافت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این مراسم نهاوندیان روی صحنه آمد و در جملاتی اظهار داشت: امسال مردم ما حماسه آفریدند. امسال مردم ما حماسه آفریدند و با حضور خود پیام هدف، حرکت و پیش‌روی را به همه جهان دادند. جهانیان هم این پیام را استماع کردند در حماسه سال 92 انقلاب سال 57 و ارزش‌های انقلاب بازسازی شد. یک بار دیگر وحدت، معنویت و اعتدال یک بار دیگر تدبیر و امید درخشان شد. نهاوندیان تأکید کرد: هنر اصیل و مردمی آینه‌دار ارزش، آرزوها، گلایه‌ها و اشک‌های مردم است ما در این فضای امیدبخش مردم حضور سازنده هنر را بیش از هر زمان لازم دانستیم هنر نمی‌تواند نسبت به جلوه درخشان امید بی‌تفاوت بماند.

بنا بر این گزارش وی ادامه داد: مردم ما پرچم اعتدال را برافراشتند اعتدال در اقتصاد و معنویت و اعتدال در همه عرصه‌های حیات مردم تصمیم گرفتند در مقابل افراطی ‌گری‌ ها بایستند چون می‌داند در فضای اعتدال هنر رشد می‌کند. در فضای اعتدال آزاد مردی رشد می‌کند. مردم در فضای اعتدال مهربان‌‌تر و کریم‌تر می‌شوند در فضای اعتدال می‌شود سه شعار راهبردی رئیس جمهور را تحقق بخشید. هم می‌شود اقتصاد را نجات داد و هم می‌توان با جهان تعامل داشت باید از این فضای اعتدال پاسداری کرد و این هنر اصیل و مردمی است که می‌تواند به فضای اعتدال کمک کند. چه کسی می‌تواند الگوها را برای زندگی واقعی به جوانان بشناساند. تندی نمی‌تواند خیرآفرین باشد می‌تواند هیجان لحظه‌ای ایجاد کند. هنرمندان، آفرینندگان آثار ماندگار پرچم اعتدالی که مردم برافراشته‌اند را برافراشته ‌تر کنید. جشنواره فیلم فجر فرصتی برای ترویج حماسه سیاسی است این هنرمندان هستند که می‌توانند فرصت را به یک اثر ماندگار تبدیل کنند.

نهاوندیان در پایان ابراز امیدواری کرد امیدوارم در سال پیش‌رو در فرصت‌هایی که در جشناره فیلم فجر سال آینده داریم همچنان که در پیام افتتاحیه رئیس جمهور آمده بود جایزه و آثاری که آشتی را بین مردم و سینما ایجاد می‌کند، بدهد.

در ادامه مجری مراسم اعلام کرد که تعدادی از جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی از آسایشگاه ثارالله در بین ما هستند که پس از این اعلام تمامی حاضران بلند شدند و آنان را مورد تشویق خود قرار دادند.

اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجربنا بر این گزارش در ادامه این مراسم دکتر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و در جملاتی گفت:

امروز پس از پنج ماه و در پنجمین جشنواره می‌گویم که افتاد مشکل‌ها!

وی ادامه داد: اعتدال کار خیلی سختی است. اعتدال نیاز به ندیدن و گذشتن دارد و امید هم یک پروژه نیست، بلکه یک فر آیند و یک پروسه است. همه ما باید دست به دست هم دهیم که امید خلق شود و امید فقط کار سازمان سینمایی نیست. در این جشنواره، سینما نشان داد که با همه مصائب امیدوار بوده و هست. فیلم‌های امسال پرافتخار است و واژه‌های خوب باید برای آن بکار برد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اهدای تابلو خطی نفیس به علیرضا رضاداد در پاسخ به سوال محمدرضا شهیدی فر که آیا رضاداد دبیر سال بعد نیز خواهد بود یا خیر؟ گفت: باید از تمام کسانی که دبیر جشنواره فحر می‌شوند و بار دیگر هم می‌پذیرند تشکر کرد به ویژه از اقای رضاداد که قرار است بار دیگر این مسولیت را به دوش بکشند.

علیرضا رضاداد هم در این‌باره گفت: ما با خانواده‌مان عهد کرده‌ایم که این آخرین دوره مدیریتم در جشنواره باشد. اگر رضایت ایشان جلب شد، چشم!

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما به همین ترتیب علیرضا رضاداد علیرغم تمامی نقصان هایی که در طول دوران مسئولیتش داشت بار دیگر دبیر جشنواره فیلم فجر شد.

در ادامه این مراسم نیز تصاویری از بسیاری از بازیگران سینمای ایران پخش گردید که هر یک از آن ها آرزوهایشان را برای آینده سینمای ایران در آن مطرح می کردند.

