پرده سینما

شصت و پنج سالگی محمود کلاری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محمود کلاری. عکس از ارشیا خاموشی. ایسنا«سینما همیشه برایم محلی برای بازیگوشی است و نمی‌دانم چرا دیگران آن قدر آن را جدی می‌گیرند و مثلاً اگر فیلمشان در جشنواره به سلیقه‌ی هفت، هشت نفر هیات انتخاب پذیرفته نشود، جنجال راه می‌اندازند. به نظر من فیلم ساختن یک نوع بازی است که ما هردفعه برای خودمان می‌سازیم.»

 

اینها سخنان محمود کلاری فیلمبردار پرافتخار سینمای ایران است که امروز 65 ساله شد.

این فیلمبردار چندی پیش در مراسم بزرگداشتش در تصویر سال گفته بود: «زمانی که انسان به میانسالی پا می‌گذرد، دوستانش برایش غنیمت بزرگتری می‌شوند و دلهره‌ی از دست دادن آن‌ها هم پیدا می‌شود. سنین بالای ۶۰ سال اصلا خوب نیست و بسیار ترسناک است.»

کلاری که در بین فیلمبرداران به تجربه کرن و انجام کارهای نو شهره است معتقد است:« کارهای جدید و متفاوت من را قلقلک می‌دهند و من همیشه از آن‌ها استقبال کرده‌ام. از همان ابتدا در درون من یک نوع بازیگوشی وجود داشت که همیشه به دنبال آن رفته‌ام. تمامی کارهایی که انجام می‌دهم، فارغ از کلاس متفاوت آ‌ن‌ها، برایم بسیار مهم هستند. دوست دارم زمانی که کاری را انجام می‌دهم بتوانم به آن چیزی اضافه کنم.»

محمود کلاری که این روزها بادیگارد را در حال اکران دارد متولد 24 فروردین 1330 در تهران است و دوره تخصصی شناخت و تکنیک عکاسی را در نیویورک گذرانده و در آژانس بین‌المللی عکس خبری سیگما در پاریس عکاسی کرده است.

«حکایت تنهایی آدم» اولین نمایشگاه عکس او محسوب می‌شود که در سال ۱۳۵۵ در تهران برگزار کرد.

کلاری که به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تهران عکاسی خبری تدریس می‌کرد در سال ۱۳۵۹ یکی از ۱۵ عکاس برتر سال توسط مجله تایم شناخته شد و عکس‌های او در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شده است.

او فعالیت حرفه‌ای سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلمبرداری فیلم جاده‌های سرد آغاز کرد و در کارنامه هنری اش همکاری با کارگردان‌هایی چون عباس کیارستمی، بهمن فرمان آرا،مسعود کیمیایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، مجید مجیدی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود جعفری جوزانی، مانی حقیقی، جعفر پناهی و ... دیده می‌شود.

کلاری مدیر فیلمبرداری فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی بوده است.

    

حدود دو ماه پیش هم بزرگداشتی برای محمود کلاری با اهدای تندیسی از دوربین cameflex در فرانسه برگزار شد.

    

فراری ساخته علیرضا داودنژاد از آخرین فیلم هایی است که کلاری پشت دوربین آن قرار گرفته است.

 

 

منبع: ایسنا



 تاريخ ارسال: 1395/1/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

یکی از خلاق ترین فیلمبرداران سینمای ایران/ کلاری را هیچوقت در یک قاب ساده ندیدم و معتقد قرمز بهترین فیلمبرداری اوست /پشت صحنه جدایی نادر از سیمین را دیدم و هنگامی که معادی پدر را میشست گریه های توامان کلاری را دیدم درور بر شرفت مرد صد ساله شوی ضمن اینکه حقش را فیلمبرداری استرداد و بادیگارد خوردند.یا علی

34+1-

سه‌شنبه 24 فروردي 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.