پرده سینما

رمضانی: من در «فرار از قلعه رودخان» از مبانی اخلاقی تخطی نکردم!

پرده سینما








به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما نشست رسانه ای «فرار از قلعه رودخان» ساخته غلامرضا رمضانی لحظاتی پیش در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد


کارگردان این فیلم در ژانر کودکانه در ابتدای این نشست اظهار کرد: اگر فیلم را برای کودکان و نوجوانان امروزی می سازیم باید ویژگی های آنها را در نظربگیریم.فرار از قلعه رودخان
وی با بیان اینکه از مبانی اخلاقی تخطی نکردم افزود: بسیاری از ما ممکن است وعده و وعید به بچه ها بدهیم و یا آنها را سرکوب کنیم که این کار عواقب خطرناک بسیاری دارد.
رمضانی در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیرپذیری از ادبیات کودک گفت: نمی توان تاثیر نویسندگان ادبیات کودک به ویژه نوشته های عامیانه نادیده گرفت و من هم به شدت به این ادبیات علاقه مندم.
در استان های کشور مثل یزد یا خراسان ادبیات خاصی وجود دارد و افرادی مثل محمود دولت آبادی توجه ویژه ای به فرهنگ این منطقه داشته اند. امیدوارم توانسته باشم بارقه ای از این ادبیات را به نمایش بگذارم.
رمضانی درباره تغییر فیلمنامه مطابق با روحیه کودکان گفت: در حین کار برخی دیالوگ ها را تغییر دادم، چرا که احساس کردم به دنیای من و کودکی من مربوط است و باید به فضای بچه های امروز نزدیک شود.
کارگردان «فرار از قلعه رودخان» درباره انتخاب بازیگران نوجوان فیلم افزود: من فیلم های داخلی و خارجی بسیاری می بینم و قطعا در ناخودآگاه علاقه ای نسبت به برخی فضاها و صحنه ها احساس می کنم اما در نهایت آنچه که در ذهن من وجود دارد ساخته می شود.
وی اضافه کرد: ازمیان بچه های اردکان و میبد انتخاب های بسیاری کردیم و طی هفته ها ریزش کردند تا به این جمع رسیدیم.
رمضانی تصریح کرد: معتقد به تست بازیگری نیستم و مهمترین فاکتور برای انتخاب بچه ها، نزدیکی به تیپ و کارکتر و بعد از آن استعداد ،اشتیاق و همدلی بازیگران بود.
محمدبحرانی بازیگر فیلم «فرار از قلعه رودخان» درباره حضور در فیلم های جدی گفت: اگر کمدی و نقش جدی خوب پیشنهاد شود هر دو را بازی می کنم به شرط آنکه نقشی باشد که خروجی و پشت صحنه خوبی داشته باشد.
فرار از قلعه رودخانوی درادامه قهرمان اصلی این فیلم را ۲۵ کودک یزدی دانست و گفت :دریکی از شهرهای میبد سینما وجود ندارد و کودکانی که دراین فیلم بازی کرده اند بیش از همه باید دیده شوند.
خطاب به مسوولان سینمایی و امور اجرایی کشور عنوان کرد: این کودکان و خانواده های آنها دوست دارند روی پرده سینما دیده شوند. چرا که در کشورهای پیشرفته بیشتر به بچه ها بها داده می شود درحالیکه اوضاع سینمای کودک خوب نیست.
سیروس همتی بازیگر فیلم درباره لهجه خود گفت: با توجه به لهجه آذری که دارم، ابتدا قرار بود این ته لهجه را حفظ کنم. اما وقتی با بچه ها ارتباط برقرار کردم متوجه شدم باید برای نزدیکی به آنها لهجه یزدی بگیرم.
شکرخدا گودرزی بازیگر دیگر این فیلم عنوان کرد: کارگردان فضا را برای گفت و گو کردن در کار فراهم کرده اند و این گفت و گو ما را به جایی رساند که بازیگران بزرگسال احساس رهایی و آزادی کردند.