در ادامه مجری مراسم روی صحنه آمد و گفت: تهیه کننده فیلم عصبانی نیستم امروز نامه ای به دبیر جشنواره فیلم فجر نوشته اند: برای کم کردن حاشیه ها و حفظ آرامش در کشور می خواهیم که فیلم عصبانی نیستم مورد داوری نهایی قرار نگیرد!

این سخنان مجری با واکنش های زیادی روبرو شد و تعداد کثیری از حاضران مرتباً نام این فیلم را فریاد می زدند!

سپس نوبت به بخش اهدای جوایز بخش اصلی یعنی سودای سیمرغ رسید و در این بخش جوایزی به شرح زیر اهدا گردید.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به  سیدهادی اسلامی برای فیلم چ رسید.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی حمیدرضا سلیمانی برای دو فیلم چ و رستاخیز اهدا گردید. که برای اهدای جوایز این بخش هومن سیدی و فرهاد توحیدی روی صحنه آمده بودند.

مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجردر بخش بعدی برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی محمد داوودی و رامبد جوان روی صحنه آمدند در این بخش دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی به محسن دارسنج برای فیلم همه چیز برای فروش رسید و سپس محسن موسوی برای فیلم رستاخیز توانست سیمرغ بلورین را از آن خود نمایند.

برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس محسن شاه ابراهیمی و رضا عطاران روی صحنه آمدند و در این بخش دو سیمرغ به شرح زیر اهدا شد:

مجید میرفخرایی برای فیلم رستاخیز

شراره سروش برای فیلم همه چیز برای فروش

رضا عطاران در جملاتی با اشاره به طراحی عجیب سیمرغ سال گذشته گفت: خوشحالم که دوباره سیمرغ را به شکل سیمرغ درآوردند. سیمرغ سال گذشته شبیه شکلات خوری بود!

در ادامه مجتبی راعی و جهانگیر میرشکاری برای اهدای جایزه بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند و در این بخش به هر دو عنوان صدا گذار و صدا بردار یک جایزه مشترک اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم برای فیلم چ به صدابردار بهمن اردلان و صداگذار سیدعلیرضا علویان رسید.

علویان هنگام دریافت جایزه‌اش عنوان داشت: خوشحالم که جایزه را از جهانگیر میرشکاری گرفتم. او همیشه در کار برایم اسطوره و الگو بوده است و از ابراهیم حاتمی‌کیا که به من اعتماد کرد نیز تشکر می‌کنم و اگر این جایزه را گرفتم به دلیل کارگردانی به جا و خوب ایشان در چ بوده است.

برای اهدای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و مرد نیز پرویز شهبازی همراه با هانیه توسلی روی صحنه آمدند.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مرد به میلاد کی‌ مرام برای فیلم خط ویژه تعلق گرفت که جایزه خود را به کودکان سرطانی محک تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بابک حمیدیان برای فیلم چ و رستاخیز رسید.

اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجرحمیدیان در سخنانی گفت: شهید اصغر وصالی و اصغر وصالی ‌ها همواره به من یادآوری می‌کنند که ما بی‌چرا زندگانیم و آن‌ها با چرا رفته‌گان آگاهند. تجربه کار کردن با احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد و رخشان بنی‌اعتماد تجربه باشکوهی است که قدردان آن هستم و از زحمات آقای رضاداد، مسئولان جشنواره و بچه‌های رسانه هستم هم تشکر می‌کنم که شب‌ها نخوابیدند.

او در ادامه سخنانش خطاب به نهاوندیان عنوان داشت: به رییس‌جمهور محترم بفرمایید که ما می‌خواهیم بی‌واسطه و در یک متری خواسته‌های‌مان را به شما بگویید. لطفاً این فرصت را فراهم کنید.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شرح زیر اهدا گردید:

دیپلم افتخار به طور مشترک به هنگامه حمیدزاده برای فیلم اشباح و ملیکا شریفی‌نیا برای فیلم اشباح اهدا شد

شبنم مقدمی برای فیلم امروز سیمرغ گرفت که آن را به پدر و مادرش اهدا کرد.

در ادامه هنگامه قاضیانی و کیانوش عیاری برای اهدای جایزه بخش موسیقی روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به استفان واربک برای فیلم رستاخیز تعلق گرفت.

دیپلم افتخار این بخش به کارن همایونفر برای فیلم همه چیز برای فروش تعلق گرفت.

کارن همایونفر در جملاتی گلایه آمیز گفت: ما اگر برای هر چیزی در سینمای ایران به خارجی ها نیازمند باشیم برای موسیقی متن به خارجی ها نیازی نداریم و نخواهیم داشت.

