پرده سینما

جشن تولد هشتاد و شش سالگی عزت‌الله انتظامی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزت‌ الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران امروز سی ام خرداد ماه هشتاد و شش ساله شد.

 

عزت الله انتظامی. عکس از علیرضا ستکبار. ایسنا این بازیگر سینما و تئاتر ایران كه متولد 1303 تهران است، سال‌ها قبل‌تر در جمع ‌دانشجویان رشته‌ی بازیگری به آنها توصیه كرد: «برای موفقیت در بازیگری مدام كار كنید.» او یادآور شد: «از ده دوازده سالگی به‌لاله‌زار رفتم، ما هرگز امكانات شما را نداشتیم، اما با تمام مشكلات توانستیم دوام بیاوریم.»

انتظامی همچنین درباره‌ی شیوه‌ی بازیگری‌اش گفته است: در تئاتر و سینما هرگز متن را حفظ نمی‌كردم، بلكه لغات خودم را، به كار می‌بردم به‌همین دلیل كلمات در جسم و جان من فرو می‌رفتند، البته این شیوه مرارت و رنج فراوانی می‌طلبد اما عشق به‌كار است كه باعث تدوام آن می‌شود.

فریدون جیرانی كارگردانی كه فیلم ستاره می‌شود را با آقای بازیگر سینمای ایران كار كرده است، هم در مراسمی گفته بود: یك نكته اساسی درتاریخ سینما وجود دارد كه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و آن اینكه عزت‌الله‌انتظامی یك بازیگر و كارگردان است كه هم‌نقش خود را بازی می‌كند و هم در هدایت سایر عناصر فیلم موثر است.

وی خطاب به انتظامی گفته بود: «شما همواره در گزینشهایی كه داشته‌اید در فیلم‌های شاخصی بعد از انقلاب بازی كرده‌اید، چون جدای از حرفه‌ی بازیگری، دغدغه‌ی فیلم‌نامه، كارگردانی،‌ با كیفیت بودن فیلم دارید و به همین دلیل هم از لحظه‌ای كه وارد تولید فیلم می‌شوید، خود را از عناصر آن فیلم جدا نمی‌دانید و جزیی از آنها می‌شوید.»

او همچنین از روز فرشته‌ نام می‌برد كه در بخشی از آن در تیراژ پایانی این فیلم قید شده كه بازنویسی نهایی فیلم‌نامه از عزت‌الله‌انتظامی است، جیرانی همچنین این اعتقاد را مطرح می‌كند: انتظامی حتما آنقدر در تغییر و بازنویسی مسیر فیلم‌نامه موثر بوده‌اید و در جریان آن تاثیر مثبت گذاشته‌اید كه آقای افخمی این كار را كرده‌اند و من اعتقاد دارم كه فیلم‌هایی كه شما بازی كرده‌اید، قبل از اینكه متعلق به كارگردان باشد كاملا شبیه خودتان است و فیلم شما است و چه بسا اگر شما در این فیلم‌ها بازی نمی‌كردید، آنها فیلمهایی متفاوت می‌شدند.

عزت اله انتظامی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماانتظامی سال 1385 در مراسم تقدیر از یونسكو گفته بود: «من عزت‌ام، عزت انتظامی، 82 سال‌ام است. خیلی تئاتر بازی كردم، همه صحنه‌های تئاتر فردوسی تا سنگلج را كار كردم. الان اینجا هستم. بچه سنگلج.»

او فارغ‌التحصیل دانشكده‌ی هنرهای زیبای تهران در سال 1351 است. برای ادامه‌ی تحصیل به مدرسه‌ی شبانه‌ تئاتر و سینما در هانوفر آلمان رفت و در سال 1337 به ایران بازگشت.او در ساله 1338 به استخدام اداره‌ی هنرهای زیبای كشور درآمد.

عمده‌ نمایشهای او «محصلین كلك‌باز»، «چراغ گاز»، «قایق سرنوشت»، «آخرین تمرین»، «مترسك‌ها در شب»، «ریچارد سوم»، «سلطان مار»، «بنگاه تئاترآل» و …، عمده فیلمها و مجموعه تلویزیونی مسافرت، هزار دستان و محاكمه و فیلم‌های سینمایی آقای هالو، پستچی، گاو، ستارخان، صادق كرده، حاجی واشنگتن، گراند سینما، هامون، ناصرالدین شاه آكتور سینما، روز واقعه، خانه‌ی روی آب، دیوانه‌ای از قفس پرید، گاو خونی، مینای شهر خاموش.

او جوایز بهترین بازیگر نقش دوم را برای بازی در فیلم در سال1350، بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم گاو از جشنواره شیكاگو 1350 و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم گراندسینما از جشنواره‌ی فیلم فجر 1367،‌ سیمرغ بلورین نقش بازیگر اول برای فیلم روز فرشته در جشنواره فجر 1372 گرفت و بهترین بازیگر برای بازی در گاوخونی در سال 1382 شد و در جشنواره‌ی فجر جایزه‌ی ویژه‌ی را هیات داوران برای فیلم مینای شهر خاموش به آقای بازیگر سینمای ایران اهدا كرد.

عزت‌الله انتظامی در سال‌های اخیر در فیلم‌های آتش سبز ،چهل‌سالگی و... به ایفای نقش پرداخت.

در سال 87 در روز پدر عزت‌الله انتظامی به ایسنا گفت: «مسئولین به پدرها و مادران سینما و تئاتر و همه‌ی‌ هنرمندانی كه درخانه هستند و نمی‌توانند تكان بخورند، رسیدگی كنند.»

آقای بازیگر سینمای ایران از دغدغه‌ همیشگی‌اش رسیدگی به وضعیت هنرمندان سالخورده سخن گفت و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در روز پدر تجلیلی داشته باشیم، برگردیم و به پدرهای سینما و سایر هنرهای ایران، یا بسیاری از مادران رسیدگی كنیم كه در شرایط بسیار نامساعدی هستند و با سختی زندگی می‌كنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان تكریم طرحی كه از دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی اجرا شد؛ مبلغ بسیار ناچیزی حدود 70 تا 120 هزار تومان ماهیانه به بعضی‌ها داده می‌شود كه این مبلغ مدت‌هاست اضافه نشده و با شرایط امروز كه هزینه‌ها بسیار بالارفته به هیچ كجا نمی‌رسد؛ ضمن آن‌كه افراد زیاد دیگری هم هستند كه باید دراین طرح قرارگیرند و مدت‌هاست به نوبت نشسته‌اند.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/3/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>niki.m:

ostad entezami be hagh ke nami shayeste darad o be rasti ezat cinemaye iran ast khoda baraye ma negahash darad

0+0-

پنجشنبه 2 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.