وی این شیوه بازیگری را در سینمای ایران پذیرفته شده دانست و افزود: براساس ایده کارگردان ما واکنش های در لحظه داشتیم و قرار نبود بازی کنیم.
به استعداد بچه های بازیگر فیلم اشاره کرد و گفت: امیدوارم آموزش و پرورش برای استعداد این بچه ها برنامه ریزی کند.
محمدرضا سکوت مدیرفیلمبرداری «فرار از قلعه رودخان» با بیان اینکه هرکاری ارزش و مرتبه خود را دارد،عنوان کرد: به نظرم این فیلم یکی از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران خواهد بود.
این فیلم سومین تجربه مشترک من با رمضانی است و به خاطر همدلی که بین من و رمضانی وجود دارد، به خوبی نگاه و حس وی را درک می کنم.
وی از زمان پخش فیلم گله کرد و گفت: یک فیلم کودک در سانس اول روز نخست و دومی در سانس آخر روز نهم برگزاری جشنواره به نمایش در آمد. در حالیکه به نظرم اگر فیلم در زمان مناسب تری عرضه می شد، به طور قطع مخاطب بیشتری می توانست داشته باشد.
فرار از قلعه رودخانسکوت درباره سختی های کار توضیح داد: فیلمبرداری در اتوبوس در فصل گرما و با ۲۵ کودک که تابه حال مقابل دوربین نبوده اند کاری بسیار دشوار بود ،اما هدایت کارگردان و سایرعوامل فنی شرایط را هموار کرد.
این فیلمبردار سینما اضافه کرد: با وجود محدودیت بودجه در سینمای کودک، به خاطر اهمیتی که کارگردان به فیلم می دهد، ما از بهترین دوربین ها را در این فیلم استفاده کرده بودیم.
حسن آقاکریمی تهیه کننده به همکاری بنیاد فارابی برای تهیه این فیلم اشاره کرد و گفت: بودجه ساخت این فیلم معمولی و در حد کف تولیدات ۹۳ را داشت.اما حمایت سازمان میراث فرهنگی از اثر هنوز مشخص نیست.
وی پیش تولید کار را فشرده برشمرد و گفت: این فیلم در کمتر از ۵۶ روز تولید شد.البته ما برای اینکه به جشنواره فیلم کودک اصفهان برسیم زمان کمی داشتیم ،از این رو به نظرم اگر فرصت بیشتری داشتیم، کیفیت کار قطعا بهتر می شد.
آقاکریمی درباره حضور دو فیلم از جشنواره فیلم کودک اصفهان در جشنواره فجر امسال عنوان کرد: این کار اقدامی علیه خودش تبدیل شد چرا که به ما به چشم سهیمه نگاه شد .
کاوه ایمانی تدوینگر فیلم با اشاره به تجربه چهارم همکاری با رمضانی گفت: فیلم اثری بسیار یکدست و بدون سکانس اضافه بود و ما با همفکری هم توانستیم به کاری خوب دست پیدا کنیم.
ایمانی عنوان کرد: البته در جشنواره اصفهان اثر کمی طولانی تر بود که در تدوین مجدد بخش هایی از آن حذف شد. به نظرم برای بیینده خسته کننده نیست و می تواند تا آخر با فیلم همراه شود.
بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم هم درباره نزدیکی کاربه موسیقی کودکانه عنوان کرد: زبان موسیقی کودکانه در ایران کمی محدود به بلز، ارف و چند ساز دیگر است در صورتی که کارهای بزرگی در دنیا وجود دارند مثل تام و جری که از ارکستر سمفونیک استفاده می شود.
عبدی عنوان کرد: ما برای مخاطب کودک کار می کنیم نه اینکه عوامل کودک هستند، به همین دلیل نباید با ساده انگاره نگریست. 

 

در همین رابطه بیبنید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم فرار از قلعه رودخان


 تاريخ ارسال: 1393/11/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.