این سخنان همایونفر با تشویق زیاد حاضران روبرو گردید.

در ادامه این مراسم فرامرز قریبیان و مهدی فخیم زاده برای اهدای جایزه بهترین تدوین روی صحنه آمدند. و در این بخش مهدی حسینی ‌وند برای فیلم چ سیمرغ بلورین گرفت.

حسینی وند پس از دریافت جایزه اش گفت: من شانس آوردم که خانم هایده صفی یاری تدوین گر فیلم عصبانی نیستم مجبور به انصراف شدند و ایشان همیشه جوایز را درو می کردند.

در ادامه مراسم هوشنگ گلمکانی و محمود کلاری برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری روی صحنه آمدند و حسین جعفریان برای فیلم رستاخیز در این بخش سیمرغ را از آن خود کرد.

در ادامه این مراسم موسیقی با صدای محسن چاووشی به صورت کلیپی از بازیگران سینمای ایران پخش شد که به دلیل ریتم تند آن مورد انتقاد حاضران قرار گرفت.

بنا به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این مراسم با حضور تمامی اعضای هیئت داوران جوایز زیر اهدا گردید.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران برای فیلم طبقه حساس

مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجرعطاران هنگام دریافت جایزه‌اش عنوان کرد: خدا را شکر که از سیمرغ‌های سال قبل که شبیه شکلات خوری بود به ما نرسید. من یکی دوسال بود که منتظر دومین سیمرغم بودم که با سیمرغی که در خانه دارم جفت بیندازم و برای سال‌های دیگر که می‌خواهم خودم جشنواره بزنم تولیدی سیمرغ راه بیندازم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم شیار 143

زارعی پس از دریافت سیمرغ خود در سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از هیئت داوران که بازی من به دلشان نشست. خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد تا در نقشی سنگین، حساس و مسئولیت ‌برانگیز بازی کنم و باز خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در قلب شما بنشینم. این سیمرغ حاصل سال‌ ها مهری است که از شما گرفتم و تجربه‌ای که از کار کردن با کارگردانان بزرگ به دست آوردم. از آقای ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم چرا که اجازه دادند در مقابل دوربین‌شان در فیلم ارزشمند چ قرار بگیرم و بیاموزم و دوم به دلیل کار متعهدانه و ارزشمندشان که باعث شدند توجه هیئت داوران به شیار 143 جلب شود. این جایزه برای من خیلی ارزشمند است. خواهش می‌کنم به جای تشویق من و این سیمرغ، به احترام همه مادران و زنان سرزمینم که در این سال‌ها صبورانه ایستادند، عزیزانشان را برای جان و مال و ناموس این کشور دادند و باز هم سکوت کردند، به احترام بایستند.

لازم به ذکر است که قبل از اعلام نام مریلا زارعی تمامی حاضران در سالن نام باران کوثری را فریاد می زدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه به بهروز افخمی برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران رسید.

افخمی هنگام دریافت جایزه اش گفت: خوب است از سال دیگر جوایز فیلمنامه های اقتباسی با ارجینال از هم جدا شوند چرا که نوشتن فیلمنامه های اقتباسی همواره آسان تر است و بهتر است فکری برای این رشته شود.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به  احمدرضا درویش برای فیلم رستاخیز رسید.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به دو فیلم شیار 143 و آرایش غلیظ تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به تهیه‌کننده آذر، شهدخت، پرویز و دیگران به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و سیدجمال ساداتیان تعلق گرفت.

همچنین در این بخش سیمرغ بلورین دیگری به فیلم رستاخیز به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به دو فیلم شیار 143 و خط ویژه تعلق گرفت.

مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجرمحمد مهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما برای قرائت نامه ستاد برگزاری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر روی سن آمد. وی بیان کرد: در سینما چیزهایی است که برای مدیریت آن کار به چاقوکشی می رسد مثل شورای پروانه ساخت، شورای صنفی نمایش و همچنین آرای مردمی. هرچه ما اعلام کردیم که خانه سینما تازه از اتاق عمل بیرون آمده اصرار ها بر این بود که آرای مردمی فیلم های جشنواره باید توسط خانه سینما مدیریت شود. در خانه سینما 38 نفر مسئول این کار بودند که در طول ایام جشنواره به دقت این آرا را مورد بررسی قرار دادند و از میان 72 هزار و 279 رای از 409 نوبت نمایش در طی یازده روز به نتیجه نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: فیلم شیار 143»به کارگردانی نرگس آبیار با میانگین 3.31 و خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین 3.30 در صدر این جدول قرار دارند. عصبانی نیستم با کارگردانی رضا درمیشیان با میانگین 3.16، چ به کارگردانی حاتمی کیا با میانگین 3.15 و قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد با میانگین 3.13 در رتبه های بعدی قرار دارند.

