پرده سینما

حقایق تاسف انگیز دیگری از پشت پرده سینمای ایران

پرده سینما

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

سایت جهان نیوز که در هفته گذشته در مقاله ای به مسائل پشت پرده سینمای ایران پرداخته بود، امروز با صراحت بیشتر و پرده پوشی کمتر به اعلام نکات دیگری درباره مسائل پشت پرده سینمای ایران پرداخت:

 

چه کسانی پشت پرده سینمای ایران هستند؟هفته گذشته طی یادداشتی به مسائلی درباره پشت پرده سینمای ایران پرداختیم  و در آن یادداشت عنوان کردیم که افرادی چون «م.ش»،«محمد حسین .ف» و ... در انحصار سینمای ایران نقش بسیار مؤثری دارند. همچنین از سینماهای برخی مراکز دولتی همچون حوزه هنری، بنیاد مستضصعفان و جانبازان، شهرداری و ...نام برده شد که به گفته کارشناسان توسط مافیا دور خورده اند؛ ضمن اینکه دانستیم كه یکی دیگر از تهیه کنندگان سینمای ایران بنام علی.س که اتفاقا پخش کننده فیلم و سینمادار هم هست نیز در دایره فوق الذکر نقش بسزایی را ایفا می کند.

اما در ادامه این یادداشت بایستی عنوان کنیم که سینمای ایران دارای یک شورای صنفی نمایش است که وظیفه آن نظارت بر عملکرد وضعیت نمایش فیلمهای سینمایی است که به نوعی از زد و بندهای احتمالی که در یادداشت قبلی به آن پرداخت شد جلوگیری کند!!

اما ابتدا باید به بررسی این شورای مهم بپردازیم:

 

- اعضای شورای صنفی را چه کسانی تشکیل می دهند؟

این شورا متشکل از 9 نفر می باشد، به گونه ای که 4 نفر سینمادار، 1نفر به نمایندگی از کانون کارگردانان سینما، 3نفر به نمایندگی از شورای عالی تهیه کنندگان و 1نفر به نمایندگی از اتحادیه تهیه کنندگان حضور دارند.

 

- حقایقی جالب توجه از شورای صنفی:

 

ترکیب این شورا به گونه ای تنظیم شده است که همان افرادی که در یادداشت اول به آنها پرداخت شد در این شورا نقش کلیدی داشته باشند!

ترکیب 9نفره شورا بدین شکل است:

- حضور 2 نماینده سینمای دولتی (سینمای حوزه هنری 1 نماینده ،سینمای بنیاد مستضعفان و جانبازان 1 نماینده)

 - حضور 1نفر از وابستگان (م.ش ) و (حسین .ف)

 - 1نفر از اعضای این شورا هم مانند 2نفر فوق الذکر  ،هم سینمادار ،هم تهیه کننده و هم پخش کننده است.

 -مهدی ک. رئیس شورا و به نمایندگی از کانون کارگردانان در این شورا حضور دارد که کیومرث پور احمد سخنگوی مجمع فیلمسازان در آخرین روزهای سال 88 طی یادداشتی درباره وی و عملکردش در این شورا عنوان کرد: یکی از دوستان ما در کانون کارگردانان عضو این شوراست که به نظر می‌رسد یا تجربه کافی ندارد یا شاید هم (شاید) عقربه تمایلاتش بیشتر به سمت و سوی سالن‌سالاری باشد.(خدا کند که اشتباه کرده باشیم.)

-4نفر دیگر هم در اقلیت می باشند.

 

مهدی کرمپور؛ پوراحمد درباره او می گوید: یا تجربه کافی ندارد، یا عقربه تمایلاتش بیشتر به سمت و سوی سالن سالاری باشدترکیب این شورا از نگاهی دیگر:

 

در ترکیب این شورا، سینماداران رسما دارای 4 نماینده هستند، که اتفاقا 2 نماینده آن از سینماهای دولتی می باشند. 2 نماینده هم که ظاهرا از صنف تهیه کنندگان حضور دارند، اتفاقا سینمادار هستند.

این 6 نفر به همراه مهدی ک. که به گفته پور احمد «عقربه تمایلاتش به سالن سالاران بیشتر است» نظارت کننده اصلی برای جلوگیری از زد و بند های احتمالی  هستند؛ ولی 2 نکته بسیار مهم نباید فراموش شود:

 

2نکته عجیب و غریب در این شورا و البته تاسف برانگیز:

 

اولین نکته این است که این شورا با تایید نهایی هیئت مدیره خانه سینما، به مدیر عاملی محمد مهدی عسگر پور انتخاب شده اند.

به این شکل:

عسگر پور از هرکدام از اصناف خانه سینما خواسته است که 2 نفر را به وی پیشنهاد دهند و به صلاحدید این هیئت، یک نفر تایید شده و برای این شورا انتخاب شده است. یعنی هیئت مدیره خانه سینما که بایستی از حقوق تولید کنندگان فیلم و همه عوامل سینما دفاع کند(!) مهر تایید نهایی را بر این ترکیب زده است.

 

دومین نکته اینکه نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این شورا حضور دارد و نظرات این وزارتخانه را به شورا منتقل می کند.

که با توجه به اعتراضات گسترده سینماگران به عملکرد این شورا، فعالیت نماینده ارشاد هم شبهه برانگیز شده است!

نظر به گستردگی پرداخت به نحوه عملکرد نماینده وزارت  ارشاد در این شورا، در یادداشت بعدی به بیان حقایق تاسف برانگیز دیگری خواهیم پرداخت.....

 

منبع: جهان نیوز

 

در همین رابطه بخوانید

پشت پرده سینمای ایران چه کسانی هستند؟


 تاريخ ارسال: 1389/1/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.