جایزه ویژه نگاه ملی در آخرین لحظات به فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تعلق گرفت.

سپس مصطفی کیایی کارگردان خط ویژه برای دریافت هدیه تولدش روی صحنه آمد و گفت: من خوشحالم از این که سعی می کنم بگویم عصبانی نیستم! من می دانم که به خانه سینما به خاطر انتخاب آرای مردمی سخت گذشته است. خیلی خوشحالم که فیلم می سازم و مردم برای دیدن فیلم من پول می دهند. امیدوارم در آینده به جوان هایی مثل درمیشیان، سامان سالور و... بهای بیشتری داده شود.

 

برخی از حاشیه های این مراسم:

 

حضور تعداد کثیری از مردم عادی که کوچکترین ارتباطی نه تنها با سینمای ایران بلکه با عالم هنر نداشتند و با اهل و عبال و همسر و بعضاً فرزندان خردسال خود از ساعت ها قبل از آغاز مراسم در برج میلاد حاضر بودند یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره بود. بسیاری از اهالی رسانه رسماً از نابودی سینمای ایران و حضور چنین افرادی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر رسماً انتقاد کردند و این جشنواره را جشنواره ای خانوادگی برای برگزار کنندگان آن برشمردند. نکته ای که حائز اهمیت است اینکه در هیچ کجای دنیا و در هیچ فستیوال مهم فیلمی حضور کودکان و بعضاً حتی افراد زیر 15 و یا 18 سال آزاد نیست اما در این مراسم کودکان حضوری پر شور داشتند! در حین اجرای مراسم اختتامیه نیز سر و صدای یکی از کودکان که سر خوراکی با مادرش دعوا داشت کل مراسم را بر هم ریخته بود.

 

مراسم اختتامیه جشنواره سی و دوم علیرغم وعده مسئولین مبنی بر نظم و انضباط و سر وقت برگزار شدن بسیار بی نظم بود و با بیش از 1 ساعت تاخیر آغاز گشت.

 

مسئولین برگزار کننده جشنواره سی و دوم به ویژه روابط عمومی جشنواره که وظیفه تعامل با اهالی رسانه را به صورت یکسان بر عهده دارد بین اصحاب رسانه، منتقدان، خبرنگاران و عکاسان تبعیض های آشکاری قائل شده بود به نحوی که بسیاری از رسانه های معتبر مجبور به حضور در بالکن با شرایط بسیار بد شده بودند و برخی رسانه های دست چندم و نازل امکان حضور در سالن اصلی را داشتند. این مسئله مهم به ویژه باعث اعتراض شدید عکاسان شده بود.

 

دکور مراسم اختتامیه دکوری بسیار ساده بود و این امر تعجب همگان را برانگیخت. این دکور کمترین شکوه و جلالی به همراه نداشت و به هیچ وجه درخورد برگزاری این مراسم نبود.

 

تپق های بی شمار مجری مراسم باعث واکنش های جدی از سوی حاضران شد.

 

سخنان طولانی وزیر ارشاد موجب واکنش از سوی حاضران در مراسم شد و برخی از افراد با دست زدن و سوت کشیدن های مکرر باعث اخلال در سخنان وزیر ارشاد شدند که جنتی ناچار به واکنش شد و گفت: سخنان من در حال پایان است!

 

رامبد جوان که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود با دعوت کردن هومن سیدی و رضا عطاران روی صحنه و انجام دادن کارهای ظریف و کمدی باعث شد تا خستگی از تن حاضران بیرون رود و فضایی مفرح بر مراسم حاکم شود.

 

مردم هر بار با شنیدن اسامی کاندیداها و فیلم ها مرتباً عوامل فیلم های عصبانی نیستم و قصه ها را با صدای بلند مورد تشویق خود قرار می دادند و در نهایت به دلیل عدم اهدای جایزه به این دو فیلم مهم اجتماعی مسئولین جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند.

 

در پایان مراسم از حاضران با ساندویچ سرد پذیرایی شد و برگزیدگان و کاندیداها برای پذیرایی به هتل آزادی منتقل شدند.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر-1

 

عکس های الهام عبدلی از آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر-2


 تاريخ ارسال: 1392/11/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهدی فلاح:

سپاس از اطلاع رسانیتون.وضعیت حاکم بر سینما واقعا تاسف باره

1+1-

چهارشنبه 23 بهمن 1392



>>>یاسمین:

اطلاع رسانی شما خیلی خوبه ممنون

2+0-

چهارشنبه 23 بهمن 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.